Antaisitteko kaverin ladata sähköautoa töpselistänne?
Moi! Olen miettinyt sähköauton hankkimista. Kertokaapa, miten mielestänne voisi hoitaa sähköauton lataamisen kun käy kaverin tai sukulaisten luona yökylässä. Kun tilanne on olennaisesti erilainen kuin bensa-autoilla. Kaverini tai sukulaiseni ei maksa bensoja minun autooni tietenkään, ja heidän sähkönsä käyttäminen menee samaan kategoriaan, paitsi että sen käyttämisen on melkein pakko onnistua, ainakin joissain tapauksissa kun asuvat kaukana.
Miten näissä tapauksissa pitäisi toimia? Olisiko kaksikymppiä suoraan kouraan ok? Tai täsmällinen korvaus auton mittarin mukaan sentilleen sillä summalla minkä he maksavat sähköstä? Tai mikä muu?
Mikä teille kävisi jos sähköautollinen kaveri tulisi yökylään?
Kommentit (37)
Tuskin niillä olisi sopivaa laturia?
Ja jos taas on ladattava hybridi, niin sen kerran kun jossain kyläilee, voi jättää lataamatta ja ajaa polttarilla jos matka on niin pitä ettei lataus riitä.
En antaisi ilman maksua. Meillä on hybridiauto ja tolpassa sähkönkulutuslaskuri. Käytössä siis sellainen vanhan mallinen sähkötolppa parkkiksella ja maksamme oman lataussähkön taloyhtiölle lukemien mukaan.
Jos plugarin haluaisi ladata (mikä tavallisella töpselillä onnistuu), niin antaisin ladata ja ihan ilmaiseksi. Meillä on itsellä plugari johdossa joka yö ja sähkönkuutus on ihan marginaalista. Ei huomaa kokonaiskulutuksessa juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin niillä olisi sopivaa laturia?
Ja jos taas on ladattava hybridi, niin sen kerran kun jossain kyläilee, voi jättää lataamatta ja ajaa polttarilla jos matka on niin pitä ettei lataus riitä.
Täyssähköauto kyseessä. Ja hmm, laskin tuossa että jos tulee iltakuudelta ja laittaa auton töpseliin, ja sitten lähtee seuraavana päivän puoliltapäivin, siitä tulee 18 tuntia. Tavallisesta töpselistä luin volkkarin esitteestä että ottaa 3,3 kW, eli 18 tunnin aikana 60 kWh. Luulen, että se antaa jo aikamoisen avun kotiinpääsemiseen, mitä luulette? Ihan tosissani nyt tätä mietin, kun tulee työpaikan vaihtumisen myötä auton vaihtaminen ajankohtaiseksi.
Mistä saat ladattua? Itsellä vastaava tilanne ja ajattelin ihan suoraan kysyä voinko ladata ja tarjota esimerkiksi 20€ jos saisi kolmivaiheisena ladattua tyhjästä täyteen. Kulu tuossa sähköpisteen maksajalle noin 10-12€ eli tuo varmasti käy kun tienaakin tuossa. 8 a sukopisteestä en välttämättä lataisi, sillä pistoke ei välttämättä kestä ja virtaa ei kovin paljon saa. Helpompaa käydä pikalatauspisteessä.
En. En lainaa edes lohkolämmitintä.
Olisi helpompaa pistorasiasta, kuin töpselistä.
En antaisi ladata, sulake ei kestä. Selvitettiin tätä asiaa syksyllä ja sähkömiehen arvio oli armoton eli ei onnistu ilman muutostöitä.
Kyllä reilua on maksaa sähkö ja ottaa itse aloite sen maksamisesta.
Vaikka muuten kyläilyyn kuuluu puolin ja toisin sellainen tietty vieraanvaraisuus.
Sinun vieraasi tulevat omalla kustannuksellaan luoksesi, niin sama pätee puolestaan sinuun.
Ja toinen syy on, että jos et maksa, niin pääset kohta lukemaan vauva.fi sivuilta osastolta "härskeintä mitä sukulaisesi/tuttavasi on sinulle tehnyt"
Polttoainekäyttöisellä autolla et maksa mitään, ja herätät myös vihervassarien raivon. Miksi siis vaihtaisit, kun ylläpitokulutkin ovat halvemmat? Älä anna sähkön hinnan hämätä.
En kyllä mielellään antaisi ladata. Jos kuitenkin olisi pakko, niin ehdottomasti pitää maksaa ylimääräistä, eli 20e käteen kohtuullista.
Vierailija kirjoitti:
En antaisi ladata, sulake ei kestä. Selvitettiin tätä asiaa syksyllä ja sähkömiehen arvio oli armoton eli ei onnistu ilman muutostöitä.
Voiko niissä sähköautojen latureissa asettaa sen tehon/virran millä ne lataa? Tuo mainittu 3,3kW olisi ampeereina 14. Ja 8 ampeerilla kilowatteja tulisi 1,8.
Paljonko tavallisesta ulkopistorasiasta tulee sähköä noin tyypillisesti, eli siis yleisimmin. Schukopistoke kestää 16 ampeeria, mutta minkälaisia sulakekokoja on käytössä? Meillä on 10A pienin kun sähkötaulua katson.
Toki, jos maksaa todellisen sähkönkulutuksen mukaan. Sama jos kysyisit, maksaisitko kaverisi auton tankkauksen bensiksellä, kun kaveri tulee yökylään. En maksaisi.
Sähköautot ovat hyviä ja käteviä.
Tai sitten eivät.
Paljonko veloitatte kaveriltanne kahvikupista? Entä jos ottaa pullapalasen?
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot ovat hyviä ja käteviä.
Tai sitten eivät.
No käteviähän ne eivät ole, kuka sellaista on väittänyt? Naurettavaahan se on kun pitää suunnitella auton käyttöä sen mukaan miten sitä saa ladattua. Mutta tulevaisuudessa niitä on kyllä aina vain enemmän ja nämä tilanteet tulevat vastaan. Nyt on ihan hyvä hetki mielestäni miettiä näitä käytännön asioista.
Odota että se viikottain julkaistava mullistava akkukeksintö keksitään aikuisten oikeesti. Sataan vuoteen ei oo onnannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot ovat hyviä ja käteviä.
Tai sitten eivät.
No käteviähän ne eivät ole, kuka sellaista on väittänyt? Naurettavaahan se on kun pitää suunnitella auton käyttöä sen mukaan miten sitä saa ladattua. Mutta tulevaisuudessa niitä on kyllä aina vain enemmän ja nämä tilanteet tulevat vastaan. Nyt on ihan hyvä hetki mielestäni miettiä näitä käytännön asioista.
Sama juttu kaasuautojen kanssa. Tankkauspisteitä on todella vähän Suomessa. Lähde siinä sitten maakuntiin ajelemaan. Kaasu muuten olisi edullinen polttoaine.
Suomessa sähkö kotitalouksille, energia+siirto, maksaa n. 12 snt/kWh. Auto näyttää kuinka monta kWh se latasi. Siitä voipi laskea, jos kaverille oikeasti siitä tarvitsee maksaa?
Auton mukana tullut laturi lataa n. 8A virralla, eli n. 2 kW. Jos auto on 8h latauksessa, menee n. 15 kWh ja se maksaa n. 2 €.
Maksat vitosen yöltä.