Kuopio asuinpaikkana
Olisin kiinnostunut kuulemaan millaista on asua Kuopiossa. Hyviä/huonoja puolia. Olen suunnitellut sinne muuttoa eikä ole aiempaa kokemusta kyseisestä kaupungista. Vuokrataso vähän kyllä hirvittää... Kuulisin mielelläni kaikenlaisia kokemuksia (asuinalueet, työllisyystilanne, terveydenhuoltopalvelut, julkinen liikenne ym
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:02"]
Jos kulkee päivittäin bussilla, niin toki silloin kannattaa hankkia vaikkapa kuukausikortti.
[/quote]
No joo tietenkin, mutta on ne yksittäisten lippujen hinnat silti ihan naurettavia kun vertaa mihin tahansa isompaan kaupunkiin.
Julkinen liikenne toimii ja ei missään nimessä kannata tunkea keskustaan asumaan - parilla kilometrillä tippuu jo vuokrataso huomattavasti. Jos taas sitten olisin ihan perheellisenä muuttamassa alueelle niin alkaisin suoraan katselemaan asuntoa Siilinjärven puolelta.
Iltaisin on vaikeaa löytää avoinna olevaa kahvilaa. Tuntuu kyllä että ei löydy sunnuntaisinkaan kuin Coffee House. Sekään ei taida kovin myöhään olla auki. Korjatkaa jos olen väärässä, tieto olisi tarpeen, kun niistä busseista myöhästyy ja seuraavaa odottelee...
Olen asunut Kuopion seudulla lähes koko ikäni. Muutaman vuoden sisällä Kuopio on muuttunut vielä parempaan suuntaan; ikea, matkus, saaristokaupunki ja saaristokatu, keskustan remontti, elokuvateatteri jne. Tapahtumia tullut paljon lisää, kesällä pakollisena viinijuhlat, talvella mäkihypyn maailman cup, ice marathon avajaiset ja moni muu. Täällä ihmiset ovat aitoja, mukavia, mutta tietysti kaikenlaisia ihmisiä mahtuu savolaisiinkin. Harrastusmahdollisuudet hyvät: Tahko ja Kasurila ovat lähellä, laskettelemaan pääsee 20 min. Kuopiosta. Puijolla lenkkeily ja murtomaahiihto. Golfia Siilinjärvellä ja Tahkolla. Ratsastustallille pääsee 10 min. päässä keskustasta. Kuntosaleja tullut lähivuosina paljon lisää. Luonto lähellä kaupungin keskustaa.
Miinukset;
Kaupungilla tällä hetkellä säästötoimet menossa, terveyskeskuksen omalle lääkärille on lähes mahdotonta saada aikaa ennen 1kk odotusaikaa, hammaslääkärille puolen vuoden jonot.
Ihmisiin ei välttämättä heti tutustu niin helposti, eikä kaikkia heti oteta sisäpiiriin mukaan. mutta kun savolainen ottaa sinut ystäväkseen, niin sen parempaa ystävää et löydä.
Kuopion lentokentälle pääsee kyllä bussilla ja lennot Hkiin saa usein alle satasella.
Kuopion lentokentälle pääsee kyllä bussilla ja lennot Hkiin saa usein alle satasella.
Opiskelijoille kuukausikortti kyllä suht halpa - 45 euroa kuukaudessa. Ja sillä ajelee niin paljon bussilla kuin vaan sielu sietää :)
Aikuisen bussikortti 30 päivä rajaton määrä matkoja 56 euroa. No se loppuu 1.7.2014 kun paikallisliikenteen kilpailu alkaa toimia.
Kuopiossa opiskelijan bussialennukset saadakseen pitää olla Kuopiossa kirjoilla.
Savossa otetaan vieraat hyvin vastaan, jos itse on aktiivinen ja ei nyrpistele nokkaansa. Jos on vähän ylimielinen prinsessatyyppi, Savossa ei varmasti sellainen muualta tullut viihdy.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:42"]
Kuopiossa opiskelijan bussialennukset saadakseen pitää olla Kuopiossa kirjoilla.
Savossa otetaan vieraat hyvin vastaan, jos itse on aktiivinen ja ei nyrpistele nokkaansa. Jos on vähän ylimielinen prinsessatyyppi, Savossa ei varmasti sellainen muualta tullut viihdy.
[/quote]
Joo, esim. tuulipukuun pukeutumaton on sellainen "rinsessa". Joutuu heti "mikä se luulee olevansa" seläntakanapaskanjauhamisen kohteeksi.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:42"]
[/quote]
Joo, esim. tuulipukuun pukeutumaton on sellainen "rinsessa". Joutuu heti "mikä se luulee olevansa" seläntakanapaskanjauhamisen kohteeksi.
[/quote]
No höpöhöpö. Riittää kun osaa verkot soutaa, perata hauen ja leipoa kalakukon.
Mielipiteitä on monia, näköjään. En ole koskaan käynyt Kuopiossa, mutta googlen kartasta katselin kaupunkia. Täytyy sanoa, että itku meinasi tulla, kun niitä taloja katseli (Helsinkiin) verrattuna. Päättelin, että ei minusta ole pikkukaupunkiin muuttajaksi. Tampere ei kyllä ole mikään timantti, heh. Tulin sieltä pikaisesti pois, kun ikävöin kotiin - Helsinkiin. Silti olisi kiva löytää joku uusi asuinpaikka.... ehkä toivotonta. Arkkitehtuuri on minulle näköjään liian tärkeää!
Niin, kerrot minullekin Kuopion vuokratason jos sen tiedät?
Oletko siis muuttamassa pienemmältä paikkakunnalta? Onko Savo tuttua muuten?
Turusta olen muuttamassa. Savosta en tiedä oikeastaan mitään... Esim. Turun vuokriin verrattuna Kuopiossa näyttäisi olevan aika kovat vuokrat. Täältä löytää ihan hyviä yksiöitä hyvällä paikalla jo neljälläsadalla. Mitä olen vuokrailmoituksia selannut niin Kuopiosta yksiö alle 500e/kk on todellinen löytö.
Asuin Kuopiossa 12 vuotta ja ihan mahtava kaupunki kaikin puolin! Palvelut toimii, mukavia ihmisiä joihin on helppo tutustua, riittävästi kauppoja ja ravintoloita ja hyvät mahdollisuudet harrastaa mitä vain! Asunnot melko kalliita, mutta hintataso riippuu alueesta, kuten muissakin kaupungeissa. Kuopio on juuri sopivan kokoinen kaupunki. Sinne haluan vielä jossakin vaiheessa takaisin
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:04"]
Linnanpelto on ihana! Lähellä keskustaa. Talot 20-luvulla tehtyjä :)
[/quote]
Tämä!! Linnanpelto on niitä "salaisia" helmiä Kuopiossa. Harva kuullut, jotka sinne päätyneet, eivät Männistöä kauemmas halua.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:36"]Mikä Puijonlaaksossa miellyttää. Musta se ostari on karu. Linnanpelto-Männistö-Itkonniemi-Satama on kivaa seutua. Järvi lähellä. Keskusta lähellä.
[/quote]
Minun mielestä kaunis alue, hyvät lenkkeilyreitit ja lähellä keskustaa.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 20:46"]
Olisi kiva tietää pärjääkö ilman autoa. Pyörällä ja kävellen kuljen muuten, mutta talvella en mieluiten. Toimiio siellä joukkoliikenne?
[/quote]
Me ollaan autottomia ja asuttu Petosella ja Puijonlaaksossa yhteensä 20 vuotta. Hyvin olemme selvinneet. Puijonlaaksosta ajaa pyörällä hyvin keskustaan, mutta itsekään en talvella aja. Se vain ärsyttää, että bussit menevät aina peräkanaa samaan suuntaan ja jopa samaan paikkaan ja sitten täytyy odottaa taas melko pitkä aika. Ratikoihin tottuneelle voi olla tosi pitkä aika. Lipun hinnat ovat tietääkseni korkeammat kuin monessa kaupungissa, sillä kaupunki ei niitä tue.
Sitä en tiedä miten selviämme jatkossa lapsen kanssa ilman autoa, mutta vaunujen kanssa pääsee busseissa ilmaiseksi. Autoa ei joka tapauksessa meille tule, emmekä ole muuttamassakaan.