HÄPEÄTKÖ erityislastasi?
miten on, erityislasten vanhemmat, häpeättekö lapsianne?
niiden tekosia, toisten hakkaamisia ym.. ?
vai eikö tunnu missään?
vai oletteko ottaneet tieten tahtoen asenteen, että mitkään lait ja asetukset ja käytöstavat eivät kosketa teitä tai erityislapsianne?
pyydättekö anteeksi niiden aiheuttamia vahinkoja? vai onko ihan sama?
minun käsitykseni, joka on nyt näiden keskustelujen perusteella valloillaan, on, että ummistatte silmänne, ettekä tunnusta että lapsessanne on vikaa, ja hän saa tehdä mitä lystää, myös toisille ihmisille?
oikaiskaa, jos olen saanut väärän käsityksen.
Kommentit (81)
Täytyy sanoa että on tilanne minua hävettänyt vaikka se onkin ymmärrettävämpi kuin terveen lapsen käytös, koska lapseni ei ymmärtänyt tekevänsä väärin. Ei minua se hävetä myöntää, kuten muita täällä. En siis häpeä lastani vaan eräskin kiusallinen tilanne kerran oli ja häpesin!
" vanhempia varmasti hävettää oli se sitten normaali tai erityislapsi!"
Tiedän että vanhemmat häpeää, koska kuten täälläki on tullut esille, että ihmiset ei ymmärrä; vaan suppeasti ajattelevat että onpa huonokäytöksinen lapsi!
Se, että viittaa lapsiin pronominilla " ne" ja ottaa oletusarvoksi, että erityislapset ovat joku yhtenäinen ryhmä, joiden tapoihin kuuluu automaattisesti esim. toisten hakkaaminen ei todellakaan ole asiallista. Ap:n kysymys on muuotoililtaan ja sisällöltään loukkaava, moukkamainen ja täysin asiaton, ja jos joku 22 on miettinytkin ko. asioita, pitäisi olla tarpeeksi älyä olla pukematta mietteitään sanoiksi.
Mitä jos minä kysyisin: " Mustalaisten äidit; häpeättekö lapsianne? Niiden varastelua ja kerjäämistä. Vai eikö tunnu missään? Oletteko sitä mieltä, että mitkään lait ja asetukset eivät koske NIITÄ? Ettekö edes pyydä anteeksi mutiaistenne puolesta?"
Aika nopeasti poistettaisiin/poistetaan tällainen viesti. Valvojallekin jotain mietittävää!
ap häpeää lastaan kyllä jos tilanteita tulee eteen.
lapseni tosin on ihan normaali, ei erityislapsi.
häpeän, jos hän joskus kaupassa kiukuttelee, häpeän jos hän tarhasta hakiessa kiukuttelee pukiessa, ja JOS hän menisi esim. lyömään jotain toista ihmistä, häpeäni olisi suuri, ja varmasti ottaisin yhteyttä vahingon kärsineen lapsen vanhempiin, ja olisin hyvin, hyvin häpeissäni ja nöyrä.
tunnen, että siinä tapauksessa lapsen huono käytös on minun syyni, vika kasvatuksessa.
kuten joku sanoi, ei se häpeä estä rakastamasta lastaan.
varmasti erityislapsetkin ovat rakkaita vanhemmilleen, kuten kuka tahansa, kysymys oli näistä tekosista, ei jokapäiväisestä vain olemassaolosta!!
minut on kasvatettu käyttäytymään asiallisesti, ja näin kasvatan myös lapseni.
(jonkun mielestä olen tietenkin liiian tiukka, mutta katselkaapas tutkimuksia ihan itse, millaisia tulee lapsista, joilla ei ole rajoja, ja millaisia tulee lapsista, joilla on rajat.)
esim. jos lapseni ulkona kiukuttelee, kysyn kerran, kaksi, lopettaako kiukuttelun, vai mennäänkö sisälle--jos vaan jatkaa, niin kaappaan lapsen kainaloon, ja mennään sisälle.
siinä sitten eteisessä keskustellaan asiasta, ja lapsi toteaa, että haluaa käyttäytyä kunnolla, ja menemme takaisin ulos. ja--kiukuttelu ei tosiaankaan jatku.
puhukaa lapsillenne, opettakaa.
eli vastaus oli; tarpeen tullen häpeän lastani, enkä koe siinä tunteessa mitään ihmeellistä. mielestäni se on positiivista, että ei nosta lastaan jalustalle, eikä koskaan häpeä. olen tietenkin siinäkin väärässä.
-ap
Ap tarkoittaa varmaan asenteellisella ja yleistäv-llä ei KAIKKI e-lapset turhaan yleistävällä
ja niputtavalla " hakkaajia" -tarkoittavalla termillään
tunne-elämältään häiriintyneitä e-lapsia?
Eli onko ap:n lasta kohdellut tunne-elämältään häiriintynyt e-lapsi huonosti?
Ota siis ap tai muu samanlaisessa tilanteessa ollut yhteys päiväkodin johtajaan tai koulun rehtoriin
- jos ikävä tilanne on sattunut päiväkodissa tai koulussa
- se on av:tä oikeampi osoite selvittää asia.
Jos mahdollinen ikävä tapaus on sattunut kotipihalla
- niin ota yhteys suoraan naapuriin eli e-lapsen vanhempaan- jos ei auta niin sosiaalityöntekijään/ lastensuojeluun.
Tsemppiä kaikille tasapuolisesti ja parempaa viikonloppua!
Ymmärrän toki sen, mutta miksi aina kaikki teot painetaan villasella?
kysymys koski HUONOSTIKÄYTTÄYTYVIÄ, TOISIA SATUTTAVIA ERITYILAPSIA!
mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Nekin on sitten selvitetty asianmukaisella tavalla. Useammankin kerran olen esikoisen vuoksi osoittanut anteeksipyyntöjä muille vanhemmille.
En kuitenkaan ymmärrä ap:n suhtautumista erityislapsiin. Vanhempien syyttäminen huonosta kasvatuksesta?! Haloo. Samalla löytyy ymmärrystä virikelapsen väkivaltaiselle käytökselle mutta erityislapsen vanhempien pitäisi hävetä kasvatustyötään?
Vierailija:
kysymys koski HUONOSTIKÄYTTÄYTYVIÄ, TOISIA SATUTTAVIA ERITYILAPSIA!mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Myös niitä virikelapsia?
Virikelapsen vanhemmillahan tuossa vasta olisi syytä hävetä. Heillä kun lapsen käytös johtuu SUORAAN VANHEMPIEN TOIMINNASTA, erityislapsen kohdalla taas tämän vammasta.
Arvaas kummassa tapauksessa on vanhempien helpompi vaikuttaa tilanteeseen?
Sen takia ei kysytty häpeättekö kaikkia lapsia tai siis heidän käytöstään!!!
" se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa" ?
puolustusvimma tuntuu olevan kova.
mikähän siinä on, että oma lapsi on aina se kullannuppu, joka ei koskaan tee mitään?
juu, eihän mistään tällaisista asioista saa puhua..
-ap
Yleensä erityislapset ovat niitä kiusattuja.
erityislapsen vanhempien pitäisi tässä hävetä enemmän kuin virikelapsen?
Siis millä perusteella erityislapsen häiriökäytös johtuu enemmän vanhempien kasvatuksesta kuin virikelapsen kohdalla?
Sitä paitsi kun kerran tunnet kyseisen erityislapsen perheen noin läheisesti, kannattaisi varmaan ottaa asia puheeksi kanssaan suoraan.
samoin kuin avioeroperheiden lapset, adoptoidut lapset ja alkoholisti- ym sosiaalitapausten lapset.
Saisivat tavallisten perheiden terveet ja normaalit lapset olla rauhassa omissa päiväkodeissaan.
Voi luoja, tuntuu että joudun häpeämään av-mammoja :(
vanhempia varmasti hävettää oli se sitten normaali tai erityislapsi!
En ymmärrä miksi herää kysymykset näitä erityislapsia kohtaan aina niin negatiivisesti! Itselläni on erityislapsi ja sitten terveitä lapsia!
Yksi näistä terveisestä lapsista kuului koulukiusaajien joukkoon ja voin sanoa että hävetti aivan hirveästi ja poika sai rangaistuksen ja onneksi se loppui siihen. Tämä mun erityislapsi ei ole koskaan kiusanut ketään.