Asperger-tytön äitinä harmittaa muiden tietämättömyys ja suvaitsemattomuus.
Tyttäreni sai 8-vuotiaana Asperger-diagnoosin. Oireet huomattiin jo alle vuoden ikäisenä. Pitkään ajateltiin tyttären olevan vain hyvä keskittymään tiettyihin yksittäisiin asioihin, häntä ei hippaleikit kiinnosta tai että poikkeuksellinen musikaalisuus on vain perittyä. Tyttäremme oli persoona, kuten kaikki muutkin lapset.
Esikoulussa ongelmat kasaantuivat. Tyttö väsyi pakkososiaalisuudesta. Ei jaksanut leikkiä muiden lasten kanssa, tarvitsi omaa aikaa. Sosiaalinen elämä kuormitti 6-vuotiasta niin, että alkoi kehittää erilaisia näkymättömiä peikkoja ja mörköjä mielessään. Eskarin liikuntahetkissä tyttärellä oli suunnattomia vaikeuksia suoriutua yksinkertaisista sääntöleikeistä itkemättä läpi.
Kaikki kilpaileminen (kuka ensin pukemassa, kuka syönyt ensin) lamautti tytön täysin. Istui vaikka kaksi tuntia kuraeteisessä, ellei kannettu pois. Kyse ei ollut ilkeydestä tai kasvatuksen puutteesta, vaan kilpaileminen ja leikkien säännöt tuntuivat ylitsepääsemättömän vaikeilta.
Sääntöjen noudattaminen oli vaikeaa samalla tavalla kuin sinut heitettäisiin vieraaseen maahan vieraaseen kulttuuriin ja pakotettaisiin keskustelemaan päivän tärkeistä asioista. Et osaisi, turhautuisit. Menisi pitkään, ennen kuin oppisit kielen ja pystyisit puhumaan edes alkeellisia lauseita. Näin menee myös pitkään, ennen kuin tyttäreni ymmärsi, ettei hippaleikeissä kiinni jääminen tarkoittanut sitä, että hän on maailman huonoin lapsi ja että muut kiusaisivat häntä tahallaan.
Koulussa tyttö saa nykyään täysiä kymppejä kaikista kokeista, mutta läksyjen tekoon menee 6 tuntia päivässä. Mekaaniset laskutehtävät tai käännöstehtävät menevät vielä aika nopeasti (meidän muiden ajassa tajuttoman hitaasti), mutta luovaa ajattelua ja soveltamista vaativat tehtävät jumittavat niin, ettei niistä pääse eteenpäin ilman apua.
Tytöllä ei ole yhtään kaveria, koska kaikki pitävät häntä outona. Eikä niille kavereille aikaa olisikaan, koska koulutehtäviin menee suurin osa vapaa-ajasta ja loppu menee arjen hitaaseen etenemiseen.
Tyttö ei osaa pyöräillä, ei uida, ei sitoa kengännauhoja, ei avata suljettua muovipussia. Tytärtä on pyydetty lopettamaan kaksi harrastusta, koska vetäjät eivät saaneet tyttöön mitään otetta, eivätkä suostuneet mihinkään tukitoimiin (esimerkiksi isä tai äiti mukana).
Tekisin mitä vain, että tyttäreni saisi elää tavallista elämää. Se, että aikuiset ihmiset tällä palstalla ja mediassa väheksyvät Asperger-laste ja -aikuisten ongelmia ja syyttävät laiskoiksi ja itsekkäiksi, satuttaa. Te ette tiedä, millaista on elää Asperger-henkilön kanssa tai olla itse sellainen. Te ette voi tietää, millaisia valtavia ponnistuksia tavallisetkin asiat vaativat heiltä. Ainut tuki, jota tyttäreni saa, on koulunkäyntiavustajan tuki muutamalla tunnilla viikossa. Ei saada mitään vammaistukia, eikä mitään erityisjärjestelyjä missään.
Onneksi tyttärellä on siskoja ja veljiä, jotka eivät näe diagnoosia, näkevät vain siskon. Onneksi on siis perhe, joka rakastaa ja välittää.
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:23"]
Et kai vaadi liikoja lapelta? Eikö riitäsi, että tekee tunnin läksyjä ja saisi kokeista kaseja kymppien sijaan? Sukulaisen as-poika taas ei tee läksyjä lainkaan kun on niin lahjakas ja nopea, että tekee ne koulussa.
[/quote]
En vaadi. Jos olisi kyse minun vaatimuksistani, en teettäisi mitään läksyjä lapsellani. Koulu vaatii. Yhteiskunta vaatii. Normaalielämä vaatii.
Minun lapseni ei ole niin lahjakas ja nopea, että ehtisi tehdä läksyt koulussa. Ei ehdi tehdä edes tunneilla tehtäviä asioita koulussa. Kaikki kuvis- ja käsityöt ovat tulleet aina keskeneräisinä kotiin.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:33"]
Et kai vaadi liikoja lapelta? Eikö riitäsi, että tekee tunnin läksyjä ja saisi kokeista kaseja kymppien sijaan? Sukulaisen as-poika taas ei tee läksyjä lainkaan kun on niin lahjakas ja nopea, että tekee ne koulussa.
[/quote]
En vaadi. Jos olisi kyse minun vaatimuksistani, en teettäisi mitään läksyjä lapsellani. Koulu vaatii. Yhteiskunta vaatii. Normaalielämä vaatii.
Minun lapseni ei ole niin lahjakas ja nopea, että ehtisi tehdä läksyt koulussa. Ei ehdi tehdä edes tunneilla tehtäviä asioita koulussa. Kaikki kuvis- ja käsityöt ovat tulleet aina keskeneräisinä kotiin.
ap
[/quote]
Mikään koulu tai yhteiskunta ei vaadi kuuden tunnin läksyjä! Nyt haloo ap: olet itse vaatimuksenisi ongelma. Vähempikin riittää.
Joku 6-7 todistus on vielä ihan hyvä ja sillä voi kouluttautua. Jollain ala-asteen alaluokan todistuksella EI OLE MITÄÄN MERKITYSTÄ!
[/quote]
ap
[/quote]
Mikään koulu tai yhteiskunta ei vaadi kuuden tunnin läksyjä! Nyt haloo ap: olet itse vaatimuksenisi ongelma. Vähempikin riittää.
Joku 6-7 todistus on vielä ihan hyvä ja sillä voi kouluttautua. Jollain ala-asteen alaluokan todistuksella EI OLE MITÄÄN MERKITYSTÄ!
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:32"]
Oliko Helsingissä päiväkodissakin? Kuulostaa uskomattomalta, että ei olisi siellä tullut huomatuksi noin vakavasta diagnoosista.
[/quote]
Kyllä oli. Ei huomattu, koska tyttö oli todella hyvä monessa muussa asiassa. Oli iloinen ja osasi paljon sellaisia asioita, joita muut eivät osanneet. Oppi kolmivuotiaana lukemaan, lauloi ja puhui pitkiä lauseita jo alle 1,5-vuotiaana. Sen sijaan motorisesti oli kömpelö ja arkipuuhiin meni hirveän paljon aikaa. Pukemiseen meni ihan tolkuttoman paljon aikaa. Nykyään ehtii välitunneille vain viideksi minuutiksi, koska pukemiseen menee edelleen niin paljon aikaa. Ja on sentään jo kuudesluokkalainen.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:28"]
Pitää siis saada kokeista kymppejä, vaikka se vaatii 6 tunnin läksyjen teon? Ehkäpä huonompikin arvosana riittäisi. Maks. 2 tuntia läksyjen tekoon on ok. Lapsesihan tekee pidempää päivää kuin mitä työsuojelukaan sallii! Moni (kaikki?) normilapsikin saisi kymppejä tuolla työmäärällä, mutta vanhemmillaan taitaa olla normaalit kriteerit.
Löysää hieman. Jos lapsi on koulusta ja läksyistä jo noin rasittunut (50 tuntia viikossa!), niin ihmekös, jos ei edisty muillakaan osa-alueilla.
Jos ap hyväksyisi lapsensa, hän ei hakisi hyväksyntää muilta. Ei tavallisiakaan lapsia kaikki hyväksy kavereikseen ja ystävikseen. Tavallisillakin lapsilla on välillä haasteita harrastuksissa.
Haluat, että muiden pitää perehtyä aspergeriin. Sitten jos he ovat perehtyneet, huutelet, että niitä on erilaisia. No, kaikki ihmiset on erilaisia. Diagnoosilla tai ilman.
Et ole vieläkään vastannut ennen eskaria tapahtuneesta elämästä; päiväkoti ja neuvola? Mitä siellä on sanottu?
[/quote]
Vastailen, kun ehdin. Neuvolassa ja päiväkodissa ei huomattu mitään hälyyttävää ennen esikoulua, koska tyttö pärjäsi yleisesti ottaen äärimmäisen hyvin kaikessa. Vain muutamassa asiassa oli hankaluuksia.
Minä en vaadi läksyjä, mutta peruskoulun suorittaminen vaatii oppilailta tiettyjä asioita. Lapseni on opittava itsenäiseen työskentelyyn, on opittava tekemään asioita nopeammin, on opittava hahmottamaan aikaa (nyt minä, mies, mummi, ukki, isoveli, serkku ja lapsenvahti vuorottelemme läskyjen kanssa ja autamme). Tähän menee aikaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:35"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Tyttären läksyihin käyttämä aika ei korreloi numeroiden kanssa. Tyttö saisi kaikista kokeista kymppejä, vaikkei tekisi läksyn läksyä tai lukisi kokeisiin sanaakaan tai sivuakaan. Läksyjä tehdään sen takia, että oppii työskentelemään yksin, oppii etenemään itsenäisesti tehtävästä toiseen, oppii ottamaan itse asioista selvää, oppii jäsentämään tietoa tiiviimpään muotoon, oppii hahmottamaan projekteja ja ymmärtämään, mikä on "normaalin" aineen, tutkielman tai muun normaali pituus.
Minä en vaadi tyttäreltäni läksyjen tekemistä. On aivan totta, että kuuden tunnin läksyjen teko on kohtuutonta. Tästä ajasta voi kuitenkin mennä esimerkiksi kokonainen tunti matikan tehtävävihon esille ottamiseen, jos emme ole välittömässä läheisyydessä ohjeistamassa. Eilen tyttö tuli koulusta kahden jälkeen, söi välipalan ja minä lähdin kauppaan. Lähdin klo 15 ja pyysin tyttöä aloittamaan läksyjen tekemisen sillä välin. Ottaisi edes kirjat esille ja aloittaisi matikan tehtävistä. Tuli takaisin 15.45 ja tyttö oli katsonut harakkaa ja oravaa pihalla koko sen ajan, kirjoja ei oltu otettu esille vielä ollenkaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:30"]
Monessa asiassa kuitenkin täysin kykenemätön itsenäiseen asioiden hoitaminen (ei ymmärrä, mitä on kiire tai että on enää vähän aikaa - ei mitään muutosta työskentelynopeuteen).
ap
[/quote]
Hommatkaa TimeTimer
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:30"]
Monessa asiassa kuitenkin täysin kykenemätön itsenäiseen asioiden hoitaminen (ei ymmärrä, mitä on kiire tai että on enää vähän aikaa - ei mitään muutosta työskentelynopeuteen).
ap
[/quote]
Hommatkaa TimeTimer
[/quote]
Meillä on jo. On ollut myös kaikenlaisia ajankäyttöön liittyviä appsejä, munakelloja, tiimalaseja..
ap
Voi,kuulostaa tuntemaltani asperger pojalta. Luulen, ettei kukaan voi ymmärtää ilman omakohtaista kokemusta. Tuntemani poika on saanut varmasti kaiken tuen ja mahdollisen mitä on annettavaa / autettavaa, mutta koska kyse on " vammasta" ei sitä voida poistaa.
On todella rankkaa seurata vierestä, miten voi olla vaikeaa normaalit asiat, miten hän ei osaa näyttää tunteita, ei ymmärrä mikä on soveliasta.. Vaikka kuinka opettaisi, ei auta. Mutta jumankauta hän on speasiaali ja ihana poika! Ja olen varma, että tämä poika ja sinun tyttäresi ap, löytävät paikkansa maailmassa. Esim pojalla on ystäväpiiri, johon kuuluu muitakin asperger lapsia, ja heidän juttunsa ovat kyllä minulle ihan sekavia , mutta kuinka he nauttivat toistensa seurasta ja voivat jakaa asioita joita me tavikset emme ymmärrä.
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Tyttären läksyihin käyttämä aika ei korreloi numeroiden kanssa. Tyttö saisi kaikista kokeista kymppejä, vaikkei tekisi läksyn läksyä tai lukisi kokeisiin sanaakaan tai sivuakaan. Läksyjä tehdään sen takia, että oppii työskentelemään yksin, oppii etenemään itsenäisesti tehtävästä toiseen, oppii ottamaan itse asioista selvää, oppii jäsentämään tietoa tiiviimpään muotoon, oppii hahmottamaan projekteja ja ymmärtämään, mikä on "normaalin" aineen, tutkielman tai muun normaali pituus.
Minä en vaadi tyttäreltäni läksyjen tekemistä. On aivan totta, että kuuden tunnin läksyjen teko on kohtuutonta. Tästä ajasta voi kuitenkin mennä esimerkiksi kokonainen tunti matikan tehtävävihon esille ottamiseen, jos emme ole välittömässä läheisyydessä ohjeistamassa. Eilen tyttö tuli koulusta kahden jälkeen, söi välipalan ja minä lähdin kauppaan. Lähdin klo 15 ja pyysin tyttöä aloittamaan läksyjen tekemisen sillä välin. Ottaisi edes kirjat esille ja aloittaisi matikan tehtävistä. Tuli takaisin 15.45 ja tyttö oli katsonut harakkaa ja oravaa pihalla koko sen ajan, kirjoja ei oltu otettu esille vielä ollenkaan.
ap
[/quote]
pöh ja pah. Anna olla tekemättä läksyjä.
En mä ainakaan tehnyt läksyjä peruskoulussa tai lukiossa. Ihan korkeakoulutettu musta tuli. Ja joku eläinten seuraaminen on ihan ok. Ei se ole läksyjen tekemistä.
Itse tiedän yhden assi-lapsen tytön päiväkodista ja lähinnä kiusasi avustajaansa. Aina raivokohtaus päällä ihan jostain turhasta.
On tapauksia, että lapsella on jo pienenä paljon selviä merkkejä sekä oireita. Ne lapset, joiden kohdalla aletaan epäilemään vasta esikoulu/ala-koulu iässä, ovat monesti hiljaisia/ujoja. Näitä lapsia yleensä kiusataan tai ovat muuten yksin ja omissa oloissaan. Koulu sujuu hyvin, mutta sosiaaliset taidot ovat huonot. Heillä on omia mieltymyksiä, joista muut lapset eivät välitä. Tulevat paremmin toimeen ikäistään vanhempien tai nuorempien kanssa.
Eli aina sitä ei huomaa varhaisessa kehitysvaiheessa. Toisilla on vaikeampi asteinen ja toisilla lievempi. Toisilla alkaa vaikeudet näkymään vasta, kun vaatimustaso kasvaa.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:56"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
pöh ja pah. Anna olla tekemättä läksyjä.
En mä ainakaan tehnyt läksyjä peruskoulussa tai lukiossa. Ihan korkeakoulutettu musta tuli. Ja joku eläinten seuraaminen on ihan ok. Ei se ole läksyjen tekemistä.
[/quote]
Sinulta jäi täysin huomioimatta se, mitä kirjoitin ja miksi lapseni tekee niitä läksyjä. Lukisitko kirjoituksen uudestaan. En minäkään tehnyt läksyjä kouluaikanani. Tai jos oli jotain aivan pakko tehdä, tein ne tuntien ja välituntien aikana, bussimatkalla kotiin. Tyttäreni on pakko tehdä niitä läksyjä itsensä vuoksi ja sen takia, että oppisi taitoja, joita jokapäiväisessä elämässä tulee myöhemmin tarvitsemaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:58"]
Itse tiedän yhden assi-lapsen tytön päiväkodista ja lähinnä kiusasi avustajaansa. Aina raivokohtaus päällä ihan jostain turhasta.
[/quote]
Toivottavasti tämä tapaus ei saa sinua yleistämään, etkä kuvittele kaikkien Asperger-lasten olevan saman samanlaisia. On olemassa monenlaisia norjalaisia, miehiä, trumpetisteja, astrofyysikkoja ja Asperger-lapsia. Heillä on jokin yhteinen nimittäjä, mutta jokainen on ainutlaatuinen ja erilainen ihminen.
ap
Espoon mankkaan ylä asteella on erikseen autistisille lapsille omat ryhmät pätevä hlökunta jne. Oli ainakin 2011 vielä
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 13:14"]
Espoon mankkaan ylä asteella on erikseen autistisille lapsille omat ryhmät pätevä hlökunta jne. Oli ainakin 2011 vielä
[/quote]
Tiedän. Sinne ei helsinkiläislapset pääse.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:04"]
Kuten taas voidaan todeta, alapeukuttajia aloitukselleni riittää. Toivoisin, että nämä alapeukuttajat ottaisivat selvää Aspergerista, autismin kirjosta ja avartaisivat näkemystään ihmisistä.
ap
[/quote]
Hei, aloituksellasi on paljon enemmän yläpeukuttajia kuin alapeukuttajia. Kannattaa mieluummin keskittyä niihin, jotka ymmärtävät, kuin niihin, jotka eivät ymmärrä.
Minulla on opiskelijaystävä, joka avoimesti kertoo olevansa asperger. Minä olen nähnyt tämän lähinnä siinä, että hänen työskentelynsä on hidasta ja joskus tulosta on erittäin vaikea saada deadlineen mennessä. Toisaalta: kun hän saa, hän tekee todella erinomaista työtä, mikä saa muut kateudesta vihreiksi.
Hänellä on paljon ystäviä, hän on mitä miellyttävin ihminen ja seurustelee onnellisesti. Minä en tosiaan tiennyt tästä diagnoosista, ellei hän siitä avoimesti kertoisi - mikä minusta on hieno ja rohkea asia, koska sellaisessa ei ole kerrassaan mitään hävettävää tai piiloteltavaa.
Tuota tuota. Halusin kertoa tämän ehkä eniten siksi, koska minusta teidän vanhempien ei tarvitse liikoja murehtia sitä, selviääkö lapsenne maailmassa. :) Kiitos kun jaatte tietoa!
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 13:20"]
--
Ei todellakaan ole. Kaikki ihmiset eivät ansaitse edes elää
[/quote]
Kaikella kunnioituksella: tämä on tässä asiayhteydessä melkoisen mauton kommentti.
Oliko Helsingissä päiväkodissakin? Kuulostaa uskomattomalta, että ei olisi siellä tullut huomatuksi noin vakavasta diagnoosista.