Mitä oireita kilpirauhasen vajaatoiminta sinulle aiheuttaa? Minä hermostun
todella helposti, ihan mitättömistä asioista. Tiuskin ja tuntuu että yhtäkkiä vaan voimat ja hermot on loppu vaikka mitään kaoottista ei elämässäni edes ole.
Vajaatoiminta todettiin viime kesänä eli lääkitystä vasta hiotaan kohdilleen ja haluaisin kuulla teiltä "konkareilta" oireista ja etenkin hermostuneisuudesta ja voimattomuuden tunteesta. Sanokaa että tämä on normaalia ja helpottaa kun lääkitys kohdallaan?
Kommentit (123)
Uskomatonta että ihmiset täälä valittavat jotain "sairautta" ja perinteinen suomalainen lääketiede tulee esiin heti. Niinkö asia korjautuis pelkällä lääkehoidolla, What?
Ajatelkaahan niin että mistä tämäkin esimerkiksi kilpirauhasongelma johtuu? Miettikää hetken niin päin asioita ja ottakaa selvää vaikka Paula Heinoselta.
Haluatteko syödä lääkkeitä koko ikänne ettekä ota selvää mistä mikäkin voi johtua ja olisiko ruokavaliolla moneen asiaan yhteys?
Ajattelemisen aihetta teille arvon ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:47"]
Uskomatonta että ihmiset täälä valittavat jotain "sairautta" ja perinteinen suomalainen lääketiede tulee esiin heti. Niinkö asia korjautuis pelkällä lääkehoidolla, What?
Ajatelkaahan niin että mistä tämäkin esimerkiksi kilpirauhasongelma johtuu? Miettikää hetken niin päin asioita ja ottakaa selvää vaikka Paula Heinoselta.
Haluatteko syödä lääkkeitä koko ikänne ettekä ota selvää mistä mikäkin voi johtua ja olisiko ruokavaliolla moneen asiaan yhteys?
Ajattelemisen aihetta teille arvon ihmiset.
[/quote]
Kuten kirjoitin jo aiemmin, olen kokeillut monia keinoja ihan itse ilman mitään lääkityksiä. Olen jättänyt viljatuotteet, sokerin sekä maitotuotteet pois ruokavaliosta. Lisäsin myös liikuntaa, aerobista sekä lihaskuntoa. Olo ei ole ollut huomattavasti parempi, joten siksi olen ajatellut että josko siitä lääkkeestä olisi oikeasti apua.
Näitä arvostelijoita riittää. Se on tosi jännä, että aina löytyy joku, joka huutaa ihmisten olevan luulosairaita, taudissa kuin taudissa ja väittävät ihmisten vain löytäneen kyseisen taudin googlella. Mistä ihmeestä nämä huutelijat ovat saaneet tietonsa taudista? Veikkaisin sitä samaista googlea. Ja kumman paljon ne vieraiden ihmisten taudit kiinnostavat, kun niistä pitää tulla ketjuun lukemaan ja huutelemaan "omia tietoja".
Onhan ruokavaliolla ja liikuntatottumuksilla paljonkin vaikutusta, mutta ei se yhden miestanssijan päätös kitkeä vakava tauti ruokavaliollakaan kovin fiksulta vaikuta. Eli keskitie kaikkeen. Ei kuvitella, että pelkät lääkkeet auttavat (toki useihin tauteihin ovat ainoa keino) kaikkeen, mutta ei myöskään sitä, että juuri oikeanlainen ravinto ja liikunta auttavat joka-ainoaan ihmiseen. Juuri se minkä joku toinen on katsonut oikeasti ei todellakaan välttämättä toimi toisella.
En mäkään ymmärrä, miksi nämä tietyt tyypit täällä ovat edes avanneet kilpirauhas-keskustelun. Varmaan just siks että pääsee kirjoittamaan noita luulosairaus-juttujaan.. hmph!
Mä ainakin toivon, että kaikki täällä saadaan apua näihin vaivoihin! :)
Ettehän te toki luulosairaita ole. Kokeissa ja lääkärintutkimuksissa ei vain satu näkymään mitään, mutta se johtuu toki vain siitä, että lääkäri ei ole perehtynyt sairauteen yhtä hyvin kuin te. Toisin sanoen, ei osaa käyttää Googlea ja lukea ensimmäistä osunutta linkkiä. Juuri näin.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:06"]
On se aika pitkälle ainoa tapa.
http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/
Tuolla on ne oireet. Kannattaa laatia listaa mitä oireita sulla on, kun menet lääkärille.
[/quote]
Ongelma onkin siinä, että lääkärit ei tunnu ottavan mua tosissaan. Ne pistää kaikki oireet masennuksen ja fibromyalgian piikkiin. Sain lähetteen psykiatrille viimeks kun kävin siellä, vaikka pyysin nimenomaan että saisin lähetteen verikokeisiin. Meillä on suvussa kilpirauhasen vajaatoimintaa myös. Ja nää oireet alkaa ottaa niin paljon päähän, etten jaksa enää :( Oon oikeesti käyny tässä viiden vuoden sisällä monen monta kertaa lääkärissä ihan näiden samojen oireiden takia. Lääkäri on määrännyt joskus verikokeisiin ja niissä ei oo siis näkynyt mitään vajaatoimintaan viittaavaa.
Lääkkeitä on määrätty mm. lyricaa, tramalia ja kaikkea aina masennuslääkkeisiin, tulehduskipulääkkeitä ja jopa kortisonipiikkejä. En tosin ole ottanut aina edes reseptiä mukaan lähtiessäni, koska en usko että jostain tramalista olis mitään apua. Oon kyseenalaistanut lääkäreitä monta kertaa tästä toiminnasta, jotain saakelin tramalia siihen että paino nousee ja hiukset lähtee päästä??
Voiko sitä vajaatoimintaan käytettävää lääkitystä sitten saada edes kokeiltavaksi, jos verikokeissa ei näy mitään?
[/quote]
No kun se vaan on niin, että fibromyalgia selittää kyllä myös nuo oireesi. Ikävämpi juttu on, että siihen hoitokeinot on aika rajalliset. Itse olen myös fibromyalgikko, ja kyllä on tuttuja loputon uupumus, nopea väsyminen, lihomustaipumus, apatia, kivut, eräänlainen ylieshitaus ja haluttomuus... Tietyt masennuslääkkeet hieman auttaa oloon, muusta ei apua.
Mä en kyllä ole kuullut, että fibromyalgia varsinaisesti estäisi painon putoamisen, aiheuttaisi turvotusta, huimausta ja hiusten lähtöä..
Olen 19 vuotias, tyroksiinia olen syönyt 8 vuotiaasta alkaen. En oikein tiedä liittyvätkö jotkin asiat perus luonteenlaatuuni vai voiko syy olla tässä vajaatoiminnassa :D uupumus on luultavasti minulla ennemminkin anemian aiheuttamaa.. Olen vasta parina viime vuotena lueskellut enemmän vajaatoiminnasta netistä. Tiedän sairaudesta oikeastaan todella vähän ja niitä omia arvojani en tiedä tai ole tutkinut sen tarkemmin vaikka joka vuosi käyn verikokeella.. Lääkäri vaan on aina soittanut niiden olevan ok.
54 jatkaa vielä, ainut asia mistä olen "syyttänyt" tätä vajaatoimintaa lääkityksestä huolimatta on palelu. Olen aina ihan jäässä vaikka kaikilla muilla on kuuma:)
Mulle vajaatoiminta aiheutti allergioita,hiustenlähtöä,turvotusta,keliakian,aknen,väsymystä,palelua,selittättömiä kipuja kropassa ja ylikasvaneen kilpparin(tulehdus).kilpirauhanen poistettiin ja syön lääkettä loppuikäni.gluteeniton ruokavalio ja lisäravinteet auttaa pitämään olon hyvänä.
Laihtuminen on mahdottomuus vajaatoiminnassa.10 vuotta sitten oireet alkoivat basedowin taudilla.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:07"]en ole kiihtynyt, en hermostunut, en lihava. toisin kuin kaikki muut keskuteluun osallistuvat
t. vajaatoimintainen.
[/quote]
en mäkään ja lääkitys ollut vuodesta 2004.
Kyllä oli ahdistusta, masennusta, aivosumua, hikoilua, kykenemättömyyttä keskittyä, lihasjäykkyyttä, unettomuutta ja vuorotellen ummetusta ja ripulia sekä ihon ja silmien kuivuutta. Noin puolitoista vuotta meni Thyroxinin aloittamisesta, että tunsin olon normaaliksi.
Hei... Mut jos vaan luulit ja tahdonvoimalla sekä ruokavaliolla olisi tilanne korjaantunut....
Hieno homma että kaikki paremmin.
Armoid thyroid on erityislupa valmiste ja se sisältää t4 sekä t3. Endokrinologian erikoislääkäriltä tai kyllä terveyskeskuslääkärikin saa reseptin siihen kirjoittaa mutta fimeaan tehdään hakemus sen saamiseksi.
Armoid thyroid lääkettä saa suomessa vain Yliopiston apteekin kautta.
Jos kaikki toivo on mennyt. Ei silti pitäisi luovuttaa. Thyrixin lääke toimii osalla mutta toisilla ei. On ajateltu että thyroxin lääkkeen t4 muuntuu kehossa ja kudoksissa kehon tarvitsemaksi t3 mutta ilmeisesti joukko kilpirauhaspotilaista ei saavuta tarpeeksi "hyvää olotilaa" pelkällä thyrixin lääkityksellä jolloin on erittäin hyvä syy lähteä etsimään hyvää "normaali olotilaa" lääkevaihdoksella.
Thyroxin lääkityksestä puhuin edellä.
Kaikille jotka miettivät voisiko heillä olla kilppari ongelmia niin suosittelen vahvasti, että menee yksityiselle lääkärille (endokrinologille). Kunnallisella puolella et saa kaikkia kilppari verikokeita. Omasta lähipiiristäni on löytynyt 5 ihmistä joilla kaikilla joku kilppari ongelma. Itseltä oli kunnallisella otettu moneen kertaan nuo arvot ja ne olivat ok. Väsymys,22 asteessa hikoilu,masennus yms muut oireet eivät selittyneet millään. Kunnes lopulta menin yksityiselle erikoislääkärille (endo) joka lähetti uusiin verikokeisiin, jossa otettiin myös vasta-aineet kilppariin.. Nyt saan lääkitystä ja olen saanut raahattua itseni ulos jo useasti. Ps. Lääkäri Tre alueella maksoi 80e lääkkeet ovat 5e purkki.
Mullan on todella paljon kilpirauhasongelmaan viittaavia oireita, jotka tuntuvat pahentuvan graduaalisesti. Lisäksi äidillä on todettu sama sairaus.
Lääkärin pitäisi mennä, mutta en oikein tiedä, koska kyseessä on kai vaikeasti todettava ongelma ja väärä diagnoosi saattaa koitua hengenkähdöksi. Ei ole varaa yksityselle endokrinologillekaan.
Koska nopeasti nämä istten kehittyvät. Viimeistettu olen jo epäillyt vajaatoimintaa, mutta poeruspohjoismaalaisen tyyliin en jaksa mennä "pikkuasioiden takia".
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:22"]
oikeesti, kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet sopii älyttömän monelle, vaikkei sairas oliskaan. ryhdistäytykää hyvät ihmiset, en voi uskoa, että suomessa on yhtäkkiä joku kilpirauhasvajaatoimintaepidemia. olishan se tietysti kiva saada lääke, joka yhtäkkiä laihduttais ja tekis ihmisestä kivan ja energisen.
älkää odotelko liikoja.
[/quote]
No ei se lääke kyllä yhtäkkiä ketään laihduta. Ihan siinä pitää laihduttaa kuten muidenkin.
t. läski vajaatoimintainen, joka on syönyt thyroxinia jo kohta kaksikymmentä vuotta. Ei ole laihtumista tapahtunut pelkän lääkkeen voimalla.
Itselläni on vajaatoiminta ja Thyroxin-lääkitys, olen 35v.
Kun lääkitys on ollut liian pienellä (ja näkynyt myös verikokeissa, eli arvot samat kuin aikoinaan vajaatoiminnassa ennen diagnoosia), muutun äärettömän helposti raivostuvaksi. Normaalisti olen todella rauhallinen, seesteinen ja pitkäpinnainen sekä lempeä. Liian pienellä lääkityksellä tuntuu, kuin muuttuisin hirviöksi. Pienetkin asiat ärsyttävät aivan suunnattomasti ja saavat minut raivostumaan. En ole lainkaan oma itseni. Kun lääkeannosta nostetaan, olo muuttuu täysin ja olen taas lempeä, oma itseni.
Rajatapaus täällä. Arvojen mukaan kaikki kunnossa, mutta oireiden vuoksi aloitettu lääkitys melkein vuosi sitten. Normilääkäri ei antanut, erikoislääkäri antoi.
- paino laskenut hieman, mutta olenkin jaksanut alkaa taas urheilla
- lääkäri kokeillut kilpirauhasen koon ja hänen mukaansa pienentynyt alkuperäisestä ensikäynnin jälkeen = tulehdustila laskenut
- piristynyt olo, jaksan paremmin
- muistan paremmin
- en hermostu niin herkästi
- tunnen enemmän - ennen olin joko viilipytty tai ryytitynnyri