TAMMITENAVAT vk 52
Aloitetaanpas tällekki viikkoa oma pino ku ei vielä näy sellasta olevan.
palailen kohta kirjottelemaan kunhan saan vähän luettua viimeviikon juttuja
pipali
Kommentit (63)
Onko muilla kyseistä vaivaa? Eilen illalla ei meinannut uni tulla uni kun jalkoja kutitti sisäisesti, sillai oudon tuntuisesti. Että piti koko ajan liikutella jalkoja että tunne meni pois. Nyt on taas sama tunne jaloissa... Luin netistä että siihen auttaa magnesiumin lisääminen. Ajattelin ostaa Lady Vita plussaa, käyttääkö joku tuota valmistetta ihan päivittäin?
Piitu rv 38+5
vastailen kaikkeen sekavasti, mitä muistan.
Tuhannesti onnea Ememille ja Kauralle. Nuo synnyttäneiden jutut ja kirjoituksen sävy on jotain ihan toista.
Pyykistä: Käytän jotain mahdollisimman neutraalia ja luonnollista ei hajustettua pesuainetta sekä itsellä että lapsilla, vauvalla. Huuhteluainetta en käytä ollenkaan, aivan turhaa.
Uusi Vuosi: Olemme ilmeisesti kolmestaan tässä kotona. Jos mies laittaisi jotain sapuskaa ja ammuttaisiiin raketteja, valetaan tinat.
Levottomat jalat: Magnesium ja villasukat kuulema auttavat, myös kalkki.
Noin muuten:
Hermoja ei enää ole. Olo on todella tukala ihan yötä-päivää.
Neuvola oli eilen:
Vauva on laskeutunut.
Lapsivettä jumalattomasti; oikea alkumeri, joten keuhkot ihan lytyssä.
Hemppa 116
Verenpaineet: 154/96
Sykkeet: 130-155
Pissa puhdas
Menen taas maanantaina Naikkarille synnytyslääkärin juttusille. Olen turvonnut, kuukautiskipuja, supistelee, niveliä särkee, henki ei kulje ja mahaan sattuu.
Yritän sinne ensi vuoden puolelle. Mullahan on la vasta 28.1. Siitä vielä kaksi viikkoa yli, eli 4-6 viikkoa pitäisi vielä turvota. En kyllä jaksa. Nyt on jo painoa tullut lisää n. 25kg. Äitiyshousuista ei mahdu enää kun trikoot.
Hyvää viikonloppua!
T. Ametisti ja poika rv.36 ( en olis ikinä uskonut)
Ihan aluksi, onnea kaikille nyytin jo saaneille, olisipa minullakin jo...
Ametisti, viikkoja saman verran eikä hermoja enää minullakaan :-D
Maha painaa ainakin tonnin eikä jaksa mitään tehdä, yöllä heräillään kolmen tunnin välein ja kävellään ympyrää nykivien jalkojen takia ja kun aikansa kävelee alkaa supistuksia tulla ja sitten pitää mennä makuulle ja sitten alkaa jalat taas nykimään jne. Jossain välissä masuasukkikin sitten riehaantuu ja niinhän ne yöt menee, päivät yritän jotain tuhertaa, mutta eipä noista vähistäkään hommista tahdo mitään tulla. Kaikki on muuten ok,
odotan vain vuoden vaihtumista, sitten saisi vauva tulla. Valitusta, valitusta :-D Ja eikun saunan lämmitykseen (äh puh,kun pääsis tuolista ylös!)
Iltatähti-08 36+
pii-tu:
Onko muilla kyseistä vaivaa? Eilen illalla ei meinannut uni tulla uni kun jalkoja kutitti sisäisesti, sillai oudon tuntuisesti. Että piti koko ajan liikutella jalkoja että tunne meni pois. Nyt on taas sama tunne jaloissa... Luin netistä että siihen auttaa magnesiumin lisääminen. Ajattelin ostaa Lady Vita plussaa, käyttääkö joku tuota valmistetta ihan päivittäin?Piitu rv 38+5
Jep, täällä samaa vaivaa havaittavissa. Banaani on kans hyvä, palkokasvit, parsakaali, pähkinät nyt tulee mieleen. Olen itse ottanut sitä lady vita raskausvitamiinia nyt kun ei tarvi enää rautalitkua juoda kun Hb pysynyt aisoissa niin se on tuntunut auttavan. Siinähän on magnesiumia.
Ärsyttävä vaiva tuo on! On tässä tulut vaikka mitä neulottua öisin ja maksettua laskuja kun ei vaan jalat ota rauhoittuakseen ja kihelmöi silleen ilkeesti :((
Ja viikkojakin näyttäisi olevan melkein saman verran meillä :D
RuuteliTuuteli 38+3
Onnea kaikille jotka ovat vauvat jo saaneet!!!
Itse tuskailen suurinpiirtein samojen asioiden kanssa kun kaikki muutkin. La. on 21.1 ja nyt on jo hermot aika kireellä. Olen syöny tässä joulukuun aikana 2 antibiottikuuria korviin. Yöt menee kylkeä käännellessä ja pissalla juostessa. Kipeitä supistuksia ei ole. Maitoa on tullu öisin vähäsen=D Neuvola-lääkäri oli pari viikkoa sitte ja lääkäri oli täysi älykääpiö!!!! Ei muka sydänäänet enää kuulu ku vauva on niin alhaalla. Ei myöskää kokeillu lantiota tms.. vaikka vauva on tod.näk. aika iso. Liikkeitä seuraan yötä päivää.
Huomenna vaihtuu sitte vuosi. Ostettii kaupasta herkkuja ja raketteja, huomenna sit lasten kanssa niitä ammutaa heti 6:den jälkee. Muuten vaa ihan kotona ollessa menee, mieski sano ettei ota edes kuohuviiniä jos sattuu et laitos kutsuu=)
Käykö muut enää saunomassa?! Mä olen tässä joulun aikaa käyny, sielä jotenki rentoutuu, kovia löylyjä en ota.
Täällä etelärannikolla ilmat on ollu pitkääjo kauheat, vettä sataa ja tuulee hurjasti. Alkaa lapset olla ihan hermostuneita ku ei ulos pääse tai pääsee mut kukapa tuolla viihtyisi=/
Kuulin eilen kaveriltani et meidän sairaalas imetys on menny turhan kireäksi, lisämaitoa ei enää menata antaa ollenkaa ja vauvat kuivuu helposti kun tyhjää rintaa pitää antaa. Toivon sydämestäni et mulla maito nousee jo laitoksella. nim. kaverini vauva + pari muuta joutu lastenosastolle ku oli kuivanu!
minä ja herne 36+6
Onnea kaikille vauvautuneille!!!
Huomenna voin minäkin sanoa että ensi viikolla on laskettuaika.... hui, alkaa tosiaan pikkusen jänskättämään!!!
Itseasiassa itse synnytys ei jännitä, odotan sitä mielenkiinnolla, mutta se pikkusen jänskättää että millon ne supistelut alkaa kunnolla ja se laitokselle lähteminen!!! onneksi ei ole matkaa kuin kaupungin toiselle puolelle. on sellainen perhosia vatsassa olo... onko muilla vastaavaa?
Laittelin tuossa juuri vauvalle pikkuisen vaatteita valmiiksi mitä mies saa sitten tuoda kun tulee meitä hakemaan. tuli sellainen mieleen että pitääkö ottaa tutti mukaan?? pakkaanko sen omaan kassiin vai vauvan kassiin?
entä missä vaiheessa meinasitte keittää tutit ja pullot?? kannattaako keittää ne jo nyt " pölyyntymään" vai sitten kun tullaan kotiin vai jättää miehen tehtäväksi?? se voi kyllä olla viisainta... kait..!! heh.
kauheita pohdintoja joutuu täällä tekemään.
Oma olo on ollut suhteellisen hyvä lukuunottamatta sitä että ei tartte kuin esim. nousta sohvalta ja lähtee kävelemään niin jalat menee ihan hapoille ja tulee semmoinen hengästynyt olo... mistähän moinen johtunee? eilen oli muutama sellainen erilainen " vihlaisu" selässä ihan levossa ollessa. ärsyttää kun ei tiedä yhtään millaisia ne supistukset ovat, niin ei osaa niitä rekisteröidäkkään. Kun joku osaisi selittää/kuvailla miltä ne tuntuu, vaikka tiedän että jokaisella ne on yksilöllisiä!
Vauvan potkuja kuvailin siskolle joskus puhelimessa että ne tuntuu sellaisilta kun tulee se sipsi mainos missä ne sipsit temuaa siellä pussissa ja yrittää tulla ulos ennenkuin se pussi aukeaa... en tiedä muistaako joku?
Joop olipa taas juttua.. nostaahan tämäkin tuota meidän pinoa!!
Kärsivällistä odottelua mammat!!!!
hemi ja rv 38+4
Onnittelut tasapuolisesti kaikille nyyttinsä kainaloon saaneille!! Teitä onkin jo niin paljon ettei minun päässäni ainakaan tahdo nimet pysyä.
Pii-tu kyseli, onko työasiat selvinneet... No mulla alkoi äippäloma 22.12. ja ajattelin sitten että jos pomo ei ota asiaa enää puheeksi ennen sitä niin itse en kyllä varmasti niin tee. Ja niinhän siinä kävi... Saa nähdä nyt sitten että tuleeko helmikuussa jotain häsmäkkää vai kenties vasta sitten takaisin paluun aikoihin, mutta jotenkin loppui kokonaan motivaatio selvittää asia perinpohjin kun pomon kanta oli mikä oli. Näillä näkymin kuitenkin tuo suostuu maksamaan sen ä-päivärahan ja palkan erotuksen ja odottaa mun tulevan takaisin töihin viimeistään 1.11.2008. Olen kyllä sanonut että tämä on sitten sillä varauksella että sitähän ei koskaan tiedä, miten se arki lähtee lapsen kanssa sujumaan... (meille kun ensimmäinen yhteinen on tulossa). Ja olen ajatellut että sitten jos tulee jotain epäselvää työjutuissa niin pistän liiton puolestani selvittämään asiat, itse en jaksa noista asioista alkaa enää riitelemään. Että näin meillä...
Uutta vuotta täällä mietittiin kovasti. No meillä näyttäisi raskaus sujuneen siihen malliin että ei varmaankaan (nyt koputan puuta!!!) tule lähtöä vielä huomenna/ylihuomenna (la 30.1.), joten meille on tulossa muutamia miehen sisaruksia viettämään vuodenvaihdetta ja tuskinpa tuo ihan kuivissa merkeissä menee. Sinänsä ihan kiva, että ollaan eka uusivuosi meillä eikä lähdetä minnekään. Ajattelin kyllä että itse en kaikkia tarjottavia tee, vaan pyydän jokaista vähän osallistumaan tarjoiluihin... ymmärtävät varmaan.
Soitin perjantaina Kelalle siitä äitiyspakkauksesta, että jokohan tuo olisi minullekin tulossa mutta meinasivat vaan että odottele nyt vielä viikko, onhan sulla aikaa vielä ja soittele sitten jos ei näy. Hohhoijaa...
Yöt menee vessassa ravatessa, 3-4krt/yö saa kyllä vähintään käydä. Välillä mietinkin, että mistä se kaikki neste oikein tulee kun vaikkei kovin paljon ennen nukkumaan menoa joisikaan, niin silti saa ravata...
Täällä tulee räntää, vähän valkoista peitettä on maa saanut mutta silti aika masentava näky ulkona. Saa nähä, iskeekö se 30 asteen pakkaset sitten siihen, kun sinne laitokselle pitäisi lähteä :)
Voikaahan hyvin siskoset!
Tolleroinen rv 35+4
Hei taas kaikille!
Päivitin tuota meidän esittelylistaa ja se löytyy täältä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=12050307&p=1&tm…
Kiitos kaikille onnitteluista ja onnittelut kaikille muillekin synnyttäneille!
Osahan ei vielä ole päässyt päivittämään vauvn tietoja, kun vasta on ollut sektiot ja parilla mammallahan taisi olla sektio suunniteltu heti vuodenvaihteen jälkeen.
Meidän esikoinen meni naapuriin leikkimään, vauva nukkuu ja isä katselee telkkaria sohvalla, joten pääsin vähän palstailemaan...
Sektiota pelkääville rohkaisun sana: Mulla on mennyt molemmat sektiot todella hyvin. Ekalla kertaa päästiin vauvan kanssa kotiin jo 3 päivän päästä sektiosta, eikä mitään kovia kipuja ollut. Tällä toisella kertaa söin ekat 5 päivää särkylääkkeitä sairaalassa, mutta sen jälkeen ei ole tarvinnut edes panadolia ottaa. Liikkuminen on myös helppoa ja mukavaa, vaikka maha vielä pullea onkin. Kummallakin kerralla olen päässyt sängystä ylös samana iltana kun sektio on tehty.
Muutenkin tämänkertainen sairaalassa olo oli mukava. Olin kirjoittanut lapun jonka liitin neuvolakorttiin ja jossa toivoin, ettei viimekertainen kätilö minua osastolla 51 hoitaisi. Tätä toivetta myös kunnioitettiin. Näin kyseisen kätilön käytävillä muutamaan otteeseen ja sen verran traumoja oli jäänyt, etten ryhtynyt asiaa hänen kanssaan puimaan. Nyt siis sain todella hyvää hoitoa ja henkiläkunta oli asiantuntevaa ja empaattista. Ihana kokea tämä!
Sairaalassa tosiaan vierähti täysi viikko, koska vauva joutui ensimmäiset 5 päivää tarkkailuun vastasyntyneiden valvonta-osastolle. Tämä meidän toinen poikamme nimittäin joutui opettelemaan ensin verensokereidensa säätelyä sekä juomaan maitoa ja hengittämään samanaikaisesti. Nämä taidot hän kuitenkin oppi hienosta ja sitten vietettiin vielä 3 yötä vierihoidossa.
Tällä kertaa olen myös saanut kokea maidonnousun ihanuuden ja poika juo jo nyt 80-90 ml kolmen tunnin välein. Saman verran maitoa pumppaan per kerta, joskus jopa enemmän. Vielä ensi viikon alun aion jatkaa pumppaamista ja pullosta syöttöä, jotta saa varmuuden, että poika saa tarvittavat määrät maitoa. Poika kuitenkin myös osaa imeä rintaa jotan loppuviikosta sitten vähennetään mahdollisuuksien mukaan pullosyöttöä ja lisätään rintaa.
Tässä nämä meidän kuulumiset, nyt täytyy taas mennä pumppaamaan.
Hyviä vointeja kaikille toivottaa
Emem
Moikka!
Piitu: mulla on ollut aina (??) levottomat jalat, ja täytyy myöntää, että ei tää raskaus sitä vaivaa ainakaan oo parantanut... Tosin ihan viime aikoina ei oo tarvinnu kintuista niin paljon kärsiä, tiedä sitten mistä syystä. Mulla auttaa jalkojen viilentäminen (eli jalkapohjat tuntuu kuumilta ja niitä pitää siks heilutella), eli pidän ne nukkuessa peiton ulkopuolella ja vielä tyyny(j)ä jalkojen alla. Puolivälissä raskautta vaiva oli mulla pahimmillaan ja silloin sai käyttää mielikuvitusta nukkuma-asennon suhteen kun vielä närästikin niin hitosti: jalat ja pää mahdollisimman korkealla eli sellaisessa U-asennossa tuli melkein nukuttua :-)
Öisin ramppaan vessassa kans sellainen 3-4 kertaa, jos en mene, niin tuntuu kuin alkais supistella??!!
Vaavi on kans melskannut viime päivinä aiempaa innokkaammin, neuvolatäti totesi sen siellä siivoavan paikkoja muuttoa varten :-D
Uutena vuotena on tarkoitus ottaa rauhallisesti kotona nakkien ja perunasalaatin kanssa... Ei oo mulla vielä pahemmin turvotusta vielä ollutkaan, joten eiköhän tällä sekin saada ;-)
Nyt on iskenyt joku talviflunssa meikäläiseen, toivon todella, että jos pitää aivastella, niin voisin aivastaa kaikki kerrat veks ennen kuin mulla on viimeistään torstaina se sektiohaava... Ei varmaan tunnu kauhean mukavalta pärskiä sen kanssa!
Tsemppiä kaikille ja yrittäkää rentoutua uutena vuotena!
Miukkis
uusi:
Käykö muut enää saunomassa?! Mä olen tässä joulun aikaa käyny, sielä jotenki rentoutuu, kovia löylyjä en ota.
Minä olen ainakin käynyt koko ajan saunassa normaalisti ja nyt viime lauantaina otin oikein kunnon löylyt, mutta ei se vauva tule ei saunomalla :D Aina olen saunonut eikä mitään reaktiota, mutta en olekaan mitenkään supistusherkkä ollut koskaan.
Kuulin eilen kaveriltani et meidän sairaalas imetys on menny turhan kireäksi, lisämaitoa ei enää menata antaa ollenkaa ja vauvat kuivuu helposti kun tyhjää rintaa pitää antaa. Toivon sydämestäni et mulla maito nousee jo laitoksella. nim. kaverini vauva + pari muuta joutu lastenosastolle ku oli kuivanu!
minä ja herne 36+6
Jotenkin en halua uskoa että annettaisi sentään lapsen kuivua johan se täyttää jonkin sortin hoitovirheen tunnusmerkit? Sinä olet vauvan äiti joten vaadi lisämaitoa jos siltä tuntuu. Hoitajat voivat toki opastaa, mutta ei kannata luottaa että tietävät kaiken ja osaavat automaattisesti neuvoa miten imetetään tai kannattaako nyt imettää vai tarjota lisämaitoa jne. Paras on kun etukäteen itse tutustuu aiheeseen PALJON. Se auttaa sujuvan imetyksen alkuun =)
Itselläni poika nukkui ekat 9h eikä syönyt ollenkaan rintaa enkä oikein tajunnut ehkä tarjotakkaan kun ei hoitajatkaan osanneet neuvoa imetyksen suhteen :/ Silloin meinasi imetys mennä pieleen ja maito nousi vasta kotona kunnolla vaikka olin kolme (vai oliko neljä?) päivää sairaalassa. Nyt toisella kerralla neiti ymmärsi paremmin tissin päälle ja maito nousikin jo heti sairaalassa vaikka olin vain vajaa 2 päivää siellä. Ekalla kerralla sai siis lisämaitoa sairaalassa vaikka pyysin että ei annettaisi ellei pakko (annettiin jopa ilman lupaa kerran >://) ja uskon että se oli osasyynä siihen että jouduin kotona sitten taistelemaan irti siitä lisämaidosta melkein kuukauden verran joka oli yhtä tuskaa ja opin kyllä siitä virheestäni ja toisella kerralla tarjosin heti tissiä neidille kun ulkona vain oli kohdusta :) Hänen kanssaan ei lisämaitoa koskaan tarvittu seuraavaan kahteen vuoteen ;D
Tsemppiä ja kannattaa pitää puoliansa siellä sairaalassa sekä kertoa omista toiveista ja tietysti toivoa että kohdalle sattuisi mukava kätilö eikä kuten esikoisen kanssa sellainen joka ei itse ymmärtänyt hölkäsen pöläystä imetyksen päälle kun pyysi apua :(((
RuuteliTuuteli 38+4
miukkis07:
Vaavi on kans melskannut viime päivinä aiempaa innokkaammin, neuvolatäti totesi sen siellä siivoavan paikkoja muuttoa varten :-D
Ollaan nyt oikein listatukkeena kun viimein muistin tännekkin pitkästä aikaa eksyä :D
Mulla vauveli on yhtäkkiä nyt rauhoittunut :O Hirvee melskaus oli kans ja nyt pari päivää ollut ihan hissukseen ja pitänyt ihan muistaa tunnustella liikkeitä :O Epäilen että tyyntä myrskyn edellä ja meikäläisellä on viimeisen viikon countdown alkanut nyt :) Aikaisemmatkin kun on selkeesti rauhoittuneet viikon verran ennen synnytystä :O
Ehkäpä se siivous tietää sullakin sitä rauhallista kautta nyt seuraavaksi ;D *bdbdbdbd*
RuuteliTuuteli 38+4
hemi81:
Onnea kaikille vauvautuneille!!!
Huomenna voin minäkin sanoa että ensi viikolla on laskettuaika.... hui, alkaa tosiaan pikkusen jänskättämään!!!
Itseasiassa itse synnytys ei jännitä, odotan sitä mielenkiinnolla, mutta se pikkusen jänskättää että millon ne supistelut alkaa kunnolla ja se laitokselle lähteminen!!! onneksi ei ole matkaa kuin kaupungin toiselle puolelle. on sellainen perhosia vatsassa olo... onko muilla vastaavaa? <
Tähän voisin yhtyä eli huomenna :O:O Ja kyllä on nimenomaan selläinen jännä olo, pian se tapahtuu...
Laittelin tuossa juuri vauvalle pikkuisen vaatteita valmiiksi mitä mies saa sitten tuoda kun tulee meitä hakemaan. tuli sellainen mieleen että pitääkö ottaa tutti mukaan?? pakkaanko sen omaan kassiin vai vauvan kassiin?
Yleensä tutti on sairaalassa kans, mutta on meillä oma ollut mukana silti. Yleensä sitä ei ole tosin tarvittu koskaaan. Tissi on riittänyt =)
entä missä vaiheessa meinasitte keittää tutit ja pullot?? kannattaako keittää ne jo nyt " pölyyntymään" vai sitten kun tullaan kotiin vai jättää miehen tehtäväksi?? se voi kyllä olla viisainta... kait..!! heh.
kauheita pohdintoja joutuu täällä tekemään.
Mä pesin jo nyt varmuuden vuoksi. En taida enää uudelleen sitten pestä jos niitä tarvii. Ja ovatpa sitten valmiina jos tarviikin =)
Joop olipa taas juttua.. nostaahan tämäkin tuota meidän pinoa!!
Kärsivällistä odottelua mammat!!!! hemi ja rv 38+4
Taitaa olla liikaa aikaa ainakin minulla kun kerkeän joka asiaan kommentoimaan :D No nyt iltapalaa lapsille ja itselle :)
RuuteliTuuteli 38+4
Eli ne teistä jotka ovat jo nyytin saaneet kainaloonsa tai joilla on ennestään lapsia.
Mulla on nyt supistellut 4 yötä kipeästi. Ei säännööllisesti eikä mitään verrattuina esim käynnistys supistuksiin, mutta sattuu jo selkeästi. edelleinen siis käynnistettiin joten itselläni ei kokemusta aikaisemmin. Kusumys kuuluukin, että saako näitä kivuliaita supistuksia tulla mielin määrin (kunhan eivät ole säännöllisiä) vai pitkääkö jossain vaiheessa asia tutkituttaa (esim viikon jälkeen?)
Kiitos vastauksista.
Milla
Itse vielä jakautumatta, l.a. on ylihuomenna... Supistellut on jo muutamaan otteeseen siihen malliin, että oon aatellut että tästä se voi lähtä.. mutta on sitten loppuneet. Ei auta kun ootella, että milloin hän päättää syntyä. Mulla neljäs lapsi, ja täytyy sanoa että nyt jännittää enemmän kun aikaisemmin synnytys, miten menee jne. Tai sitten olen unohtanut miltä aikaisemmin on tuntunut.
Sen verran olen synnytystä suunnitellut, että sairaalassa pitää olla ajoissa, jotta ehtii saada paikalle lääkärin kipupiikin kanssa. Viime synnytyksessä sain spinaalipuudutuksen, joka toimi kuin unelma. Tunsin supistuksen, pystyin puskemaan tarvittaessa eikä ollut kipua. Lapsi syntyi toisella työnnöllä.
Ei muuta kun tsemiä kaikille, synnyttäneille vauvojen kanssa ja vielä odottaville!
Pari päivää olen ollut poissa palstoilta ja taas on tullut vauvauutisia. Paljon onnea kaikille!
Miukkis: Auts, mieluummin tosiaan laittaisi edes alushousut jalkaan ennen kääntämisyritystä. Luulisi kyllä, että sen hetken odottavat jos pyytää - vai lieneekö turhaa toiveajattelua. :( Mä elän vielä toivossa, että tarkastuksessa minihupi onkin valmiiksi oikein päin.
Kerttuli: HUSin alueella on käsittääkseni ollut polikliininen synnytys mahdollinen jo vuosia. Silloin päästetään kotiin muutaman tunnin päästä synnytyksestä ja kahden päivän päästä pitää tulla takaisin lääkärintarkastukseen. Edellytyksenä tuolle on ollut oman halun lisäksi ainakin se, että synnytys on mennyt ihan normaalisti ja ensisynnyttäjille sitä ei ole suositeltu. Aika hurjalta kuulostaisi silti, jos tuollainen lysy-synnytys olisi kovin yleinen. Mä voisin itselleni sellaista kuvitella; toisaalta kotona on sellainen hulina noitten isompien kanssa, että ihan mielellään olisin sen kaksi päivää ihan vaan vauvan kanssa sairaalassa.
Satsuma: Älä murehdi sitä esikoiselle hermostumista. Eihän se hyväksi ole, mutta kun vastapainoksi muistaa välillä haliakin, niin hyvä tulee. Ainakin olet hyvä äiti kun tuostakin huolta kannat!
Uusi vuosi otetaan vastaan syömällä lasten herkkuruokia, tähtisadetikkuja poltellen (taisi mies ostaa pari rakettipataakin, kun lapset niistä jaksaa niin iloita) ja katselemalla ikkunoista muitten raketteja. Ei siis mitään radikaalia. Kuohuvat saa jäädä kaappiin. :) Tinaa ei valeta; ne " tinat" kun ovat pääasiassa lyijyä. Ehkä kokeillaan sokerin sulattamista ja valamista. Se kuulemma toimii samoin, mutta vedestä pitää tietysti ottaa äkkiä pois ja kuivumaan.
Vauvan vaatteet ajattelin pestä samalla tavallisella pesuaineella kun muunkin pyykin. Huuhteluaineita ei meillä käytetä. Uusia äitiyspakkauksen vaatteita en varmaankaan raski vielä kuivausrumpuun laittaa. Eihän ne tuolla yhdistelmällä kovin pehmeiksi tule, mutta tuskin ihan korpuiksikaan jäävät.
Pia: Hurjalta kuulostaa tuollainen vain parin kilon painonnousu. Hyvä kun olet jotain saanut syötyä; nyt tankkaamaan itseesi energiaa synnytystä varten!
Pore: Täällä myös yksi idiootti! Nyt on mennyt taas pari päivää vähän paremmin, sitä ennen oli taas jokunen sellainen päivä, että mulle ei voinut sanoa mitään poikkipuolista eikä varsinkaan mitään ystävällistä kun taas oli tippa silmässä. Lapset sitten kyselevät isältä, että mikä äidille tuli... Synnytyksen jälkeen on sitten pari päivää vielä pahempaa!
Saunassa olen käynyt viimeaikoina taas. Välillä olin useamman kuukauden saunomatta, tuntui, että siitä tulee supistuksia. Nyt olen istunut alalauteella vähän lämmittelemässä ja kunhan vuosi vaihtuu, niin sitten uskallan suppareittenkin uhalla saunoa vähän reilummin. :)
Emem: Ihana kuulla, että sektio ja sairaalassaoloaika meni noin mukavasti! Onnea vielä vauvaelämään.
RuuteliTuuteli: Mua ärsyttää yli kaiken tuo, että sairaalassa saatetaan antaa lisämaitoa ilman lupaa! Kakkonen ja kolmonen oli mulla koko ajan vieressä osin tuonkin takia... Tätä neljättäkään en ajatellut antaa vauvalaan hetkeksikään, ellei jotain ihan pakottavaa tarvetta tule. Tai jos on pakko saada itse levätä, niin vaadin papereihin merkinnän, että lisämaitoa ei anneta vaan vauva tuodaan mulle. Sitten jos oikeasti on tarve lisämaidolle, niin se on sitten eri asia.
Milla: Ei ole kokemusta pitkällisistä supisteluista, mutta ainakin soittelisin sairaalaan ja kysyisin asiasta, jos kovasti supistelee. Jos nuo kuitenkin ovat jo avanneet paikkoja, niin on hyvä tietää kuinka kiire seuraavien supisteluitten jälkeen on. Mukavampi varmaan tarkistaa asia " turhaan" kuin synnyttää kotona/autossa, kun ei osannut varautua.
Yöt on menneet vaikeiksi. Ei tahdo olla sellaista asentoa, ettei sattuisi joko lonkkaan tai selkään. Toissa yönä vielä heräsin kaksi kertaa siihen, että meinasin oksentaa! Huono olo meni ohi, kun asentoa muutin, mutta suuta piti huuhtoa pitkään, että sain pahan maun pois. Flunssanalkuakin on, toivottavasti ei pahaksi mene. Millään en jaksaisi sairastaa kun muutenkin on väsy ja vetämätön.
Vauvan vaatteet ja vaunujen ja turvakaukalon osat on vieläkin pesemättä. Onneksi se käytettynä ostettu pinnasänky on nyt jynssätty. Siihenkään en olisi muuten saanut ryhdyttyä, mutta äitini tuli avuksi ja yhdessä otettiin rätit, harjat ja tolu avuksi. Ihan ok siitä tuli, vaikka olikin siis ostettaessa aivan täynnä maitotahroja. Miehen kanssa seuraavaksi kootaan se kasaan.
Ensi viikko pitää selvitä päivät kotona koko poikalauman kanssa, kun koulu ei vielä ala, mutta mies on töissä. Onneksi mun vanhemmat asuvat lähellä ja voin soittaa äitini avuksi jos en tahdo selvitä. Tosin ainahan voi käyttää dvd-soitinta ja tietokoneita lapsenvahteina...
Strutsi ja minihupi 35+4
Huomasin juuri, että mulla oli väärä LA tuossa listassa. Mutta heittoa on vain 2 päivää, joten ei haittaa. LA siis 19.1. Olen varmaan väärin sen joskus ilmoittanut.
Mulla on elämä mennyt aika lailla vaakatasossa. Kaikki hyvin, jos makaan kyljelläni, mutta heti jos nousen ylös, niin supistukset alkavat ja liitoskivut ovat aika järkyttäviä. Supistukset eivät ole kovinkaan kipeitä, mutta epämiellyttäviä. Jos olen pystyasennossa, maha on koko ajan ihan järkyttävän kovana, tuntuu että se kohta räjähtää.
Istumisestakaan ei tule mitään, joten jää nämä koneella käymiset aika vähiin. Ja jos istun, niin vauva aloittaa sellaisen judon tuolla mahassa, että läpi meinaa tulla. Saa nähdä miten ensi viikon kampaajalla käynti onnistuu.
Mies on ollut kotona pari viikkoa, ja nyt pelottaa miten pärjään kun hän aloittaa työt. Esikoinen on meillä aivan hyperaktiivinen, eikä minusta ole mihinkään. Täytynee rullata itsensä johonkin puistoon ja antaa nassikan touhuilla siellä.
Huomasin juuri, että olen maannut kotona jo kohta kaksi kuukautta. Tylsää. Yöt menee vessassa juostessa ja kylkeä käännellessä kuten monilla muillakin. Ja aamuyöstä ei saa enää unta, joten sitten aina siirryn sohvalle lueskelemaan. Ja kun miehet nousee, menen itse vielä nukkumaan. Mahtaa niillä olla tylsää kun äiti vain makaa...
No, onneksi tämä päättyy joskus. Enää maksimissaan kuukausi. Olen tässä miettinyt, että mitä sitten jos joudun pitemmäksi aikaa sairaalaan vaikka seurannan ja käynnistyksen vuoksi. Ja miehen pitää olla töissä. Mihin lapsi??? Pitääkö miehen ottaa virkavapaata jos näin käy? Onko teillä muilla lapset päivähoidossa?
Sellaista tänään. Kärsivällisyys ja sietokyky aika alhaalla, odottavan aika on todella pitkä. " Onneksi" teillä muillakin on siellä samoja fiiliksiä. Kukaan lähipiiristä ei tunnu ymmärtävän mun vaikeaa olotilaa.
ipu 37+1
Moi vaan kaikille!
Ensimmäisenä onnittelut kaikille jo vauvansa saaneille!
Itse täällä tuskastelen vielä kotosalla, vaikka onhan siihen laskettuunaikaan viel aikaa. Ei millään enää jaksais tämän masun kanssa. Aaton aattona alkoi kivut ja vieläkin kipeenä. Selkä onneksi ei ole kuin vain välillä kipee, mut masu ihan kivikova ja suppareita tulee ihan kiitettävästi. Kävelykin alkaa olemaan jo melko työlästä, mutta jotenkin sitä vaaputaan eteenpäin.
Saa nähdä miten jaksan tämän tulevan viikon, kun miehen ed. liitosta olevat tytöt tulivat meille tänään ja niiden kanssa pitäis jaksaa puuhata kaikenlaista, vaikka virtaa ei oikeen ole. Nuorimmainen ainakin vaatii viel huomion ihan täysin, koska täyttää vasta helmikuussa 2 vuotta ;)
No, katsellaan miten tämä vuoden vaihde menee. Mun isä kyllä veikkasi joulun aikaan, että mulla on lähtö sairaalaan viittä vaille kaksitoista vuoden vaihteessa. Saa nyt sit nähdä pitääkö paikkaansa. Mä veikkaan, että se ei ole vielä silloinkaan...mut katsotaan. Keskiviikkona olisi sitten neuvola, jos vaan olen viel yhtenä kappaleena.
Mut katsellaan!!
Onko muuten kenelläkään muulla puutunut sormet melkein tunnottomiksi nesteen kertymisen takia? Mulla nimittäin on, joten siinä yksi syy väsyn lisäksi miksi täällä tekstissä voi olla virheitä. En nimittäin tunne kolmessa sormessa minkäänlaista tuntoa, kun kirjoitan..omituista..
Nyt täytyy toivottaa hyvät yöt...selkä taas kipeenä, niin ei jaksa istua. Pitää mennä lepäämään jos tulevana yönä saisi nukuttua. Viime yö meni valvoessa. Uni tuli vasta klo 8 aamulla :(
Öitä ja tsemppiä odotukselle...aletaan kohta oleen tammikuulla ja saadaan ne nyytit kainaloon :)
Olen tainnut olla vasta 5 päivää äitiyslomalla ja päästä puristaa ja paljon!
Voin hyvin, enkä ymmärrä miksi en voi käydä töissä? Täällä kotona en keksi muuta tekemistä kuin siivoamista ja pyykinpesua. Asun yksin (ja odotan vauvaa yksin) ja tämä kotona kökkiminen ei kyllä tuo esiin parhaita puoliani. Yritän keksiä tekemistä esim. kyläilyä, shoppailua jne., mutta mikään niistä ei oikein kiinnosta. Haluan mennä töihin aamulla. Sitten kun vauva syntyy on varmasti tosi kiva olla kotona, mutta tämä odottelu / kotona kökkiminen saa pääni halkeamaan! Itkettääkin! Olen ollut muutaman päivän tosi huonotuulinen, itkuherkkä ja ikävä läheisille. Olen peruspositiivinen eikä tämä ole tapaistani.
Voisiko joku kertoa mielipiteensä / kannustaa / potkia perseelle?
T: Toukomaa
Vastailen satunnaisesti, koska en enää muista oikein mitään.
Mulla on turvotuksen takia sormet puutuneet Samasta syystä rantaita ja nilkkoja särkee.
Vauva liikkuu todella vähän. Tuntilaskennassa sain vain 6-7 liikettä.
Toukomaa: Kuinka voit voida noin hyvin? Onko sulla jotain läheisiä, joille voit marista. Koska sitä marisemisen ja itkemisen tarvetta on. Lohdutukseksi voin sanoa, että olen maannut kotona 7kk. Onko sinun muutenkin vaikea jäädä lomalle tai oletko todella työorjentoitunut? Nuku, lepää, kyläile, ui, kävele käy kahviloissa. Matkusta jonkun luokse? Lue, harrasta?
Mulla menee päivät makoillessa, syödessä, lääkäreissä, labrassa, neuvolassa, ostoskeskuksessa tai kavereiden kanssa. Pinna on tosin niin lyhyt, et räjähtelen koko ajan.
Huomenna taas Naikkarilla synnytyslääkäri. Toivottavasti vauva nyt voi hyvin vaikka liikkuu vähän.
Ametisti ja vauva 36+
Sellaisen liikelaskennan ohjeen olen saanut että kymmenen liikettä pitäisi tulla tunnissa, mutta eihän se vauva siellä koko ajan myllerrä kun paljon nukkuukin. Et ei sitä nyt joka tunti voi kymmentä liikettä tuntea...
Sit lyhyesti muita juttuja. Tänään kyllä vauva on liikkunut tosi paljon et ei sillä varmastikaan mitään hätää ole.
Ja ehkä turhaan stressasin siitä virtsatietulehduksesta, nää hormoonit saa kaikkea aikaan! Nyt on antibioottikuuri päällä et ehkä se tästä!
Vielä ois pari päivää sinniteltävä et oltais tammikuulla niin sit sais vauva syntyä vaikka heti! :) Mulla siis maanantaina laskettu aika, et jännäks menee syntyykö tämän vuoden vai ensi vuoden puolella.
Onnea vielä kaikilla synnyttäneille!! ;)
satsuma 39+5