TAMMITENAVAT vk 52
Aloitetaanpas tällekki viikkoa oma pino ku ei vielä näy sellasta olevan.
palailen kohta kirjottelemaan kunhan saan vähän luettua viimeviikon juttuja
pipali
Kommentit (63)
Strutsi toivoi ettei flunssa iske. Siitä tuli mieleen, että varsinkin nyt loppuraskaudessa limakalvot ovat sen verran turvoksissa, että saattavat itsessään aiheuttaa sellaisen olon, että olisi flunssa tulossa. Mulla on tuon turvotuksen vuoksi tullut kehiin jopa ihana kuorsaus :(. Ja siis tuota flunssaista oirettakin on, mutta osaan erottaa sen oikeista flunssan oireista. Mulle kun tulee tällaisia oireita välillä allergioidenkin vuoksi.
Sitten aika inha kysymys: Aiotteko pyytää/vaatia suolen tyhjennystä ennen synnytystä (jos siihen on aikaa)?
Jotenkin yököttää se, kun tietää että vauvaa puskiessa myös suoli tyhjenee, vaikka se onkin ihan " tuttu juttu" kätilöille, ym.. Olen miettinyt, että jos olen päätynyt synnyttämään täydellä mahalla, niin sit pyytäisin tyhjennystä. Mutta jos ed. syömisestä on tunteja (ja vessassakin käyty), niin sitten en välttämättä pyydä. Kun ei se tyhjennyskään niin kivalta tunnu ja kun ei ole pakollinen.
En tiedä miten voin näin hyvin - supistellut ei ole ollenkaan ja vauva liikkuu ahkerasti. Ainoa " ongelma" on, että minne vaan menen vessa pitää olla lähellä. Onhan mulla läheisiä: paras ystävä, miesystävä, äiti, mutta jotenkin tuntuu ettei ne ymmärrä ja siksi en halua kauheasti niille marista. Ne vaan käskee nauttimaan " lomasta" - nukkumaan ja rentoutumaan. Sä olet siis maannut 7 kk kotona?!? Vitsi mulla on asiat hyvin! Olen tottunut varmaankin tekemään töitä kovasti ja elämäni on pyörinyt paljolti töiden ympärillä, siksi näitä vierotusoireita.
T: Toukomaa, joka kirjoittaa nyt listaa " Mitä haluan tehdä äitiyslomalla?"
Moi!
Toukomaa, toivottavasti saat aikasi jotenkin kulumaan.
Mulla on nyt eka kerta, kun osaan oikeasti nauttia äitiyslomasta ja sitä edeltäneestä kk:n sairaslomasta. En siis edes peruskouluaikana tykännyt lomista, tylsistyin niiin helposti. Esikoinen tainnut opettaa nauttimaan myös " lomasta" .
Olin esikoisen odotusaikana 5kk sairaslomalla ja 1kk äitiyslomalla ja se oli todella kammottavaa aikaa, mutta jotenkin siitä selvisin. Homma meni kuitenkin niin pitkälle, että lopulta ei huvittanut tehdä enää yhtään mitään. Siinä oli miehelläkin kestämistä. Aika kului lähinnä lukien (raskautta, äitiyttä, lapsenkasvatusta + hömppäkirjallisuutta), kivoja leffoja katsoen ja netissä aikaa kuluttaen. En siis pystynyt edes liikkumaan, joten sulla on hieman helpompi tilanne, kun voit vielä esim. ulkoilla!
Tsemppiä siis!
Tuteista ja tuttipulloista on ollut puhetta. Pulloja en ole vielä keittänyt ja tuttia en ajatellut vielä hankkiakaan. Tutin osalta noudatan ystäväni hyvää neuvoa: kannattaa hankkia vasta kun tietää mikä tutti vauvalle kelpaa vai kelpaako mikään.
Levottomat jalat: tuota asiaa pitääkin tutkia hieman enemmän. Mulla siis saattaa olla tuollaiset jalat, mutta en ole koskaan edes ajatellut että mun kuumottaville jaloille voisi olla joku " selitys" ! :)
Milla-79 kyseli epäsäännöllisistä supistuksista. Mä oon kans kärsiny viikon ajan tosi massiivisista supistuksista ja tänään päätinkin soittaa äitipolille. Sieltä sanoivat vain, että koska viikkoja on tarpeeksi (37+), kontrolliin ei ole tarvetta ellen välttämättä halua mennä näytille. Sanoivat vain, että taitaa synnytys olla jo todella lähellä. Jänskää aikaa siis elellään! Jos nyt vielä huomisen puolelle pärjättäisiin :).
Mua hieman mietityttää se, että milloin on aika lähteä synnärille. Kaikkein helpointa olisi, jos menisi lapsivedet, niin ei tarvitsisi miettiä. Mutta luotan siihen, että jotenkin sen vain tietää, koska pitää lähteä. Pitäkäähän muuten peukkuja, että mun kohdalla ei tarvita ambulanssia. Mulla on joku kammo niitä kohtaan. Lapsena satutin leikeissä itseni todella pahasti pari kertaa ja olisi tarvittu ambulanssia, mutta pidin pääni eikä sitä tilattu. On äitillä ollu kestämistä mun kanssa :).
Ruotsissa on muuten sellainen käytäntö, että kotiuttavat synnyttäneet äidit ja vauvat max 8h synnytyksestä. Aika hurjaahan tuollainen olisi.
Mulla menee yöt - supistuksia ja vessakäyntejä lukuunottamatta - aika ok. Välillä on unettomuutta, mutta sen kestää, kun ei ole muita vaivoja. Vasta tällä viikolla kohdalle osui oma ns. normaalipaita, joka ei mahtunut päälle. Eli hyvin olen pärjännyt omilla paidoilla. Kahdet äitiyshousut on olemassa ja ne on ihan ehdottomat, kun napa on niin herkkä kaikelle kosketukselle.
Ipu mietti tuota mahdollista lapsenhoitoa ennen vauvan syntymää. En kyllä osaa antaa ratkaisua asiaan. Meillä muut ovat tuosta asiasta oikeastaan enemmän huolissaan kuin minä. Mutta mun vanhemmat asuukin samalla paikkakunnalla ja kavereista moni on parhaillaan jollain vapaalla, joten eiköhän esikoinen johonkin saada, jos tiukka paikka tulee. Enemmän mua mietityttää loppu rakennusaika, miten jaksan henkisesti, kun miestä ei juurikaan näy. Äidistäni on taatusti apua lasten- ja kodinhoidossa, mutta ei hän miehen paikkaa kuitenkaan korvaa. No, toivottavasti ollaan kaikki siinä kunnossa, että voidaan oleskella ja auttaa raksalla mahd. paljon synnytyksen jälkeen.
Minskeli kyseli sormien tunnottomuudesta. Mulla sama ongelma. Peukaloa, etusormea ja keskisormea + rannetta pakottaa tiettyyn rajaan asti koko ajan ja sit tulee tunnottomuus. Mulla noihin auttaa kaksi keinoa: runsas veden juonti ja pieni puristus ranteessa (käytän sellaista joustavaa rannetukea yö- ja päiväunilla, että saan nukuttua). Koneella kirjoittaminen vielä sujuu, mutta käsin kirjoittaminen ei.
Ja taas tuli romaani, toivottavasti joku jaksoi lukea...
Mukavaa vuodenvaihdetta!
Justus rv37+