Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elohiiri peukalossa!!

Vierailija
17.03.2014 |

Taipumusta on minulla hirveästi elohiiriin ja niitä ollut paljon. Joskus nykii kaksikin viikkoa putkeen jossakin päin kehoa. Nyt kuitenkin ollut 2 päivää järkky elohiiri peukussa. Mahtaneeko syynä ollu ahkera älypuheen selailu koko viikonlopun peukalolla ja siihen vielä univelka ja krapula (juon kyllä yleisesti ottaen harvoin). Menin vain googgeloimaan ja mm. Als-tautihan sieltä pomppasi....muita oireita esim. Lihasheikkous ei ole. Olen alle 40 v. Mutta yli 30 v. Onko kellään teistä ollut elohiiri peukalossa? ??

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että :( Tuo on vaikea juttu, siteeraan erästä hoitanutta lääkäriäni sanomalla kun google on lääkärinkirja potenssiin sata, huonolla tavalla.

Minulla alkoi vuosi sitten oma helvettini. Nykimistä oli peukalossa varmaan pahimmillaan viikkoja, mutta myös muuallakin. Nykyään on edelleen varmasti päivittäin, mutta ne oppii ignooraamaan. Se vie aikaa, mutta usko kun sanon, että se ei ole mahdotonta. Ja monilla ne menevät pois kokonaan, mutta minulla ei vielä varmaan ole niin käynyt, enkä lähde itseäni kuulostelemaan ja seuraamaan etten stressaannu enää. Bening fasculation syndrooman syntyä ei tunneta, mutta muista että se on hyvälaatuinen, se ei sinua tapa vaikka välillä epätoivo valtaa mielen ja ajattelet että sen täytyy olla vakavaa sittenkin, se ei ole.

Kun maltoin lopettaa netissä roikkumisen, alkoi ajan myötä helpottaa. Als on harvinainen sairaus, ja bfs yleinen, siitä vaan löytyy todella huonosti tietoa. Jos asut pk-seudulla, varaa aika Mehiläiseen Hannu Laaksovirralle. Suosittelen tätä siksi, että hän on paras neurologi vastaamaan kysymyksiin ja hän tekee neurologisen tutkimuksen vastaanotollaan, josta selviää varmasti, että kaikki on kunnossa.

Vuosi kuulostaa pitkältä ajalta, tiedän, mutta voin kertoa että olen onnellinen ihminen ja osaan elää tämän kanssa, kuulostaa ulkopuolisten korvissa vähältä mutta se on henkisesti raskas taakka kun on neurologisia oireita eikä tiedä mistä ne johtuvat. Loppujen lopuksi, se mikä ei tapa, tosissaan vahvistaa :)

8

Vierailija
22/105 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, kiitos taas :) . Yritän nyt vielä katsoa pari päivää, jos menisi ohi itekseen. Nyt ei nyi tällä hetkellä, toivottavasti ei nyi ensi yönä....En viitsisi unettavia lääkkeitä ottaa, kun töissä käyn kuitenkin ja vielä omalla autolla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, hyvä että kävit lääkärissä :) pelko on aiheeton. Elohiiritapumukseen kuuluu ns. hotspotit, että tykyttää yhtä kohtaa aikansa. Minulla se oli kerran korvakäytävässä jossain lihaksessa, naksutuksen kanssa meinasi mennä järki! Ja peukalo oli myös todella ärsyttävä, kun peukku ihan liikahteli. Polven yläpuolella ollutta hotspottia miehen kanssa ihmeteltiin viikko tolkulla :D nyt jo vähän naurattaa, silloin lähinnä vaan itketti. Ainoa, mikä auttoi toisinaan, oli lasi viiniä, kun se rentoutti ja vei nykinän pois, ja lasista ei tule krapulaakaan joka pahentaa oireita.

Tämä on jotain, mitä ei voi kontrolloida, ja sen kanssa sun täytyy oppia nyt elämään niin pääset helpoimmalla (helpommin sanottu kuin tehty, eikö :) ) Sanoisin tähän myös sen, mitä Laaksovirta sanoi minulle, että ei murhe ole huomiselta pois, mutta vie elon tältä päivältä.

8

Vierailija
24/105 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 8 :)) Miehesi on onnekas, kun hänellä tuollainen enkeli vaimona :). Mulla oli myös joskus polven yläpuolella liki 3 vkoa jatkuva elohiiri. Oli kyllä raivostuttavaa...voin vaan kuvitella, kuinka raivostuttava tuo korvan elohiiri on ollut :o

Ap (jonka peukku nykii edelleen....eikä varmaan lopu ikinä :D)

Vierailija
25/105 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

70, minä kävin yksityisellä. Ja tosiaan kyllä sitä sitten ottaa vaikka benzoja, jos valvoo kaiket yöt kun peukalo nykii tauotta. Ei voi tietää, jos itse sitä ei ole kokenut. Rivatrilia määrätään usein pitkään kestäneeseen elohiireen, ettei pyyntöni ollut mikään tavaton. Ihan neurologit määräävät sitä. Etenkään kun koskaan en ole mitään lääkkeitä käyttänyt eikä ole pelkoa väärinkäytöstä. Mutta lääkärit näkivät lääkityksen tarpeettomana, koska kuulemma pelkoni on tuulesta temmattu. Onneksi lihasrelaksantti auttoi viime yönä hieman, vaikka heräsin nykinään 5-6 kertaa. Ei muuta kuin käsi tiukkaan nyrkkiin ja nyrkki vartalon alle.

Vierailija
26/105 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

71 on siis ap

Vierailija
27/105 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko eilisen päivän peukku oli iisisti, lukuunottamatta paria nykäystä. Yöllä sitten....voi luoja...kun peukku osui tyynyyn tai nukuin käsi pään alla tai joku painoi peukkua niin alkoi helvetillinen nykinä. En ole siis oikein nukkunut. Tänään täytti elohiiri 2 viikkoa. Pe la ja su ollut peukku nykimätön ja yöllä taas nyki niin pirusti. Otti siis nokkiinsa, kun siihen kohdistui painon tunnetta. Provosoitui siitä. Niin sain hiukan nukuttua kun puristin peukaloa nyrkissä ja makasin koko painollani peukun päällä. Ap ei jaksa tätä peukkua enää... Als pyörii mielessä ja hermoraunioksi olen muuttunut tän nykinän myötä. 8, ootko käyny hermoratatutkimuksessa?

Terv. Hyvin surullinen ja kettuuntunut Ap

Vierailija
28/105 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkään ei nyi enää ns. Levossa kun katson kättä/peukaloa. Torstaina nykinyt viimeksi kunnolla kun katson kättä levossa. Yöt kun saisi vielä nukutuksi :((((

Ap

Vierailija
29/105 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 8 paikalla?

Ap

Vierailija
30/105 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep, paikalla ollaan :)

Oon käynyt hermoratatutkimuksessa, ei näkynyt mitään, kuten ei siellä yleensäkään ole näkynyt. Lääkäri. joka HRtutkimuksen teki, kertoi, että itse minun ikäisenä sai myös nykinöitä ja edelleen välillä nykii, mutta oli yhtä kauhuissaan kuin kaikki muutkin.

Lääkärisi ei selvästi halua aloittaa lääkitystä, koska näkee haitat hyötyä suurempina. Voit vielä yrittää pyytää ja selittää, että olosi on sen verran sietämätön ja haluat kokeilla edes, että saat mielenrauhan. Pyydä vaihtoehtoisesti lähetettä hermoratatutkimukseen, siitä saadun mielenrauhan avulla voit myös unohtaa koko homman.

Liikkeessä nykinöitä on vähemmän, levossa enemmän - öisin siis luonnollisesti tuntee elorotat helpommin ja voimakkaampina. En todellakaan halua täällä neuvoa, voin kertoa asioita, mitkä minua helpotti. Kaikkiallahan neuvotaan välttämään valkoisia jauhoja ja sokeria, se tehoaa kaikkeen, tappaa varmaan AIDSinkin sillä hehkutuksella, mitä siitä on puhuttu ;). Mutta! Itse aloitin viljattoman / gluteiinittoman ruokavalion, ja 90% väpätyksistä katosi viikossa. En syönyt myöskään sokeria, join paljon vettä ja liikuin kohtuullisesti. Yhtenä iltana söin patongin, ja yöllä oli aikamoiset ilotulitukset lihaksissa. :D Kaikkea kannattaa kokeilla, en halua tuputella mitään, mutta luin tuosta ruokavaliosta Aboutbfs:n sivuilta, ja siellä vaikutti monella toimineen, joten innostuin kokeilemaan.

-8

Vierailija
31/105 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tuputa, kaikki neuvot otan kiitollisena vastaan. Pitäisi varmaan mennä hermoratatutkimukseen, mutta en uskalla :( :( . Viime yön nukuin vähän paremmin. Pitääpä kokeilla tuota ruokavaliota. Minä niin toivon että tämä nykinä loppuu. En ikinä valita mistään jos tämä nykinä loppuu....Kiitos 8 kun jaksat vastailla :)

Ap

Vierailija
32/105 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, sinua huhuilen. Vaikea päivä ollut tänään. Itken ja peukalo nykii...

Ap

Vierailija
33/105 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on 8 ??

Vierailija
34/105 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloinkin meni ajan kanssa ohi - sinulla on selvästi vain taipumusta hotspotteihin. Jos vuosi sitten nytkytti jalka ja yhä kävelet sillä hyvin.. Tarviiko edes sanoa :) hyvä käydä silti neurolla keskustelemassa ettei yöt mene murehtimaan.

8

Vierailija
35/105 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tää odotus vaan käy voimille. Ja kun olen lukenut että peukku olisi tyypillinen paikka Alsille alkaa(kesk.palstalta joku kertoi nähneensä dokkarin, missä jokaisella ALs-potilaalla alkanut peukalon nykinällä. Mitä ihmettelen, Als voi alkaa jalasta tai nieluoireilla tms. Mutta joo, taipumus on hot spotteihin. Onko noista hot spoteista jossakin lisää tietoa?

Ap

Ps. Kiitos 8 taas kun vastailet

Vierailija
36/105 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallelujaa! Peukalo ei ole nykinyt kuin su-aamulla viimeksi! Joko on loppunut....??? Mua jännittää/pelottaa....

Ap

Vierailija
37/105 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti 8 :). Tuun kyllä kertomaan mitä neuro sanoi. Oot ollu todella tärkeä tuki minulle <3. Kiitos.

Ap

Vierailija
38/105 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, vertaistuki on paras tuki :) voisi perustaa oman ryhmän, anonyymit nytkyttäjät ;) mukavaa viikonloppua, lämmintä luvassa kai koko Suomeen ja pikkunoitia sunnuntaille! Nauttikaamme siis :)

8

Vierailija
39/105 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Aika on ensi viikolla. Tosin varmaan nauraa minut ulos. Peukun nykinä on nimittäin loppunut. Siis se jatkuva nykinä. Joku hypähdys tulee joskus, mutta niin tulee muuallekin joskus. Peukku on siis normaali nyt! Ollut jo koko viikon. 3 vkoa kesti.

Ap

Vierailija
40/105 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 08:52"]Moi! Aika on ensi viikolla. Tosin varmaan nauraa minut ulos. Peukun nykinä on nimittäin loppunut. Siis se jatkuva nykinä. Joku hypähdys tulee joskus, mutta niin tulee muuallekin joskus. Peukku on siis normaali nyt! Ollut jo koko viikon. 3 vkoa kesti.

Ap

[/quote]

Tai ei nyt viikkoa, mutta maanantaista asti ollut hyvä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän