Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Hesarin Kuukausiliitteen perhe mielestäsi KÖYHÄ?

Vierailija
09.11.2008 |

.

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun lopussahan hän mainitsee, onko perhe todellisuudessa köyhä? Ja mainitsee myös, ettei haluaisi vaihtaa osia tämän perheen kanssa.

Perheen äiti oli masentunut ja selvästi hänellä ei ole käsitystä, mitä ihmiset tienaavat ja mitkä heidän menonsa ovat.

Monille palkansaajille jää asuntolainan jälkeen paljon vähemmän käteen. Silti he osaavat käyttää rahaansa niin, että ostavat itse omat autonsa, rahaa voi jäädä myös matkusteluun, lapsille voi ostaa joululahjat.

Äidin asenne kokonaisuudessaan oli käsittämätön. Yhteiskunnan pitäisi heidät elättää. Ja hän ei hallitse rahan käyttöä. Mihin ihmeeseen ne sitä rahaa kuluttivat. Haluttiin antaa kuva, että kirpputorilta ostetaan vaatteet, ruokaan ei ole rahaa jne. Käsittämätöntä! Ja erittäin surullista. Elämänhallintaa äidille olisi syytä opettaa. Hirveä marisija!

Vierailija
102/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tienaamme mieheni kanssa yhdessä noin 2500 euroa kuukaudessa ja olemme mielestäni ihan keskituloisia. Pystymme ostamaan kaupasta sitä mitä haluamme, rahaa riittää kuun loppuun asti ja matkustelemmekin silloin tällöin. Meillä on kaksi lasta ja omistusasunto. En tiennytkään, että olemme superköyhiä.

Me olemme kyllä tehneet tiettyjä valintoja, joiden avulla säästää pitkän pennin, esim. emme omista autoa, harrastamme erityisesti kotimaan matkailua, mietimme tarkkaan isommat ostokset ja suosimme kierrättämistä, emme harrasta valmisruokien ostamista, vaan teemme alusta asti itse..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan tosiaankin masentuneita ja sairaita. Itselleni tuli jotenkin paha mieli, kun luin jutun. En tiedä mistä se johtui, mutta jotenkin tuli sellainen vali, vali, vali olo. Tänne kaikki nyt, vaikka emme tee töitä, ja kun ei Rovaniemi maksa, niin eikun Ouluun. Jotenkin pystyin aistimaan sen asunnon ilmapiirin ja ahdistuneisuuden. Tuli vain mieleen, ettei ollut oikein rahan KÄYTTÖ hallinnassa, valitettavasti. En ole itseasiassa ikinä ymmärtänyt tuota asumistukea. Miksi pitää tukea asumista. Ei meilläkään kukaan maksa asuntolainaa, vaan itse se on maksettava. Tuo reilu 500 euroa kuulostaa aivan järkyttävän suurelta. Joskus tuntuu, että kannattais melkein heittäytyä sossun tukien anojaksi..

Vierailija
104/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot:

Miehen palkka 1900€

Mun opintotuki 220€

lapsilisä 100€

menoja mm. vuokra 870€ yms.

kyllä mielellään ottaisin pari sataa lisää tuloja...

Vierailija
105/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä ihmisiä jotka asuu omistusasunnossa ja kadehtii jotain asumistukea jonka turvin voi asua jossain rupusessa vuokrakämpässä. Olkaa onnellisia jos tuloja on sen verran, että saa pankista lainaa ja kumpikin perheen aikuisista on terveitä ja työkykyisiä.

Vierailija
106/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimme vuosia 2150e nettotuloilla, nuo tulot tulivat miehen palkasta, asumistuesta, lapsilisistä ja kotihoidontuesta. Tuosta lyhensimme 800e asuntolainaa. Lisärahaa hankittiin kirppareilta ja huuto.netistä se mikä kyettiin.

Helvetin tiukoilla oltiin, ja jo laskennallisesti köyhiä, mutta nuo rahat riittivät. Emme saaneet toimeentulotukea, ruoka-avustuksia ei tullut. Onneksi osa lapsista söi koulussa hyvin. Vaatteita ei hirmusesti osteltu.

Nyt mies on paremmin palkatussa työpaikassa ja minä palannut töihin. Tulot on hiukan eri luokkaa ja sata varmana en tuohon tilanteeseen halua palata.

Vierailija
107/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse teen tosi vaativaa työtä ja olemme kolmihenkinen perhe, kaksi lasta ja minä.

Lapsilisien ja elatustuen kanssa saan 3300 euroa kuussa, oliko se sitten 300 enemmän kuin perhe, joka ei tee mitään työkseen.

Vierailija
108/136 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltikin jäis yli 2000e käyttörahaa. Todellakin vikaa rahankäytössä. 200e:llä potkii jo pitkälle ja sillä summalla pitäisi hyvinkin elellä vaikka auto onkin.

Mä luulen että tosta jutusta joku vielä kirjoittaa hesarin mielipideosastolle. Jään odottelemaan...

Vierailija
109/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti valitti rivarikolmion ahtautta ja seuraavassa lauseessa luki, että jättinalle valtaa yksinään yhden sohvan.. Just.

Olen myös sitä mieltä, että todella köyhä ei osta yli viiden tonnin autoa (vaikka onkin kuinka tarpeellinen, huom. liikuntavammaisella lapsella oli maksuton koulukyyti) jos ei ole aavistustakaan millä sen maksaa.

Vierailija
110/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

plus lapsilisä 100 eur kk ja kotihoidontuki koska lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa eli tulo kaikkiaan noin 3300 euroa kuussa ja ollaan mielestämme ihan pieni/keskituloisia, siltä väliltä ehkä. Ei nyt köyhiä kuitenkaan!

Maksetaan omakotitaloa, kahta autoa, ei juuri ostella kirppiksiltä mitään, käydään kerran vuodessa ulkomailla kaupunkilomalla 1-2 vkoa kaikki kolme, tilataan postimyynnistä, joululahjoja tilataan ulkomailta, yleensäkin aika paljon nettikaupoista tilataan... Laskujen (asunto, ruoka, ruokisruoat, autot, bensat, sähköt, postimyyntiostokset yms) jälkeen jää käteen joka kuu molemmille muutama satanen omiin menoihin.

Ainahan sitä rahaa saisi enemmän olla, mutta kyllä mielestämme jo tällä kolmella tonnilla jos ei pärjää, sitten ei millään.

Tosin meillä kyllä vain yksi lapsi. Voiko kolme lasta muka tehdä sen, että ei sitten kolmella tonnilla pärjää?

Mitä joku tuossa sanoi, että joku 200e jalkapallosta per vuosi olisi halpa, niin kyllä minun mielestäni on jo kallis harrastus. Meillä on vaan muskari ja maksaa 160 eur vuodessa ja mielestäni sekään ei ole mikään halpa! Joutuuhan jalkapalloilijalle vielä ostamaan niitä varusteita kun kasvaa koko ajan, bensakulut harjoituksiin yms.

Vierailija
111/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä heidän tulisi niin halutessaan toimia juuri aivan kuten kaikkien meidän muidenkin, esim. lotota, hankkia parempi työ tai opiskella lisää...

Ehkä he ovat köyhiä juuri siinä mielessä, etteivät voi kovin helposti nostaa tulojaan.

Kuten toimittaja kirjoitti: Et haluaisi vaihtaa paikkaa heidän kanssaan.

Vierailija
112/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissoja taisi olla ainakin kolme ja jotain jyrsijöitä.

Ei niiden ylläpito ole ilmaista.

Vierailija
113/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo tienaa jotain 3000 e brutto, molemmilla velkaa. Mies ei saa edes ansiosidonnaista, koska vaimolla työ. Heillä varmaan myös nettotulot noin 2000 e eli tonni per hlö.

Vierailija
114/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja masennusta yhdistettynä pienituloisuuteen, pikemminkin kuin köyhyyttä. täytyy kuitenkin muistaa, että perheen tulot nousivat, kun äiti alkoi seurustella ja mies muutti perheen luo. työmarkkinatuella tosin hänkin.

mutta tosiaan, mihin ne rahat menivät, kun vuokraan meni 250, bensaan 200 ja ruokaan 250? jos meidän asumiskulut olis ton verran niin kylpisin rahassa.

laskin just meidän tulot, ja päästiin nipin napin yli 3000e:n. meillä tosin vain yksi lapsi. huoh.

Vierailija
115/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettotulot lähes samat kuin "köyhällä" perheellä

Vierailija
116/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kahdehtinut. Olen onnellinen, että lapseni ovat terveitä. Mieskään ei juo, eikä ole väkivaltainen, vaikka kuntoutuseläkkeelle joutuikin.

Artikkelin köyhän ajattelutapa oli toisen polven sosiaalielätin. Tässä muutamia hakemuksia rustailleena otan rahani mieluummin palkkana kuin useista hanoista hirveän paperisodan ja luukuilla juoksemisen jälkeen.

Pakkanen täynnä päiväysvanhaa einestä, jukurttia ja mitä. Yäks. Edullista ja hyvää saa, kun itse laittaa. Sata kilometriä ajoa illassa harrastusten takia, huh huh. Mulle on tuo viistoistakin paljon.

Vierailija
117/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4-henkisellä perheellä oli sama vuokra n. 700 e/kk, ja menot kuukaudessa yhteensä 2500 e/kk. Tuolla rahalla matkusteltiin ulkomaillekin useamman kerran vuodessa, syötiin ulkona, ostettiin merkkivaatteita jne... (Auto oli kyllä meille ilmainen työsuhdeauto.)

Vierailija
118/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuukausitulot ovat alle 1/3 noista. Tosin perheessämme vain yksi aikuinen.

Vierailija
119/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaiket päivät aikaa pohtia sitä rahaa ja sen puutetta. Töissä käyvillä on muutakin ajateltavaa, eikä voimia ajella sataa kilometriä illassa lasten harrastusten perässä. Ja erikoinen ajattelutapa tuokin että muutetaan paikkakunnalta toiselle parempien sosiaalietuuksien perässä. Ei toki ainutlaatuinen, tiedän yhden vastaavan tapauksen täältä kotikulmilta. Kun ottaa kaikki mahdolliset avustukset sekä lähtö- että tulokunnasta ja muuttaa riittävän usein, saa helposti kerättyä ihan kivat kalustukset yms. Mutta vaatii ihan erilaista ajattelutapaa kuin minulla. Että sikäli en vaihtaisi.

Olen itse elänyt lähes koko aikuisikäni kuluttamalla vapaaehtoisesti alle sosiaalitukinormien sen takia, että olen arvostanut asumista ja pannut kaikki rahani siihen. Meillä ei ole koskaan ollut autoa eikä lapsella partiota ja kuvataidekerhoa kalliimpia harrastuksia, ei toki köyhäilyn takia vaan siksi että emme arvosta autoilua emmekä jääkiekonpeluuta. Olemme hyvätuloisia, mutta verojen ja asumiskulujen jälkeen minulla jää 700 euroa kuussa käteen. Miehen tulot vaihtelevat kun hän on yrittäjä, hänellä on vuodessa myös kuukausia, jotka menevät miinukselle eli kiinteitä kuluja on enemmän kuin tuloja. Siksi vaikea sanoa tarkasti, mitkä tulomme ovat.

Vierailija
120/136 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kolmetonnia käteen(oliko se käteen?) Pitäisi perheelle riittää. Sillä maksaa asumisen,ruoat ja vaatteet ihan hyvin.Ja tosiaan lääkkeet saa kai sossusta jokatapauksessa jos kerran muutenkin saavat sieltä rahaa?