Tultiin juuri kotin ja taaskin on päiväkodissa jätetty iltapäiväulkoilut väliin
Viisivuotias hyppii kirjaimellisesti seinille.
ON se kumma, että koko päivänä ehditään olla vain vajaa tunti aamupäivällä ulkona. Vaikka on viisaita ja yliopistotutkinnon suorittaneita ihmisi'ä eivät tajua että pienen lapsen hyvään hoitoon kuuluu PALJON liikuntaa ja ulkoilua. Ja päivänvaloa. "Pedagoginen vuorovaikutus" toteutuu niissä puuhissa ihan yhtä lailla.
Marraskuisen illan pimeydessä, kun olisi aika aika rauhoittua ja olla perheen kanssa kotona, on lähdettävä lapsia ulkoiluttamaan ja liikuttamaan. Kotitöistä ruuanlaitosta, rauhoittumisesta jne voidaan tietenkin tinkiä - taaskin koska arvon päivähoitorouvat eivät viitsi pistää kumisaappaita jalkaansa.
Ulkona keksii tekemistä kun vaan viitsii. Nykyään on hyvät varusteet ilmiesesti kaikilla muilla paitsi näillä ammattilaisilla. Päivänvaloksi kun ei voida me vanhemmat muuttua.
Kommentit (125)
juuri näin olen minäkin ajatellut.
ulkoilusta vielä, usein aamupäivällä ja iltapäivällä on pimeää. kaikkein valoisisnta ja ihaninta aikaa yleensä on juuri 12-14 välillä kun useimmat lapset nukkuvat päikkäreitä.
Olen pitkään ollut sitä mieltä että kaikki ryhmän vanhemmat pitäis pakottaa joka syksy toiminnan alkaessa päiväksi katsomaan päiväkodin arkea ja sen jälkeen heidän olisi syytä tehdä yhdessä listaa toiveista mitä he YHDESSÄ haluavat..
No miksi ihmeessä teillä ei sitten tehdä mitään tällaista? Kyllä meidän pk:ssa on ahkerasti vanhempainiltoja, keskusteluja, tarhaan tutustumista ym. Jos ei henkilökunta itse kerro vanhemmille, mitä näiltä toivoo (so. ei toimita yhdessä vaan napit vastakkain) niin mistäs ne vanhemmatkaan voisivat jotenkin telepaattisesti tietää, mitä heiltä toivotaan.
vanhempainillat kaksi kertaa vuodessa, vanhempaintoimikunta kokoontuu joka toinen kuukausi ja avoimet ovet on läpi vuoden. ONGELMA on nämä samat kiireiset MINÄ, MINUN ja MINULLE vanhemmat jotka ovat liian kiireisiä osallistumaan näihin.
Ps. Pihavalaistus kuuluu kunnalle mutta miten sitä kuntaa saa sitä parantamaan kun se maksaa rahaa. Sama juttu on rikkinäisten leikkivälineiden kanssa. Risat haetaan kyllä pois mutta uutta ei tule. KUNNAT SÄÄSTÄÄ!!!! herätkää vanhemmat tähän ja nostakaa meteliä. Henkilökunnan on turhaa purnata, mitään EI tapahdu.....
Meillä on ihana päiväkoti, jossa on hyvät hoitajat. Vaikka joka säällä ei ulkoiltaisi aina, ei tulisi mieleenikään valittaa moisesta. Lapset ovat turvallisessa hoidossa ja saavat virikkeitä. Nauran salaa sisälläni aina teille vinkuja vanhemmat kaikissa vanhempainilloissa, jotka kehtaatte vaatia Mico-Petterillenne sitä sun tätä ja valittaa olemattoman pienistä asioista. Miten ihmeessä kestätte elämäänne? Ehkä ette sitä sen vuoksi juuri kestäkään, että pipo kiristää vähän liikaa.
Kyllä minunkin mielestäni ensisijainen kasvatus- ja ulkoiluvastuu on aina viime kädessä lasten vanhemmilla. Ap varmaan toivoo, että päiväkoti laittaisi eväät mukaan kotiin ja kyyti hakisi aamulla lapset valmiiksi laitettuina hoitoon ja takaisin, pesisi vielä ennen lähtöä, ettei äidin tarvitsisi työpäivän jälkeen pestä lapsiaan, saati laittaa näille ruokaakaan. Hei, etköhän nyt ole vähän turhan ronkeli. Ota iisisti. Lapset ovat kuitenkin olleet ainakin kerran ulkona.
Mä olisin ennemmin huolissani siitä, jos pikku raasut joutuisivat olemaan ulkona kurjassa säässä, saati sellaisessa, mihin en itsekään haluaisi väkisin mennä. En pidä sateesta ja tuulesta, saati kovasta pakkasesta, vaikka lasten halun vuoksi tulee ulos mentyä monesti säästä huolimatta. Eli etkö itse haluaisi värjötellä sateessa? Hanki itsellesi kunnon kamat ja menet ulos raikastumaan työpäivän jälkeen tai lopetat mussuttamisen.
kuin että ulkoilu jätetty väliin...
jos päivähoitomaksulle (max. 233€/lapsi/kk) ei tule vastinetta niin koitappa palkata lapselle hoitaja samalla rahalla ja kustantaa aamupala, lounas, päivällinen sekä askartelu ym. materiaalit.
Hesarissa juuri perhe haki kahdelle lapselle hoitajaa kotiin ja tarjosivat palkkaa 1900€/kk
Vertauksesi vähän ontuu, koska kyseessä yhden perheen lapset, päiväkotiryhmässä niitä lapsia on läjäpäin. Mun mielestäni tuo melkein kaksi ja puoli sataa kuussa on paljon, jos pk on vain lasten säilytys-, ei HOITOpaikka.
Olen siis 26, ja voin kyllä hyvällä omallatunnolla vastata, että me ulkoilemme lähes poikkeuksetta sekä aamu- että iltapäivällä. Kyse ei ole siitä, vaan siitä että ottaa kaaliin kun nykyään vaan on totuttu vaatimaan, vaatimaan ja vaatimaan. On oikeasti täysi mahdottomuus toteuttaa 20 perheen toiveet ja vaatimukset vaikka päällänsä seisoisi. Itse olen mielummin ulkona kuin sisällä, mutta en kyllä voi ymmärtää kuinka kehdataan kaikesta marista, varmasti aloittajan päiväkodissa on syynsä olla sisällä.
Ja "normaaleista" kun puhuin, niin puhuin yleisellä tasolla, lähinnä oman ryhmäni ja aiempien ryhmien lapsia miettien. Heistä ne tasapainoiset, maalaisjärjellä kasvatetut pärjäävät kyllä satunnaisesti päivän sisällä, erityistä tukea tarvitsevat tai siihen suuntaan menossa olevat lapset eivät niinkään... Ei se lapsi siitä suuremmin kärsi jos se liikunnantarve joskus jää tyydyttämättä päiväkodissa, kotonahan sen asian voi korjata!! Ja jos ei voi, niin silloinkaan ei mielestäni kannata päiväkotia syyttää vaan miettiä, onko sitten aikaa ja innostusta niille lapsille ja mitkä ne omat asenteet pohjimmiltaan on. Pimeys on toki kurjaa, mutta mikäli ei ulkomaille muuta, niin eiköhän siihenkin vain ole jokaisen lapsen totuttava. Eikä siitä valitettavasti voi minnekään valittaakaan...
Joo olen kyllä nyt vähän tuohtunut tän asian tiimoilta, mutta on vaan niin viime aikoina tympinyt tää nykyinen meno, aloittaja nyt suotta saa toimia mun syntipukkina...
niin väitän että kyllä suomalaisessa päivähoidossa saa vastinetta rahoilleen, silläkin uhalla että pimeässä ei ulkoilla tmv.
päivähoidossa työskentelevät ihmiset ovat kohta täysin nurkkaan ajettuja kun kaikki haluavat "vastinetta rahalle". yksi kieltäytyy tuomasta kurakamoja kun kosteusuojat riittää, mutta kuraantua ei kovasti kuitenkaan saisi (auto sotkeutuu kun isi hakee) toinen haluaa virikkeellistä toimintaa, kolmas ulkoilua. yhden mielestä ruokaa ei tarvitse syödä ja toisen mielestä pitää syödä vähintään desi päivässä...
yksi haluaa lapsen nukkuvan vähintään puolitoista tuntia ja toinen ei halua lapsen nukkuvan lainkaan.
isänpäiväksi ei riitä kortti vaa pitäis olla myös lahja. tai päinvastoin jos tehdään lahja niin tulee tympeitä kommentteja että että sitten viitsineet kortteja tehdä.AAARRRGGGHHHHHHHHHHHHH.........
Olen pitkään ollut sitä mieltä että kaikki ryhmän vanhemmat pitäis pakottaa joka syksy toiminnan alkaessa päiväksi katsomaan päiväkodin arkea ja sen jälkeen heidän olisi syytä tehdä yhdessä listaa toiveista mitä he YHDESSÄ haluavat..
Meillä on ihana päiväkoti, jossa on hyvät hoitajat. Vaikka joka säällä ei ulkoiltaisi aina, ei tulisi mieleenikään valittaa moisesta. Lapset ovat turvallisessa hoidossa ja saavat virikkeitä. Nauran salaa sisälläni aina teille vinkuja vanhemmat kaikissa vanhempainilloissa, jotka kehtaatte vaatia Mico-Petterillenne sitä sun tätä ja valittaa olemattoman pienistä asioista. Miten ihmeessä kestätte elämäänne? Ehkä ette sitä sen vuoksi juuri kestäkään, että pipo kiristää vähän liikaa.
Kyllä minunkin mielestäni ensisijainen kasvatus- ja ulkoiluvastuu on aina viime kädessä lasten vanhemmilla. Ap varmaan toivoo, että päiväkoti laittaisi eväät mukaan kotiin ja kyyti hakisi aamulla lapset valmiiksi laitettuina hoitoon ja takaisin, pesisi vielä ennen lähtöä, ettei äidin tarvitsisi työpäivän jälkeen pestä lapsiaan, saati laittaa näille ruokaakaan. Hei, etköhän nyt ole vähän turhan ronkeli. Ota iisisti. Lapset ovat kuitenkin olleet ainakin kerran ulkona.
Mä olisin ennemmin huolissani siitä, jos pikku raasut joutuisivat olemaan ulkona kurjassa säässä, saati sellaisessa, mihin en itsekään haluaisi väkisin mennä. En pidä sateesta ja tuulesta, saati kovasta pakkasesta, vaikka lasten halun vuoksi tulee ulos mentyä monesti säästä huolimatta. Eli etkö itse haluaisi värjötellä sateessa? Hanki itsellesi kunnon kamat ja menet ulos raikastumaan työpäivän jälkeen tai lopetat mussuttamisen.
Sinä oletkin joku hyvin toimeentuleva nainen joka tekee puolikasta päivää ja mies tienaa 5000. Sulla on vara valita, mitä teet iltaisin, palkkaatko siivoojan vai tuletko kahdelta kotiin ja ulkoilutat lapset. Oletko ajatellut, ettei kaikilla ole sitä mahdollisuutta? Todellisuus on, että ruuan jälkeen pesulle ja nukkumaan! Ajattele, esim pitkät työmatkat.
En tosiaankaan. Toinen meistä on pienipalkkaisessa työssä, noin 2500 e/kk ja toinen opiskelija, joka ei tällä hetkellä saa penniäkään mistään. Tuossa just äsken pikaimuroin ja mies siivosi vessan. Ei ole varaa valita mitä tehdään iltaisin. Ruuan jälkeen on käyty ulkona, vaikka on ulkoiltu päiväkodissakin. Ei siellä tarvitse koko iltaa pyöriä, sitten pesun kautta nukkumaan. Olemme onnekkaita, ettei ole pitkiä työmatkoja, hoitopäivät 7-9 h. Ne on niitä elämänvalintoja vain. Ymmärränhän minä, mutta jos ei itse ulkoiluta lapsiaan niin turha odottaa, että päiväkodissa tehtäisiin kaikki puolesta? Voithan itse mennä päiväkotiin katsomaan sitä touhua muutamaksi päiväksi, miten paljon siellä on työtä ja monta lasta. Eivät ne siellä ehdi, kuin just rutiinit tekemään.
Ei minusta joka säässä tarvitsekaan ulkoilla, vilustuu vielä huonossa ilmassa pitkään olemisesta. Mut ainahan siitäkin voi syyttää päiväkotia.
233e/kk on sairaan pieni summa pariskunnilta lapsen hoidosta! Itse olen yh ja joudun maksamaan saman verran yksin. Sitten vielä jotkut laiskat mammat jaksaa valittaa,jos on yksi ulkoilu jäänyt väliin. Sisällä olo on vielä haasteellisempaa hoitajille, kuin se ulkona tönöttäminen. Pipo on vähän kireällä joillakin. säälin lapsianne!
tungin korvia myöten mudassa olevan 3,5-vuotiaan vaunuihin, jotka menivät mustiksi. Ja eiku bussipysäkille räntäsateeseen odottelemaan bussia. Jee
että lasten pitää ulkoilla 2 kertaa päivässä??!! Jos kyse on raittiista ilmasta, niin eiköhän olennaista ole montako tuntia päivässä on ulkosalla, jos liikunnasta, niin kyllä sisälläkin voi liikkua.
Meidän päiväkodissa ulkoillaan *aina*, vain pakkasraja -15 on este. SDe ei täällä Helsingissä kovin usein täyty. Minusta sekin on liioittelua.
niin kyllä minua säälittää viedä ne tällaisessa myrskyssä kahdeksi tunniksi ulkoilemaan.
Tuo on niin totta kun osa vanhemmista haluaisi että ulkoillaan säässä kuin säässä. ja osa katsoo kauhistuneena kun alpset on rapaisia kun tullaan hakemaan. ja kun niitä lapsia on 21 joka tekee n.40 vanhempaa ja erilaista toivetta.
Kyllä minä ainakin teen töissä niin kuin parhaaksi katson. En itse kyseenalaista lääkärinkään ammattitaitoa ja urputa jos hän ei määrää antibioottikuuria. Jotenkin tuntuu että päiväkodin henkilökunnan pitäisi ottaa neuvoja vastaan kaikilta ja toteuttaa niitä hyvinkin ristiriitaisia ohjeita. Minä kyllä pitkälle sanelen vanhemmille, että nämä ovat meidän säännöt, perustelen ne enkä ole kyllä juuri kuullut urputusta. tai sitten ne ovat näitä jotka täällä valittaa, mutta ei kehtaa tehdä sitä päin naamaa.
että mietittekö te myös niitä lapsia, jotka ovat hoidossa klo 17 asti... varsinkin niitö 1-2-vuotiaita, jotka palelevat helpommin ja liikkuvat huonommin esim. juuri kävelemään oppineet. Lisänä vielä vaipalliset, joiden kakkavaippaa ei huomata kaikkien ulkoiluvarusteiden alta... peppu palaneena kun pääsevät kotiin, niin tuleehan sitä palautetta.
Asiassa kun on monta puolta ja kaikkia toiveita ei pystytä huomioimaan valitettavasti. Henkilökunta tekee parhaansa, mutta aina sekään ei riitä.
ensinnäkin, keskustellaanko tässä pinossa siitä, että pitäisikö päivähoidossa ulkoilla vai yleisesti kaikista ongelmista päivähoidossa? mielestäni tässä keskustellaan nyt ulkoilusta, kenenkään yliherkän paskan työpäivän tehneen ei nyt kannattaisi tulla luettelemaan mikä KAIKKI mättää maailmassa jos kysymys on tästä yhdestä asiasta.
olen itse sitä mieltä että ulkoilu on oikeasti terveydelle, niin henkiselle kuin fyysisellekin, aivan elintärkeää. monista asioista on helppo livetä erilaisin syin pimeys, kylmyys, tuuli jne jne. siksi olisikin parasta että tälläisistä asioista oikeasti olisi SÄÄNNÖT, joita noudatetaan puolin toisin. ainakin minä henk.koht odotan että päiväkodissa lapseni saavat ulkoilla kaksi kertaa päivässä ja tästä voidaan poiketa erikoistapauksissa kuten TODELLA huono sää. tämäkin pitäisi mielestäni määritellä niin, ettei kaikkein laiskin eukko sitä määrittele vaan esim pakkasraja jne. toisekseen vanhemmille täytyy myös olla selkeät ohjeet esimerkiksi vaatetuksesta joka täytyy toimittaa päiväkotiin. ja tämä on semmoinen asia mikä oikeasti pitäisi miettiä, on todella rasittavaa väitellä jostain kosteussuojat/kuravaatteet jne.
ja ihan oikeasti, miten te voitte vaan hyväksyä sen, että päiväkoti todella on joku lastensäilytyspaikka ja teidän tulee silti järjestää esim liikunta jne lapsille. ettehän hyväksy sitä koulultakaan, vai ruvetaanko vaan heivamaan lapset ylä-aste nimiseen taloon ja sitten illalla opetetaan niille äikkää ja pesäpalloa.
En tosiaankaan. Toinen meistä on pienipalkkaisessa työssä, noin 2500 e/kk ja toinen opiskelija, joka ei tällä hetkellä saa penniäkään mistään. Tuossa just äsken pikaimuroin ja mies siivosi vessan. Ei ole varaa valita mitä tehdään iltaisin. Ruuan jälkeen on käyty ulkona, vaikka on ulkoiltu päiväkodissakin. Ei siellä tarvitse koko iltaa pyöriä, sitten pesun kautta nukkumaan. Olemme onnekkaita, ettei ole pitkiä työmatkoja, hoitopäivät 7-9 h. Ne on niitä elämänvalintoja vain. Ymmärränhän minä, mutta jos ei itse ulkoiluta lapsiaan niin turha odottaa, että päiväkodissa tehtäisiin kaikki puolesta? Voithan itse mennä päiväkotiin katsomaan sitä touhua muutamaksi päiväksi, miten paljon siellä on työtä ja monta lasta. Eivät ne siellä ehdi, kuin just rutiinit tekemään.
Ei minusta joka säässä tarvitsekaan ulkoilla, vilustuu vielä huonossa ilmassa pitkään olemisesta. Mut ainahan siitäkin voi syyttää päiväkotia.
Sinun miehesi 2500 on luksussumma ja pitkä työmatka ei todellakaan ole valintakysymys! Meillä päin ei ole laboratoriohoitajille ja sähköasentajille töitä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Etkö ala tajuta? Lähdenkö Helsinkiin sen takia, että saataisiin työpaikat, mutta helevetin kallis koti? Kaikki kontaktit ja tukiverkot jää tänne! Yritä ajatella kuule laajemmin! Kohta joka neljäs kansalainen on työtön ja te mammat lässytätte siellä paskaa!
Terkuin kaksi pätkäläistä.
että siellä pihalla voi olla niitä alle vuoden ikäisiä pieniä rääpäleitä? Oman lapsen hoitopaikassa on yksi pieni lapsi aina myöhään. Jää sinne pihalle, kun haen omani. Tänään se pieni säälitti oikeasti, kun oli topattu ja puettu niihin sadevarusteisiin, niin ettei pystynyt liikkumaan eteenpäin. Jos ovat tulleet pihalle jo klo15, niin pitkä on ulkoilu sille vuoden vanhalle sateessa:( Eli ei kannata niitä vuoden vanhoja vielä päiväkotiin laittaa.
Olosuhteiden pakosta päiväkodissa on myös pieniä lapsia jotka eivät millään jaksa kahta pitkää ulkoilua joka päivä. jos iltapäivällä lähdetään ulos välipalan jälkeen (olettaen että klo 16 hoidosta haettava lapsi saa sen tunnin iltapäivä ulkoilua) ollaan ulkona n. klo 15. Nykyään hoidossa painopiste on siirtynyt iltaan etenkin pienten lapsien kanssa niin eivät alle 3.v lapset jaksa ulkona klo 15-17. vaippa on märkä, paleltaa, väsyttää, on nälkä jne.
Kuinka moni alle 3.v lapsen vanhempi haluaa lapsensa olevan ulkona joka iltapäivä klo 15 ->
ulkoilukeskusteluun, niin tutkimuksissahan se on todettu, ettei koululiikuntakaan riitä koululaisten tarpeisiin. Vaan perheiden on tosiaankin satsattava vapaa-aikaansa ja iltoja liikuntaharrastuksiin.
Kyllä päiväkodissa riittää, että ainakin kerran päivässä ollaan ulkona, ei sinne tarvitse väen vängällä kahteen kertaa raahautua. Esim. aamupäiväulkoilua pidentämällä (2 een tuntiin) on päivän kokonaisulkoilumäärä
sama kuin 1 ap+1 ip, eikö?
Kuinkahan moni vanhemmistä esim. tietää tarkkaan kuinka pitkä ulkoilutuokio aamupvällä on. Meidän pk:ssa lähes poikkeuksetta 1,5-1 h 45 min aamupäivisin. Joskus ap sisällä ja ip:llä tullaan sitten ulos jo 14.30. Pieni joustavuus ei ole pahitteeksi!
Lapset tarvitsee ulkoilua! Meillä on lapset kotona halailemassa vanhempia ja leikkimässä sen jälkeen kun haetaan päikkäristä, äiti laittaa ruokaa, isä ulkoiluttaa koiraa. Sitten on esikoisen läksyt ja syönti. Sitten mennäänkin pesulle ja nukkumaan.
Ps. laitan tätä viestiä, koska nyt on leikit menossa pienellä!