Voiko lapselle vaihtaa saman sukunimen, jos äiti menee naimisiin ja ottaa miehen sukunimen itselleen?
Eli onko estettä vaihtaa myös (edellisestä suhteesta olevan) lapsen sukunimi samaksi kuin äidillä, eli uuden miehen sukunimeksi?
Pitää varmaan olla lapsen isän suostumus, ainakin jos on yhteishuoltajuus. Onko muita esteitä/mitä pitää ottaa huomioon?
Kommentit (51)
Emme ole vielä naimisissa ja tuntuisi hölmöltä, että lapsi olisi ainoa eri sukunimellä. Minusta tuntuisi luontevimmalta, että kaikilla olisi sama sukunimi.
nimiseksi, kun menin uudelleen naimisiin.
Ehkä olen hieman vanhanaikainen tämän nimi asian suhteen, mutta minusta pariskunnalla/perheellä kuuluu olla yhteinen sukunimi.
Vierailija:
Ehkä olen hieman vanhanaikainen tämän nimi asian suhteen, mutta minusta pariskunnalla/perheellä kuuluu olla yhteinen sukunimi.
Mutta nämä on näitä makuasioita.
Minusta voisimme kyllä kaikki ottaa myös minun nimeni, mutta mieheni taas pitää ajatusta (että ottaisi vaimon sukunimen) outona.
Ehkä mieheni tottuu ajatukseen ja teemme kaikille muille perheen jäsenille nimen muutoksen minun nimelleni. Itseasiassa minun nimeni on harvinaisempi ja parempikin (ainakin minusta =).).
Vierailija:
olisi mielestäni outoa ollut jäädä entisen puolison
nimiseksi, kun menin uudelleen naimisiin.
Eli jos et olisi ottanut miehesi nimeä, olisi sinun tullut vaihtaa tyttönimesi uuden avioliiton myötä. Ex-miehen nimelle et olisi voinut jäädä.
Se on myös naisen nimi, kun hän on sen avioliiton myötä omakseen ottanut, ei siitä tarvitse luopua uudessa avioliitossakaan.
jos se kerran on sinusta parempi kuin miehen nimi? Pidätte nimiasiat ennallaan avioliiton jälkeenkin, niin ei tarvitse turhaan pähkäillä ja vaihdella tietoja sinne sun tänne.
Minä vain yksinkertaisesti haluan koko perheelle saman sukunimen. Oli se sitten minun tai mieheni nimi, tai sitten joku ihan toinen. Ehkäpä olisi paras ottaa joku uusi nimi koko perheelle.
miehesi ei ole kaikkien lapsiesi isä (ellei sitten adoptoi)
" os. Virtanen" Sitten hän olisi nykyisin vaikka Olkkonen ja kun menee naimisiin, olisi " ent. Olkkonen" ja nykyinen Tahvanainen. Ja sitten kun eroaisi ja menisi uusiin naimisiin, olisi " os. Virtanen, ent. Olkkonen, ent. Tahvanainen, nyk. Huovinen" .