Onko oikeasti niin että päiväkodin henkilökunta ei anna
lapselle antibioottia jos lapsella on kuuri 10 pvää joka pitää antaa 3 krt päivässä? Meillä vaaditaan lääkärintodistus lääkityksestä. Lääkäri ei ollut kuullutkaan moisesta.
Kommentit (18)
lääkitä lastasi. Voit antaa ekan lääkkeen aamulla ennen hoitoon menoa, toisen heti hoidon jälkeen ja kolmannen sitten illalla.
Korvatippoja (antibioottia) ainakin annettiin ilman mitään todistusta.
eivät saa vetää ainetta ruiskuun. Mutta itse olen ratkaissut asian niin, että olen vienyt lääkkeen valmiiksi ruiskussa. Laita vielä lapsen nimi ja lääkkeenantoaika teipillä päälle. Ja asiaa kannattaa kysyä suoraan hoitajilta, mikä on heidän kantansa. Vähän vaihtelee eri kunnissa.
T. Päiväkodin täti
Pitäisi olla 8 h lääkkeiden annon välillä joten se olisi pakko olla yksi kerta päivällä. -ap
tarvitsee kirjallisen ohjeen lääkäriltä, antibiootit ei jatkuvaa lääkitystä ole niin näitä ei anneta yleensä vaan on kodin tehtävä huolehtia antibioottikuurin antamisesta.
Päiväkodin tädit ovat luvanneet sen joka päivä antaa.
Olen tosin ihmetellyt, miksi lääkekuurilla oleva lapsi on päiväkodissa. Itse en osaa kuvitella sellaista tilannetta.
Toisaalta lääkärillä on varmaan vaihtoehtoja siihen tilanteeseen, että lääkettä ei voi antaa 8 tunnin välein. Voinee kai määrätä toisen lääkkeen, joka annetaan 12 tunnin välein tai sitten ohjeistaa, että se 8 tuntia ei ole niin tarkka.
Olen pphenkä anna lapselle lääkettä, ellei ole lääkärin ohjeita. Enkä myöskään annostele. Jos jotakin sattuisi niin vakuutus ei korvaa jos omin päin (vanhempien ohjeilla) lääkitsisin lapsia.
Eihän siihen enää erillistä lääkintäohjetta tarvita ?
...se on vieläpä peräisin lääkärin kirjoittamasta reseptistä, siis lääkärin antama ohje.
Kahdessa päiväkodissa ollut, ei ole ollut mitään ongelmia asian kanssa. On siis sovittu, että jos lapsi valittaa päänsärkyä tai aistiyliherkkyyttä, antavat lääkkeen ja soittavat jommalle kummalle vanhemmalle.
Hoitajien on tiedettävä, että lapsen lääkehoidosta on vastuussa juridisesti joku muu kuin hoitaja. Reseptin määrännyt lääkäri on siitä lääkityksestä vastuussa. Hoitaja ei voi antaa lapselle lääkkeitä omin päin/vanhempien ohjeistamana, koska jos lapselle tulisi esim. allerginen reaktio olisi se silloin hoitajan vastuulla. Hoitaja ei myöskään voi kieltäytyä antamasta lapselle lääkärin määräämää lääkettä, jos siitä todistus (esim. resepti) hänelle toimitetaan. Hoitaja ei saa annostella lääkettä ominpäin. Lääkäriltä voi pyytää valmiiksi annoksiksi pakattuja lääkkeitä esim. kertakäyttö silmätippapakkaukset, antibiootit pillereinä.
Alaikäisille ei anneta edes aspiriinia, koska sen antaja ei voi tietää, olisiko se mahdollisen allergisenreaktion aiheuttaja.
Oma kokemukseni on, että lääke jämähtää jo ruiskuun vartissa. Eli ei pysty enää antamaan. En muista minkäniminen antibiootti oli kyseessä.
Vierailija:
Oma kokemukseni on, että lääke jämähtää jo ruiskuun vartissa. Eli ei pysty enää antamaan. En muista minkäniminen antibiootti oli kyseessä.
Kun ollaan oltu koko päivä esim. mummulassa ja lähdetty illalla kotiin, niin ilta-annos on ollut mukana ruiskussa (ja ruisku muovirasiassa ettei painu). Kun rasian säilyttää jääkaapissa, niin ei ainakaan Clavurion ole jämähtänyt mihinkään.
Vierailija:
Alaikäisille ei anneta edes aspiriinia, koska sen antaja ei voi tietää, olisiko se mahdollisen allergisenreaktion aiheuttaja.
Mun mielestä lääkärin määräämä lääke on aika lailla eri juttu kuin käsikauppalääke. Toisen on lääkäri todennut tarpeelliseksi.
Pk:ssa ei myöskään annostella lääkettä, sinun vietävä ruisku jossa lääke valmiina.