.:*~*:. 06' HELMIEN tammikuu .:*~*:.
Kommentit (64)
Kylläpäs Kaalilaatikon poika sai oikein hyvän, komian ja perinteisen miehen nimen! Ihana!! :)
Mekin miehen kanssa jo varovasti mietittiin vauvalle nimeä. Tyttö on suht helppo mutta jos tulee poika niin jää varmaan nimeämättä... Puolella kylää on sama sukunimi niin aina löytyy joku täyskaima jostain vanhasta pojasta taikka isännästä... :)
kumppari
Vuosi on vaihtunut täällä varsin lämpimään sään vallitessa, +10. Ilmeisesti ei siellä suomessakaan kovin kylmää ole ollut.
Hassua ajatella, että Helmet on kohta 2-vuotiaita. Mihin tämä aika menee? Inkerillä on kova uhma menossa niin kuin monella muullakin tuntuu olevan. Itse ei suostu syömään enää ollenkaan vaan pitää syöttää. Vaipoista emme ole päässeet eroon koska Inkeriä ei pottailu kiinnosta pätkääkään. Jos yritän potalle (mitä teen säännöllisesti) alkaa kauhea huuto ja rimpuilu. Pakottaa en oikein viitsi joten eihän tässä auta muuta kuin odotella sitä oikeaa hetkeä. Puhetta tulee taukoamatta, pitkiäkin lauseita. Kotona Inkeri puhuu suomea, mutta jos ollaan saksalaisessa seurassa niin yrittää puhua saksaa :)
Perheenlisäystäkin meille on tulossa. Nimittäin kaksi kissaa, poika ja tyttö. Kissat tulevat tällä viikolla. Ovat onneksi pentuja ja näin ollen tottuvat pienestä pitäen tyttöjen " hellään" hoitoon. Puolassa meillä tulee olemaan omakotitalo joten siellä pääsevät pihalle ja tilaakin on enemmän vaikka ei täälläkään niin kovin ahdasta ole.
Pitäisi Inkerille varata aika 2-vuotistarkastukseen. Täällä tehdään tollanen perusteellinen tarkastus kerran vuodessa. Mitään neuvoloita ei ole vaan mennään aina tarvittaessa omalle lastenlääkärille. Hyvin on kaikki toiminut ja valitsemamme lääkäri on erinomainen.
Minä olen innostunut lenkkeilemään täällä siinä määrin, että ravaan nykyään pitkin metsiä aina kun vain on aikaa (n. 3-4 kertaa/vk). Ennen inhosin juoksemista, mutta nyt olen ihan suhinoissa heti kun saan tennarit jalkaan. Toivottvasti tämä innostus ei ole mitään ohimenevää :)
Täällä paistaa niin ihanasti aurinko, että me lähdemme nyt ulos siitä nauttimaan.
Birdy ja Inkeri
Ihanaa kun on viimeinkin kunnolla lunta, vaikka jääkin kuulemma lyhytaikaiseksi iloksi! Meidän lammessa on ihana peilijää, oltiin tänäänkin aamupäivä luistelemassa. 4v osaa jo aika hyvin eikä tarvi apua, Siirikin tykkää luistella, eli roikotan sitä kainaloista ja luistimet menee mihin sattuu mutta hauskaa on :D.
Mutta vaikka kuinka rehkisi, supistuksia tai muitakaan synnytyksen merkkejä ei vaan tule... Viikkoja nyt 38+3, olin toivonut että vauva putkahtaisi sopivasti viikonloppuna : ). Siirikin kertoo kaikille että ' vauva syntyy kohta' (ja ' äitillä iso peppu' sun muuta asiaankuuluvaa...). Muutenkin puhetta tulee kyllä koko ajan.
Onnea Kaalilaatikon poitsulle nimestä! Me ei olla vielä aloitettukaan nimen miettimistä, ja on sängyt sun muut romppeetkin vielä laittamatta.
Nyt voisi mennä tuonne seuraksi päikkäreille. Kiva kuulla Birdystakin!
FannyK
Kylläpä kuulostaa tutulta kun lueskelee helmisten pinoja...uhmaa siis pukkaa meilläkin, välillä huudetaan kun äiti ei kertakaikkiaan omaa kahdeksaa kättä eli en ehdi tehdä kaikkea siihen tahtiin kuin herra tahtoo...
Meilläkin on heittäydytty hankalaksi ruokapöydässä...Eetuhan on ollut pitkälti purkkiruokavauva, mutta nyt ollaan pitemmän aikaa yritetty antaa samaa ruokaa kuin mitä mekin syömme ja saahan poika päiväkodissa " normaalia" ruokaa...siis tökkii välillä niin perhanasti. Monesti ei kelpaa mikään, ei vaikka syöttäisi herraa, pitäisi vain saada banaania tai keksiä. Tuloksena tietty raivarit kun ei niitä saa.
Kaupassa menee herne nenään kun kaikkea mitä kärryyn laitetaan, pitäis saada maistaa... mummot sitten katsoo naama pitkänä kun tämä huutaa...kumma kun lapset eivät ennenvanhaan ole huutaneet...
Uusi asia myös, minkä Eetu on hoksannut, on esittää tosi murheellista alahuuli " kusipotan reunalla" kun häntä toruu. Aika reppanan näköiseksi itsensä saa. Nykyään myös tulee paljon halaamaan kun torun häntä (se huuli edelleen lerpallaan...).
Puhetta tulee kokoajan enemmän, lauseita muodostaa kovasti ja pojan kanssa voi jo käydä ihan mukavaa keskusteluakin. Viikonloppuna naurettiin pojan väläytystä isälleen. Isänsä kysyi, että onko Eetulla kakka housuissa johon poika: ei ole! Isi haisee! Lasten suusta se totuus tulee...
Pottailua kovasti treenataan, kakalle ei tahdo suostua potalle, vaippaan on niin iiiihana päästellä. Tutistakin pikkuhiljaa yritetään päästä eroon eli onpa tämä taistoa kokoajan :)
Viikonloppuna olisi siskon pojan ristiäiset, saapa nähdä minkä nimen kummipoika saa. Vaikea uskoa, että Eetukin on ollut joskus niin pieni!
Pitäisi myös varata aikaa 2v neuvolaan, en tosiaan näytä ikinä muistavan sitä kun työmaalle pääsen. Kummasti alkanut muistikin pätkiä tässä äidiksi tulon myötä (tai sitten tuo vanhuus painaa...).
Ihania nimiä muuten lapset saaneet :)
Sasuliini ja Eetu 1v 11kk ja 1vko
Onnittelut myös teille! Mulla meni se jotenkin ihan ohi, kun viimeksi pinoa luin ja kirjoittelin... Hourupää mikä hourupää olen mie... :)
Kyllä se kuulkaa on nyt varmaan niin, että minut pitää lähettää johonkin eläkeläisten kuntoutukseen! Lonkat on varmaan irtoamassa paikoiltaan tai muuta vastaavaa. Mulla on jotenkin koko alaselkä/pakarat ihan jumissa! Vihloo ihan älyttömän kovaa välillä ja mitään ei oikein kärsis nostella. Kiertoliikkeet on vihoviimeisiä. Eilenkin yritin mukamas lenkkeillä niin kappas puolessa matkaa alkoi lonkkaa jomottaa niin, että teki mieli heittäytyä selälleen maantienvarteen makaamaan! Loppuillan kävellä köpöttelin kuin vanhat mummot... :)
Noh syynä on varmaan taas nuo hormoonit. Pelottaa vähän, että jos nyt jo tässä vaiheessa on tässä kunnossa niin mites sitten kesällä?!
Tosi tutulta tosiaan kuulostaa nuo muidenkin helmisten syömisongelmat sun muut. Kauankohan tämmöinen uhmaikä yleensä kestää?
kumppari
Helmihän on käynyt potalla epäsäännöllisen säännöllisesti (aiemmin säännöllisemmin, mutta viime aikoina aika vähän, kun ei sinne kuitenkaan mitään tule) 6 kk ikäisestä saakka ja on tähän asti tehnyt muistaakseni kolmet pissat sinne... 1-vuotis synttäreiden jälkeen on pissannut pottaan tasan kerran. Viime kuukausina Helmi ei ole enää edes halunnut istua potalla (eikä pöntölläkään edes sen supistajan kanssa), joten pottahommat on ollut vähän unohduksissa. Tänään vähän ennen iltapalaa haisteltiin, että tytöllä on kakka, mutta olikin vaan piereskellyt. En viitsinyt n. ½ tunniksi (ennen yövaippaa) laittaa Helmille vaippaa, vaan kokeilin pitää ilman. Ennen iltapalaa Helmi kävi kerran istumassa potalla ilman tulosta ja iltapalan jälkeen meni ehkä 10 min, kun Helmi sanoi " pitta" (=pissa), meni potalle ja pissasi sinne. Ihan uskomatonta! Sen jälkeen meni taas n. 10 min, kun Helmi sanoi uudestaan " pitta" , mutta silloin oli bodyn napit kiinni ja potta kylppärissä, joten tuli " housuun" . Vein Helmin kuitenkin vielä potalle, minne teki pienen lirun. Jotain valoa siis tunnelin päässä. Ei niin, että odottaisin Helmin olevan reilun kuukauden päästä kuiva niin kuin veljensä aikoinaan, mutta että Helmi tajuaa, kun on pissahätä ja ilman vaippaa ehtii ehkä jopa potalle pissaamaan. Tästä on hyvä jatkaa. Alkaa meidän vaippaharsot olla niin riekaleisia jo, että kohta niitä ei voi enää käyttääkään. Kesää odotellessa...
Masentavaa, jos/kun huomenna sataa vettä =( Mä tykkään niin kamalasti lumesta ja olen ollut niin onnessani viimeiset 3 vrk, kun on ollut lunta. Tänään käytiin miehen kanssa ekan kerran hiihtämässä n. 3 km yhdellä pellolla. Mies teki mulle latua ja hyvin luisti, vaikka hiihdin ekan kerran uusilla suksillani, joissa ei ollut mitään pitoa tai luistoa laitettu. Onko täällä muita innokkaita hiihtäjiä? Mä pääsen vaan niin harvoin hiihtämään (talvesta riippuen ehkä 5 krt/talvi) ja olen todella huono ja hidas hiihtämään, mutta jotenkin vaan tykkään siitä. Entä onko muilla Helmiksillä jo sukset? Helmi sai joululahjaksi sellaiset 80 cm pitkät sukset ja kerran on niillä hiihtänyt. Hiihti jotain 5-10 metriä, mutta sitten toinen kenkä irtosi siteestä ja tyttö halusi vaihtaa pulkkaan. Mutta ei kaatunut ollenkaan, mitä ihmettelen. Esikoinen sai ekat suksensa vasta nyt 4,5-vuotiaana, koska ei ole aiemmin halunnut edes keskustella asiasta. Luistimia hänellä ei vielä ole, mutta ne voi ostaa kuulemma ensi talvena. Silloin ostetaan sitten Helmillekin luistimet, jos jalka ois jo sen kokoinen, että löytyisi sopivia luistimia. Fannyko se oli ollut tyttöjen kanssa luistelemassa? Minkä kokoiset luistimet teidän pienellä neidillä on?
Kumppariko se kyseli, koska uhmaikä loppuu. Meillä valitettavasti alkoi esikoisen kanssa kamalat tahtojen taistelut n. 1 v 3 kk iässä, " varsinainen uhmaikä" vajaa 2-v iässä ja edelleen 4,5-vuotiaana uhmaikä jatkuu ilman, että se olisi koskaan ollut välillä pois. Eli riippuu lapsesta. Luulen, että meidän pojalle se jatkuu murrosikään asti. Oispa Helmillä vähän helpompi!
Nyt nukkumaan. Onneksi huomenna on vapaapäivä, niin saa nukkua pidempään (paitsi usein ainoa aamu, jolloin Helmi herää liian aikaisin, on torstai, kun on eka vapaapäivä).
T:Fassiloora ja Helmi (kohta 1 v 11 kk)
Kirpulle ja Kaalilaatikolle vielä onnittelut pienten miesten nimistä! Joko on uutta vauvakuumetta tullut? Heh =)
Kumpikin lapsi nukkuu, mulla on läppäri ja kupillinen jäätelöä, mitä enää voisi elämältä vaatia?
Kumppari, kiitti nimikehuista :). Juniori sai itselleen appiukon kutsumanimen. Pidettiin asia viime hetkeen asti salassa, etukäteen kyseltiin anopilta että mitä mieltä mahtaisi appiukko olla nimestä. Niin siinä sitten kävi, että ristiäistilaisuudessa kun pappi ensimmäistä kertaa sanoi nimen ääneen alkoi appiukko itkeä. Sen jälkeen tietenkin vetistelin minä, sitten mun sisko, meidän äiti jne. Muitakin varmaan oli mutten katsellut kun yritin pitää jonkinlaista pokkaa.
Pikkumies on nimensä näköinen ja appiukko onnellinen.
Birdy, pikkasen riemastuin kun luin " perheenlisäystä tulossa..." ;). Tuleeko teille rotukissoja vai maatiaisia? Ja kerro ihmeessä miten olet innostanut itsesi juoksemaan, mua hävettää kun olen niin huono lähtemään juoksulenkille? Pidän itseäni liikunnallisena ihmisenä, mutten vaan saa itseäni juoksemaan, en sitten millään. Noloa.
Ensi viikolla täällä meillä päin alkaisi ammuntakoulu, ajattelin mennä katsomaan jos siitä tulisi uusi harrastus. Olen aikaisemmin jousiampunut ja siitä tykkäsin tosi paljon. Ja kunhan tuon junnun saa kuosiin palaan toki itsepuolustusharrastuksen pariin. Siitä tuskin pystyisin luopumaan ikinä.
FannyK, kiva kommentti Siiriltä :). Ei se nyt niin iso ole, älä huoli ;).
Fassiloora, jaa vauvakuumetta, nou-nou-nou!!! Rouva siellä vaan puhuu omasta puolestaan :). Meillähän on viime aikoina käyty kovasti keskustelua siitä että kumpi laittaa piuhat kiinni, mies vai minä. Miehillä se olisi niin paljon helpompi operaatio, mutta mun miehen näkökulma " se sattuu" viittaa siihen että meikätyttö lähtee operoitavaksi. Menköön nekin kivut tähän samaan syssyyn. Missään nimessä en suostu ottamaan sitä terveydellistä riskiä, että jollain ihmeen tavalla tulisinkin uudelleen raskaaksi.
Pikku-Jussi parahti ulkona, kannoin sisälle ja nyt vetää täysissä toppatamineissa unta kuulaan meidän tuvassa. Luulis tulevan kohta lämmin...
KL.
PS. Kuumetta, mites teidän pojan allergiat?
Oltiin poikien kanssa koko aamupäivä ulkona siltä varalta, että ne vesikelit alkavat taas ja pilaavat nämä ihanat ulkoiluilmat. Piti lähteä mökillekin viikonloppuna, että pojat olisivat saaneet hiihtää jäällä ja lasketella rattikelkalla, mutta ei taida onnistua, jos se vesisade alkaa. Itse haaveilin pääseväni jäälle luistelemaan, mutta mönkään menee sekin.
Fassiloora kysyi hiihtamisestä. Mä en ole vuosikausiin hiihtänyt muuta kuin lapissa käydessä, ja koska sielläkään emme ole nyt muutamaan vuoteen käyneet niin en ole sitten hiihtänytkään. Mies on kyllä yrittänyt saada muakin innostumaan, saa nyt nähdä jos tästä vielä kunnon talvi saadaan vaikka lähtisin kokeilemaan. Pitäisi vaan ostaa uusi suksipaketti ensin. Laskettelemaan pääsystä haaveilen joka päivä, mieluiten Ylläksellä, Levikin kelpaisi...
Hienon nimen tosiaan oli KL:n poju saanut. Meidän Veetin toinen nimi on myös Jussi. Ja mun isä liikuttui myös ristiäisissä nimen kuultuaan, koska isä olisi halunnut mun nimeksi aikoinaan Jussin, jos olisin ollut poika.
Kuumetta kyseli poikien äiti-riippuvuudesta. Meillä Veeti ei niin paljon ollut sellainen perässähiihtäjä, mutta Joona oli joskus 8kk:n iässä sellainen, että se piti melkein raahata vessaankin mukaan. Onneksi se vaihe loppui sitten kun poika oppi paremmin liikkumaan ja puuhailemaan itse omia juttujaan.
Eilen mun sisko leikkasi ekaa kertaa Jompun hiukset. Pojalla oli oikein kunnon takatukka korkkiruuvikiharoilla, etuhiuksiakin sen verran ettei varmaan eteensä enää nähnyt. Nyt on samanlainen lyhyt versio kuin veljellään, kiharoita jäi vähän ikävä. Mutta poika on nyt niin erinäköinen, ettei varmaan esim. kerhossa tunneta kuka ovesta kävelee sisään. Kiltisti Joona antoi leikata. Laitettiin Autot-elokuva pyörimään ja poju syöttikseen istumaan ja siinä se tapitti telkkaria niin kauan että oli valmista.
Uhmaa löytyy täälläkin välillä. Joona on sellainen että suuttuu melko harvoin, mutta kun aloittaa, niin hermo menee sitten ihan kunnolla. Yhtenä päivänä raivosi koko matkan puistosta tullessa tuntemattomasta syystä. Kun kotiovi meni kiinni, Jomppu otti lemppariautonsa käteen ja oli taas sen jälkeen loppupäivän kuin aurinko.
nonnu78 ja ipanat
Inkeri on nyt parina päivänä syönyt saippuaa!!! Vaikka kuinka yritän sitä piilottaa tai laittaa ylös niin aina saa sen käsiinä, onhan Inkellä avulias isosisko. Mikä tuossa saippuassa niin kiinnostaa? Hyvää tuntuu ainakin olevan kun sitä niin hartaasti mutustelee. En kuitenkaan, hyvästä tuoksusta huolimatta, usko sen olevan kovin terveellistä taikka hyväksi pikku-vatsalle. Jatkan piilottamista ja koitan kaikin tavoin estää saippuan syönnin :)
KL: Meille on tulossa maatiaiskissoja. Alina olisi halunnut rotukissan, mutta saa hankkia sellaisen sitten isompana jos innostuu.
Juoksun aloitin vähitellen, hyvin pienin " askelin" . Jouksin ensin vain muutman minuutin pätkiä ja välillä kävelin reippaasti, lenkit oli alkuun n. 30min. Siitä sitten vähitellen pidensin ja jossain vaiheessa huomasin juoksevani 30min putkeen ja sitten tunnin!!! Neuvon tähän pikkuhiljaa-juoksuun sain paikalliseslta personal trainerilta. Luulin todellakin etten ikuna opi tykkäämään juoksusta, mutta toisin kävi :) Olen hankkinut kunnon juoksukengät, juoksuhousut, -takin, -liivin, kunnon sykemittarin... Mitä paremmat varusteet sitä mukavampi juosta. Juoksen aika paljon metsissä mikä on paljon mukavampaa kuin asfaltilla ravaaminen. Suosittelen kokeilemaan :)
Inkeri haluaa nyt puistoon työnteleen nukenrattaita ja mitäpä siihen voi muuta kuin suostua.
Birdy ja Rinkeli
Täällä myös kiukkuavan-uhmailijan pojan äippä huoahtaa hetkeksi koneelle... Meillä kiukutaan lähinnä äidille. Jos ei saa haluamaansa tai jokin ei heti hralta onnistu, lentää lähimmät tavarat ja alkaa hillitön huuto-parku ja lattialle syöksytään. Tänäänkin kun lähdettiin ulos en ymmärrä mistä sai kaamean hepslaakin, sain hyvin puettua mut sitten rattaissa alkoi hillitön " raivoaminen" , huusi ja hakkasi päätään selkänojaan... vielä puistossakin jatkoi vaikka kaveri oli odottamassa. No heppu sitten istui rattaissa mietiskellen, kunnes rauhoittui ja läx iloisena leikkimään. Mutta välillä alkaa vaan väsyttämään, kun yl kiukku puuskat tulee kun minä yritän toimia hran kans. Iskälle(ja muille) ollaan ihana, " tottelevainen" pikku enkeli. No kuuluu ikään........
Mä olen nyt koukuttunut facebook:n... :) Ihan typerää, mutta aika kuluu rattoisasti(mikä ei kotitöiden kannalta ole kovin hyvä juttu) kun poika nukkuu päikkyjä!
Onnittelut nimen saaneille pienokaisille! ihania nimiä!
siis meillä on räkätauti jo kolmatta viikkoo putkeen. Mä en kestä enää, mä oon kans kuumeessa mikä on ihan uskomatonta. Mä en ole sairastanut näin paljoo varmaan kymmeneen vuoteen yhteensä ku nyt talvella. Mä vaan makaan horkassa ja odotan et joku tulee kotiin vahtimaan pikkusia. Mulla sattuu silmien taakse enkä kärsi edes sivulle kattoo kun on niin kipee olo.
Onneks Dunsku osaa ite mennä pissalle, pyytää ruokaa ja pyytää videoita. Kaksu taas pyörii lattioilla ja itkee ku haluaa tissiä tai ruokaa... kiva äiti, mut en jaksa tehdä mitään ylimääräistä. Meidän jäppinen muuten oppi konttaamaan ja istumaan, nyt ihan polleena istua töröttää ja mölisee omiaan.
Eiköhän tässä oo mun istumiset, pakko mennä tohon laittialle makaamaan ku huimaakin niin kovaa.
Onnea nimistä ja kissanpennuista.
kuumeinen kuumetta
Päivä melkein meni pilalle -mies oli aamulla jättänyt pakastimen oven auki (!!!) ja mun päivittäinen jätskiannos on ihan pehmistä... Kaiken lisäksi sain valitusta siitä, että syön ostamani jäätelöt ilman että mies ehtii edes maistaa. Nopeat syövät hitaat tms. En tajua mikä mua vaivaa, yleensä en juuri välitä makeasta mutta nyt vedän suklaata päivittäin. Kaipa se johonkin tarpeeseen menee, ei ainakaan toistaiseksi ole vyötärölle kertynyt. Kohta varmasti kertyy ellei tämä suklaanhinku ala hiipumaan... Onko joku kuullut sanottavan että suklaa estää synnytyksen jälkeistä masennusta? Mua vannotettiin syömään suklaata ja olen ottanut syömisen näemmä oikein asiakseni. Ja todellakin ihan ilman käskemistä.
Meidän jääkaappi on muuten edelleen rikki.
Kuumetta, /)/)/)/)/)/)/), olkoon nuo parantavia aaltoja sinne suuntaan :).
Keli on ahterista, vaan onpahan hyvää rasvanpolttoa työnnellä tuplakärryjä sohjossa. Lapset painavat yhteensä noin 18 kg ja siihen kärryjen paino päälle plus yksi puupää tempoileva koira, tällä kokoonpanolla saa läski liikettä.
KL.
Aah viikonloppu, olikin aika rankka viikko kun mies oli poikkeuksellisesti joka päivä jossain työreissulla. Me ollaan lasten kanssa luisteltu ja tehty lumiukkoja vaan päivät : ). Onneksi esikoinen pärjää ulkona kavereidensa kanssa itsekseen tai leikkii kotonakin niin että saan nukkua Siirin kanssa päikkärit! Hetki sitten Siiri lukitsi itsensä vessaan, onneksi isänsä onnistui neuvomaan ja saatiin raukka ulos.
Kaalilaatikko, eikös imetysaikana tarvikin joku 500 kcal ylimääräistä, mikäli en ihan väärin muista.
Huomenna rv 39, jes! Ei mitään merkkejä että h-hetki olisi lähestymässä.
Oli mulla mielessä jotain muutakin, mutta nyt tässä on niin hälinä etten pysty keskittymään. Miehen vuoro laittaa penskat nukkumaan, jostain syystä silloin tulee riehuttua...
FannyK
Minkälaista kestoa käytät Helmillä yöllä?? Meinasin koettaa Dunskulle kun ei enää yövaippakaan kastu. En viittis ostaa isoo vaippapakettia kun menekki on niin vähäistä nykyään. Kun vaan joku osais suositella hyvää imukykyistä vaippaa.
flunssa alkaa hellittää, nenä on jo auki.. uskalsin jo kävellä kauppaan niin ettei pollassa heitä.
Fannylle tsemiä tulevaan koitokseen
kuumetta ilman kuumetta ;)
Lapset menivät naapuriin leikkimään. Ensin naapurin pojat (4,5 v ja 6,5 v) olivat meillä ja sitten heidän äitinsä otti meidän lapset sinne. Ihan luksusta! Helmi on ihan ihastunut tohon eskari-ikäiseen ja hokee hänen nimeään koko ajan. Samoin tykkää naapurirapun 5,5-v:stä ja halailee sitä poikaa aina ulkona, mutta ei taas samaisen pojan kohta 3-v pikkuveljestä. Meidän taloyhtiön lapsista suurin osa on poikia ja Helmi sopii villinä " poikatyttönä" hyvin joukkoon.
Helmin puhe on hurjasti kehittynyt viime viikkoina. Kahden ja kolmen sanan lauseita tulee paljon, mutta niistä puuttuu yleensä verbi. Tässä muutamia esimerkkejä: " Hemmi äiti puppi mennään mumm mumm" (=Helmi äiti bussi mennään brumm brumm), " äiti peitto tässä" , " Hemmi piipo" (=Helmi piiloon). Eniten käytetty sana taitaa olla " kukaa" eli mukaan. Helmi on tulossa ihan kaikkeen mukaan. Illalla, kun laitan Helmiä nukkumaan ja erehdyn sanomaan, että menen suihkuun/syömään/katsomaan TV:tä tms, Helmi sanoo aina " kukaa" ja saa hirveän itkuraivarin, kun ei sitten pääsekään, vaan joutuu jäämään sänkyyn. Helmi on oppinut myös " laskemaan" =) Jos näkee kaksi koiraa, sanoo " kakki hauvaa" ja esim. bussissa meidän takana istui kaksi nuorta kundia, niin Helmi sanoi " kakki tetää" (=kaksi setää). Lauluissa ei ole edelleenkään sanoja korkeintaan kuin yksi, mutta laululeikit Helmi osaa jo monesta laulusta. Ei koskaan suostu näyttämään niitä muille kuin mulle (ei edes isille), joten isin pitää sitten katsoa salaa oven nurkalta, kun Helmi esittää laululeikkejä.
Illat on ihan syvältä. Helmi jää lähes aina sänkyyn huutamaan ja saattaa huutaa siellä tunnin ennen kuin nukahtaa. Käydään tietenkin välillä laittamassa takaisin makaamaan ja peittoa päälle, mutta ärsyttävää kuunnella toisen jokailtaista karjuntaa. Tätä on nyt jatkunut syksystä asti ja ehkä kuukauden (ei mitään hajua ajankulusta) Helmi on myös öisin huutanut. Ei onneksi kauan kerrallaan (vain pari minuuttia), mutta monta kertaa yössä. Ensin ajattelin, että johtuu peitosta, kun käytössä oli vielä äitiyspakkauksen vauvapeitto, mutta joululahjaksi saatu isompi peitto ei muuttanut tilannetta mihinkään. Eilen ostin alesta unipussin, mutta sen Helmi luonnollisesti otti pois, kun oli laitettu yöunille. Tänään laitan unipussin Helmille väärinpäin eli niin, että vetoketju on selkäpuolella, jos pysyisi yöllä päällä.
Kuumetalle vielä yökestoista: Me ollaan nyt viime aikoina menty kahdella eri yhdistelmällä. Helmillä on joko Easy Peasy Bumble (ilman vaipan omaa foteeimua) paksulla harsolla, flanellilla ja hampulla ja kuorena on joko oiskohan se nyt Popolinon joku kuori ja toisen merkkiä en muista. Voin katsoa sen kohta. Toinen vaippayhdistelmä on Imse Vimse Organic Terry, jossa on päällä hamppua ja flanellia. Ja kaikkein päälimmäisenä on itse kudotut (esikoiselle 1-vuotiaana, joten ovat 3,5 vuotta olleet melkein päivittäisessä käytössä...) hahtuvat, koska muuten yöpuku on aamulla märkä. Jätti-iso paketti, mutta muuten ei pidä.
Nyt pitää hakea lapset kotiin ja sitten lähden kellariin punttikselle =)
T:Fassiloora ja Helmi (kohta 1 v 11 kk)
Kiva lukea kuulumisianne. Nyt mäkin ehdin tänne useammin kun jäin kotiäidiksi taas. Sairasloma alkoi keskiviikkona ja jatkuu äitiysloman alkuun asti (19.1.) ja tytöt oli jo torstaina viimeistä päivää hoidossa. Nyt siis koittaa taas se ihana aika kun saan olla tyttöjen kanssa kotona :) Nopeasti meni tuo 4kk työrupeamakin.
Massussa mennään viikolla 34+1. Ensi viikolla on synnytystapa-arvio josta saan lähetteen ultraan. On epäilys, että vauva olisi perätilassa, ainakin jossain vaiheessa oli. Nyt on ollut itsellä sellainen tunne, että olisi reilun viikon ollut rt:ssa ja neuvolantäti oli samaa mieltä tällä viikolla vatsaa tunnustellessaan, mutta tänään on taas tuntunut hikka tossa navan yläpuolella! Tietysti myös alapuolella, mutta enempi hypähteli tuo ylävatsa! Samoin kohdunsuuta on vihlonut ihan hirveästi, ajattelinkin, että jos on taas jalkatarjonnassa (oli 4d-ultrassa rv26+ myös sillai), ni potkii sit kohdunsuuta. Se ei tietty ole hyvä asia, koska voi avata sisäsuuta, mutta onneks olen jo näin hyvillä viikoilla. Ihme kyllä on, ettei vielä kolmannellakaan kerralla voi 100% varmasti tietää miten päin vauva on! Se oli mulle ylläri. Mutta jatkan asennon pohdiskelua ja odottelen sitä ultraa. Luojan kiitos tässä raskaudessa istukka on takana joten ulkokäännöksenkin pitäisi onnistua. Mä nimittäin pettyisin tosi pahasti jos en pystyisi synnyttämään alakautta. Mä RAKASTAN synnyttämistä ja odotan sitä kuin kuuta nousevaa.
Meidän Noora-neiti, loppukuusta 1v11kk, on aikamoinen tapaus. Jotain uhmaa on kyllä päällänsä. Yleensä on itse aurinkoinen ja niiiiin hyväntuulinen ja nauravainen, mutta välillä taas itse känkkäränkkä! Kaikkeen vastataan ei, ja huiskitaan päätä puolelta toiselle tehosteeksi. Leppyy kyllä hyvin nopeasti, yleensä alkaa itse nauramaan omalle kiukuttelulleen, mutta kyllä osaa meidän vanhempien hermojakin kiristellä. Onneksi alkaa jo ymmärtämään uhkailujakin. Yleensä kun kiukkuaa, kysyn, että meneekö Noora omaan huoneeseen/nukkumaan. Kun sanoo EI, niin sanon, että sitten täytyy olla kiltisti! Siihen loppuu kiukut oikeastaan aina. Tai sitten siihen, etten kiinnitä mitään huomiota häneen.
Noora yllätti meidät jouluna.. Koristeltiin lasten kanssa kuusta ja Noora laitteli palloja oksille. Yhtäkkiä alkoi laskemaan palloja ääneen.. ja laski seitsemään! Nyt osaa laskea jo kymmeneen. Tosi hassun kuuloista noin pienen pipanan suusta. Sit osaa " erottaa" kaksi samaa esinettä, esim. tänään otti mun juomapulloja kaapista ja sanoi " kaksi pulloa" . Osaa myös laulaa pari laulua alusta loppuun, kuten " tuiki, tuiki tähtönen" ja " joulupuu on rakennettu" . Onkin kuin enkelikuoro kun tytöt laulaa yhdessä <3 Puhe on kehittynyt aivan mielettömästi ja tulee jo 3-4 sanan lauseita, mm. " ei saa kattoo" , " isi istuu isin paikka" . Ja toistaa IHAN kaiken perässä. On myös hauskaa kuunnella kun tytöt juttelee keskenään leikkiessä (isosisko on 3v11kk).
Saa nähdä minkälaiseksi muodostuu meidän perheen arki kun vauva syntyy. Siskoista isompi ei varmasti ole mustasukkainen, ei ollut koskaan Noorastakaan ja odottaa ja kyselee joka päivä koska vauva syntyy. Noorakaan ei ole luonteeltaan sellainen että tulisi mustasukkaiseksi, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Eiköhän se aika sen näytä :)
Mutta nyt pitää mennä katsomaan leffaa ja sit nukkumaan. Huomenna on taas kiireinen kotiäitipäivä :)
Paranemisia sairastuneille! Nyt on kyllä jotain tosi sitkeää flunssaa päällä. Mä olen ollut jo yli kuukauden flunssassa (sain ke reseptin antiobioottiin, pitäis ehkä hakea..) ja Noorakin oli useamman viikon nuhassa ja yskässä.
Mikaela ja plikat ja rv34+1
Mistähän sais supistuksia? Kanniskelisin paljon mieluummin jo vauvaa kuin tätä mahaa... Kenellekään ei näköjään voi enää soittaa, miehenkin työkaverit juoksuttaa sille heti paniikissa puhelimen kesken palaverin, ja sitten mun asia onkin vain moneksiko laitan ruuan.
Suunniteltiin jo vähän jatkoa, talouden puolesta on kuulemma ihan sama vaikka olisin kotona selvästi pidempään tällä kertaa (ha, luulin että mulla on ihan hyvä palkka mutta ei sitä näköjään kaivatakaan : ). Kyllähän mä tosin ihan tykkään töissäkin käydä, ja vuoden päästä voi jo huvittaa ihan eri lailla. Käytiin myös viikonloppuna tila-autoja katselemassa, kuulemma ' jos meille vaikka tuleekin lisää lapsia' . En kyllä tiedä mistä, mutta uus auto kyllä kelpaa... :D
Ai niin joku kyseli niistä luistimista, Siirillä on jotkut perintönä saadut vanhat joissa on koko 8-9. Vähän isot, naapurin 3v lainailee niitä ja mahtuu hyvin. Siiri kuitenkin tykkää ' luistella' , eli kunhan saa tehdä samaa kuin isommat tytöt : )
Tänään mennään sisarusmuskariin ja viime viikolla isompi aloitti baletin. Siiri reppana olisi tietysti halunnut myös, mutta ei sinne ihan noin pieniä oteta : ). Matkii nykyään kaikkea mitä puhutaan, uusi lempisana on kakkapökäle... Sitähän sitten hoetaan, kun huomasi että isosisko sille nauraa.
FannyK 39+2
millä kirveellä tän flunssan saa pois!!!!!?????
nyt taas vauvan nenä vuotaa, siis kerkee parantua ja seuraavana aamuna räkä valuu solkenaan. mä en jaksa enää!!! Sit jätkä kukkuu yöllä ettei muut saa nukkua. perkele mä haluun terveitä lapsia ja normaalin elämän!!!
Kaiken kukkuraksi aamulla ku heräsin käsiä kutitti ihan sikana, mulla on jotain näppylöitä kädet ja jalkaterät täynnä. Voi olla pesuaineesta kun eilen pesin rattaan päällisen ja sitterin tuolla vessan lattialla.... kiva kun ei sormet taivu....
ja ylihuomenna olis firman 30-vuotis bileet.....tämmösillä nakkisormilla ei sinne ilkee päivälliselle lähtee.
Mä olen vakaasti lähdössä töihin, ainakin osa-aikaista tekemään. mä olen niin kyllästynyt kotona olemiseen ja rahapulaan ettei oo rajaa. Nyt ku menee kauppaa 20 egee ei riitä mihinkään, ruuan hinta on noussut niin älyttömästi et tän kokosen perheen syömiset maksaa aika lailla.
pitää mennä tainnuttamaan tuo kirppu kun itkee koko ajan
kuumetta
Lapset nukkuu niin pitää nyt joku rivi koittaa raapustaa.
On niin paljon kaikkea tekemistä lasten kanssa ja muutenkin,että ei koneella paljon ehdi olemaan.
Joulukin meni tuossa.
Jouluaatto oltiin tosiaan miehen perheen kesken. Oli paljon lapsia kahdeksan kaikenkaikkiaan ikähaitarilla 8v-4kk. Joulupukki kävi kun osa lapsista siihen vielä uskoo. Aleksi pelkäsi pukkia. Sanoi haluavansa potalle,että pääsee pois huoneesta jossa oltiin. Noin reagoi koska ehdotettiin ,että menisi pukin syliin.Jäi sylissä käymättä :) Meni miehen kanssa potalle va eihän sinne mitään tullut.Halusi olla sylissä pitkään va sitten kyllä haki kaikille meidän perheenjäsenille lahjat,kun pukki nimen sanoi. Pukilla oli intialainen tonttu mukana. Ihan kiva joulu oli!
Joulupäivänä oltiin mun vanhempien ja siskon luona ja tapanina mentiin anopin luo vielä kylään. Joten paikasta toiseen reissaamista tuli ihan riittämiin noille meidän pikkuisille.
Lahjoja tuli paljon,etenkin vaatteita.Vaatelahjat on aina kivoja ja niitähän aina tarvii. Annika sai paljon vaatteita,yhden lelun ja kirjan. Aleksi sai myös paljon vaatteita ja paljon leluja. Lahjoja oli kolme kauppakassia plus se fisher pricen keittiö Aleksille,mistä aiemmin taisin mainitakin.Meidän itse ostamia ei ollut kuin kaks lahjaa Aleksille ja sitten muutamia lahjoja toisillemme. Sukulaiset ja kummit antoi niin paljon lahjoja,että tavaraa kerty ihan mahdottomat määrät.
Ei annettu Aleksille kaikkia leluja kerralla. Kolme lelulahjaansa vasta on saanut. Loput on vaatehuoneessa ja sieltä niitä pikku hiljaa annetaan,kun on tarvetta uusille leluille. Poika aukoi ja haki ihan mielissään kaikki lahjat va sisältö ei niin paljoa sillä hetkellä kiinnostanut vaan aukominen taisi olla pää asia.
Yksitellen annettuna sitten on innoissaan aina saamastaan uudesta lelusta.
Aleksi sai peräkärryllisen traktorin on ollut jo kovastii käytössä,kun ennestään ei ollut peräkärryllistä traktoria kun vaan tavallinen. Sillä huristellaan lattialla kovaa kyytiä...
Tuo meidän ostama fisher pricen keittiö oli ihan ykkös ostos..Aleksi keittää ruokaa ja lämmittää mikrossa ja tarjoilee meille ja Annikalle sitten keitoksiaan.Tosi pitkät ajat leikkii sillä. Päikkäreiltä herätessäänkin ja aamulla tuumii että " Atin oma" ja painelee leikkimään suorinta tietä.
Puhe kehittyy hurjaa vauhtia. Ainakin 6 sanaisia lauseita sanoo..Tosi iso poika on Aleksista tullut.
Laskea osaa kymmeneen asti ja esim " hämähämähäkki " laulusta osaa sen muuramuurahainen säkeistön kokonaan itse ja muistakin lasten lauluista tietää mikä lause aina seuraavana tulee.
Meillä on pojalla tullut nyt puheeseen tuollasia " minä itse" ...sitä sun tätä teen lauseita.
Pottailusta...
Aleksi on nyt ruvennut pidättämään pissaa pitempiä aikoja. On ollut monta päivää päiväkuiva. Eilen pissasi kyllä kerran vaippaan päivällä va kuitenkin välillä on ollut koko päivän kuiva vaippa.Ei yhtenä päivänä edes ollut päiväunillakaan vaippaan pissannut,kun käytin ennen ja jälkeen päiväunille menon. Toki välillä pissii vaippaan mutta on välillä ollut suunnillen sama vaippa koko päivän ja ne kakat sinne pottaan kyllä aina tulee.Ilmottaa monesti millon pissi tulee va aina sinne potalle ei ehdi. Va lähinnä on ollut nyt niin,että käytän potalla muutaman tunnin välein ja sinne ne pissat tulee ja vaippa saattaa säilyä pitkäänkin kuivana.
Rupesin tuossa eilen suunnittelemaan mitä leivon Aleksin synttäreille ja millaisen täytekakun teen. Teen nalle puh kakun. Netissä on ohje jos haluatte katsoa millainen siitä tulee.
Kylpyhuonetta on remontoitu. Ostettiin uus pyykkikone,allaskaappi,peili,sellanen tavallinen kaappi mihin saa pyykit ja muuta tavaraa,kaikki pyyhekoukut yms myös vaihdettiin hienompiin...Ja kaikke muuta myös sinne laitettiin. Saatiin perjantaina valmiiksi.
Kotitöissä ja ulkoillessa yms aika hyvin kuluu lasten kanssa. Eilen kävi yhet lapsi tutut (Aleksia 1.5kk nuorempi Emma-serkku ja äitinsä kanssa) ja tänään tulee Matilda-serkku vähän yli 4kk vanha vauveli äitinsä kanssa. Huomenna meen lasten kanssa yhen kaverin luo jolla on Aleksia 4 päivää nuorempi tyttö.Sunnuntaina on miehen siskon pojan 4v synttärit ja tiistaina lähen lasten kanssa viikoksi mummolaan joten toimintaa piisaa.
Sitten kun takas tuun niin alkaa leipominen Aleksin synttäreille. Teen tosiaan tuon nalle puh kakun,pullaa ja sit aattelin tehdä persikka-suklaa kakkua ja banaani-suklaakakkua.Oon niitä usein tehnyt ja ne on älyttömän hyviä kakkuja.Keksit ja karkit ja limpparit yms ostetaan.
Annika painoi 4kk iässä 7780g ja oli 65.5 pitkä. Nopeasti kyllä nuo lapset kasvaa ja aika kuluu. Ei Annika vielä ryömi mutta jonkin verran napansa ympäri jo pyörii ja itse kääntää öisin kylkeä. Syö yöllä muutamia kertoja.Kiinteitä en anna vieläkään,kun ei ole tarvetta.
Ihan kivasti meillä menee! 2-3 päiväunet nykyisin nukkuu. yöt pääsääntöisesti nukkuu va esim viime yönä valvoi tunnin ja edellisenä tais valvoa pari tuntia. Kai tuo kaiken uuden oppiminen häiritsee yö unia.
Ajatus jotenkin katkesi...
Aleksikin heräs..Ei taaskaan ollut pissinyt nukkuessaan. Potalla nyt istuu. Pitää ruveta antamaan ruokaa ja pian tulee sitten ne vieraat.
Ruisleipää aattelin myös leipoa tänään.Pitää taikina tehdä Juustoraastetta tein ison määrän pitäisi sekin pussittaa.
-Mirjami,Aleksi 1v11kk 5 päivää ja Annika n.4kk 2 vkoa-
Meillä vietettiin eilen juniorin ristiäisiä. Pojasta tuli Jussi. Itse tilaisuus sujui oikein hyvin, sankari nukkui koko toimituksen ajan. Tarjottavia oli riittävästi ja paikalla kaikkein lähimmät. Seuraava pinnistys onkin Silpun synttärit kuun lopussa :).
KL.