Mitä oireita kilpirauhasen vajaatoiminta sinulle aiheuttaa? Minä hermostun
todella helposti, ihan mitättömistä asioista. Tiuskin ja tuntuu että yhtäkkiä vaan voimat ja hermot on loppu vaikka mitään kaoottista ei elämässäni edes ole.
Vajaatoiminta todettiin viime kesänä eli lääkitystä vasta hiotaan kohdilleen ja haluaisin kuulla teiltä "konkareilta" oireista ja etenkin hermostuneisuudesta ja voimattomuuden tunteesta. Sanokaa että tämä on normaalia ja helpottaa kun lääkitys kohdallaan?
Kommentit (123)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:22"]oikeesti, kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet sopii älyttömän monelle, vaikkei sairas oliskaan. ryhdistäytykää hyvät ihmiset, en voi uskoa, että suomessa on yhtäkkiä joku kilpirauhasvajaatoimintaepidemia. olishan se tietysti kiva saada lääke, joka yhtäkkiä laihduttais ja tekis ihmisestä kivan ja energisen.
älkää odotelko liikoja.
[/quote] Voi jumalauta että mua ottaa päähän nämä viisastelijat joilla ei ole omakohtaista kokemusta kyseisestä sairaudesta!!! Siinä teille räjähdys! AP
[/quote]
En oo kommentin laittaja, mutta olen hänen kanssaan kyllä samoilla linjoilla. Ja mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ollut jo vuosia ja lääkitys siihen myös. Tuntuu että kilpirauhasen vajaatoiminnasta on tehty oiva tekosyy siihen että läskiä kertyy ja laiskottaa, sitten käydään nettiä läpi ja todetaan että joo-o, just nää kaikki oireet on. Jännä vaan ettei labroissa mitään näy, mutta sehän on sitten taas tietty lääkärin vika.
Ja jos ajatuksena on että lääkityksen avulla laihtuu, niin ei sillä lähde kymmeniä kiloja niin kuin aika usea tuntuu olettavan. Ja jos vuosien aikana on lihonut 20 - 30 kiloa, niin ei se yksi Thyroxin-tabletti kyllä niitä kiloja poista.
Onhan se kilpirauhasen vajaatoiminta helppo syy joukolle erilaisia oireita, mutta itselläni ainakin diagnoosi ja lääkitys auttoivat todella paljon. Paino alkoi putoamaan, ainainen väymys poistui, hiukset ja silmäripset vahvistuivat, ja mieliala parani. Olen ihan ihmeissäni kuinka paljon enemmän minulla on energiaa!
Eli kannustan kaikkia käymään verikokeissa. Ja niitä masennuslääkkeitähän ei ole pakko kenenkään syödä. Minullekin niitä tuputettiin vuosikausia, kunnes arvot viimein osoittivat vajaatoiminnan. Voimia!
Muuten, mitä mielialaan tulee, niin AV aiheuttaa minulla hermostumista. Eli suosittelen välttämään. Itse käyn täällä enää hyvin harvoin (liikaa ilkeitä ihmisiä).
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 11:35"]
Muakin kiinnostaa tää aihe!
Itse oon epäillyt jo monta vuotta että mulla olis kilpirauhasen vajaatoiminta. Oireina mm. ainainen väsymys, painon nousu vaikka liikun paljon ja syön terveellisesti, hiusten lähtö, huimaus, jatkuva ärtyneisyys ja muutenkin sellanen epämiellyttävä olo kokoajan.
Verikokeissa oon käynyt kun lääkärit ovat oireiden perusteella ajatelleet tätä vajaatoimintaa. Verikokeissa ei kuitenkaan oo näkynyt ilmeisesti tarpeeksi sopivia tuloksia, joten lääkkeitä en ole saanut :(
[/quote]
Vaihda lääkäriä! SElvät kilpirauhasen vajaatoiminta-oireet. Lääkäri joka tuijottaa vain arvoja on EPÄPÄTEVÄ.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:22"]oikeesti, kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet sopii älyttömän monelle, vaikkei sairas oliskaan. ryhdistäytykää hyvät ihmiset, en voi uskoa, että suomessa on yhtäkkiä joku kilpirauhasvajaatoimintaepidemia. olishan se tietysti kiva saada lääke, joka yhtäkkiä laihduttais ja tekis ihmisestä kivan ja energisen.
älkää odotelko liikoja.
[/quote] Voi jumalauta että mua ottaa päähän nämä viisastelijat joilla ei ole omakohtaista kokemusta kyseisestä sairaudesta!!! Siinä teille räjähdys! AP
[/quote]
En oo kommentin laittaja, mutta olen hänen kanssaan kyllä samoilla linjoilla. Ja mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ollut jo vuosia ja lääkitys siihen myös. Tuntuu että kilpirauhasen vajaatoiminnasta on tehty oiva tekosyy siihen että läskiä kertyy ja laiskottaa, sitten käydään nettiä läpi ja todetaan että joo-o, just nää kaikki oireet on. Jännä vaan ettei labroissa mitään näy, mutta sehän on sitten taas tietty lääkärin vika.
Ja jos ajatuksena on että lääkityksen avulla laihtuu, niin ei sillä lähde kymmeniä kiloja niin kuin aika usea tuntuu olettavan. Ja jos vuosien aikana on lihonut 20 - 30 kiloa, niin ei se yksi Thyroxin-tabletti kyllä niitä kiloja poista.
[/quote]
Pointti tässä onkin se, että Thyroxin mahdollistaa laihtumisen. Ennen se ei kitudieeteilläkään onnistunut, ja aina turvotti. Itseäni ainakin tsemppaa todella paljon se, että kilot lähtee (ja toki joudun laihduttamaan, mutta silti!) Turvotus on kadonnut kokonaan, ja sitä oli vuosia varsinkin naamassa ja jaloissa. Jaksan myös liikkua eikä koko ajan väsytä.
nro 83
Siis onko näillä vähättelijöillä itsellään vajaatoimintaa vai ovatko vaan ilkeilemässä? Mulla löydettiin kaksi vuotta sitten paha vajaatoiminta ja olen tänä päivänä eri ihminen kuin 2v sitten. Kilpirauhasen vajaatoiminta on erittäin yleinen 30-40v naisilla, se tulee pikkuhiljaa, joten voi olla tocella huonossa kunnossa ymmärtämättä olevansa sairas, hoitamattomana vajaatoiminta paitsi invalidisoi työkyvyn ja sosiaalisen elämän myös vahingoittaa elimistöä. Itse ajattelin että olen vain laiska ja tyhmä, vaikka olin niin sairas etten aina pysynyt välillä edes pystyssä. Ja osa lääkäreistäkin laittoi kaiken stressin piikkiin. Kun kilpirauhasen lääkitys on kohdillaan, ei siinä mitään tekosyitä mihinkään ole, elämä muuttuu paremmaksi, kaikin tavoin. Monia kilpirauhaspotilaita hoidetaan lääkäreiden epäpätevyyden vuoksi masennuspotilaina, ja tälläkin hetkellä tässä maassa on varmaan tuhansia ihmisiä, joiden elämä on huonolaatuista sen tähden etteivät ole saaneet lääkitystä vaivaansa. Hyvä puoli on se, että kilpirauhasongelmiin yleensä tehoaa lääkitys, sen sijaan noihin mielenterveyden häiriöihin jotka laittavat vähättelemään toisten asioita, ei varmaan ihan yhtä helppoa hoitoa ole.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 11:07"]
älkää odotelko liikoja.
[/quote]
[/quote]
Pointti tässä onkin se, että Thyroxin mahdollistaa laihtumisen. Ennen se ei kitudieeteilläkään onnistunut, ja aina turvotti. Itseäni ainakin tsemppaa todella paljon se, että kilot lähtee (ja toki joudun laihduttamaan, mutta silti!) Turvotus on kadonnut kokonaan, ja sitä oli vuosia varsinkin naamassa ja jaloissa. Jaksan myös liikkua eikä koko ajan väsytä.
nro 83
[/quote]
Mun lääkäri sanoi, että joillakin tyroksiini myös polttaa rasvaa. Ja tosiaan, kun vajaatoimintaani ei ollut hoidettu, söin todella terveellisesti, liikuin paljon ja lihoin koko ajan. Sen lisäksi jalkani ja kasvoni olivat lähes aina turvoksissa. Jonka lisäksi liikkuminen oli todella raskasta, kun oli koko ajan niin väsynyt. Tyroksiinihoidon alettua itsestään huolehtiminen on lastenleikkiä. Helppoa ja mukavaa. Myös muu elämänhallinta on ihan toista luokkaa, rutiinit, liikunnan ilo jne, kuin totaalisen uupuneena. Ei tulis mieleenkään vähätellä toisten ongelmia tämän kokemuksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 11:07"]
älkää odotelko liikoja.
[/quote]
[/quote]
nro 83
[/quote]
Miksi alapeukku? Tämä on ihan faktatietoa, ja omakohtainen kokemus.
83
Kiukkuinen olen minäkin vajaalla. Mutta kun saavutin hyvän tasapainon niin se kyllä hävisi. Mullakin on T3-hormoni ja Thyroxin yhdessä (sama asia kuin ketjun alkupuolella kehuttu Armour)
Mulla on ollut 6 vuotta epämääräisiä oireita. Onneksi mulla on sairauskuluvakuutus, joten oon voinut googlata, mikä voisi mahdollisesti vaivata ja sitten käynyt pyytämässä erilaisia testejä. Ongelmat alkoi selkäoireilla, raskas työ toki selittää, mutta mitään varsinaista vikaa ei löydetty, nyt olen vaihtanut alaakin. Edelleen on hermosärkyä ja outoja niveloireita. Vaiva pahenee talvisin, pahimmillaan valvon hermosäryn takia 3 yötä viikossa. Kesät voin aika hyvin. Sitten alkoivat hormonaaliset ongelmat, vuotoa ei kuulunut, ja kun se alkoi, se ei itsestään loppunut kolmessa kuukaudessakaan. Kokeilin monenlaisia hormonaalisia valmisteita, oksentelin, voin pahoin, sain hirveitä migreenejä jne., kunnes löysin Qlairan, josta saan vähiten oireita. Minä yhdistin raivarit näihin vaivoihin. Sen jälkeen seurasi turvotus ja ripulointi sekä vatsakivut. Syytä ei ole löydetty. Pari vuotta sitten alkoi väsymys, joka ei nukkumalla lähtenyt, hiustenlähtö ja lihasten kipeytyminen ilman rasitusta. Vaikka arvoni olivat viitearvojen sisällä, kokeiltiin Thyroxin-lääkitystä, joka auttoi kolmessa päivässä. Mietin vain, liittyvätkö oudot vatsaoireet, hormonaliset ongelmat ja nuo hermosäryt myös kilpirauhasen vajaatoimintaan ja pitäisikö asialle tehdä jotain. Muut oireet ovat lääkityksen myötä helpottaneet.
Mulla myös näköongelmia, silmiä kirvelee ja silmät väsyy kokoajan. Sain lasit pienillä vahvuuksilla enkä huomaa eroa. Käytän myös silmätippoja enkä huomaa eroa.. -99
Voi p******!!! Mun kilpirauhasarvoni olivat peruskokeissa hyvät. Olin vain todella huonossa kunnossa. Endinokrinologi otti myös aivolisäkevasta-ainekokeet ja vajaatoiminta näkyi siellä. Kävin vuosia lääkärissä koska mulla oli mm pahoja rytmihäiriöitä , huimausta jne eikä yksikään lääkäri ennen endinokrinologia tullut ajatelleeksi vajaatoimintaa. Jos en olisi mennyt endinogrinologille olisin varmaan jo kuollut. Oloni oli todella masentunut mutta se parani tyroksiinilla. TUo että määrätään masennuslääkkeet eikä tutkita kunnolla on sanoinkuvaamattoman törkeää.
Mulla on vajaatoiminta ollut jo monta vuotta, mutta ei kertaakaan ollut oireena tuollainen pikkuasioista raivostuminen.
Mulla oli iho harmaa ja karhea, olin väsynyt enkä jaksanut tehdä oikein yhtään mitään, tosin en nukkunutkaan hyvin. Painoa nousi kun söin mitä satuin löytämään enkä liikkunut mihinkään. kun en jaksanut.
Älä yritä siirtää omia mielenterveyden ongelmiasi kilpirauhasen syyksi, sulla on selvästi jotain bibolaari-oireita.
No oikeastaan kaikki nämä oireet:
http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/kilpirauhanen/kilpirauhasen-vajaatoiminta/
ja paljon muuta. Ja todentotta ei ole hermoja laisinkaan, räjähdän sekunnin sadasosassa :(
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:36"]
Mulla on vajaatoiminta ollut jo monta vuotta, mutta ei kertaakaan ollut oireena tuollainen pikkuasioista raivostuminen.
Mulla oli iho harmaa ja karhea, olin väsynyt enkä jaksanut tehdä oikein yhtään mitään, tosin en nukkunutkaan hyvin. Painoa nousi kun söin mitä satuin löytämään enkä liikkunut mihinkään. kun en jaksanut.
Älä yritä siirtää omia mielenterveyden ongelmiasi kilpirauhasen syyksi, sulla on selvästi jotain bibolaari-oireita.
[/quote]
Älä sinä vähättele toisten kokemuksia. Juuri ennen kuin kilpirauhasen vajaatoimintani löydettiin, aloin saada paniikkikohtauskai. ja loppuivat heti kun sain tyroksiinilääkityksen. Ärtymys on myös ensimmäisiä merkkejä siitä että annostus on liian alhainen. Kiplirauhasen vajaatoimintaa on monenlaista ja oireilua myös. Toisaalta, voin kuvitella että toi kaikkitietävyytesi ei kuitenkaan välttämättä johdu kilpirauhasesta.
40 jatkaa. Tyroksiinilla aloitetaan ja tarpeen mukaan lääkityksen vaihto/ lisäys. Työpaikkalääkäri ei näistä asioista mitään tiennyt, kontrolliverinäytteissä alussa hänen mukaan riittävät tulokset. Kilpirauhaslääkityksellä ajetaan arvot kuitenkin ylä ja ala-rajoille jotta riittävät. Onneksi sain endolta ajan ja hän fixasi lääkityksen kohdilleen. Seuraava kontrolli vuoden päästä tai oireen mukaan aiemmin. Tarkoitus raskautua joten kontrolli heti kun on tärpännyt. Sitten lähdetään lisäämään lääkettä.
Itselläni kuvaan kuului vahvasti myös äkäisyys. Asiaan sain sellaisen selityksen, että kun koko päivän yrittää väsyneenä jaksaa ja pysyä skarppina niin nopeasti kiehahtaa, kun enää EI jaksa. Kiloja myös tuli +10, vaikka alkuvaiheessa liikuin paljon ja monipuolisesti ja vaikka ruokahalu katosi (jaei, en edelleenkään ollut läski).
Niin salakavalasti tauti tuli elämääni, että kun sain diagnoosin, olin silti hetkittäin sitä mieltä, että eihän nyt minulla voi tuota sairautta olla. Olinhan minä jo pitkään elämässä porskuttanut eteenpäin, vaikka väsytti, välillä mietin itseni hirteen vetämistä ja monia, monia muita sairaudelle tyypillisiä oireita. Oli silti todella helpottavaa kuulla, etten olekkaan vain laiska ja tullut tyhmäksi.
Mua kyllä pelottaa tää homma... mulla on nyt kaksi keskenmenoa takana, ja niiden takia pitäisi noi kilpirauhashormonit katsoa, ja nyt kun selailin näitä oireita, niin esimerkiks toi väsymys ei oo keskenmenon jälkeen hävinnyt minnekkään ja hiuksia on jo pidempään lähtenyt aika paljon... muitakin tunnistettavia oireita on, mutta nuo nyt ne selvimmät. Miten tossa vajaatoiminnassa hoidetaan? Pelkillä lääkkeillä? Miten ne vaikuttaa sikiöön, jos vielä raskaaksi tulen?
Googleta ja lue luotettavista lähteistä.
Minulla on euronormien mukaan vajaatoimintaa, mutta Suomessa raja-arvot on paljon väljemmät joten en saa lääkitystä.
Minulla on oireina, itkuherkkyys, väsymys, hiusten lähtö, painon nousu vaikka ruokavalio on vedetty tiukaksi, sellainen eikiinnosta-olo ja ei jaksa lähteä mihinkään ihansama!. Olen kuitenkin aina ollut iloinen, seurallinen, huumorintajuinen, tykännyt kulkea tapahtumissa ja vieraillut ystävien luona.
Ystävät sanookin että eivät tunnista minua itsekseni, mutta lääkitystä ei saa kun raja-arvot on suomessa mitä on
Jos menet facebookin kilpirauhasryhmään niin huomaat että siellä katkennut varpaankynsikin on kilpirauhasen vajaatoiminnan tai liikatoiminnan syy. Kaikki on kilpirauhasen vikaa, jopa hikoilu +35 asteen helteessä ilman tuulenvirettä. "ei viime kesänä ollut tällaista!" - no ei kai, ei ollut juuri tällaisia helteitäkään...