Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tultiin juuri kotin ja taaskin on päiväkodissa jätetty iltapäiväulkoilut väliin

Vierailija
10.11.2008 |

Viisivuotias hyppii kirjaimellisesti seinille.

ON se kumma, että koko päivänä ehditään olla vain vajaa tunti aamupäivällä ulkona. Vaikka on viisaita ja yliopistotutkinnon suorittaneita ihmisi'ä eivät tajua että pienen lapsen hyvään hoitoon kuuluu PALJON liikuntaa ja ulkoilua. Ja päivänvaloa. "Pedagoginen vuorovaikutus" toteutuu niissä puuhissa ihan yhtä lailla.

Marraskuisen illan pimeydessä, kun olisi aika aika rauhoittua ja olla perheen kanssa kotona, on lähdettävä lapsia ulkoiluttamaan ja liikuttamaan. Kotitöistä ruuanlaitosta, rauhoittumisesta jne voidaan tietenkin tinkiä - taaskin koska arvon päivähoitorouvat eivät viitsi pistää kumisaappaita jalkaansa.

Ulkona keksii tekemistä kun vaan viitsii. Nykyään on hyvät varusteet ilmiesesti kaikilla muilla paitsi näillä ammattilaisilla. Päivänvaloksi kun ei voida me vanhemmat muuttua.

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein hakenut lasta ruoka-aikaan hoidosta ja yllätys yllätys! Hoitajat syödä mussuttavat itse, oli kyseessä aamupala, lounas tai iltapala. Ne pienet, jotka eivät osaa syödä, joutuvat jotenkin lapioimaan sormillaan jotain suuhunsa, koska ne tätit keskittyvät itse syömiseen. Ei mulla ole omassa työssäni mahdollisuutta syödä rauhassa 3*30 min päivässä välittämättä töistäni. Aivan pienet 8-10 kuiset eivät osaa syödä ja täditkään eivät syötä. Syövät vain itse, syövät ja syövät ja syövät.

Kokemus kahdesta päiväkodista.

Jos alatte syyllistämään, miettikää niitä vanhempia joilla on oikeasti pienet palkat ja pakko saada perheelle elanto! Kaikilla ei ole isopalkkaista miestä. Pakko vain viedä pieni hoitoon.

Vierailija
62/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jakaa hoitomaksun hoitopäivää kohti ja jos lapsi on hoidossa esim. 10 tuntia/päivä. Rahalla saa tosiaan ruoat ja turvallisen hoidon.

Kaikestahan voi aina valittaa ja vinkua. Onneksi en ole sellainen :) Olen erittäin tyytyväinen ollut aina lasteni hoitoon. Lapsia on neljä ja vanhin jo 17 vuotias.

Kiitos kaikille hoitajille jotka jaksavat tehdä tärkeää työtä!!

T:Kirsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten joku kertoi että jossain on jo 2 tunnin minimimäärä kirjattu VARHAISKASVATUSSUUNNITELMAAN

todella hyvä idea !

(JA 1-3 vuotiaat on ihan eri juttu kuin 5-vuotiaat. Suoraan sanottuna niiden paikka on kotona. Tosin itse ulkoilin 1-3 vuotiaidenkin kanssa joka päivä kotona ollessani 2 x ,vähintään, yhteensä vähintään 3 tuntia. Ei muuten sairastettu räkätauteja juurikaan.)

Esimerkiksi SVOLin suosituksissa PÄIVITTÄINEN MINIMImäärä liikuntaa tarhassa on 2 tuntia. Ei kultakirjaimia mutta jonkinmoista asiantuntijuutta lienee taustalla.

Vierailija
64/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

me maksetaan ruoasta, mitään muuta taukoa syömiselle ei ole kuin samaan aikaan lasten kanssa. En tiedä mitään muuta työpaikkaa jossa syöt lapsille valmistettua mautonta ruokaa, hyppäät vähän väliä kesken ruokailun voitelemaan leipää, pyyhkimään kaatuneita maitolaseja, imuroimaan rikki menneen lasin, antamaan jollekin ruokaa lisää, pilkkomaan jne. Ja vielä amksan siitä ilosta. Vaihtaisin sen koska tahansa siihen, että saan pitää vaikka 20 min ruokatunnin ja syödä vaikka omia eväitä.

Vierailija
65/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodin ruokailut ei kestä 30min/kerta. Aamupalalla ekat on syöneet jo 8.10 hoitoon tulee koko ajan lisää lapsia aamupalalle ja sen äiväkodin mäkin haluan nähdä ,missä aikuiset istuu ruokailemassa vain itse kun lapsia tuodaan hoitoon, äitikö sen puuron lautaselle lappaa? tai missä pidetään alle 1.v lapsia nälässä kun ei syötetä....

Vierailija
66/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin pelattiin salissa hikipäässä sählyä lasten kanssa. Voi aki sitä sisälläkin liikkua. Ja kyllä siellä ulkona suurin osa lapsista istuu hiekkalaatikolla, keinussa tai aikuisen sylissä. pienimmät maassa tai rattaissa. Ei ne siellä liiku sitäkään vähää kuin sisällä.

Vierailija
67/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi SVOLin suosituksissa PÄIVITTÄINEN MINIMImäärä liikuntaa tarhassa on 2 tuntia. Ei kultakirjaimia mutta jonkinmoista asiantuntijuutta lienee taustalla.

JA LIIKKUAHAN VOI AIVAN YHTÄ HYVIN SISÄLLÄKIN OSAN TÄSTÄ!!!

Lisäksi on olemassa myös suositus, että leikki-ikäinen tarvitsee päivässä kolme tuntia liikuntaa. Se muodostuu siis n. kahdesta tunnista päivähoidossa, päivähoitomatkoista kävellen tai pyörällä ja vielä tarvittaessa ilatulkoilusta OMIEN VANHEMPIEN kanssa. Joillakin lapsilla on toki liikunnallisia harrastuksiakin.

En usko, että missään päiväkodissa ollaan ilman syytä sisällä iltapäivällä. Joklainen päiväkodissa työskennellyt tietää, että iltapaäivällä lapset väsyvät tai energiaa on liikaa, jos sitä ei pääse purkamaan. Tällöin meno yltyy ja voi sattua riitoja ja vahinkoja sisällä tavallista enemmän. Usein iltavuoroon jää yksi hoitaja /ryhmä neljän jälkeen, ja usein lapsia yli kymmenen vielä paikalla. Periaatteessa tästä lössistä on helpompi huolehtia ulkona yhdessä toisten osastojen aikuisten kanssa, kuin sisällä, sillä yhden aikuisen on paha revetä moneen huoneeseen valvomaan...

Itse olen päätynyt jäämään lasten kanssa sisälle seuraavista syistä: Useammalla kuin muutamalla lapsella ei kuravaattaieta mukana, piha hengenvaarallisen liukas, ulkovaloista osa lampuista palanut eikä ole päivän aikana tultu vaihtamaan, pakkasta yli15, hankilöstövajaus iltapäivässä (jolloin etenkin iltapäivällä hämärtyessä lasten asianmukainen valvonta pihalla mahdotonta).

Vierailija
68/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syitä" on tietenkin monia

Vierailija
69/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on työvoimapula

Vierailija
70/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ip ulkoilu on jätetty väliin ja syynä on kyllä ollut kamala sää, lue myrsky.

Mitään sellaista, että jollaine ei olisi kamppeita, en ole ikinä kuullut.

Ja kyllä, olen kiinnostunut lasten päivästä ja kysyn aina pikaiset kuulumiset.

Vierailija
71/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on jopa ryhmien välillä samassa pk:ssa. Esimerkiksi meillä yhtenä päivänä kun vein sitä 5-vuotiasta neuvolan takia myöhemmin, 1-2 vuotiaat olivat aamupäiväulkoilemssa hyvällä mielellä kaikkine kamppeineen mutta tämän 5-vuotiaan ryhmässä "satoi"

-ap-

Vierailija
72/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos lapsesi on terve 5v ei hän todellakaan hypi seinillä sen takia ettei ole ollut iltapäivällä ulkona.

Olisin huolissani jos 4v poikani tekisi samoin.

Ei onneksi vaikuta ovatko sisällä vai ulkona päiväkodissa. Yhtä ihana rauhallinen lapsi kuitenkin.

Tutkituta lapsesi ap, vielä on aikaa ennen koulun alkua.

Vierailija
73/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun parhaassa tapauksessa ehtii ko 16 hakemaan lasta hoidosta, luovii kotiin, antaa pienen välipalan lapsele, käy pikaisen pissalenkin koiran kanssa lasta mukana raahaten, tekee ruokaa, syöttää mukulan jne pakoliset hommat, niin kylläpä kello alkaa lähennellä kuutta. Toki siinä voi vielä ulos lähteä, jos jaksaa tai lapsi jaksaa, mutta paljoa ei ehdi kun klo 20 pienen pitää olla jo nukkumassa. Ja suoraan hoidosta ei tietty voi ulos jäädä, kun lapsi kuolee muuten nälkään.

Kyllä mä vaan ymmärrän ap:n pointin ja olen enemmän kuin onnellinen, että lapseni on hyvässä hoitopaikassa, jossa ulkoillaan päivittäin ja liikutaan reippaasti sisälläkin.

Ota ap yhteyttä ylempään portaaseen. Jos päiväkodin johtajan kanssa keskustelu ei kerran tuota tulosta, niin hänen esimiehensä kanssa juttelu vauhdittaa varmasti asiaa. Todennäköisesti päiväkodin hoitosuunnitelmassa tms. lukee, että ulkoillaan päivittäin klo 15-> tms. Sitä pitää noudattaa ja jos ei, niin mitä muuta jätetään päivän mittaan tekemättä?..

Vierailija
74/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitte suomalaiset naiset hävetä, kun mollaatte varsin mainiota ja edullista päivähoitojärjestelmäänne tähän malliin.

Ihan vertailun vuoksi kerrottakoon, että täällä Tanskassa lapseni ph-maksu on euroiksi muunnettuna noin 700 eur / kk. Hintaan sisältyy itse hoito, ei muuta. Esim. ruokaa lapset eivät hoidossa saa, kaikilla muksuilla on omat eväät joka päivä koko hoitopäiväksi.

Joten kannattaisi totisesti arvostaa sitä mitä teillä siellä Suomessa on. Vaikka nyt sitten joskus ulkoiltaisiin "vaan" kerran päivässä. Missä muuten on se määräys, että lasten tulee ulkoilla hoidossa kaksi kertaa päivässä - Suomen laissako?

Vierailija
75/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilu todella kuuluu päiväkodin arkeen tai ainakin lapsen päivään! Ihan jo koko kehityksen kannalta pieni lapsi tarvitsee ulkoilua ja ulkoleikkejä.

Meillä 6v. on ollut yksityisessä päiväkodissa ja nyt eskarissa. Siellä ulkoillaa joka päivä aamulla ja iltapäivällä. Me vanhemmat olemme vieneet sinne ylimääräisiä varavaatteita, jos jollain lapsella ei satu olemaan sopivia vaatteita mukana.

Ulkona näkee aivan hyvin vahtia lapsia ja siellä on valaistusa ja riittävä määrä henkilökuntaa.

Lue ap. päivähoidon tavoitteet ja suunnitelmat, kysy asiaa kuntasi päivähoidosta vastaavalta henkilöltä.

Vierailija
76/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ammattikasvattaja

Vierailija
77/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita, ap, lapsesi Luonnossa kotonaan -päiväkotiin, niin ei lapsen tarvitse nyhjöttää sisällä!

Meidän tytön päiväkodissa sisällä ollaan vain päivälevon verran (noin 1,5 tuntia) ja lisäksi kerran viikossa on ns. kotipäivä, jolloin ovat sisähommissa (leipovat tms.). Mutta näinäkin päivinä aamupäivä ollaan ulkona.

Muuten ovat ulkona (metsässä) säällä kuin säällä. Varustuksen ja vaatetuksen tulee tietenkin olla kohdallaan, muuten ei kellään ole kivaa.

Vierailija
78/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

233e/kk on sairaan pieni summa pariskunnilta lapsen hoidosta! Itse olen yh ja joudun maksamaan saman verran yksin. Sitten vielä jotkut laiskat mammat jaksaa valittaa,jos on yksi ulkoilu jäänyt väliin. Sisällä olo on vielä haasteellisempaa hoitajille, kuin se ulkona tönöttäminen. Pipo on vähän kireällä joillakin. säälin lapsianne!

Vierailija
79/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kerätyt syy: Sataa, näyttää siltä, että rupeaa satamaan. Yleisin syy on tämä, että näyttää siltä, että kohta rupeaa satamaan.

Onneksi lapseni pääsi erityistarhaan jossa on tiukka struktuuri.

Siinä tarhassa ulkoillaan jokapäivä, vaikka sataisikin. Tarhassa on dysfaattisia ja adhd lapsia.

Lapseni tarha on ihana, mutta tavis tarhoja en arvosta mitenkään.

Vierailija
80/125 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tarvitsee ulkoilua! Meillä on lapset kotona halailemassa vanhempia ja leikkimässä sen jälkeen kun haetaan päikkäristä, äiti laittaa ruokaa, isä ulkoiluttaa koiraa. Sitten on esikoisen läksyt ja syönti. Sitten mennäänkin pesulle ja nukkumaan.

Ps. laitan tätä viestiä, koska nyt on leikit menossa pienellä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi