Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä oireita kilpirauhasen vajaatoiminta sinulle aiheuttaa? Minä hermostun

Vierailija
27.01.2014 |

todella helposti, ihan mitättömistä asioista. Tiuskin ja tuntuu että yhtäkkiä vaan voimat ja hermot on loppu vaikka mitään kaoottista ei elämässäni edes ole. 

Vajaatoiminta todettiin viime kesänä eli lääkitystä vasta hiotaan kohdilleen ja haluaisin kuulla teiltä "konkareilta" oireista ja etenkin hermostuneisuudesta ja voimattomuuden tunteesta. Sanokaa että tämä on normaalia ja helpottaa kun lääkitys kohdallaan?

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vajaatoimintaa sairastan. Kilahtelin aikoinaan ihan hirveästi ja luulin tulleeni pari kertaa jo ihan hulluksi. Sopivan tyroksiiniannoksen löydyttyä enää äärimmäisen harvoin. Sairaudesta johtuva oli sellaista hallitsematonta raivontunnetta, jota ei umpiväsyneenä saanut enää kontrolloitua.

Pieni kilahtelu kai on naisihmiselle tiettynä aikana kuukaudesta luonnollista ilman vajaatoimintaakin, mutta se oli jotain ihan järkyttävää, kun ei pysynyt mukana normaalissa elämänmenossa ja rytmissä, niin meni sitten aina hermo.

Vierailija
62/123 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mnusta ihana kevennys tähän väliin tämä laiska läski

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia olen kärsinyt oireista tietämättä mitä se on ja vasta nyt sain tietää mitä se on verikokeissa käytyäni MUTTA empäs saakaan lääkitystä koska luvut viitearvojen sisällä... toisen viitearvot 0.4-4.5 ja minun 3.2 ja toisen 9-21 ja minun 9.8. Voin niin huonosti ja elämänhalu on ihan kadoksissa ja lääkärit eivät anna lääkitystä.. olen väsynyt

Vierailija
64/123 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lääkitys ollu kohta kaksi vuotta.
Ennen kuin lääkäri lähetti verikokeisiin paino nousi puolessa vuodessa melkein 10 kg vaikkrn syönnyt mitään ihmeellistä. Normaalia ruokaa ja liikuin joka päivä n.2-4 tuntia. Olisin voinnut nukkua koko ajan. En jaksanut pysyä hereillä enkä keskittyä kouluun.mutta lääkityksen saatuani paino on laskenut sen 15 kg ja jaksan opiskella. Ikää siis 16 vuotta. Vaikka kirjoitetaan usein että yli 40 vuotiaat ovat yleisin ryhmä.

Vierailija
65/123 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi tehdä? Sain labra-arvot joissa TSH 4,6. Isälläni on ja hänen äidillään oli kilpirauhasen vajaatoiminta ja oireeni ovat kuin isälläni. Olen kärsinyt jatkuvasta väsymyksestä ja uupumuksesta jo muutaman vuoden, nukun jatkuvasti ja kokoajan aina päiväunet ym. Palelen jatkuvasti vaikka asunnossa 23 astetta lämmin. Kärsin lievästä masennuksesta ja alakuloisuudesta (en ihmettele yhtään koska eläminen on niin uuvuttavaa ja väsyttää kokoajan), ihoni on mm. Päästä erittäin kuiva ja hilseilen. Olen saamaton ja kärsin aloitekyvyttömyydestä, ilmavaivoista, keskittymisvaikeuksista ja muistihäiriöistä, mikään ei pysy mielessä. Alapaineeni ovat nyt myös yli 90 ja lähemmäs sataa.
Painokin tuntuu nousseen vaikken ole muuttanut ruokavaliota, kuitenkin olen vielä pieni ja normaalipainoinen. Olen aina myös todella kalpea(liittyykö mitenkään?).

Lääkäri ei aloita lääkitystä, koska arvot eivät ole kaukana viitearvoista.. Jos se lääkitys vaan olis vastaus tähän ainaiseen väsymykseen..

Mitä teen? Onko teidän mielestänne syytä kuitenkin taistella lääkityksen puolesta? Vai menenkö yksityiselle?

T.Toivoton -.-

Vierailija
66/123 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui vielä; olen siis nainen 20v ja yksi iso ongelma on vielä ÄRTYNEISYYS. Olen päivittäin ärtynyt ihan kokoajan melkein varsinkin kotona kun ei pysty hillitsemään itseään. Raivostun pienistä asioista ja raivoan ja välillä tajuan että ei ollu taaskaan mitään syytä tähän..

Vierailija
67/123 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on otettu verikoe  VIIDESTI ja aina sama tulos, ei vikaa kilpirauhasessa. silti lääkärit eivät osaa selittää näköongelmiani (mm. voimakas valonarkuus), jatkuvaa väsymystäni, outoa sydämenmuljahtelua jotka eräs lääkäri ehti kuulla & todeta myös, että pulssi vetää tuhatta ja sataa mutta sydänfilmissä ei näkynyt mitään! tokkuraisuutta johon liittyy myös voimakas tavaroihin törmäily, ruokahaluttomuutta..

masennuslääkettä (Voxra) söin turhaan kolme vuotta, eivät uskoneer kun sanoin etten piru vie ole masentunut vaan väsynyt! lopetin omin päin, kun kun sain oireiden kirjoon vielä vatsakivut ja suun kuivumisenkin !

Vierailija
68/123 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä labrassa otetaan aivolisäkevasta-ainekokeita, ilmeisesti siis APA-vasta-aineita?

Vierailija
69/123 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on huomiseksi aika lääkäriin asiaan liittyen. Olen jo pidemmän aikaa ollut todella väsynyt, voisin nukkua vaikka joka yö yli 12h ja siihen päälle vielä päiväunet ja silti sängystä ylös pääseminen on työn ja tuskan takana. Mikään ei ole pitkään aikaan oikein huvittanut ja aloitekyky opiskelua, urheilua, oikeastaan kaikkea kohtaan on ihan nollissa. Lisäksi palelen jatkuvasti, minulla on kotona yleensä päällekkäin paksu huppari ja fleecetakki. Ääreisverenkiertoni on aivan olematon, jo 10 minuuttia ulkona riittää siihen, että sormeni ovat aivan valkoiset ja tunnottomat.  Turvotusta on ajoittain sormissa ja säärissä, kasvotkin pöhöttyvät, jos vähänkin erehtyy syömään turhan hiilaripitoista sapuskaa. Varmasti oireita on minulla muitakin, mutta tuossa nyt ehkä ne kaikista selkeimmät.

Tosiaan kilppariarvoja minulta on tutkittu aiemminkin. Alakouluikäisenä koululääkäri määräsi verikokeet, mutta silloin ei ainakaan lääkitystä aloitettu, enkä kyllä arvoja edes muista. Vastasyntyneenä olen hetken syönyt tyroksiinia, kun silloin jäin seulassa kiinni. Ilmeisesti arvot kuitenkin normalisoituivat? Ja suvussa tosiaan on vajaatoimintaa ja autoimmuunisairauksia, reumaa muun muassa. 

Vierailija
70/123 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hakeuduin vastikään lääkäriin kummallisten oireiden takia kuten jano, kärtyisyys, melankolia, aivot käy jotenki hitaalla, en oikeen pysyny jutuissa mukana kun ihmiset puhuvat liika nopeeta. Tossa vain murto-osa. Verikokeissa kävi ilmi vajaatoiminta ja voi luoja olo oli helpottunu! Nuo oireet on myös semmosia mitä epäilee että johtuuko ne vain itsestä, mutta onneksi löytyi syy tähän kaikkeen. Toivottavasti lääkitys saadaan pian kohdilleen ja elämä palaisi taas siihen reilaan mistä on joskus ajan saatossa lähtenny sivuraiteille!

Vierailija
71/123 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kilpirauhasen vajaatoimintaan ja moninaisiin oireisiin asiantuntevan avun täältä: www.shankar.fi Oikeilla ravintolisillä oireet pysyvät hyvin kurissa ja tällä hetkellä olo on kutakuinkin normaali, eli tuntuu mahtavalta pitkän ja raskaan ajan jälkeen. :)

Vierailija
72/123 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nyt viime aikoina tosi poikki ja väsynyt ja hermot kireellä, olenlopettanut tupakinpolton 3,5 kuukautta sitten ja laitoin sen syyksi oireet ja uuden masennuslääkityksen, mutta huolestuttaa se kun ei jaksa mitään ja saa kuulla ajattele positiivisesti ja lenkille vain, se on hankalaa kun ei jaksa siis todellla vaatii voimia edes kävellä autolle ja lihakset on kipeät ja nivelet syön thyroxiinia 0.1mg ja viime viikolla kävin kilppari kokeissa jossa arvot oli t4v 12,5 tsh 0.99 eli matalahkot nostin sitten oma toimisesti lääkitystä 0,125mg ja syödään sitä ja katsotaan miten tilanne muuttuu, tavoitteeni olisi joku 17 t4v ihan senkin takia kun kolestroli on 8,5 ja syön kuukaudessa peräti 1 paketin voimariinia, saanut kuulla lääkäriltä ruokailutottumuksistani , mutta en minä heinilläkään elä. Harmittaa se kun ärjyn ja rähjään kun en saa itseäni muuten liikkeelle, kun huutamalla, tuli mikä tuli syön tuolla annostuksella 5 viikkoa ja sitten otatan uudet kokeet jajos ei auta niin nostaa taas annostusta, minä haluan että olisi yksi kesä sellainen että olisi virtaa, vaikka masentunut olen, niin ikinä ei ole voimat lähteneet ja poikaan menee välit poikki, kun ei jaksa sen kanssa olla, siis jaksa on tämä kans vi ttumoinen tauti ja sitten jos psykiatri vinoilee annostuksesta niin sanon ex vaimolle että kirjoittaa minulle isomman annostuksen koska kyseessä on ensisijaisesti minun ja pojan jaksamisesta jaminä en jaksa ei varmastikaan ole mikään hoitovirhe jos jos normaali lääkäri nostaa minun annostusta ja joka tuntee minut ja näkee vähän kokonaisuutta. saisi edes jotain uskoa siihen että tähän on parannuskeino, kun kaikki fyysisetkin oireet tukee vajaatoimintaa.

Vierailija
73/123 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 18:29"]

Olen ollut nyt viime aikoina tosi poikki ja väsynyt ja hermot kireellä, olenlopettanut tupakinpolton 3,5 kuukautta sitten ja laitoin sen syyksi oireet ja uuden masennuslääkityksen, mutta huolestuttaa se kun ei jaksa mitään ja saa kuulla ajattele positiivisesti ja lenkille vain, se on hankalaa kun ei jaksa siis todellla vaatii voimia edes kävellä autolle ja lihakset on kipeät ja nivelet syön thyroxiinia 0.1mg ja viime viikolla kävin kilppari kokeissa jossa arvot oli t4v 12,5 tsh 0.99 eli matalahkot nostin sitten oma toimisesti lääkitystä 0,125mg ja syödään sitä ja katsotaan miten tilanne muuttuu, tavoitteeni olisi joku 17 t4v ihan senkin takia kun kolestroli on 8,5 ja syön kuukaudessa peräti 1 paketin voimariinia, saanut kuulla lääkäriltä ruokailutottumuksistani , mutta en minä heinilläkään elä. Harmittaa se kun ärjyn ja rähjään kun en saa itseäni muuten liikkeelle, kun huutamalla, tuli mikä tuli syön tuolla annostuksella 5 viikkoa ja sitten otatan uudet kokeet jajos ei auta niin nostaa taas annostusta, minä haluan että olisi yksi kesä sellainen että olisi virtaa, vaikka masentunut olen, niin ikinä ei ole voimat lähteneet ja poikaan menee välit poikki, kun ei jaksa sen kanssa olla, siis jaksa on tämä kans vi ttumoinen tauti ja sitten jos psykiatri vinoilee annostuksesta niin sanon ex vaimolle että kirjoittaa minulle isomman annostuksen koska kyseessä on ensisijaisesti minun ja pojan jaksamisesta jaminä en jaksa ei varmastikaan ole mikään hoitovirhe jos jos normaali lääkäri nostaa minun annostusta ja joka tuntee minut ja näkee vähän kokonaisuutta. saisi edes jotain uskoa siihen että tähän on parannuskeino, kun kaikki fyysisetkin oireet tukee vajaatoimintaa.

[/quote]

Heinät ja paketti voita ainoina vaihtoehtoina? Huhhuh, mietipä nyt asennettasi.

Vierailija
74/123 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:47"]

Uskomatonta että ihmiset täälä valittavat jotain "sairautta" ja perinteinen suomalainen lääketiede tulee esiin heti. Niinkö asia korjautuis pelkällä lääkehoidolla, What?

Ajatelkaahan niin että mistä tämäkin esimerkiksi kilpirauhasongelma johtuu? Miettikää hetken niin päin asioita ja ottakaa selvää vaikka Paula Heinoselta.

Haluatteko syödä lääkkeitä koko ikänne ettekä ota selvää mistä mikäkin voi johtua ja olisiko ruokavaliolla moneen asiaan yhteys?

Ajattelemisen aihetta teille arvon ihmiset.

[/quote]

Ajatteleppa ite: 

Kumpi nyt vakuuttavammalta vaikuttaisi, lääketieteeseen ja sairauksiin, niiden oireisiin ja hoitoon perehtynyt ammattilainen (lääkäri), vai diplomi-insinööri ja tekniikan lisensiaatti (Paula Heinonen). 

Ja niin se asia omalla kohdalla korjautui pelkällä lääkehoidolla. Nyt oireettomana jo kuudetta vuotta. Jos kolmella tabletilla aamuisin saa normaalielämän takaisin, ei se ole mulle mikään ongelma, vaan loistava juttu!

Vierailija
75/123 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä osaa sanoa mikä johtuu mistäkin. Nyt ovat arvot hiukan huonot (TSH oli 8) mutta enpä voinnissani mitään muutosta heikompaan huomaa. Aina olen uupunut, laiska, saamaton, lihava, aloitekyvytön ja keskittymiskyvytön. En enää tiedä mikä mistäkin johtuu. 

Vierailija
76/123 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla todettiin vajaatoiminta 5 v sitten. Olen kyllä nykyisin todella lyhytpinnainen. Hiuksia lähtöö, voimaton olo. Raskaus ajat yhtä tuskaa, tuntunut ,et voisi nukkua koko päivän .

Vierailija
77/123 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 11:36"]

Sama juttu mulla. Kiihdyn sekunnissa nollasta sataan enkä millään saa tasattua itseäni. Hiuksia on enää tosi vähän ne nekin kuivat korput, jopa kulmakarvoja lähtee tietyin aikavälein niin, että tulee rako keskelle kulmakarvaa.

Mä palelen aivan mielettömästi. Pienestäkin liikunnasta tulee lihakset kipeäksi. En jaksa oikein mitään, en innostu asioista. Huumorintaju kadonnut. Lihoin 10 kiloa enkä saa niitä millään alas. Sitten kun olen todella tiukalla dieetillä millä kaikki muut ovat tiputtaneet paljon kiloja, multa ei tipu kuin puolet ja yhden kerran kun poikkean HIEMAN ruokavaliosta, niin pamahtaa kilo lisää minkä ei pitäisi olla mitenkään mahdollista.

Mä olen syönyt Thyroxinia vasta kohta 2 kk eli toivon todellakin, että saan mahdollisimman pian lääkityksen itselleni sopivaksi. Voisin meinaa luetella aika paljon mun oireita, joiden toivon kohta katoavan ja mun muutuvan taas entiseksi nauravaiseksi ja positiiviseksi ihmiseksi.

[/quote]

Ota selvää hiivasyndroomasta ja sen ruokavaliosta. Mulla oli samoja oireita ja olen laihtunut 89 kg:sta 72 kg:oon 4-5 kk:ssa, kun jätin hiiilarit, sokerit, tärkkelyksen, fruktoosin ja maidonkin pois. Samalla mielialan heilahtelut, pyörryttäminen, ja väsymys, nivelkivut ym. kadonneet.

Vierailija
78/123 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mies. Ja pointti oli?

Vierailija
79/123 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa se, että henkilö joka kärsii kroonisesti väsymyksestä, ärtymyksestä, masentuneesta mielialasta, lihomisesta jne. juoksee heti suoraan pyytämään kilpirauhaskokeita. Ei yhtään mietitä että mitä kaikkia muita sairauksia voisi olla taustalla, kun se kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja sitten kun niistä kilppariarvoista ei löydykään mitään, niin hermostutaan ja pyydetään ottamaan uudestaan, että kyllä nyt varmasti on.. Ei tule ollenkaan mieleen että noita oireitahan voi aiheuttaa esim. piilevä diabetes, anemia, lisäkilpirauhasten liikatoiminta jne jne lukuisia sairauksia. Mutta kun on päätetty, että se on se kilpirauhanen nyt! ja muuta ei haluta tutkituttaa.

Vierailija
80/123 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kärsinyt ihmeellisistä oireista vaikka kuinka pitkään, mutta terveyskeskuksessa ei osattu sanoa asiaan mitään. Kävin työpaikkalääkärillä, joka epäli heti kilpparia, mutta kun veriarvot olivat viitearvojen sisällä, sain masennuslääkettä ja se siitä. Kun oireet pahenivat entisestään, ilmeni, että tuttavissani oli kilpparivajakkeja, jotka tunnistivat oireet ja käskivät lähteä tutkituttamaan itseni ja sassiin! No kun olin jo 8 vuotta ihmetellyt asiaa, lähdinkin tuttavan suosituksesta Kauniaisiin, jossa on ihan uusi funktionaaliseen terveydenhoitoon perehtynyt terveyshoitola. Naturalmedica on nimeltään, ja siellä teetetään ihan kunnolla testit, joissa katsotaan myös ristiviitteet, lisämunuaiset ja jodi. Vihdoin siis sain varmistuksen siihen, että minulla on todellakin kilpirauhasen vajaatoiminta ja pääsin asianmukaiseen hoitoon! Kun täällä ei löydy sellaisia lääkäreitä, jotka a) ottaisivat kilppariongelmat tosissaan tai b)jos ottavat, eivät ehdi ottaa vastaan, niin minulle varattiin aika norjalaiselta klinikalta keskeltä Osloa, jossa lääkärit puhuu englantia ja osaavat asiansa. Suosittelen kaikille niille, jotka ovat vähänkin epätietoisia omasta kilpparistaan ja sen toiminnasta!! (Eikä ole maksettu mainos, vaan ihan sydämestä ja  helpotuksesta lähtevä suositus!)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä