Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sun once-in-a-lifetime -juttu, jonka haluat vielä toteuttaa?

Vierailija
14.03.2014 |

tai olet jo toteuttanut?

Mulla niitä on montakin. Afrikan safarille haluisin mennä, kävellä kiinanmuurilla, ym joku vastaava reissu.

Lapsena jo päätin, että haluan nähdä täydellisen auringonpimennyksen ja se toteutui 2006

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai mä olisin haaveeni toteuttanut, jos siihen mahdollisuus?

-New York, aina tulee lasten lenkkarit yms tylsät tielle?

Vierailija
42/118 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa mitään once in a lifetime - kokemusta, mistä haaveilisin. Siis että jotain tapahtuisi kerran elämässä ja se jotenkin muuttaisi minua/elämää/jotain.

Mutta haaveilen vähän samasta kuin se paljon reissannut, joka halusi muovimatot, siwan ja taloyhtiön saunan ;) Haluaisin yhteisölliseen taloyhtiöön, lauantain/perjantain saunavuoron, tiistaisen lenkkisaunan. Välittäviä ihmisiä ympärilleni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:36"]

Haluaisin käydä New Yorkissa, nyt vaan rupeaa tuntumaan siltä, ettei se tule koskaan toteutumaan.

[/quote]

Netti on täynnä tarjouslentoja New Yorkiin. Sieltä vaan bongaat lennot ja lähdet vaikka 5 päiväksi rapakon toiselle puolelle. Tälläkin hetkellä lentoja saa about 400 eurolla.

[/quote]

Joo mut New York ei ole ymmärtääkseni mikään halvin mahdollinen kaupunki. Kiva siellä sitten on tehdäkin jotain jos sinne asti pääsee.

En ole tuon haaveen kirjoittaja mutta sama on omakin haaveeni. Olen tällä hetkellä opiskelija joten tuollaista reissua ei ole helppo budjetoida ja just olen ymmärtänyt että siellä sitä käyttörahaakin tarvitsee.

Vierailija
44/118 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 05:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 02:23"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:18"]

"tein "lusikkalistan" (bucket list)"

Bucket list = amparilista, lista asioista jotka haluaa tehda ennen kuolemaansa. Tulee sanonnasta "before I kick the bucket" = ennekuin potkaisen amparia eli ennen kuin kuolen.

[/quote]

Suomeksi ei potkaista ämpäriä, vaan esim. heitetään lusikka nurkkaan, siksi lusikkalista. En ole ainoa joka tätä ilmausta käyttää, sen sijaan "ämpärilista" on käännösvirhe.

[/quote] Miten amparilista on kaannosvirhe? Minusta kaannosvirhe on sanoa etta lusikka on bucket kun se on spoon. Mutta suomalainenhan tietaa aina parhaiten ja on natiivimpi kuin natiivit itse. En missaan vaiheessa sanonut etta se kaantyy suomalaiseksi sanonnaksi vaan kaansin sen suomeksi. Pieni ero.

[/quote]

Kielenkääntämisessä ei käännetä vain puhtaasti kieltä vaan myös kulttuuria. Siksi se ei ole niin yksinkertaista eikä kaikista ole siihen. Kääntäjän täytyy tietää ja tuntea erityisesti se kieli jolle käännöksiä ensisijaisesti tehdään. 

Maailma on täynnä sanontoja joiden merkitys on sama, vaikka ne eivät käänny sanatarkasti kielestä toiseen. Esim. bucket list - lusikkalista, the apple of an eye - silmäterä, when pigs fly - lehmät lentää jne.

[/quote] FIY: "En missaan vaiheessa sanonut etta se kaantyy suomalaiseksi sanonnaksi vaan kaansin sen suomeksi. Pieni ero."

Luetun ymmartaminen.

[/quote]

Et sinä kääntänyt sitä suomeksi. Sinä käänsit sanan kerrallaan suomeksi. Pieni ero. Sekä selitit taustan. 

Kun kääntäminen on just sitä, että käytetään vastaavia termejä, ei käännetä sana sanalta.

Suomeksi taas sen käänsi se, joka nimesi sen "lusikkalistaksi", vaikkei se olekaan varsinaisesti suomalainen sanonta. Jonkin ajan kuluttua voi ollakin, kun tarpeeksi ahkerasti sitä käytetään.

Vierailija
45/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 16:01"]Toteutuneita unelmia:

- laskuvarjohyppy (ei tandem)

- trekkaus trooppisessa sademetsässä ja eksoottisten eläinlajien näkeminen niiden luontaisessa ympäristössä

- ulkomailla asuminen

- lomailu trooppisella saarella

- delfiinien näkeminen luonnossa

Toteutumattomia unelmia:

- Australiassa käyminen (koalat, kengurut, jne!)

- Väli- tai Etelä-Amerikassa käyminen (luonto, maisemat)

- pysyvä muutto ulkomaille

- sukeltaminen

- surffaaminen

- lemmikin hankkiminen

- tulivuorelle kiipeäminen

- bikinikuntoon kesäksi 201X

Kaikista suurin unelmani:

- avaruudessa käyminen ja maapallon ihailu ylhäältä päin :)

[/quote]

Missä sademetsässä olet käynyt?

Mäkin haluaisin avaruuteen! Lapsena sanoin mummulle että se voi sitten katsoa mua telkkarista kun oon avaruudessa... heh!

Muita unelmia:

- vuosi Australiassa (lähtö tämän vuoden lopulla! )

- ihana omistusasunto/talo

- hyvä, vakituinen työpaikka

Vierailija
46/118 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti muuttaa Italiaan!

Mieluiten Garda-järven pohjoisrannalle, jumalaisen kauniiseen Malcesineen.

Tai sitten taianomaiseen Venetsiaan. Kaikkien kaupunkien kuningattareen!

Vierailija
47/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin mennä arktiselle risteilylle joko Huippuvuorille tai Etelämantereelle. Täydellisiä auringonpimennyksiä olen nähnyt kaksi, toinen niistä miehen kanssa. Haluaisin vielä kerran nähdä yhdessä tytön kanssa ja tähtäimessä on vuosi 2019. Pimennys olisi Chilessä sopivasti kesällä lakkiaisten ja pääsykokeiden jälkeen. 

Vierailija
48/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteutuneet:

- interrail

- ulkomailla asuminen

- New York, Pompeiji, Australia

-kuumailmapallolento

-kaksi leffaa perätysten leffateatterissa (peppu puutui, mieli ei)

-karaoke yksin (olin pettynyt laulataitooni)

-nakuna järveen hyppääminen (olen kaupunkilaistyttö, en omista kesämökkiä)

Tulevaisuudessa:

- osallistuminen ravintolapäivään (pitkäkestoinen haave)

-oman kirjan kirjoittaminen tai taidenäyttelyn pitäminen

-oman yrityksen perustaminen (tuskin toteutuu)

-maratooniin osallistuminen

-Lontoo, Reykjavik, Istanbul

-ottaa ja lähteä esim. ekalla junalla jonnekin

-sukupuun tutkiminen

Vierailija
49/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein ole enää..No se, että rakastuisin ihan täysillä ja se tunne olisi molemminpuolinen ja kestävä

Vierailija
50/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt ja kokenut jo niin paljon, että ei paljoa ole mistä haaveilla. Suurimman osan olen kokenut mistä täällä ihmiset haaveilee.

Kun matkustaa ja kokee paljon, ei mikään enää oikein edes säväytä. Mä olen 40v ja saanut, nähnyt ja kokenut jo ihan liikaa kaikkea.

Oikeastaan haaveilen asumisesta kerrostalolähiössä (vuokralla), asunnossa olis muovimatot, kävisin siwassa ja lauantaisaunassa taloyhtiön saunassa.

Vierailija
51/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palata maailman turvallisimpaan ja lämpimimpään Miehen syliin ♥

Vierailija
52/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauskaa, useat muiden kirjoittamista haaveista ovat mulla jo toteutuneet. Itse en ole koskaan mitänyt niitä once in a lifetime -juttuine, vaan ihan normaaleina elämään kuuluvina tapahtumina :)

Vierailija
53/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmanympärimatka ja ostaa uusi Porsche tms hintaluokan kesäauto.

Vierailija
54/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sademetsästä haaveilevat, tässä teille: http://www.ariautowers.com/

Ensin lentokoneella Riosta tai Sao Paulosta Manaukseen ja sieltä 3 tuntia jokilaivalla tuonne.

Vierailija
55/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:25"]

tai olet jo toteuttanut?

Mulla niitä on montakin. Afrikan safarille haluisin mennä, kävellä kiinanmuurilla, ym joku vastaava reissu.

Lapsena jo päätin, että haluan nähdä täydellisen auringonpimennyksen ja se toteutui 2006

[/quote] Haluaisin tietaa mika sai sinut kayttamaan englanninkielista (ei 100% oikeaa) ilmaisua kun asian olisi voinut ihan hyvin sanoa suomeksikin. Tama ilmio on vaivannut mieltani kauan, you get my drift?

Vierailija
56/118 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän parhaillaan once in a lifetime juttuani. 

Minulle kerrottiin jo nuorena että tuskin tulen saamaan lapsia hyvin vaikean endometrioosin vuoksi. Tuossa vaiheessa minut oli leikattu jo kaksi kertaa. Toive kuitenkin eli. Mieheni oli täysin adoptiota vastaan eli se ei ollut vaihtoehto. Joskus vaikeina hetkinä mietin vakavissani eroa tämän vuoksi. Lähes 10 vuoden yrityksen jälkeen ihme kuitenkin tapahtui ja tulin raskaaksi. Takana oli 7 vuotta lapsettomuushoitoja. synnytyksessä oli komplikaatioita (eivät liittyneet endometrioosiin) ja menetin kohtuni mutta lapsi minulla on. Ja kuinka onnellinen hänestä olenkaan. Hän on minun once in a lifetimeni. Jokainen kehitysvaihe on äärimmäisen kiehtova kun tiedän etten sitä tule kokemaan enää koskaan toista kertaa. 

Tottakai lapsiperheen arki huonoine hetkineen koskee myös minua ja meitä enkä ole toisaalta todellakaan myöskään mikään curlingäiti. Mutta joka ikinen päivä olen jossain vaiheessa päivää niin äärettömän onnellinen lapsestani kun katson häntä. Tämä ihana lapsi suotiin minulle lainaksi, kasvatettavaksi aikuiseksi. Annettiin mahdollisuus seurata hänen kasvuaan. Olla hänen äitinsä. 

Tottakai löytyy toiveita ja haaveita vaikka matkakohteista mutta en osaa ajatella niitä once in a lifetime juttuina. Jos pääsen joskus vaikka Tahitille ja siellä on ihanaa niin sitten säästän uudelleen rahaa ja menen uudelleen. Sama esim. Afrikan safarin kanssa. :) 

Vierailija
57/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikan safari oli minullekin once in a lifetime, mutta kun kerran koki, voisin mennä toistekin (muualle kuin Tansaniaan sitten varmaan silloin). Oli niin upea kokemus!

Moni muu matka ei välttämättäole niin once in a lifetime, vaan alunperinkin ajattelen, että menen katsomaan jotain paikkaa ja hyvin voisin palatakin, jos tykkään.

Sitten taas vaikka kuumailmapallolento tai delfiniuinti, vaikka eivät olleetkaan ikuisuuksia haaveissani, vaan ennemminkin osuivat reitilleni, eivät hienosta kokemuksesta huolimatta ole sellaisia, mitä välttämättä toivon uudelleen (tai en ole valmis ainakaan kovin paljon siitä maksamaan).

Matkakohteista Peru ja Ecuador olisi ainakin vielä kiva edes kerran nähdä.

Mutta varsinaista kerran elämässäni haluan kokea -juttua ei taida juuri tällä hetkellä olla. Monta pientä ja isompaa haavetta kuitenkin.

Vierailija
58/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin nelisen vuotta sitten melko vakavasti ja silloin tein "lusikkalistan" (bucket list) asioista, jotka haluan vielä tehdä, nähdä ja kokea. Listalla on enimmäkseen ulkomaanmatkoja, kaukaisimpana ja tärkeimpänä Uusi-Seelanti. Haluan myös viettää syntymäpäivääni maassa, jossa se on juhlapäivä (Suomessa ei ole). Sitten on pienempiä harrastuksiin liittyviä tavoitteita.

Listan tekemisestä on kohta neljä vuotta, mutta en ole kuitenkaan päässyt suunnitelmissani alkua pitemmälle. Raha ei ole ongelma, ei myöskään aika. Rohkeus ei vain riitä. Lisäksi lääkitykseni väsyttää sen verran, että en tiedä jaksaisinko sittenkään tehdä kovin pitkiä matkoja.

Vierailija
59/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään erityisiä haaveita enää. Olen huomannut, ettei asioiden saavuttaminen lisää onnellisuutta.

Vierailija
60/118 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania noi 31:n jutut, jotenkin elämänmakuisia.:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä