Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rv 38+3 ja vauva perätilassa. Sektioonko?

Vierailija
30.12.2007 |

Sain tänään varmistuksen sille, että vauva on perätilassa. Huomenna olen menossa äitiyspolille, jossa tilannetta tutkitaan paremmin.

Nyt tietysti menin netistä lukemaan juttuja perätilasta ja sain käsityksen, että sektio olisi paljonkin turvallisempi vaihtoehto kuin alatiesynnytys.

Itse olin alunperin ajatellut, että yritän synnyttää alateitse, jos se vaan suinkin olisi mahdollista.

Olen toissynnyttäjä.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun napanuora tiukasti vauvan kaulanympäri ja se piti leikata ennen kuin sain ponnistaa vauvan ulos

Vierailija
42/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan ulkona näistä sektiohommista, kun olin niin valmistautunut alatiesynnytykseen, josta siis on jo yksi hyvä kokemus.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

perätilavauvat syntyvät automaattisesti sektiolla, n. 2 viikkoa ennen laskettua aikaa. Omani kuitenkin kääntyi muutama viikko ennen LAta, joten alateitse synnytin, mutta olin valmistautunut jo sektioon enkä olisi edes antanut yrittää kääntää, jos olisivat sitä ehdottaneet. Siinäkin kun kuulemma on riskinsä ja vaikka vauva kääntyisi, mikään ei estä sitä kääntymästä takaisinkin.

Vierailija
44/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen kääntyi viikkoa ennen laskettua aikaa itsekseen (syntymäpaino 4200g) päivää ennen sovittua sektiota tarkistuksessa huomattiin. Kuopus teki saman tempun vähän reilu viikko ennen laskettua aikaa mutta menikin sitten viikolla yli, hänen paino 3850g, tuntui kuin suolisto olisi kääntynyt väärinpäin. Esikoisesta en edes huomannut kun kääntyi yöllä, kohta missä pää oli ollut oli vain arka

Vierailija
45/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikosta 28 lähtien. vk 36 tehtiin synnytys päätös, lääkärit yritti viimeiseen saakka saada mut synnyttämään alakautta, jopa silloin kun olin menossa suunniteltuun sektioon aamulla. mä en antanut periksi ja leikkaukseen mentiin. leikkauksen jälkeen lääkärit totesivat että, onneksi leikattiin kun napanuora kaulan ympäri ja vielä koko istukka oli kalvokiinnitteinen. ei olisi ehkä kestänyt supistuksia sekä ponnistusvaihetta.

Vierailija
46/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä ennen laskettua aikaa leikataan, ettei ehdi lähteä syntymään. t:41

Vierailija
47/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin sektion vaikka mittani olisivat kuulema olleet hyvät alatiesynnytykseenkin.

Valitsisin jatkossakin sektion vastaavassa tilanteessa.

Vierailija
48/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

45

Vierailija
49/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Karjalassa (ja kuulemma myös Kymenlaaksossa, en ole tästä 100% varma) pakotetaan synnyttämään perätilavauvat alateitse, jos katsotaan että äidin lantiomitta riittää. Odotin itse toista lastani E-Karjalan shp:n alueella ja vauva oli perätilassa. Vaikka kuinka sanoin, etten uskalla synnyttää isoa vauvaa perätilassa, sektioon en olisi päässyt. Ja olin sentään toissynnyttäjä. Sektio tuli lopulta muusta syystä kuin perätilan ja pyyntöni vuoksi, luulen että se pelasti meidät molemmat. Vauva oli lisäksi 700g suurempi, kuin mitä ultrassa minulle kerrottiin.

Olen kuullut, että E-Karjalassa syy näihin perätilasynnytyksiin (joita tiedän olleen useammallakin ja jopa ensisynnyttäjillä) on taloudellinen säästöt sillä sektio on sairaalalle kallis toimenpide.

Vierailija
50/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

napanuora kaulan ympäri tai istukan kalvokiinnitteisyyttä. siltikään en halunnut kääntämistä, kun onnistuminen on epätodennäköistä ja usein kääntyvät takaisin väärinpäin. ja onneksi en suostunut. t:41

Vierailija
51/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis ei ole mitään kiirettä saada lasta ulos. meidän sairaalassa on tapana laittaa suunnitellut 10pv ennen laskettua aikaa, jossain muualla viikon ennen. Monessa paikassa odotellaan ihan la:n tietämiin.

Vierailija
52/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin tuollainen lasketun ajan viikolle asti lykkääminen vaikuttaa kovasti siltä, että sairaala pyrkii " pakotettuihin" alatiesynnytyksiin.

t. 42

Vierailija
53/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos suunniteltu. ne tekee sen päivystyksenä jos lähtee syntymään aikaisemmin. t.41

Vierailija
54/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perätilavauva lähti syntymään aiemmin, joten kiireellisenä sektiona sitten hoidettiin. Ei kuulemma siinä vaiheessa enää aleta uudelleen setviä synnytystapaa, sektiona menee joka tapauksessa.

Tuossa tapauksessa ei sektio siis poikennut suunnitellusta muuten kuin siten, että synnytys oli käynnistyi, sukulaiseni meni sairaalaan ja sitten jonkin ajan päästä leikattiin.

Vierailija
55/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. usassa kukaan lääkäri ei ala synnyttämään perätilavauvaa. Suomessa tämä homma vaihtuu varmaan joskus 20v kuluttua kun ammattilaiset todella ymmärtävät mikä on vauvan ja äidin etu.

Omassa perhepiirissäni 70 luvulla pakotettiin synnyttämään myöskin perätilavauva seurauksena vakava hapenpuute, aivovaurio ja vauva kuoli.

Ystäväni perätilavauva käännettiin usassa vkolla 36 eikä enää kääntynyt. En tiedä suomen käännöksissä, mutta ainakin hän sai kunnon dropit jotta käännös pystyttiin suorittamaan ja ultralla seurattiin koko ajan parin kolmen lääkärin voimin kääntämistä.

En ikinä itse suostuisi alatiesynnytykseen mikäli perätila. Miksi ihmeessää riskeerata vauvan tai oma henki? Ihan venäläistä rulettia.

Vierailija
56/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Varsinkin tuollainen lasketun ajan viikolle asti lykkääminen vaikuttaa kovasti siltä, että sairaala pyrkii " pakotettuihin" alatiesynnytyksiin.

t. 42

onko pieneen päähäsi pälkähtänyt että VAUVA ei ehkä ole valmis syntymään niin aikaisin???

joillekkin vauvoille se viikko-2 on tärkeää terveyden kannalta pysyä kohdussa kehittymässä ja lisäämässä painoa.

mutta tottakai sektiomamma vaan taas miettii omaa mukavuuttaan.

Vierailija
57/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti on vauva ollut tänään liikekannalla, joten jotain vippaskonsteja voisi kokeilla, jos vaikka kääntyisi itsekseen (toiveajattelua).

ap

Vierailija
58/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan voi tulla todella kiire jos syntyy aiemmin. päivystyksenä siis tekevät leikkauksen joka on kiireellinen jos synnytys alkanut. t.41 ja 55

Vierailija
59/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olisin nyttenkin halunnut, mutta vauva oli väärinpäin niin en halunnut ottaa riskejä ja päädyin sektioon. itse epiduraalit ja spinaalit sitten epäonnistuivatkin todella kivuliaasti monta kertaa(kirjoitinkin kerran tänne siitä) ja sektiosta toipuminen kamalaa. sektio ei ollut mulle ainakaan helpompi. mutta tekisin sen vaikka uudestaan jos tilanne sitä vaatisi. t.41

Vierailija
60/93 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kääntynyt. Sektio tehtiin viikolla 39 + 1. Eka perätilavauva leikattiin viikolla 39 + 5. Häntä yritettiin kääntää jo 36. viikolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä