Hitsi, miten kertoa kaverille, että olen huolissani hänen lapsestaan?
Aiemmin huomautin lapsen kynän käytöstä -> kaveri loukkaantui (vaikka selvisi, että terveydenhoitajakin oli suositellut toimintaterapeutilla käymistä...)
Samaisella lapsella on selvästi ongelmia myös puheentuotossa: käyttää aivan vääriä sanoja, eikä lauseissa ole päätä eikä häntää (jollei asiayhteydestä tajua mitä lapsi tarkoittaa). Lapsi käyttääkin nykyään puhetta tosi vähän: lähinnä vastaa " ihan hyvää" , joka ikiseen kysymykseen. (Äitinsä mukaan on vain ujo...) Kuitenkin jos lapselta kysyy lisäselitystä tyyliin " Minkä pelin sait joululahjaksi" , niin vastaus on " se on se semmonen missä on, no se sellanen, se musta" . Ja kyse on kuitenkin jo ekaluokkalaisesta!
Olenko hiljaa vai yritänkö lapsen vuoksi saada äitiä avaamaan silmänsä?
Kommentit (26)
nähnyt pari kertaa. Kyllä mä ainakin tunnen ja tiedän kavereitteni lapset oikein hyvin, eikä tulisi mieleenkään lähteä arvioimaan jonkun puolitutun yhtä tuntematonta lasta. Sen sijaan kavereideni lasten asiat tiedän ihan hyvin, en tietysti jokaista yksityiskohtaa, mutta varmasti sen huomaisi, jos jokin olisi pielessä.
Mutta tosiaan ap. jos äiti on haluton näkemään ongelmia, niin et voi siihen vaikuttaa. Eiköhän tuo koulussa narahda. Tosin kurjaa on, että lapsihan tuosta äitinsä toiminnasta kärsii eniten.
PS: Maailmassa todellakin on vanhempia, jotka viimeiseen asti ummistavat silmänsä lapsensa ongelmilta. Tiedän yhden isän (ja koko isänpuoleisen suvun) joka sitkeästi kieltäytyi tutkimuksista erittäin vaikeasti autistisen lapsensa kohdalla niin kauan kuin se oli mahdollista, ja kun diagnoosi selvisi, jätti perheensä...
Niin minäkin tein kaverin kohdalla. Olin jopa oikeassa. Kaverin poika oli ihan mieletön koheltaja, rasavilli ja vaikea tapaus. Kaveri itsekin aina valitti kun pojan kanssa ei voinut minnekään mennä, ilman että tuli jotain ongelmia.
No, mä kysyin että josko sillä olis ADHD? kaveri loukkaantui.
Mutta pojan päiväkodista tuli sellaista palautetta että, se pitäs tutkia. Ja ADHD sillä sitten oli!
On muuten ihan kamala tapaus!
Ja äiti vetää herneen nenään heti, jos hänen lapsestaan sanotaan mitään vähänkään negatiivista vaikka olisi lapsen parhaaksi. Sama että kaikki sosiaalityöntekijät vain kyttäävät heidän perhettä ym
Vierailija:
Jos todellakin hoidat ko. lasta joka arkipäivä, niin sinulle lapsen pitäisi jo osata selittää juttuja. Sano siis äidille reippaasti, että sinusta lapsen puheentuotto ei ole kertovan puheen osalta ikätasoista ja asiasta kannattaisi jutella neuvolan puheterapeutin kanssa.