Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä oireita kilpirauhasen vajaatoiminta sinulle aiheuttaa? Minä hermostun

Vierailija
27.01.2014 |

todella helposti, ihan mitättömistä asioista. Tiuskin ja tuntuu että yhtäkkiä vaan voimat ja hermot on loppu vaikka mitään kaoottista ei elämässäni edes ole. 

Vajaatoiminta todettiin viime kesänä eli lääkitystä vasta hiotaan kohdilleen ja haluaisin kuulla teiltä "konkareilta" oireista ja etenkin hermostuneisuudesta ja voimattomuuden tunteesta. Sanokaa että tämä on normaalia ja helpottaa kun lääkitys kohdallaan?

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 18:38"]

Minulla on euronormien mukaan vajaatoimintaa, mutta Suomessa raja-arvot on paljon väljemmät joten en saa lääkitystä. 

Minulla on oireina, itkuherkkyys, väsymys, hiusten lähtö, painon nousu vaikka ruokavalio on vedetty tiukaksi, sellainen eikiinnosta-olo ja ei jaksa lähteä mihinkään ihansama!. Olen kuitenkin aina ollut iloinen, seurallinen, huumorintajuinen, tykännyt kulkea tapahtumissa ja vieraillut ystävien luona. 

Ystävät sanookin että eivät tunnista minua itsekseni, mutta lääkitystä ei saa kun raja-arvot on suomessa mitä on

[/quote]

Turvotus, sydämmen muljahtelu, palelu-villasukat jalkaan vaikka on hellettä +26, ärsytystä, ihon kuivumista, finnejä kasvoissa

Vierailija
102/123 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan nostanut itse vajatoiminta lääkitystä jos arviot rajojen sisällä mut olo ei. olen nyt 7 vkoa syönyt itse nostettuna lääkitystä ja olo alkaa helpottamaan painohan se ei putoa mutta nivelkivuton vähentyneet sainkin jonkun masennus lääkityksen fibroon jota en ole aloittanut hyvä niin... on tämä vaikeaa yleislääkäreille tämä kilpirauhanen kun se on itsellekkin. olen lukenut täältä näitä huuteluja ja hel..hyviä kommenteja.... huvittuneena. kun minulla helmikuussa lopussakin arvot olivat vajatoimintaan viittavat olo on ollut vuosia huono...sain lääkityksen muutin ruokavalioni täysin ja lopetin kaikki mitkä eivät sovi vajatoimintaan mitään ei tapahtunut kuukaudessa eikä kolmessa. varmaan siitä on apua mutta tähän tatvitaan oikea lääkitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:22"]

oikeesti, kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet sopii älyttömän monelle, vaikkei sairas oliskaan. ryhdistäytykää hyvät ihmiset, en voi uskoa, että suomessa on yhtäkkiä joku kilpirauhasvajaatoimintaepidemia. olishan se tietysti kiva saada lääke, joka yhtäkkiä laihduttais ja tekis ihmisestä kivan ja energisen.

älkää odotelko liikoja.

[/quote]

"Pikkusen" provosoiduttaa tämä kommentti, kun juuri sain vajaatoimintadiagnoosin. Ei otettu vielä lääkettä, vaan sovittiin että elän 3kk vieläkin terveellisempää elämää ja otetaan uudet kokeet. Sitten kokeillaan jotain lääkettä.

Mutta kyllä vituttaa olla puolikuollut ja puolikalju, löysä raato 23-vuotiaana. Pelottaa myös, että tulee lapsettomuusongelmia.

Vierailija
104/123 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 08:45"]

Kaikille jotka miettivät voisiko heillä olla kilppari ongelmia niin suosittelen vahvasti, että menee yksityiselle lääkärille (endokrinologille). Kunnallisella puolella et saa kaikkia kilppari verikokeita. Omasta lähipiiristäni on löytynyt 5 ihmistä joilla kaikilla joku kilppari ongelma. Itseltä oli kunnallisella otettu moneen kertaan nuo arvot ja ne olivat ok. Väsymys,22 asteessa hikoilu,masennus yms muut oireet eivät selittyneet millään. Kunnes lopulta menin yksityiselle erikoislääkärille (endo) joka lähetti uusiin verikokeisiin, jossa otettiin myös vasta-aineet kilppariin.. Nyt saan lääkitystä ja olen saanut raahattua itseni ulos jo useasti. Ps. Lääkäri Tre alueella maksoi 80e lääkkeet ovat 5e purkki.

[/quote]

Täytynee minunkin mennä erikoislääkärille. Olen puhunut lääkärille oireista, ollaan otettu verikokeita, mutta yhä vaan sallitun rajoissa eikä lääkäri anna lääkettä edes kokeiltavaksi. Mitä riskejä siitä voisi olla? On jo aika toivoton olo, kun noita oireita riittää ja ennen hoikasta naisesta on tullut lihava, vaikka syön tosi vähän. Lääkäri ei usko minua. 

Vierailija
105/123 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up!

Vierailija
106/123 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin myös hyvin ärtynyt ja kiukkuinen vajaatoimintaisena. Työkaveri kerran, ihan ystävällismielisesti, huomauttikin siitä. Silloin oli kaikki muutkin oireet päällä, mutta ei vielä diagnoosia eikä lääkitystä. Nyt lääkityksellä Thyroxin + Liothyronin on mieliala paljon tasaisempi.

Vierailija
107/123 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on monella

Vierailija
108/123 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

APUA Jorma Salmi on kadonnut!!!!!!!!!! KERTOKAA MISTÄ YHTÄ HYVÄ LÄÄKÄRI???? HÄTÄTILANNE!!!????

Vierailija
109/123 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Life luontaistuote kaupasta saa nykyään tuota Thyroxinia vastaavaa lisäravinnetta. Olisikohan ollut L-tyrosiini nimeltään ja hintaa joku 19e. Voi sitä ainakin kokeilla, jos lääkäriltä ei saa apua. Uskon, että se auttaa jodin kanssa yhdistettynä edes vähän.

Vierailija
110/123 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette saaneet lääkityksen, onko sen määrännyt yleislääkäri vai onko pakko käydä endokrinologilla? Te, jotka olette käyneet julkisen puolen endokrinologilla, kertoisitteko kauanko jouduitte jonottamaan, minä olen nyt kuudetta kuukautta jonossa eikä ilmoitusta ole vieläkään tullut.

Vierailija
111/123 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! En tiedä lukeeko tätä keskustelua enää kukaan mut lets give it a shot!

Olen taistellut kilpparivajavaria vastaan jo muutaman vuoden. Puoli vuotta sitten lääkäri soitti ja ilmoitti että voisin lopettaa thyroxin lääkityksen. Uskoi vahvasti että arvot olivat nousseet vain hetkellisen henkisen rasitteen takia(työuupumus). Lopetin lääkityksen ohjeistuksen mukaan eikä mennyt kuin pari kuukautta kun olin taas aloituspisteessä. Väsynyt, hukassa, lihonut, turvoksissa. Tukka tippui päästä ja ajatus ei kulkenut enää yhtään. Kävin mittauttamassa arvoni, tsh 5.9 , vapaa tyroksiini 10. Lääkkeet sain takaisin vaivalla ja "liian löyhin perustein" osan lääkäreiden mielestä.

Nyt löysin itselleni hyvän lääkärin joka on alkanut paneutua tilanteeseen. Lääkemäärääni on tuplattu, mutta silti luvut 3,64 ja 13. Tämän lisäksi tpa vasta-aineet 1300 (max 60) ja kuvissa kilppari "verkkomainen ja väriltään tulehtunut". Punasolut viittaavat anemiaan. Joudun odottelemaan noin viikon seuraavaa soittoaikaa ja olen todella väsynyt. Olen alkanut pelkäämään työpaikkani puolesta, sillä en enää suoriudu tuloksellisesta työnkuvastani enkä oikein enää edes usko itseeni. Kuinka moni on joutunut ottamaan sairaslomaa kilpparin takia? Ja mistä saisin tarvittavaa vertaistukea tilanteeseen? Tuntuu etten selviä tilanteesta omin voimin. Kiitos tuhannesti jo etukäteen! :)

Vierailija
112/123 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa toivoisin minäkin.

Vierailija
113/123 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kun en enää muista millaista oli olla vailla tätä sairautta. En osaa sanoa esim.johtuuko väsymys huonosta kunnosta vai vajaatoiminnasta.

Vierailija
114/123 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia

Vierailija
115/123 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista

Vierailija
116/123 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

,,,

Vierailija
117/123 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys

Vierailija
118/123 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan vaimolla toi? Tuntuu ihan siltä.

Peukuta mies, jos sulla on räjähdysherkkä vaimo kotona!

Vierailija
119/123 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaa ihoa

Vierailija
120/123 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Kyselisin teiltä kokemuksia, vaikka vanha ketju onkin🙂..

Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta keväällä jonkun virusperäisen tulehduksen johdosta ja kesän ajan on säädetty annostusta kohilleen. Nyt elokuussa löytyi veriarvojen mukaan hyvä annos, mutta olo on vieläkin yhtä huono, ellei jopa huonompi. Palelen jatkuvasti, lihakset kipeytyy ihan pienestäkin liikunnasta ja väsyttää koko ajan ihan tosi paljon. Kauanko oireet voivat jatkua sopivan annostuksen löydyttyä, ja pitäisikö niiden kadota kokonaan vai vaan vähentyä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi