Rv 38+3 ja vauva perätilassa. Sektioonko?
Sain tänään varmistuksen sille, että vauva on perätilassa. Huomenna olen menossa äitiyspolille, jossa tilannetta tutkitaan paremmin.
Nyt tietysti menin netistä lukemaan juttuja perätilasta ja sain käsityksen, että sektio olisi paljonkin turvallisempi vaihtoehto kuin alatiesynnytys.
Itse olin alunperin ajatellut, että yritän synnyttää alateitse, jos se vaan suinkin olisi mahdollista.
Olen toissynnyttäjä.
Kommentit (93)
Kysy mieluummin vaikka lastenneurologilta, jotka niitä vammautuneita hoitavat.
Suomessa taitaa syntyä vuosittain jotain tuhat vauvaa, eli yksi kuolema 17 vuodessa sektion takia. Todennäköisesti äärimmäisen harvinaisten infektioiden takia. Sektiossa ei tule synnytyksen aikaisia neurologisia vaurioita kuten perätilan alatiesynnytyksessä. Ne kannattaisi laskea mukaan lukuun!
Tuomitset pelkosektiot! Ja silti et USKALTAISI synnyttää perätilavauvaa alateitse.. luen tuon myös peloksi ja sitä kautta pelkosektioksi.. HAH! pelkuri, siitäs sait!!!
terv. Toista kertaa pelkosektioon menevä
Tuon perusteellisen Lancet-lehdessä julkaistun kansainvälisen tutkimuksen mukaan muistaakseni perätilasynnytyksessä 3-4 -kertainen sektiota suurempi todennäköisyys että vauva vammautuu pysyvästi tai menehtyy. Ko. tutkimus muuten löytyy netistä myös googlaamaalla.
Itse muuten tunnen kaksikin perätilasynnytyksessä vammautunutta lasta (asumme Pirkanmaalla, ja TAYS tunnetusti " kannustaa" perätilasynnytyksiin).
Jokainen äiti tietysti päättää itse, mutta faktoista on syytä olla selvillä.
mutta silti itsekin valitsisin perätilavauvan synnyttämiseen sektion. Kirjoitin tuon vain siksi, että aina viljellään tuota " sektiossa ei käytännössä ole riskejä" - mantraa, vaikka totuus on toinen. ne pahimmat riskit kuitenkin osuvat vasta seuraavalle/seuraaville vauvoille.
lähemmäs joka vuosi.
Ota itse faktoista selvää.
Vierailija:
Suomessa taitaa syntyä vuosittain jotain tuhat vauvaa, eli yksi kuolema 17 vuodessa sektion takia. Todennäköisesti äärimmäisen harvinaisten infektioiden takia. Sektiossa ei tule synnytyksen aikaisia neurologisia vaurioita kuten perätilan alatiesynnytyksessä. Ne kannattaisi laskea mukaan lukuun!
Vierailija:
Kysy mieluummin vaikka lastenneurologilta, jotka niitä vammautuneita hoitavat.
Tottakai sektiossa on riskinsä, mutta itse valitsin sen silti, koska riskit vauvalle on paljon pienemmät ja oman alapään vammautumisen riski on pienempi. Mutta kuten sanottu ap, ei näitä tietoja lääkäreiltä tai kätilöiltä saa; he puhuvat melkein aina perätilasynnytysten puolesta.
Suomessa synnytykseen kuoleminen on todella epätodennäköistä. Vuosittain kuolee 1-2 äitiä erilaisiin komplikaatioihin, satun tietämään yhden tapauksen. Hänelle tehtiin sektio, mutta ei todellakaan kuollut sektion takia vaan sektio tehtiin saman syyn takia jonka vuoksi hän kuolikin. Tietenkin tilastoissa tämä näyttää siltä, että äiti olisi kuollut sektion takia.
Lancetissa julkaistun tutkimuksen mukaan perätilavauvat pitäisi aina leikata maailmaan, sillä riskit siinä ovat suuremmat kuin sektiossa.
synnytyksessä alakautta, ponnistusasentoja on yksi. pitää maata siinä pöydällä jalat sidottuina ja ponnistaa ei saa yhtään ennen kuin vauvan vartalo on ulkona( vaarana että vauva refleksinomaisesti suoristaa kätensä, ja vammautuu) vasta kun pää tulossa viimeisenä saa ponnistaa. tuo asento on tuo siksi että, kätilöt ja lääkärit voivat nähdä, työskennellä, auttaa parhaiten vauvaa kun syntymässä. ja myös leikkaussali on valmiustilassa sektiota varten, jos kaikki ei sujukaan niin kuin pitäisi. tuo kaikki kertoo mielestäni perätilasynnytyksen riskeistä ja vaaroista. t. 41 ja 55 jne..
Vierailija:
Säilyikö vauva ilman vaurioita ?
Itse olisin halunnut synnyttää perätilssa olleet lapseni, mutta häntäluu on mulla liian kiero ja jäykkä. Se olisi tosin voitu katkaista, jos vauvan pää olisi jäänyt siihen jumiin, sanoi kätilö. Minulle siis tehtiin sektiot kummastakin.
Sekä lapsen koko että äidin lantio ja se, onko ensi-vai uudelleensynnyttäjä. Joissakin sairaaloissa myös suositellaan herkemmin alatiesynnytystä perätilassa. Esim. TAYS tunnettu siitä, että haluaa hoitaa perätilat alateitse mikäli mahdollista.
Itse synnytin keskosvauvan perätilassa ja kaikki sujui hyvin. Mutta vauva olikin 1,5-kiloinen joten tilaa oli. Voisin kuvitella, etten ikinä suostuisi minkään nelikiloisen perätilavauvan alatiesynnytykseen.
Ei ole mielestäni viisasta yrittää väkisin alakautta, kun kerran on mahdollisuus turvalliseen suunniteltuun sektioon.
Tutkimuksen mukaan perätilavauva pitäisi syntyä sektiolla, sillä alatiesynnytyksen riskit ovat huimasti suuremmat. Tutkimus julkaistiin Lancetissa.
minut tutkinut lääkäri tuntui huokaavan helpotuksesta, kun suostuin oikopäätä sektioon. Mikäli lääkäri olisi ehdottanut alatiesynnytystä, olisin kyllä taistellut sektion saamisen puolesta viimeiseen asti, koska perätilassa synnyttämisessä on niin suuret riskit.
Siinä artikkelissa paheksuttiin kovasti rivien välissä maita, joissa jopa painostetaan (kuten Suomessa) perätilasynnyttäjiä alatiesynnnytykseen.
sen kannalla. päädyttiin kuitenkin sektioon ja henkilökunta naama nyrpeänä... mutta selvisi sitten että napanuora oli heikosti kiinnittynyt joten se olisi irronnut ponnistettaessa ja hätäsektio olis ollu edessä jokatapauksessa. tuota napanuora-asiaa ei voi ennustaa mutta kai kaikki olis menny ihan ok vaikka olisin lähteny koittaa alateitse... tai msitä sitä tietää. parempi äidin jaksamisen kannalta oli nty sitten suunniteltu sektio.
Mutta miksi kätilö sitten sanoi mulle, että ei sitä napnuoran paikkaa (verraten että onko kauln ympäri tm.) näe synnytyksessä ennen kuin lapsi pihalla. Miksei kaikkia ultrata kun vehkeet on?
Ajattelin siis vaan, kun minulla on viikkoja nyt kasassa jo aika paljon, että mahdetaanko yrittää kääntää kuin sen yhden kerran (jos sitäkään)?
ap
ksessä. eli kun alatiessä kuolee 1/53000 synnyttäjää niin suunnitelluissa sektioissa kuolleisuus on 1/ 17000.
Lisäksi kohtukuolleisuusriski on yhdenkin sektion jälkeen 8-kertaa suurempi kuin alatien jälkeen. Syynä kohtuun muodostuva arpikudos, joka aiheuttaa kohdun heikkenemistä, kohdun repeämäriskin, istukan irtoamisen riskin sekä istukan toiminnan mahdolliset häiriöt, jos istukka kiinnittyy sektioarven kohdalle.
Lähde: Ylen keskusteluohjelma synnytystavoista, keskustelemassa mm. NKL:n lääkäreitä