Hesalaiset yrittää aina olla jotain niin ihmeellistä!
Se " slangi" saa ne kuulostaan vielä vajaaälysimmiltä!
Kommentit (34)
Puhun joskus slangiakin, mutta niinhän kaikki kai omaa murrettaan.
Stadilaiset ovat rehtiä porukkaa, tänne muuttaneet usein ovat niitä " kusta päässä ja paljon" tyyppejä.
Yksi tuttavani oli asunut Helsingissä vajaat kaksi kuukautta ja minua huvitti suunnattomasti kun käytti niitä muutamaa slangisanaa jotka oli oppinut. Yritti puhua kirjakieltä ja sit käytti näitä slangisanoja, väliin tuli vähän savoakin :) Oli naurussa pitelemistä kun tämä pokkana sanoi että " aamulla pittää nousta aikasseen töihin, mään sporalla, on se muuten halavatun hyvä vehje" .
ja oon asunut myös Seinäjoella, nykyään sit asun seitsemättä vuotta Helsingissä ihan keskustassa. Enpä koe olevani mitenkään erilainen tai parempi kun maalla asuvat kamuni, enkä mielestäni oo ees ihmisenä yhtään muuttunut helsinkiläistyttyäni. Toki tunnen sellaisiakin, jotka ovat asuneet koko ikänsä stadissa, mutta hekin ovat aika perustyyppejä. Eivät mainosta asiaa tai mitenkään leuhki sillä että asuvat Helsingin keskustassa.
Kaikki kai nyt puhuvat sitä " kieltä" mihin ovat tottuneet, toisin sanoen slangia tai murretta. Kyllä mäkin murran kuten pohjanmaalainen, vaikka nyt asunkin etelässä.
:) Mun Keravalainen poikaystävä vaan välillä naureskelee mulle kun en välillä jokin slangisana mitä se käyttää hämää mua, ja sitä että jos hätäännyn niin murran aika paljon. Mutta siis ihan ystävällismielisesti.
Vierailija:
Pari mun ystävää jotka kotoisin täältä seinäjoelta ja muuttaneet helsinkiin, ei voi enää ymmärtää kuinka joku viihtyy täällä. Kävivät joulun viettämässä täällä ja kumpikin haukkuivat kilpaa minulle tätä paikkaa. Minä sentään olen tyytyväinen ja en haukkunut helsinkiä heille koska olen onnellinen että ovat löytäneet loistopaikan mutta tarve haukkua, kertoo heidän omasta epävarmuudestaan... :(
ystäväsi eivät ole " hesalaisia" (helsinkiläinen ei muuten sano Hesa, eikä " hesalainen" ) vaan muualta muuttaneita wannabehelsinkiläisiä jotka ovat puolessa vuodessa helsinkiläisempiä kuin kukaan syntyperäinen koskaan. Kun seuraavan kerran tapaatte, he puhuvat sujuvaa " nasaalistadia" . Tämä on toinen piire josta wannabehelsinkiläisen erottaa helposti. Jostain syystä pahiten nasaali tuntuu uppoavan lahdesta tulleisiin.
Olen itse muuttanut pois Helsingistä 6 vuotta sitten asuttuani siellä sitä ennen 29 vuotta. Ei, en ole koskaan pitänyt Helsinkiä sen ihmeellisempänä, tietynlaisia mahdollisuuksia siellä kyllä on enemmän kuin nykyisessä kotikaupungissani - mm. kulttuuria ja ostosmahdollisuuksia. Toisaalta täällä on paljon helpompi harrastaa eivätkä ruuhkat aja hulluuteen.
olen asunut aika monessa Suomen kaupungissa, ja väitän kyllä, että puhetapani on ollut joka asuinpaikassani aivan sama.
Mutta kun jotkut yrittää väkisin unohtaa oman murteensa ja alkaa puhua kuten helsinkiläiset. Se kuulostaa erittäin typerältä.
ja todennut: Voittekste hei puhuu suomee kun mä en ymmärrä tota teidän murretta..
Et näin. ; )
Ilmankos keskustelun taso on välillä sitä mitä on.
Vierailija:
Hesalaiset yrittää aina olla jotain niin ihmeellistä!
Se " slangi" saa ne kuulostaan vielä vajaaälysimmiltä!
Vierailija:
Ilmankos keskustelun taso on välillä sitä mitä on.
joku kirjottaa niin joka ketjuun...
Vierailija:
Pari mun ystävää jotka kotoisin täältä seinäjoelta ja muuttaneet helsinkiin, ei voi enää ymmärtää kuinka joku viihtyy täällä. Kävivät joulun viettämässä täällä ja kumpikin haukkuivat kilpaa minulle tätä paikkaa. Minä sentään olen tyytyväinen ja en haukkunut helsinkiä heille koska olen onnellinen että ovat löytäneet loistopaikan mutta tarve haukkua, kertoo heidän omasta epävarmuudestaan... :(
Eli jos slangi on junttimaista, sitten on myös muutkin murteet. Slangi sentään on omaperäistä eikä väännöstä " mie, sie, ma" -tyylillä...;)
T. Viidettä polvea oleva
Jos Seinäjoelta Helsinkiin muuttanut haluaa muuttua joksikin, niin eiköhän vikaa ole enemmän seinäjokilaisuudessa kuin helsinkiläisyydessä.
peräkylän asukille tiuskimaan, että rupeaisi puhumaan kirjakieltä oman murteensa sijaan!
Ja auta armias, mitä siitä tulisikaan, kun rupeaisimme vääntämään jotain mie-sie -kieltä. Sittekös vasta meitä morkattaisiinkin, kun yrittäisimme olla jotain muuta. Haikailisimme tietysti maalais-esi-isiemme asuinkylien perään, tai jotain muuta shittiä.
Ja tätä palstaa, kun seuraa, niin kyllä se taitaa olla maalla se itsetunto-ongelma, jos jossain. Aina ne on ne maalaiset mölyämässä stadilaisten käytöksestä ja kielestä ja milloin mistäkin. Enpä muista, että yksikään stadilainen olisi aloittanut vastaavaa mollausketjua maalaisista.
Voin siis hyvin mielin sanoa, että olen totta tosiaan ylpeä stadilaisuudestani!
ja iha hyvä mesta tää o, emmä kyl iha heti lähtis mihkä landelle.
Joskus kyl naurattaa ku saa jotai sanoja selittää frenduille jokka asuu eri kaupungis.
niin sä kyllä puhut ihan omaa kieltäsi...
Minusta useimmat slangi sanat ovat lähinnä teinien suuhun sopivia.
En ymmärrä millä tavalla täällä asuvat ihmiset olisivat sen kummallisempia kuin muutkaan. Minua ihmetyttää ihmisten käytös lähinnä tuolla " syrjäkylillä" . Miksi siellä ihmiset ajelee ympyrää " keskustassa" ja siellä ei tosiaan voi edes liikkua rauhassa, kun koko ajan ihmiset tuijottavat!