Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tultiin juuri kotin ja taaskin on päiväkodissa jätetty iltapäiväulkoilut väliin

Vierailija
10.11.2008 |

Viisivuotias hyppii kirjaimellisesti seinille.

ON se kumma, että koko päivänä ehditään olla vain vajaa tunti aamupäivällä ulkona. Vaikka on viisaita ja yliopistotutkinnon suorittaneita ihmisi'ä eivät tajua että pienen lapsen hyvään hoitoon kuuluu PALJON liikuntaa ja ulkoilua. Ja päivänvaloa. "Pedagoginen vuorovaikutus" toteutuu niissä puuhissa ihan yhtä lailla.

Marraskuisen illan pimeydessä, kun olisi aika aika rauhoittua ja olla perheen kanssa kotona, on lähdettävä lapsia ulkoiluttamaan ja liikuttamaan. Kotitöistä ruuanlaitosta, rauhoittumisesta jne voidaan tietenkin tinkiä - taaskin koska arvon päivähoitorouvat eivät viitsi pistää kumisaappaita jalkaansa.

Ulkona keksii tekemistä kun vaan viitsii. Nykyään on hyvät varusteet ilmiesesti kaikilla muilla paitsi näillä ammattilaisilla. Päivänvaloksi kun ei voida me vanhemmat muuttua.

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

säässä kuin säässä. Eräskin äiti kysyi eräänä syysmyrskyisenä aamuna, että "ulkoilettehan te varmasti tänäänkin?" ja kun hoitaja vastasi, että "katsotaan nyt, miten sää kehittyy...", niin johan meni äidin naama nurpalle, kun "heidän poikiaan ei muuten saa illalla rauhoittumaan"... Siinä tilanteessa oli itse ihan pakko sanoa hoitajille, että "ei varmaan kannata ulkoilla, jos tälläinen myrsky on koko päivän" ja sainkin sitten toisen äidin mulkaisut osakseni. Ulkoilisi itse myrskyssä ylivilkkaiden tenaviensa kanssa!

Meidänkään päiväkodissa ei tänään ulkoiltu iltapäivällä, mutta muistin tämän ketjun ja annoin siitä synninpäästön lapseni lastentarhanopettajalle. Järki käteen noissa ulkoiluissakin ja jos tosiaan ette saa lapsianne rauhoittumaan muuten kuin myrkyttämällä heitä hapella parin tunnin ajan joka päivä, niin olisikohan vika kasvatuksessa?

Vierailija
122/125 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieleen, että jos olet palautetta antanut ja koko päiväkodin henkilökunta on toista mieltä niin mahdollisesti itse olisit väärässä. Kyllä mua ainakin pelottais mennä pihalle pimeeseen parinkymmenen penikan kanssa. Lupaatko, että et sitten oo vinkumassa kun just sun lapsi on pimeessä karannut ja kadonnut?

ja etelämmässä vielä 3-4 aikaan iltapäivällä tule! Eli kyllä järkevämpää minusta olisi mennä 3 aikaan ulos ja vanhemmat sit hakevat siitä pihasta. Saisivat lapset PÄIVÄNVALOA myös eikä vain ulkoilmaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on monta mielipidettä tähän asiaan. Toisaalta ymmärrän ulkoilun tärkeyden sekä lasten että aikuisen näkökulmasta. Siellä saa happea, on tilaa liikkua, mahdollisuus erilaisiin leikkeihin jne.

Toisaalta myös sisäleikit on lapsille tosi tärkeitä eikä sisäilma ole lapsille vaarallista ollenkaan , ei edes epäterveellistä :)

On toki päiväkoteja, perhep.hoitop., sekä hoitajia ( mutta myös vanhempia) mitkä kokevat ulkoilun turhaksi tai vaikeaksi.

On myös sellaisia ketkä pitävät ulkoilua pakkomielteenä. On myös siltä ja väliltä.

Minä ulkoilin omien kanssa silloin kuin siltä tuntui. Ulkoilimme joko pitkään tai vain hetken, miten milloinkin jaksoimme.

Ollessani pph. ulkoilin myös fiiliksen pohjalta, mutta aina ilman salliessa ainakin sen 1 kerran päivässä. Toisaalta joskus oli sellainen lapsiryhmä että vain aamupäiväulkoilu onnistui. Iltapäivällä ulkoilin vain pisimpään olevien kanssa. Eli ne jotka lähtivät klo.15 -15.30 mennessä kotiin , eivät saaneet luonani iltap.ulkoilua ( paitsi valoisana vuodenaikana) . Ne ketkä haettiin klo.17 jälkeen ,saivat ulkoilua 1-2 tuntia vielä iltapäivisinkin. (paitsi pimeän aikaan)

Sitten sellainen huomio kaikille... Kesällä, keväällä ja alkusyksyllä varmasti ulkoillaan jokapaikassa enemmän kuin syksyllä tai talvella.

Minä en pidä siitä että "joutuisin" viemään lapset ulos pimeään, ( pph .na) koska pihassani ei ole kuin tavallinen ulkovalo ja se valaisee vain rappujen edustan. Loppupihani on pimeä ja kattava ulkovalaistus maksaisi maltaita joten jos esim. pph.ssa olevat lapset ( omakotitalo!!) eivät ulkoile klo.16 jälkeen niin älkää tuomitko hoitajaa sen vuoksi. (päivkodit ehkä hieman eri asia minun mielestäni) .

Eri ikäiset ryhmässä vaikeuttaa todella paljon ulkoilua (pph.ssa) kun jos kovin pieniä niin kylmettyvät jo siksi kun eivät liiku paljoa. Isommat joutuvat kyllä tällaisessa tapauksessa menemään pienten ehdoilla.

Minulla oli 2 pientä ( 1v.) sekä 4v. ja 5v. ja kyllä pienet alkoi itkemään sisälle jo reilun puolen tunnin kuluessa jos oli tuulisempi tai muuten kylmempi sää. Isommat eivät juuri koskaan väittäneet vastaa kun sanoin että lähdetääs sisälle... halusivat mielellään leikkiä sisällä joten ulkoilu oli näille ainakin riittävää. Usein se oli vain 45 minuuttia juuri näiden pienten takia.

Kesällä oltiin pidempään ja vauvatkin oli jo silloin vähän isompia joten osasivat liikkua ulkonakin omatoimisesti.

Mutta kaikillahan meillä on toiveemme. Aina ei vaan saa mitä haluaa.

Sitäpaitsi marraskuussa ei kyllä päivänvaloa näe juuri kuin aamupäivällä. Päiväunien jälkeen alkaakin jo hämärtää ja välipalan jälkeen on n. tunti hämärää aikaa ennen pimeyttä!

Vierailija
124/125 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.taiganlapset.com/

ja voin lämpimästi suositella luonnossa kotonaan-päiväkoteja!

Vierailija
125/125 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi