Elohiiri peukalossa!!
Taipumusta on minulla hirveästi elohiiriin ja niitä ollut paljon. Joskus nykii kaksikin viikkoa putkeen jossakin päin kehoa. Nyt kuitenkin ollut 2 päivää järkky elohiiri peukussa. Mahtaneeko syynä ollu ahkera älypuheen selailu koko viikonlopun peukalolla ja siihen vielä univelka ja krapula (juon kyllä yleisesti ottaen harvoin). Menin vain googgeloimaan ja mm. Als-tautihan sieltä pomppasi....muita oireita esim. Lihasheikkous ei ole. Olen alle 40 v. Mutta yli 30 v. Onko kellään teistä ollut elohiiri peukalossa? ??
Kommentit (105)
Moikka 8! Neurologi oli aivan ihana, olin siellä tänään. On ollut neurologisen osaston ylilääkärinä. Teki neurologisen tutkimuksen. Kaikki oli oikein mainiosti. Minulla ei kuulemma ole Alsia. Kyllä helpotti. Jatkuvaa nylpytystä/nykinää ei peukalossa ole enää, Luojan kiitos.Silloin tällöin nypähtää kyllä. Samoin siellä täällä muuallakin. Myös toisessa peukalossa ja muualla kropassa. Siis yksittäisiä nykinöitä. Tarvii varmaan vaan oppia ignooraamaan ne. Helppoa se ei ole. Vieläkin on vähän ahdistunut
olo....
Ap
Tiedän tunteen. Mulla meni tosi kauan tottua, usko horjuu yhä välillä vieläkin. On raskasta elää oireiden kanssa, jotka muistuttavat niin vakavaa sairautta kuin ALS tai MS, tosin MS on näistä se mukavampi vaihtoehto. Toivon, että pääset tästä "yli " mahdollisimman nopeasti, kyllä minä itsekin vielä tällä viikolla mietin, miksi juuri minulle kun olen jo muutenkin niin ahdistuvaa tyyppiä. Mutta.. Näitä asioita ei voi muuttaa, asennetta voi :) mukavaa pääsiäistä sinulle ap ja kirjoittelethan tänne kun painaa mieltä, tai vaihdetaan sähköpostiosoitteita, jos haluat. Suomalainen vertaistukisivusto olisi kiva saada, koska ei olla ainoita, voin vaan kuvitella niitä joilla on kysymyksiä mutta ei vastauksia.. :/
8
Hei Ap! Ihan kuin olisin lukenut omista oireistani sinun kirjoituksissa... Minulla peukalo nyki myös 3 viikkoa, elohiiriä on myös muualla kropassa. Pelkään ihan hirveästi, enkä oikein saa öitäni nukutuksi. Enmg vasta 4 viikon päästä:( tietääköhän kukaan, paljonko tuo enmg maksaa yksityisellä?
Mari
"Kaikilla esiintyy käytännössä joka päivä elohiirtä jossain lihaksessa, mutta useimmat eivät niitä huomaa."
-wikipedia
Hei! Niin varmaan onkin. Mutta tuota peukalossa olevaa elohiirtä ei voi olla huomaamatta, kun koko sormi liikkuu:( nyt on ollut viikon ajan rauhallisempaa, mutta muualla kehossa elohiiret hyppii. Pelkään myös nukahtamista, koska silloin esiintyy lihasnykäyksiä niin, että koko kroppa nytkähtää.
Mari
Vieläkö löytyy nykijöitä? Todella häiritsevää tää peukun nykiminen :/ mikä on enmg? Mitä siitä selvis?
Olenko tosiaan ainut ihminen Suomessa jolla on ollut peukalossa elohiiri?
Aapeli
Et ole, mulla on ollut monesti, hyvin monesti peukalossa. Ja korvakäytävässä, ja pakarassa, kielessä, kurkussa, silmässä, poskessa jne jne. Ei ole vaarallista, vaihtelee välillä paikkaa, jos on elohiiritaipumusta. Eikö auta magnesiumi tai muukaan, klonatsepaamia söin ja se tehdosi, mutta lopetin ajat sitten ja vuodessa vähentynyt aika hyvin :) välillä tulee ja menee, liian monta yötä olen murehtinut. Nimim. Stressaaja :D
Ps. Älä googlaa!!! Ikinä! Se pahentaa. Trust me, poissa mielestä, poissa silmistä - on tämän vaivan hoito. Ja krapulassa muuten mulla on ollut aina peukalossa, kerran tyyny vaan suhisi kun peukku vipatti :)
8
Voi kiitos 8 :) Pelastit päiväni. Ihan oikeasti <3
Ap
Mullapa on ollut pyllyssä ja kielessä!
Minullakin on ollut elohiiri pakarassa.
Ap, ei mitään, kun mä murehdin näitä aikanani toivoin aina että joku vastaisi kyselyyn että "kärsii" samanlaisesta, mutta olkien kohauttelua tuli vaan. Mutta, spessuja on siis muitakin :)
8
Peukalossa jokseenkin vaaraton. Mutta pimpsaan ei pidä hiirtä päästää. Eikä muitakaan pieneläjiä.
Ei kuulema sovi kuvaan ainoana oireena, ja muut olisit jo huomannut. Näin kaksi eri neurologia minulle sanoi, toinen ms-erikoistunut.
8
Ne yleensä kestää aikansa ja katoaa, joskus voi tulla uudestaan mutta ne eivät enää niin paljoa säikäytä :) jee hienoa!
8