Elohiiri peukalossa!!
Taipumusta on minulla hirveästi elohiiriin ja niitä ollut paljon. Joskus nykii kaksikin viikkoa putkeen jossakin päin kehoa. Nyt kuitenkin ollut 2 päivää järkky elohiiri peukussa. Mahtaneeko syynä ollu ahkera älypuheen selailu koko viikonlopun peukalolla ja siihen vielä univelka ja krapula (juon kyllä yleisesti ottaen harvoin). Menin vain googgeloimaan ja mm. Als-tautihan sieltä pomppasi....muita oireita esim. Lihasheikkous ei ole. Olen alle 40 v. Mutta yli 30 v. Onko kellään teistä ollut elohiiri peukalossa? ??
Kommentit (105)
8, kiva kun vastasit :). Ei ole muita oireita, jos peukku ei nykisi, olisin terve kuin pukki. Olen lihonutkin. Hiukan on puutumisia aamulla molemmissa käsissä.Mutta johtuneeko siitä että nukun paljon käsien päällä. Sekin vaihtelee. Eilen ei nykinyt kuin pari kertaa aamulla. Tänä aamuna nyki pari krt, sen jälkeen ei ole nykinyt. Tarkkailen vain itseäni koko ajan. Raskasta. Silloin tällöin nykii muualtakin, mutta vain sieltä täältä ja yksi nykäys. Viime vuonna oli niin että jalassa nytkytti liki 3 viikkoa. Nyt vähän sama oirekuva. Paitsi peukku kyseessä. Neurologi on vkon päästä, sain peruutusajan. Ehkä jaksan sinne asti. Kiitos taas tuesta.
Nostelen tätä. Kuinka kauan elohiiri saa olla että on normaalia? Koska lääkäriin?
Nosto minuakin kiinnostaa...elohiiri nylkyttänyt voimakkaasti nyt vkon. Alkaa hermo mennä jo...
Nyki jälleen koko yön peukaloa. Yritin nukkua niin että nukun peukun päällä. Ei tämä taida loppua ikinä tämä peukun nykinä. Als taitaa olla :(
Ap
Kävin taas lääkärissä. Pyysin klonatsepaamia. Sitä ei minulle määrätty :(. Kuulemma liian vahva lääke. Mitä sitten???? MÄ en saa unta öisin! Mulle kirjoitettiin lihasrelaksantteja... Levossa peukku ei nyt nyi, mutta jos painaa johonkin, alkaa nykiä....
Ap
Nukkumisesta ei oikein tullut mitään. Peukku nytkytti sairaalloisesti vaikka koitin maata sen päällä :(
Ap
En vähättele peukolan nykimisen ikävyyttä, mutta minulla nykii kieli. Se vasta pelottaakin. Pää on kuvattu vuosi sitten ja neurologi sanoi myös ettei yksittäisenä oireena sovi mihinkään hänen tuntemaansa sairauteen.
Ei paljoa lohduta :(
Minullakin on joskus päiväkaupalla joku paikka, joka nyppii ja nykii. Ei se vakavaa ole.
Toivottavasti ap:n vaiva on helpottanut. Nuo hänen ahdistuksensa kuulostivat pääasiassa ahdistuneisuushäiriöltä tai sitten vain kovalta ahdistuneisuudelta. (en ole lääkäri) Ei se nykiminen varmaankaan ollut se pääasiallinen ongelma, vaan se pelko, että taustalla on jotain vakavampaa ja epätietoisuus siitä, että loppuuko nykinä koskaan ja milloin se loppuu. Nykimista voi oppia sietämään, vaikka ei se kivaa olisikaan. Kun keskittyy muuhin, nykiminen jää takaa-alalle.
Mulla nykinyt jo 2kk joka puolella kehoa. Eniten jaloissa ja käsissä, mutta myös muualla ja usein taipeissa kuten polven takaa. En edes tiedä mikä lihas sielläkin sijaitsee?! Toivottavasti tää menis pian ohi...
Imetättekö te, joilla on elohiiriä?
Ap ei imetä. Ja 29, tiedän tunteen
Ap (peukku nykii edelleen -,- )
Uskalla pois! Mitä nopeammin, sitä parempi. Varaa heti aika niin se on sitten alta pois :)
8
Lääkärit eivät pitäneet sitä tarpeellisina, puhuin siitä molempien lääkärien kanssa...menen uudelleen puhumaan asiasta 2 vkon kuluttua, jos tämä peukku ei rauhoitu. Lääkärit olivat sitä mieltä että pelkoni on turha.
Ap
No saathan sinä sen hermoratatutkimuksen teetettyä yksityissektorilla. Ja bentzoja ei tosiaan aiheetta määrätä.
Onko jotain lääkitystä elohiiriin? Siis mikä auttaisi niihin?
Ja jälleen nykii. Hermoraunioksi tässä tulee kohta. Tuo nykinä on niin ärsyttävän tuntuinenkin! Tietää taas yöllä ettei saa nukutuksi, kun sormi nylpyttää! Pitää laittaa aina peukku kropan alle,ettei nykinä tunnu. Luulin jo yhdessä kohtaa, että menisi ohi, kun kahteen päivään ei tuntunut mitään ja ei kun taas alkoi :( En tiedä lukeeko näitä mun vuodatuksia kukaan (paitsi kohtalotoverini 8). Lääkärin ajattelin varata huomenna yksityiseltä, tosin neurologilla ei ole moneen viikkoon aikoja, osaakohan yleislääkäri auttaa yhtään?
Ap
Hei ap, täällä ollaan. Koska sinulla on aika neurologille? Suosittelen jättämään kysymyksen terve.fi:n asiantuntija Hannu laaksovirralle, jossa kerrot mahdollisimman tarkkaan kaikki oireesi. Vastaus maksaa 20euroa muistaakseni, mutta se on nyt pieni hinta saadaksesi asiaa eteenpäin.
Edelleen, als ei oireile pelkällä nykimisellä, elohiiret ilman lihasheikkoutta ei ole merkki als-sairaudesta. Kestääkö hyvin kuumaa? Onko sinulla puutumista? Onko tasapaino-ongelmia? Aaltoileeko oikeisto vai onko peukun nykiminen ainoa oire, minkä koet terveydessäsi huonoksi? Pyydä neurologia poistamaan ms-taudin mahdollisuus, varmuuden vuoksi. Et asu pk-seudulla, onko sinulta otettu borrelioosiarvoja? Punkin purema voi vaikuttaa vielä vuosia jälkeenpäinkin ja voisi liittyä tähän!
Voimahaleja,
8 :)