Onko lasten pakko ulkoilla joka päivä???
En tajua näitä valitusketjuja, että pk:ssa ei ulkoiltu ....byy-hyyy - nyt on pakko itse viedä muksu sateeseen seisomaan vaikka pyykkiäkin pitäis pestä jne...
Mitä ne teidän lapse on? Koiria? Missä on sanottu, että 'kas tämän pituinen lenkki on tehtävä joka päivä, muuten alkaa piltti purra kenkiä rikki ja haukkua.'
Ettekö te muka leiki lastenne kanssa sisällä? Yhtä hyvin sitä voi jättää kotihommat tekemättä ja ottaa sormivärit esiin, rakentaa majaa olkkariin tai viedä nuket kylpyyn. Pakkoko sinne ulos on änkeä????
Kommentit (59)
......Ei todellakaan ole aina kivaa ja helppoa pukea koko arsenaalia päälle, mennä ulos ja olla siellä ja lopuksi pestä kuravaatteita jne. Mutta kun se äitiys ei ole aina kivaa ja helppoa ja aina ei voi asettaa omaa mukavuuttaan etusijalle.
.....
Sinähän se oot oikein sisäistänyt koko äitiyden ytimen. LOL.
.....Mutta kun se äitiys ei ole aina kivaa ja helppoa ja aina ei voi asettaa omaa mukavuuttaan etusijalle.
.....Sinähän se oot oikein sisäistänyt koko äitiyden ytimen. LOL.
jos joku asia ottaa päähän niin vastaus on aina "voi voi kun se vanhemmuus ei ole aina hauskaa ja pitää vaan kestää ja miettä etukäteen hankkiiko niitä lapsia ollenkaan"
;)
tiloissa koko päivää. Käyttekö edes kaupassa tai missään pienellä kävelyllä? Vai ulkoiletko itse samalla kun käyt parvekkeella röökillä?
Voin vaan kuvitella miltä tällaisen sisällä makaavan av-mamman kotona näyttää ja haisee, yöks. Tämän ketjun aloittajalla ei muuten takuulla ole leikki-ikäisiä. Kukaan aikuinen ei jaksa rakentaa sisällä sohvatyynyistä majoja koko päivää. Luulen, että näillä viimeksi kesällä ulkoileilla ei muutenkaan ole hirveän terveellinen meininki...
Ja kotona on yli 200 neliötä. Ja ihan joka päivä ei ulkoilla. Onko kodin pakko olla tunkkainen? Voihan sen vaikka siivota, ja huolehtia, että ilmanvaihto toimii.
vidu me missään pihalla olla -tyyppejä. Muumivideot pyörii aamusta iltaan ja lapsi on muutenkin niin huutamalla hiljennetty että eihän hän enää mitään vaadi. Ei se sinne pihalle osaa haluta, ei ole varmaan sadekamppeitakaan. Käy ne joskus kaupassa mutta lapsi on rattaissa ettei kengät kastu. Ei heillä kyllä mitenkään pahalta näytä tai haise, perussiistiä. (miten liittyy asiaan....)
vaan vesilätäkössä tasajalkaa loikkiminen ja verhoissa kiipeily. Voi kun meidän piltit purisivatkin vain kenkiä ja haukkuisivat, jos eivät pääse ulos.
Vapaasti valiten pyrin mieluummin vesilätäkössä hyppimiseen.
jos koko päivän on sisällä joten ehdottomasti pidän huolta siitä että lapset saavat raitista ilmaa joka päivä. Huonolla säällä vaikka vähemmän aikaa mutta kyllä puolituntinen on minimi päivittäin.
oli sää mikä tahansa. Mä olen ulkoillut itse lapsesta saakka, ulkoilua ja liikkumista on pidetty meidän perheessä tärkeänä asiana. Eikä tuo meidän nassikkakaan ole kertaakaan kieltäytynyt lähtemästä ulos, päin vastoin jos ei ajallaan olla pihalla se kyllä tekee selväksi että kohta pitää lähteä ulos :D Ulkoilu ja sisäleikit eivät sulje toisiaan pois, päivässä kuitenkin on useampikin tunti :p
Arkipäivisin menee pelkästään tarhamatkoihin kävelyä 2,5 km, viikonloppuisin kauppamatkaan (jälleen kävellen) se 3 km tai yli, riippuen siitä tekeekö mieli kävellä tuo lyhyt lenkki vai pitkä (5 km). Pihatöitäkin pitää välillä tehdä.
Perheessä kukaan ei polta eikä ilma ole tunkkainen (siivoamme ja lisäksi tuuletamme tarpeen vaatiessa). Sisällä meillä leikitään, luetaan, tanssitaan, askarrellaan, tehdään kotitöitä jne jne. Mutta vissiin lapsi silti kärsii ja sairastuu vielä kun ei ulkoilla 365 päivää vuodessa ;)
tiloissa koko päivää. Käyttekö edes kaupassa tai missään pienellä kävelyllä? Vai ulkoiletko itse samalla kun käyt parvekkeella röökillä?
Voin vaan kuvitella miltä tällaisen sisällä makaavan av-mamman kotona näyttää ja haisee, yöks. Tämän ketjun aloittajalla ei muuten takuulla ole leikki-ikäisiä. Kukaan aikuinen ei jaksa rakentaa sisällä sohvatyynyistä majoja koko päivää. Luulen, että näillä viimeksi kesällä ulkoileilla ei muutenkaan ole hirveän terveellinen meininki...
mutta olen samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että jotain tolkkua sentään! En näe mitään järkeä mennä ulos jos sataa ukkoja ja akkoja ja pohjoistuuli puree poskia.
Olemme mekin joskus joutuneet olemaan sisätiloissa päiväkausia kun lapset ovat sairastelleet. Eikä siihen kuole:).
Sitäpaitsi kesisinhän sitä tulee oltua aamusta iltaan ulkona joten se tasauttaa tilannetta:).
Muuten rakastan kyllä itse ulkoilua mutta meillä tehdään sitä fiiliksen mukaan:-).
Meillä ainakin sisäilma on varsin puhdasta. Varsinkin tähän vuodenaikaan ilmanlaatu ulkona on heikkoa pienhiukkasineen saasteista homeitiöihin. Uudemmissa taloissa on yleensä varsin hyvä ilmanvaihto, suodattimet jne., joten pakkoulkoilu ei ole ilmanlaadun kannalta ainakaa mitenkään perusteltua.
Voi myös olla että joillain on kerta kaikkiaan niin nipot säännöt sisällä olossa että lasten on pakko ulkoilla, jotta saisivat päivittäisen hyppimis- ja juoksemistarpeensa tyydytettyä.
(Meillä saa sisälläkin hyppiä, tanssia jne. Eteisen käytävää saa käyttää juoksuratana kunhan on sisätossut tai paljaat jalat, ettei tule liukastumisvahinkoja. Omissa sängyissäkin saa pomppia mielin määrin.)
tiloissa koko päivää. Käyttekö edes kaupassa tai missään pienellä kävelyllä? Vai ulkoiletko itse samalla kun käyt parvekkeella röökillä?
Voin vaan kuvitella miltä tällaisen sisällä makaavan av-mamman kotona näyttää ja haisee, yöks. Tämän ketjun aloittajalla ei muuten takuulla ole leikki-ikäisiä. Kukaan aikuinen ei jaksa rakentaa sisällä sohvatyynyistä majoja koko päivää. Luulen, että näillä viimeksi kesällä ulkoileilla ei muutenkaan ole hirveän terveellinen meininki...
Minä rakastan majojen tekoa ja majoissa satukirjojen lukua taskulampun kajossa.
Kesällä leikimme paljon teltassa, vaikka ulkoilemmekin paljon enemmän, kun näin syksyllä. Odotan jo talvea, vuoden parasta aikaa. Sillon käydään sisällä vain syömässä ja nukkumassa
Odotan jo talvea, vuoden parasta aikaa. Sillon käydään sisällä vain syömässä ja nukkumassa
Mutta harmi kun nämä talvet on sitä että 3 viikkoa pysyy lumi maassa, muuten on kuukaustolkulla vettä, räntää ja kuraa.
Kyllähän mekin ulkoillaan, sehän on ihan normaalia toimintaa kuten syöminen, nukkuminen, peseytyminen, muu leikkiminen.... Ei mikään elämää suurempi juttu.
onko _pakko_ ulkoilla...
Tottahan toki ikkunoita voi availla ja tuulettaa - siellä sisällä ei silti tule olemaan yhtä raitista ja happipitoista kun ulkona, vaikka ilmanvaihto olisi kuinka kunnossa. Kodin neliömäärät eivät myöskään vaikuta ulkoiluun, nimimerkillä talo 250m2 ja ulkoillaan päivittäin. Hassua, että joku edes yrittää sillä perustella laiskuuttaan =)
Ja aiempi kommenttini siitä, ettei se vanhemmuus aina ole kivaa oli suora kommentti muutamaan vastaukseen, jossa voivoteltiin sitä uloslähtemisen kurjuutta nimenomaan aikuisen näkökulmasta - silloin lienee paikallaa muistuttaa, ettei se äitiys aina ole hauskaa, eikös?
Enkä yhtään ihmettele, että lapsi ei viihdy pihalla jos ja kun se mamma siinä vieressä seisoo naama mytryssä kelloon vilkuillen. Lapset kun aistivat vanhempiensa tunnetiloja todella hyvin. Asenteet opitaan jo kotona.
Tehdäänpä pieni gallup: miten olette itse lapsena ulkoilleet ja miten ulkoilevat lapsenne nyt? Korreleiko oma lapsuus nyt omien lasten lapsuutta?
t. äiti joka ulkoili lapsuutensa kavereiden kanssa ja jonka lapset ulkoilevat päivittäin kavereiden kanssa, hyvä kun sisällä käyvät syömässä (ja pienempänä siis ulkoiltiin äidin kanssa päivittäin, nyt liikkuvat jo itsekseen)
tässähän vastataan ja perustellaan asiaa =)
Enkä usko olevani ainoa äiti, jolle ulkoilu on itsestäänselvyys ja osa elämää - siksi sitä ihan aidosti hämmästyy kun tajuaa, että jotkut perheet viettävät päivänsä sisällä eivätkä lapset pääse ulos.
Tehdäänpä pieni gallup: miten olette itse lapsena ulkoilleet ja miten ulkoilevat lapsenne nyt? Korreleiko oma lapsuus nyt omien lasten lapsuutta?
Talvella ulkoiltiin paljon, laskettiinmäessä perheen voimin, ja kesällä tehtiin pitkiä eväsretkiä rannalle.
Kavereita oli, mutta en muista heidän kanssa leikkineeni ulkona, tai no olihan meillä ala.aste iässä pusuhipat ja toiseten sukupuoliin tutustumisleikit rappukäytävässä tai majassa, mutta muutapa en sitten muistakkaan
kun lapset ovat ylipainoisia eivätkä liiku tarpeeksi. Ulkoilu on hyvin tärkeää nimenomaan liikkumisen kannalta.
Jos on kaamea sää tai ollaan kipeitä, niin jäädään kotiin. Tosi usein ulkoilu on meille myös 3 km kävelylenkki (tai lapselle oikeastaan kävely-juoksu-tasapainoilu-kiipeilylenkki :) yhdistettynä kauppareisuun (meillä ei ole autoa). Pihalle lapsi pääsee aina kun haluaa.
Jostain syystä lapsen motoriikkaa on kehuttu, vaikkei meillä olekaan ulkoilupakkoa.