Onko pariskunta perhe?
Joskus olen tällä palstalla törmännyt kirjoittajaan, joka on loukkantunut, koska joku on antanut ymmärtää, että lapsettomana hän ja hänen miehensä eivät ole " perhe" .
Olen tuota perhe-sanan käyttöä miettinyt, ja oikeastaan minäkin kyllä pääsääntöisesti miellän, että perheessä on lapsia. Jos lapsia ei ole, on kyse parisuhteesta, avioparista tai avoparista. Eikä tähän liity mitään arvottamista, kyse on vain sanan merkityksestä ja käytöstä.
Esim.
Jos joku " haaveilee perheestä" , niin oletan hänen haaveilevan puolisosta JA lapsesta/lapsista.
Jos joku on " perheellinen" , oletan hänellä olevan lapsi/ lapsia.
Mutta jossain tilanteissa perhe voi liittyä myös omiin vanhempiin ja sisaruksiin, tai jopa puolison vanhempiin ja sisaruksiin: " vietämme joulua perheen kesken" .
Mitä mieltä olette?
Mitä loukkaavaa tässä ajattelussa on?
Kommentit (36)
Virallisestikin pariskunta määritellään perheeksi ja on ymmärrettävää, jos joku loukkaantuu, kun hänen perhettään " ei pidetä minään" ja väitetään, että lapset olisivat perheen edellytys.
Itse miellän perheen siten, että kaikki samalla jääkaapilla käyvät kuuluvat samaan perheeseen :). Kyllä perheeseen voi kuulua vain kaksikin henkeä siis puolisot. Mielestäni perhe ei tarkoita sitä että pitäisi olla lapsia. Onkohan perheelle jossain ihan oikea " määritelmä" ....
Välillä tuntuu että osa lapsettomista vaatii niin herpaantumatonta poliittista korrektiutta ollakseen suuttumatta, että niiden kanssa keskusteleminen on väsyttävää.
Näin alkaa perheen määritteleminen esim. wikipediassa. pariskunta on perhe samalla tavalla kuin yh ja lapsikin ovat perhe.
Jossain tilanteessa, jos puhutaan yleisesti kohdentamatta kehenkään, voi jonkun ihmisen " perhe" olla puoliso, jos lapsia ei ole. Esim. " tervetuloa koko perhe" . Mutta kuka lähettää pariskunnalle kortin " Anna perheineen" ?
Minusta lapset ovat tuone perhe-sanan avain. " Yksinhuoltajan perheessä" on yksi aikuinen ja lapsi/lapsia.
Sanokaapa joku puhekielen esimerkki, jossa on luontevaa käyttää " perhe" sanaa silloin, kun on selvää, että kyseessä on lapseton pariskunta?
En minä koskaan enne lapsia mieltänyt olevani miehen kanssa " perhe" , me olimme pariskunta, aviopari ja toistemme puolisot.
-ap
Vierailija:
SINUN mielestäsi, niin.
Mutta käytännössä tarkoittaa usein sitä, että on lapsia. Esim. perheleirille ei todennäköisesti hakeudu pariskuntia :)
Perhe
Perheen muodostavat yhdessä asuvat avio- tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia.
Samaa sukupuolta olevat henkilöt ovat voineet 1.3.2002 lähtien rekisteröidä parisuhteensa.
Asuntokunnissa asuvat perheen ulkopuoliset henkilöt, vaikka olisivat perheen sukulaisia, eivät kuulu perheväestöön, elleivät muodosta omaa perhettä. Yhdessä asuvat sisarukset tai serkukset eivät ole perhe, eivätkä kuulu perheväestöön. Yksin tai samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa asuvat ihmiset eivät kuulu perheväestöön.
Asuntoloissa asuvat perheet kuuluvat perheväestöön. Sen sijaan laitoksissa kirjoilla olevista henkilöistä ei muodosteta perheitä.
Perheessä voi olla korkeintaan kaksi perättäistä sukupolvea. Jos asuntokunnassa on useampia sukupolvia, perhe muodostetaan nuorimmasta sukupolvesta lähtien. Näin esim. lapsensa perheen kanssa asuva anoppi tai appi jää perheeseen kuulumattomaksi, ellei yhdessä asu myös puoliso, jolloin vanha pariskunta muodostaa oman erillisen perheen.
Lapsiperheitä ovat perheet, joissa kotona asuu vähintään yksi alle 18-vuotias lapsi.
" Kutsutaanko Lahtisten perhe käymään?" - kuka sanoo näin jos kyseessä on pariskunta?
Etköhän sinä kuule sano " Lahtiset" ?
Ja se käy ihan yhtä hyvin kahteen henkeen kuin neljään jne.
En nyt jaksa sitä tähän kopioida.
Lopettakaa tuo naurettava jankkaaminen.
MInulle ihan sama mitä joku määritelmä sanoo, kun kukaan ei keksi yhtään puhekielen esimerkkiä, jossa olisi luontevaa kutsua pariskuntaa perheeksi.
Ja niinkuin aloituksessa sanoin, tämä ei ole mikään arvotukseen liittyvä juttu, vaan ihan siihen, miten tuo sana suomenkielessä toimii. Siksi ihmettelen myös osan vastaajien kiihkeyttä ja määritelmien taakse linnoittautumista.
Käyvätkö lapsettomatkin muuten perhekerhossa?
- ap
määritelmät sanoo!!!
Vierailija:
MInulle ihan sama mitä joku määritelmä sanoo, kun kukaan ei keksi yhtään puhekielen esimerkkiä, jossa olisi luontevaa kutsua pariskuntaa perheeksi.Ja niinkuin aloituksessa sanoin, tämä ei ole mikään arvotukseen liittyvä juttu, vaan ihan siihen, miten tuo sana suomenkielessä toimii. Siksi ihmettelen myös osan vastaajien kiihkeyttä ja määritelmien taakse linnoittautumista.
- ap
Vierailija:
MInulle ihan sama mitä joku määritelmä sanoo, kun kukaan ei keksi yhtään puhekielen esimerkkiä, jossa olisi luontevaa kutsua pariskuntaa perheeksi.Ja niinkuin aloituksessa sanoin, tämä ei ole mikään arvotukseen liittyvä juttu, vaan ihan siihen, miten tuo sana suomenkielessä toimii. Siksi ihmettelen myös osan vastaajien kiihkeyttä ja määritelmien taakse linnoittautumista.
- ap
Olet oivaltanut sanan perhe-käytön aivan oikein ap - eli olen samaa mieltä
av-tyylillä jyräten