Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saisit ylityöt samalla veroprosentilla kun normaalin palkan, tekisitkö enemmän ylitöitä?

Vierailija
26.05.2026 |

Itseä ei ylityöt kiinnosta kun veroja menee liika paljon

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ylitöitä?

(ei kaikissa hommissa sellaisia ole edes tarjolla ja usein ne venymiset laitetaan liukumien piikkiin)

Vierailija
2/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin, voisi hemmotella perhettä kesälomalla matkustelemalla tai käymällä lintsillä. Nyt 52% veroprosentti ylitöistä  ei paljoa motivoi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu tekee ylitöitä antaakseen rahat verottajalle

Vierailija
4/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin, voisi hemmotella perhettä kesälomalla matkustelemalla tai käymällä lintsillä. Nyt 52% veroprosentti ylitöistä  ei paljoa motivoi. 

Ja syy, ettet voi nostaa verokorttisi tulorajaa on?

Vierailija
5/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaankaan tekisi, mutta mikä juttu tää on, että "on niin paljon korkeampi veroprosentti, yhyyyy"? Muokkaa sitä verokorttiasi, nuija.

Vierailija
6/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein kaikki ylityöt mitä vain työnantaja salli lain puitteissa. Nyt mulla on paljon isompi eläke kuin työkamuilla jotka rutisee koko ajan rahan vähyyttä. 😎

Vierailija
7/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi. Vapaa-aika arjessa tärkeämpää. 

Vierailija
8/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varmaankaan tekisi, mutta mikä juttu tää on, että "on niin paljon korkeampi veroprosentti, yhyyyy"? Muokkaa sitä verokorttiasi, nuija.

Jos vuositulorajaa nostaa, nousee myös ihan normaalin palkan veroprosentti.

Vierailija
9/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitöihin pitää olla määräys. Meillä on monella työntekijällä oletus, että ihan vain päivää jatkamalla ja toimistolla istumalla saa palkkaa ylityöstä ja kiukku on melkoinen, kun pomo selittää, että vetoaminen ylitöihin ja tuntilistan esittäminen ei riitä, pitää olla se määräys.

Vierailija
10/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylitöihin pitää olla määräys. Meillä on monella työntekijällä oletus, että ihan vain päivää jatkamalla ja toimistolla istumalla saa palkkaa ylityöstä ja kiukku on melkoinen, kun pomo selittää, että vetoaminen ylitöihin ja tuntilistan esittäminen ei riitä, pitää olla se määräys.

Meillä saa tehdä 16 tuntia ylitöitä kuukaudessa, mutta tuosta yli pitää olla hyvät perusteet. 

Vierailija
11/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se pysyy korkeana, vaikka yrittäisi muuttaa pienemmäksi, verottaja kun ilmoittaa, että tulojen tulee laskea olennaisesti, jotta prosentti pienenee loppuvuodeksi (jos siis ajattelee, että koska maksoi alkuvuodesta paljon veroja, voi olla kokonaan maksamatta loppuvuoden).

Vierailija
12/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, mutta kyllä se eri tavalla kannustaa tekemään ylitöitä kuin korkeampi prosentti ylitöitä varten.

Jos ajatellaan asiaa laajemmin, tuolla logiikalla töitä ei kannattaisi tehdä laisinkaan, koska tulovero on aina progressiivinen.

Vierailija
13/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla veroprosentilla niitä verotetaan kuin normaaliakin palkkaa.

Vierailija
14/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt on huonosti organisoitu ja resurssointi alimitoitettu jos ylitöitä pukkaa jatkuvasti. Poislukien esimerkiksi teollisuuden tilaushuiput jolloin ylitöitä tehdään jotta pystytään vastaamaan kysyntään. Ehkä ap tarkoittaa tämmöistä tilannetta.

Kannattaa oma veroprosentti laittaa semmoiseksi että tulorajat ei pauku ylitöitten takia. Omaverossa voi helposti laskea itselleen uuden verokortin ja  lähettää se palkkikselle ellei palkkis hae itse uusinta automaattisesti. Itse muuttelen veroprosenttia useamman kerran vuodessa sen mukaan miten paljon teen ylitöitä, tuleeko täydet bonarit vai olenko palkattomalla kuukauden tai kaksi tms. 

Vierailija
15/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tyhmyys. Minä ainakin teen töitä vuoden tulorajalla jolloin prosentti on sama teki ylitöitä tai ei. 

Vierailija
16/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. Olen sanonut pomoille ettei ylityöt kiinnosta. Tehköön joku muu, joka haluaa.

Vierailija
17/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tunneta käsitettä ylityöt. Jos menee pitempään, niin niitä tunteja voi sitten käyttää pois liukumina, kokonaisia päiviä ei saa plussatunneilla ottaa. Ylimääräistä palkkaa ei pitemmistä tunneista makseta. 

Vierailija
18/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotko todella, että verokortin tulorajaa nostamalla saat vaikutettua koko vuoden verotukseen yhtään mitenkään?

Googlaappa huviksesi marginaaliveroprosentti ja huomaat, että jo 30k vuosituloilla joutuu ylitöistä maksamaan suunnilleen puolet veroa.

Ja itse AP:n kysymykseen vastaus on, että en tiedä, mutta nykyään en ylitöitä tee ja syynä on juuri tuo, että niistä menee näin keskituloisena puolet veroihin. 1,5 kertaisella palkalla ylitöistä ei siis saa käytännössä yhtään enempää käteen, kuin normaalilta tunnilta. Olen siis senkin ajan ennemmin vapaalla.

Vierailija
19/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa tehdä 16 tuntia ylitöitä kuukaudessa, mutta tuosta yli pitää olla hyvät perusteet. 

Silloin teillä tulee olla kirjallinen määräys tuohon, omin päin ja ilman kirjallista, esimiehen allekirjoittamaan dokumenttia kyseessä ei ole ylityö.

Vierailija
20/43 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työssä ylitöitä ei ole, mutta ei kyllä kiinnostaisikaan tehdä. Mieluummin tekisin osa-aikaista vaikka tulot pienenisivät. Kyllä mulle vapaa-aika on paljon tärkeämpää kuin raha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi