Hesalaiset yrittää aina olla jotain niin ihmeellistä!
Se " slangi" saa ne kuulostaan vielä vajaaälysimmiltä!
Kommentit (34)
puhujansa kuulostamaan ihan vajaaälyiseltä...
T: ei " hesalainen" (maalaisten käyttämä termi, täälläpäin puhutaan stadilaisista tai helsinkiläisistä), vaan espoolainen ei juurikaan slangia puhuva, vaan ihan tavallista puhekieltä käyttävä
Ihan mielenkiinnosta kysyn onko tämä slangi-juttu vain Helsinkiä vastaan vai ärsyttääkö esim. oululaista jos kaveri muuttaa Kuopioon ja alkaa puhua murretta? Vai alkaako kaveri puhua murretta?
Itse olin joensuulainen ja tutustuin muualta tulleisiin opiskelijoihin. He kertoivat kuinka heidän opettajansa oli valittanut, kun he eivät puhuneet mie- ja sie-murretta. Nämä kaverit olivat tulleet Oulusta ja Jyväskkylästä.
Nykyään en tiedä Joensuun tilanteesta, kun itse muutin Helsinkiin. Murretta olen jonkin verran säilyttänyt tämän 20 vuoden aikana, mutta väkisin se on muuttunut lähemmäksi kirjakieltä vuosien varrella.
Henk. koht. en välitä rauman murteesta..
Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja täällä koko elämäni asunut, en tunne ylemmyyttä ketään kohtaan enkä halveksi maalaisia. Itse tykkään asua kaupungissa, mutta eihän se tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi tästä tykätä. Eikä täällä maalaisia halveksita, se on vaan teidän kuvitelmaa..
..Mutta sitä olen kyllä kieltämättä joskus miettinyt, että onko maalaisilla sitten huono itsetunto vai miksi aina kun menen vaikka Kainuuseen käymään niin saan kuulla sata kertaa että " miten siellä kaupungissa voi kukaan asua, eihän siellä mahdu edes hengittämään ja talot on rakennettu vieri viereen ja ihmiset on inhottavia" . Mitä siihen sitten vastaamaan, kun itse olen eri mieltä, mutta eiväthän he sitä halua kuulla. Minusta on ylipäänsä aika törppöä arvostella toisten elämää tai asuinkaupunkia. Enkä nyt halua yleistää, ehkä olen vaan tavannut ilkeitä ihmisiä. Löytyyhän niitä joka paikasta :-)
ovat ne, jotka muuttavat helsinkiin ja puhe muuttuu heti " mä-sä" -linjalle, vaikka entisessä asuinpaikassaan ovat aina puhuneet esim. " mie-sie" . Ja tosiaan se hehkutus, miten helsingissä kaikki on niin hienoa: löytyy vaikka mitä kauppaa ja joukkoliikenne toimii kuin unelma.
Onko se niin vaikeaa käsittää, että ihmiset arvostavat eri asioita? Todennäköisesti meilläkin olisi parempi mahdollisuus saada töitä helsingissä, mutta arvostamme pientä maalaiskuntaa ja sen tarjoamaa elämänlaatua enemmän kuin helsingin tarjoamaa.
Lopettakaa jo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vierailija:
Ja heti kun päästään ovesta sisään alkaa kauhea parjaus. Miten te voitte siellä asua, ihmisetkin on niin koppavia. Teki mieli sanoa, katsopas ulos ikkunasta, siellä ei ole niitä ihmisiä!Helsinki on mun kotikaupunki. Olen asunut monessa metropolissa, täähän on tuppukylä. Pieni ja söpö ja suuri sopivan kokoinen. Juuri tilasin liput Prinsessa Ruususen lastenbalettiin ja viikonloppuna käytiin Talvisirkus Porossa. En kestäisi elämää, jossa ainoa kulttuuriviihdyke on Citymarket.
" helsinkiä" . Ei todellakaan ole kyse siitä, että yritettäisiin olla jotain " ihmeellisiä" , me vain satutaan asumaan täällä.
Mä olen Tampereelta kotoisin, en mä sitä mitenkään peittele.
ja mua ahdisti savolaisten itsekkyys, mulle kaikki ja heti. kassajonossa pappa tunki ostoskärryä mun selkään, selitti vielä puolisolleen tai jollekkin et näin piäsöö noppeemmin ku tönnii toesisa. viidennen tönäisyn jälkeen sanoin ettei tästä pääse tönimällä toisia yhtään sen nopeemmin ja mulla on tässä rattaat et niitä kun en taskuun voi laittaa, joten voisitteko lopettaa sen tönimisen. Minä sitten tönin edessäni olevaa rattailla.
Siihen pappa mulle sano et no kattoottaan eikö piäse noppeemmin ja jatko tönimistä. Juu pääsi, nopeemmin kun vaihdoin itse jonoa. ( paitsi se papan kassa lähti jotain hintaa ettimään ja pappa jäi kärryinensä sinne jonoon)
ja itse en tykkää noista slangisanoista, vaikkakin toi spora on tullut jäädäkseen, mut kyllä mä aina savolainen olen.
vaan ne jotka on tulleet tänne " tulvavesien" mukana:) Stadin slangi ei ole sen kummempi murre kuin savolaisten viäntökään.
t 3. polven paljasjalkainen hesalainen
nuorten slangi ei ole sitä alkuperäistä, eikä edes paljon samankuuloista.
Ja heti kun päästään ovesta sisään alkaa kauhea parjaus. Miten te voitte siellä asua, ihmisetkin on niin koppavia. Teki mieli sanoa, katsopas ulos ikkunasta, siellä ei ole niitä ihmisiä!
Helsinki on mun kotikaupunki. Olen asunut monessa metropolissa, täähän on tuppukylä. Pieni ja söpö ja suuri sopivan kokoinen. Juuri tilasin liput Prinsessa Ruususen lastenbalettiin ja viikonloppuna käytiin Talvisirkus Porossa. En kestäisi elämää, jossa ainoa kulttuuriviihdyke on Citymarket.