Voiko lapselle vaihtaa saman sukunimen, jos äiti menee naimisiin ja ottaa miehen sukunimen itselleen?
Eli onko estettä vaihtaa myös (edellisestä suhteesta olevan) lapsen sukunimi samaksi kuin äidillä, eli uuden miehen sukunimeksi?
Pitää varmaan olla lapsen isän suostumus, ainakin jos on yhteishuoltajuus. Onko muita esteitä/mitä pitää ottaa huomioon?
Kommentit (51)
lapselle vaihdetaan äidin uuden puolison nimi, eiväthän he ole sukua keskenään. näissä uusioperheissä tulee kaikenlaisia ongelmia vastaan, harmi kun erotaan ja mennään uudestaan naimisiin kuin liukuhihnalla nykyään.
Nimi kuin nimi. Kun nainen on ottanut sen omaksi nimekseen niin se on hänen nimensä.
sun tyttönimenkin. Okei, silloin nimi olisi vaihtunut kaikilla perheenjäsenillä, eli se siitä helppoudesta, mutta ainakaan lapset eivät olisi meneet " vääriin nimiin" .
lapseni sanoo miestä isäksi, pitää häntä isänään, ei edes puhu biologisen isänsä kanssa. Miten voit sanoa että hän on " väärällä nimellä" . Maailma ei ole aina niin mustavalkoinen. T: useampi nummero jo aiemmin
ei adoptiovanhemmatkaan ole lapselle sukua.
eivät olekaan, mutta ovat adoptoineet lapsen eli lapsi myös perii adoptiovanhempana jne. onko ap:n uusi mies sitten adoptoinut tämän lapsen jonka nimeä ollaan muuttamassa ? tietääkseni ei.
24
hienompaa kuin mitä oikeasti ollaan :). Kuvitellaan, että ihmiset nyt luulevat että tuossa on kunnon ydinperhe kun kaikilla sama sukunimi.
minulla ja tyttärelläni oli minun tyttönimeni, eikä tyttö ole tekemisissä isänsä kanssa. tyttö on osa perhettä siinä missä muutkin, joten sama sukunimi kuuluu hänellekin.
Kannattaako nimeä muuttaa. Jos siis lapsi on jo kouluikäinen, niin en alkaisi nimeä enää vaihtaa.
Luokallani oli ala-asteella tyttö, joka oli alunperin nimeltään " Virtanen" . Äitinsä meni uusiin naimisiin, ja tytönkin nimi vaihdetiin " Heikkiseksi" , vanhempi sisaruksensa jäi vanhalle nimelle. Kunnes taas parin vuoden päästä tyttö olikin jälleen " Virtanen" ...
en nyt sanoisi että hienompaa mutta äidin nuoruuden (?) avioton lapsi saatais sinne ydinperheeseen sujautettua kun hupsista vaihdetaan uuden miehen nimi ja sitten voidaan olla niiiin onnellisina yhdessä.
kun virkatodistuksessa lukee parin uusperheyrityksen jälkeen Matti Virtalainen, ent. Möttönen, ent. Hämäläinen
-en kovin montaa kertaa nimeä alkaisi vaihdella
no meidän tapauksessa ei kyllä kauheasti esitetä, kun aiemmin jo kerroin että toinen lapsi jäi biologisen isänsä nimelle koska halusi jäädä. isäpuoli ei ole adoptoinut tätä nimensä vaihtanutta lasta, tuntuu turhan suurelta prosessilta, mutta lapset tulevat kyllä perimään isäpuolensa, ja jopa suuremmitta veroitta, koska kaikki omaisuus pidetään minun eli äidin nimissä.
nuo " uusperheyritykset" .. Meilläkin takana tosiaan kymmenen yhteistä vuotta ennen naimisiinmenoa.
Ei viitsi adoptoida koska siitä on liikaa vaivaa, mutta lapset ovat kyllä minun, juu ovat ovat...
en tarkoittanut ettei isäpuoli viitsisi adoptoida, vaan että se kuitenkin itsestäkin tuntuu jollakin tavalla väärältä biologista isää kohtaan. Enkä ole edes selvittänyt mitä moiseen vaadittaisiin, kun biologinen isä kuitenkin elää.
Meillä ei olisi kyseessä " yhden aikuisen" nimen vaihto.
Olemme " uuden" mieheni kanssa olleet yhdessä jo useampia vuosia ja yhteisiäkin lapsia on jo useampi (he isänsä nimellä). Nyt olemme ajatelleet avioliittoa, kun suhteemme on jo vakiintuneella pohjalla. Todennäköisesti emme ole eroamassa, vaikka eihän sitä voi koskaan etukäteen tietääkään. Meillä kuitenkin on tähän asti pahemmistakin vaikeuksista selvitty yhdessä ja muutoinkin hyvät edellytykset suhteen jatkuvuuteen.
Nyt on kyseessä yhden lapsen nimen vaihdos (joka siis on käytännössä myös miehelleni kuin oma lapsi). Lapsi on asunut nykyisen mieheni kanssa 1½ vuotiaasta asti ja sanoo omasta aloitteestaan miestäni isäksi. olen aina ollut lapsen yksinhuoltaja ja oikea isä näkee lastaan (omasta halustaan) harvoin. Lapsellani on ollut vain minun sukunimeni, joten papereihinkaan ei tulisi " Virtanen-Heikkinen-Mäkinen" .
siis Virtanen, ent. Heikkinen, ent. Mäkinen
tähänkin asti tottuneet siihen että sinulla ja vanhimmalla lapsella on eri nimi? Ettekö voi mennä naimisiin, mutta pitää nimiasiat ennallaan? Luulisi että usean vuoden ja monen yhteisen lapsen jälkeen et enää ole niitä prinsessaunelmaisia nuoria naimisiinmenijöitä, joille miehen nimen ottaminen on niin kauhean tärkeää.
No meidän tapauksessa eli numerot 7, 8 jne. olimme kaikki, eli lapset ja minä siihen asti entisen puolison nimellä kunnes menin uudelleen naimisiin.