Voiko nykyään vielä antaa pojalle nimeä tyyliin Antti Eeronpoika?
Vai onko mennyttä maailmaa?
Tuttu sanoi, ettei voi antaa, koska isästä ei ole koskaan sataprosenttisesti varmuutta.
Entäs tytölle, esim. Pinja Juhantytär,.Mielipiteitä?
Kommentit (71)
Kysy helluntaiseurakunnasta sitä asiaa.
Voi antaa, on hyväksytty nimi.
Olen nähnyt tuollaisia, nimiä,kun meidän seudulla luetellaan seurakunnan lehdessä kastettujen lasten nimiä.
Voit, jos sukunimesi on Eeronpoika.
Juuri kasteltiin, tuli isäntä taloon, lihava laps ja tukeva vauva, siinä meni vehkeet, ja nimi sointuu
Iiro Eero Aaronpoika.
Vierailija kirjoitti:
Juuri kasteltiin, tuli isäntä taloon, lihava laps ja tukeva vauva, siinä meni vehkeet, ja nimi sointuu
Iiro Eero Aaronpoika.
Eero Sönkönpoika
Mielestäni itsekkään ihmisen merkki, ei suositeltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi antaa. Isäisänisäni oli Valdemar Matinpoika.
Sivusta totean, että isänisänisä on mielestäni mennyttä maailmaa.
Muutoin kysymykseen: voi antaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni itsekkään ihmisen merkki, ei suositeltavaa.
Jep. Jotenkin junttia myös, ellei isä nyt satu olemaan joku kansakunnan vapauttaja, josta voisikin nimeä laittaa jatkumaan.
Voi antaa ja kyllä nimiä joskus näkeekin. Itse en edes ajatellut sellaista, kun lapsillemme nimiä mietimme.
Nimi näkyy ihan joka paikassa ja on typeryyttä, että lapsi joutuu sitä mukanaan kuljettamaan koko ikänsä, jos ei sitä muuta. Olin esimerkiksi poikani koulun päättäjäisissä ja siellä lueteltiin koko nimirimpsu. Lasten pankkikortit tulevat koko nimirimpsulla jne. joten olisi fiksua olla vain sen oman niminen eikä tunkea jotain isän nimeä väkisillä mukaan.
Ystävälleni oli laitettu tällainen Matti Mikonpoika nimeksi aikanaan ja hän halusi ehdottomasti pois sen Mikonpojan. Ystäväni isä oli pojalleen täydellinen hirviö ja välit olivat olleet huonot jo Matin ollessa alakouluikäinen. Matti asui äitinsä kanssa noin 12 vuotiaasta lähtien ja ei ole nähnyt isäänsä kuin muutaman hetken koko aikuisikänään, joten isän nimi, joka kummitteli koko ajan omassa nimessä, oli hänelle hyvin ikävä.
Voi tietty. Itse annoin pojalle ja tytölle. Esim Tapaninpoika ja Tapanintytär. Tykkään, mutta en todellakaan tiedä mitä muut ajattelevat tai mitä lapset tulevat tykkäämään kun ovat isoja :)
Voi. Meilläkin Jorma Mulkeronpoika täällä.
Eeronpoika on ok etunimi. Mutta jos vaikka merkitään patronyymi silloin tulee etunimet+patronyymi=antti eeronpoika eeronpoika.
Tunnen erään suvun jonka lapset saa kolmanneksi nimekseen kallenpoika/kallentytär. Koska eka edustaja oli kalle jonka vanhemmat eivät olleet tiedossa. Kalle oli 1867 jätetty erään maajussin ovelle.
Jukkapoika Pojanpoika koiranpoika Poikolainen
Voi antaa. Isäisänisäni oli Valdemar Matinpoika.