Työ, jota on paljon tarjolla: henkilökohtainen avustaja. Miksi ei kelpaa?
Kommentit (594)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 20:47"]
Musta tämäkin keskustelu kertoo sen, että tässä yhteiskunnassa vammaisia paapotaan yhteiskunnan laskuun ihan liikaa. Ei avustajaa tarvita seuraneidiksi istumaan tyhjän panttina, tekemään töitä, jotka vammainen voi itsekin tehdä tai muuten vaan "kiireellisenä pidettäväksi pölyjä pyyhkimään". Jos kerran avustajalla ei ole mielekästä tekemistä, niin silloin tunteja pois.
Sama alkaa jo teininä, kun teini-ikäiselle vammaiselle (jolle siis yhteiskunta on kustantanut ja kustantaa edelleen kaiken tuen ja koulutuksen moninkertaisella hinnalla vs. terve nuori) pitää vielä maksaa "pahan mielen -rahaa" Kelasta satoja Euroja kuussa, kun terve nuori saa maksimissaan alle 100 Euroa opintotukea, jos vanhemmat on p.a. Miksi?
Ja mitä tuohon työnantaja kysymykseen tulee, niin mielestäni se on työnantaja moraalisesti, joka palkan maksaa. Avustettava voi olla muka-pomo, mutta jokainen avustaja sen tietää, että palkka tulee muualta.
[/quote]kun nyt olen näitä juttuja täältä lukenut, niin kertokaas nyt minullekin mikä tuo "pahan mielen -raha" on? Minä kun olen vaikeavammautunut, enkä ole tuollaisesta kuullutkaan...
Voi että, mä menisin oikein mielelläni, jos joku ottaisi ja täällä olisi paikkoja. Ei vaan näkynyt yhtään olevan auki. En oo koskaan tajunnut, että niitä voisi hakea ilman hoitoalan koulutusta. Olisin todella iloinen, jos saisin lisäansioita vaikka 500 e käteen kuukaudessa. Teen töitä omassa yrityksessäni kotona, mutta töitä riittää vaan puoli päivää ja tulot sen mukaiset. Mies onneksi kohtuullisen hyvin palkatussa vakityössä, mutta kun on asuntolainaa ja kolme lasta, niin koko ajan keikutaan konkurssin partaalla. 500 e pelastaisi meidän perheen! Pitääpä alkaa oikein seuraamaan tilannetta!
Voi onpa kiva lukea näitä positiivisia kokemuksia! Jes, näitä lisää!
Joku avun tarpeessa oleva nyt suivaantui viestistäni?
En viestissäni sanonut, etteikö hyviä kokemuksia olisi? Ja mikä sinä olet kieltämään MINUN kokemuksiani? Ne ovat minun, eivät sinun.
En ole oikein koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka ottavat henkilökohtaisesti itseensä jonkun toisen kokemuksesta - ikään kuin se toinen henkilö puhuisi juuri hänestä. Huoh. Tulin vain kertomaan oman kokemukseni ja sanoin kyllä, että hyviäkin kokemuksia on. Mutta on myös yksinäisiä ja katkeria ihmisiä, jotka purkavat kaiken pahan olonsa avustajaan. Miksi siitä ei saisi puhua? Etenkin kun se on suurin syy sille, miksi niin moni tämän työn lopettaa.
Minun eikä kenenkään muunkaan tarvitse sietää työssään minkäänlaista solvaamista, henkilökohtaisuuksiin menemistä, oman elämäntyylin tuputtamista, turhaa utelua tai muuta vastaavaa. Ja kun mainitsin avustettavista, joiden luona ei useimmiten ole MITÄÄN tekemistä, puhuin ihan tosissani. Tätä tapahtuu, vaikkei juuri SINUN luonasi, arvon herneen imaisija.
se alkuperäisen viestin kirjoittaja ("Minua ei haittaa työn tekeminen...")
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 18:03"]
....."Minua ei haittaa työn tekeminen, teen kaikkea kokkauksesta siivoukseen, petivaatteiden vaihtoon, hiusten kampaamiseen, vessassa ja kauppareissuilla avustamiseen yms. Lisäksi tietysti tulee jonkun verran seurustella asioista, koska ei voi tuppisuunakaan olla. Ja tässä työssähän näkee käsittämättömän yksinäisiä ja katkeria ihmisiä. Voin ymmärtää paljonkin kun ajattelen, miten hirveää on olla vammainen tai muuten rajoittunut, ja sinut on jätetty yksin, et koskaan pääse minnekään omin avuin."
Ei kyllä tosiaan voi kuin kauhistella, että millaisia oletuksia ja asenteita ihmisillä voi 2010(!)-luvun Suomessa olla.. Ja tän pitäis olla sivistysvaltio! Itselläni on vaikea liikuntavamma, josta en ole lainkaan katkera. Yksinäisyyskin on minulle erittäin vierasta ja siihen, että joka paikkaan ei pääse ilman apua olen jo tottunut. Minulla ei ole tarvetta orjuuttaa avustajiani, lypsää yhteiskunnalta rahaa tai laajentaa jo valmiiksi laajaa elinpiiriäni. Silti tämän palstan kirjoituksista tulee ymmärtää, että niin tekisin. Ihan vaan siksi, että minulla on vamma ja vammaisethan ovat karseita yhteiskunnan varojen kuppaajia. Tuo on just tollasta omaan elämäänsä kyllästyneiden ihmisten tarvetta päteä asioilla, joista ne luulee, että kaikki niiden juttuja lukevat tietävät yhtä vähän kuin he itsekin. Ja kuten aiemminkin joku kirjoitti, niin monilla vammaisilla on ammatti ja työpaikka. Joku on sitä mieltä, että "sossupummit" kuppaa yht.kunnan rahat, joku taas että maahanmuuttajat, samalla kun kolmas syyttää vammaisia varojen viejiksi & jopa väärinkäyttäjiksi. Suomessa kuitenkin veroja maksetaan juuri siksi, että meillä ihmisillä olisi tukea, jos elämä yllättää - te "vammaisvihamielisesti" ajattelevatkin saatatte joskus tulla tarvitsemaan yhteiskunnan apua. Kenellekään esim. ei voida taata vammatonta tai sairauksetonta loppuelämää. Jos te itse tai joku lähipiiristänne, ehkä jopa oma lapsenne, esim. vammautuu, niin sitten varmasti olette kiitollisia, että veroja maksetaan ja apua & tukea on saatavilla. Plus miettikääpä mitä kaikkia fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista syistä johtuvia ongelmia pystytään ennaltaehkäisemään järjestämällä tarvittava apu, tuki ym. oikea-aikaisesti. Henkilökohtainen apu on monelle elinehto.
[/quote]
Edellinen viestini siis vastauksena tähän kommenttiin.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 20:47"]
Musta tämäkin keskustelu kertoo sen, että tässä yhteiskunnassa vammaisia paapotaan yhteiskunnan laskuun ihan liikaa. Ei avustajaa tarvita seuraneidiksi istumaan tyhjän panttina, tekemään töitä, jotka vammainen voi itsekin tehdä tai muuten vaan "kiireellisenä pidettäväksi pölyjä pyyhkimään". Jos kerran avustajalla ei ole mielekästä tekemistä, niin silloin tunteja pois.
Sama alkaa jo teininä, kun teini-ikäiselle vammaiselle (jolle siis yhteiskunta on kustantanut ja kustantaa edelleen kaiken tuen ja koulutuksen moninkertaisella hinnalla vs. terve nuori) pitää vielä maksaa "pahan mielen -rahaa" Kelasta satoja Euroja kuussa, kun terve nuori saa maksimissaan alle 100 Euroa opintotukea, jos vanhemmat on p.a. Miksi?
Ja mitä tuohon työnantaja kysymykseen tulee, niin mielestäni se on työnantaja moraalisesti, joka palkan maksaa. Avustettava voi olla muka-pomo, mutta jokainen avustaja sen tietää, että palkka tulee muualta.
[/quote]
Kannattaisikohan olla kirjoittamatta roskaa asioista, joista et mitään tiedä. En ole itse vammainen, mutta tunnen useita läheisesti, ja todellakin tiedän, että Suomessa vammaisten oikeuksien toteutumisessa on valtavasti ongelmia. Toisin kuin väität, täällä ei todellakaan paapota vammaisia. Kuka sinä olet sanomaan, mikä on avustajalle mielekästä tekemistä? Kyllä ne avustajatunnit ovat tiukassa, ei niitä turhaan saa. Lisäksi vammaiset nuoret eivät todellakaan saa mitään ns. pahan mielen rahaa. Todella säälittävää olla kateellinen ja katkera vammaisille. Nauttisit elämästäsi ja terveydestäsi.
ja edellinen vielä jatkaa, tuollaiset kommentit vammaisista yhteiskunnan loisijoina voi nyt tämän keskustelun fiksut ihmiset jättää kokonaan omaan arvoonsa. Jokainen vähänkään valveutunut henkilö tajuaa, että vammaiset ovat todella kurjassa asemassa ja apu on enimmäkseen aivan tarpeen. Kaikki tarvitsevat eivät edes apua saa ja apu on monelle kirjaimellisesti elinehto.
SILTI LÖYTYY MUUTAMIA, JOTKA EIVÄT SITÄ APUA TARVITSE NIIN PALJON KUIN ON TUNTEJA MYÖNNETTY.
Menikö tämä nyt jakeluun?
siis edellinen, olen viestien 104 ja 105 kirjoittaja
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 20:37"]
ja edellinen vielä jatkaa, tuollaiset kommentit vammaisista yhteiskunnan loisijoina voi nyt tämän keskustelun fiksut ihmiset jättää kokonaan omaan arvoonsa. Jokainen vähänkään valveutunut henkilö tajuaa, että vammaiset ovat todella kurjassa asemassa ja apu on enimmäkseen aivan tarpeen. Kaikki tarvitsevat eivät edes apua saa ja apu on monelle kirjaimellisesti elinehto.
SILTI LÖYTYY MUUTAMIA, JOTKA EIVÄT SITÄ APUA TARVITSE NIIN PALJON KUIN ON TUNTEJA MYÖNNETTY.
Menikö tämä nyt jakeluun?
[/quote]
MISTÄ SINÄ SEN TIEDÄT, etteivät he tarvitse apua niin paljon kuin on myönnetty? Ääliö!!!
Arvostan kovasti henkilökohtaisen avustajan työtä. En etsi tällä hetkellä työtä, mutta vaikka arvostan tätä työtä minusta ei siihen valitettavasti olisi. Minulla ei ole tarpeeksi hyvät sosiaaliset taidot enkä ole fyysisesti kovin vahva, osittain koska minulla on reumaa useammassa nivelessä sekä krooninen niska- ja selkäkipu. En siis voisi tehdä esimerkiksi nostaa mitään tai edes tehdä kotitöitä juuri lainkaan. En usko, että minusta olisi kovinkaan paljon apua kenellekään. :)
"Ei kyse ole vuosituhannesta tai sivistyksestä vaan siitä, että vammaisten etujärjestöt on saaneet kohtuuttoman vallan tässä maassa ja subjektiivisia oikeuksia on liikaa."
Voisitko nyt kertoa vammaisen kouluikäisen lapsen äidille, mitä on ne subjektiiviset oikeudet? Palveluasuminen hylätty, henkilökohtainen apu hylätty, kuljetuspalvelut hylätty, kommunikointiapuväline hylätty... Myönnetty apu tunti/vuorokausi. Loput jää omaisille. Arkisin on koulu eli omaisille jää 15 tuntia vuorokaudessa, viikonloppuisin ja loma-aikoina vanhemmalle jää 24 tuntia vuorokaudessa. Vanhempi on joutunut jäämään pois töistä ilman mitään korvauksia.
Korjaus: "viikonloppuisin ja loma-aikoina vanhemmalle jää 24 tuntia vuorokaudessa" piti olla viikonloppuisin ja loma-aikoina vanhemmalle jää avustamista 23 tuntia vuorokaudessa.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 19:04"]
Joo, toki, mutta jos kokee toisen ( = avustettava) elämän sujuvuuden takaavat, työsopimukseen kirjatut työt, turhauttavana, on varmasti hakeutunut väärälle alalle. Ja jos "yksinäinen ja tylsä työ" ei nappaa, niin kannattanee etsiä muuta duunia, eikä naama vääränä käydä pilaamassa avustettavansa päiviä. Ikävää, jos avustajana toimineilla henkilöillä on huonoja kokemuksia... Mutta.. Niin on avustettavillakin.. Eivät avustettavatkaan ole robotteja, joiden tulisi muokata elämänsä avustajan toiveiden & menojen mukaiseksi. Ei avustaja ole pelkkä apu, onni & autuus, Se on myös välttämätön paha.
[/quote]
Kaikki avustajan tekemät työt eivät ole mitenkään objektiivisesti katsottuna avustettavan elämän sujuvuutta turvaavia, ja silti ne tulee tehdä. Kuten nyt vaikka se pölyjen joka toinen päivä pyyhkiminen. En ole ollenkaan varma onko henkilökohtainen avustaminen paras tapa järjestää vammaispalvelut kummallekaan osapuolelle.
[/quote]
tuollaiset palvelut ostetaan sitten alan yrityksiltä. Olen nähnyt sellaisenkin perheen, jossa oli kotisiivooja, kotiavustaja (hoiti ruokapuolen), 3 henkilökohtaista avustajaa vuorotyössä ja lisäksi fysioterapeutti kävi säännöllisesti. Avustajat osallistuivat avustettavan kuntoutukseen fyssärin opastuksen mukaan. Avustajat siis pystyivät keskittymään siihen avustettavan auttamiseen ilman, että heidän piti siivota. Toki he vaihtoivat lakanoita jne, mutta eivät siivonneet koko huushollia.
Ei meillä ainakaan avustajan tarvitse siivota yhtään mitään vaan katsoa vierestä että avustettava suoriutuu siitä ja avustaa sanallisesti tarvittaessa ja jos ei vieläkään osaa tehdä sitä oikein niin näyttää tarvittaessa. Sama koskee keittiöhommia.
Minä toimin kokopäivätoimisesti pyörätuolipotilaan avustajana. Joulukuussa alkoi kahdeksas vuosi. Hyvin on mennyt!. Kumpikin olemme tyytyväisiä. Päivät ovat pitkiä ja tunnit ripoteltu kahdentoista tunnin sisälle, siis välillä vapaata ja taas hommiin. Asun avustettavan naapurissa.
Työn sisältö on monipuolista: kaikki mitä avustettava ei kykene itse tekemään. Hän haluaisi tehdä paljonkin, vaan fysiikka ei anna myöten.
Työ ei sovi henkilölle, joka kyttää mitä hänen ei kuuluisi tehdä. Toisaalta ei saa liikaa avustaa = avustaa viimeisenkin toimintakyvyn pois. Homma taitaa olla aidosti kutsumustyötä. Minulla on motiivina: Olen sentään saanut tehtyä jotakin hyvää tässä elämässä. Auttanut lähimmäistäni ihmisarvoiseen elämään.
T: Lähihoitaja
Tiedän yhden kotona asuvan joka huutaa vaikka kirjekuoren osoitteelle tuntikausia...Ja hän ei ole mielisairaalan pakkohoidossa. Ihan oikeesti mua hirvittää ne avustajat, jotka jäin vielä sinne. Sain kuitenkin ilmoituksella kotihoitajat käymään. Ihmetteli itsekin että miten hän voi olla työnantaja ja hakkasi käsillä seinää.
Sit tuli alkoholisti, joka ei osaa laittaa työaikoja ja kokee olevansa kuningatar jonka ei tartte niitä tietääkään. Sit yks vammainen jota saa nostella vaarallisesti, ja taas jouduin ilmoittamaan kunnalle että täällä menee selät kaikilta ja oli jo mennytkin. Ala vaatii laajat kotikäynnit ja sen ulkopuolisen tahon joka jakaa työvuorot, ja ei mielellään yhtä kävijää per kohde. Valta kunnalle takaisin, ihan hölmöläisten vitsi että sairaat voi olla työnantajina.Palkka tulee jos olet hyvässä väleissä sairaan pomosi kanssa, jos hällä on huono päivä ei sitten makseta laskuja kuukauteen...taistella näiden kanssa vois aina kaikesta, alkaen vaikka työvuorolistojen pakosta tehdä, mutta olen sen jättäynyt kunnalle, muuten menis työt...
Olin parikymppisenä henkilökohtaisena avustajana eräällä pyörätuolinaisella muutaman kuukauden. Miksi lopetin? Epäsäännölliset työajat. Paskan pyyhkiminen ja kuukautissiteisen vaihto ei kiinnostanut. Lisäksi naisen ympärillä (yli 40 v.) pyöri todella paljon seksihulluja parikymppisiä todella säälittäviä miehenalkuja ja jotenkin ällötti se touhu, kun miehet vaihtuivat niin usein ja ne ne miehet olivat oikeasti sellaisia, mitä yksikään normaali nainen ei olisi sänkyynsä kelpuuttanut.
auttaako kunta kun meillä on 3 avustajaa, joista vain yhdelle avustajalle eli omalla seurustelukumppanilleen avustettava antaa aina ihan kaikki su ja pyhä vuorot. Näkyy kk palkassa siten että yksi vetää tonnin enemmän kun paljon juhlapyhiä sattuu ?? kokemuksia. Ei laki taida suojella, ja ei siis silloinkaan jos särjette selkänne. Olen tehnyt 6 kk ja ihan poikki, etsin taas normaalimpaa työnantajaa.
Mulla kanssa kokemuksia siitä että avustettavalla sellainen miesystävä joka on itse mielisairas ja sellainen joka ei saa muita. Ajatus tuntuu siltä että se mies sekaantuu ns lapseen, koska tän vammaisen aivotoiminta ei ole normaalin aikuisen tasolta. Ällöttää ne pesut, vaikka kuinka ajattelen ettei hän itse pysty, en koe luonnolliseksi hommaksi. Ja teen vain sijaisuuden ja jatkan sit eteenpäin. Hoitajien hommiksi nää menee aika paljon ja vaaditaan paljon. tarvitaan taho jolle voi purkaa työpaikan asiat sekä lakijärjestelmä turvaamaan avustajat. Mua pelottaa että yksi toinen aloittaa mun vainoamisen ja hommaa mulle hankaluuksia työajoista, koska hänellä on työnantajan oikeudet. TOivon että kunta hoitaisi kaiken, ei tarttisi olla uhrina.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 19:15"]
Lasketaanko se työpaikaksi, että jostain on keksitty joku duuni, jossa muka tekee töitä ja piipertää 5 minuutin panoksen päivässä ja tarvii siihenkin avustajan istumaan viereen? Sitähän se monien vammaisten työssäkäynti on. Yleensä ne, jotka ei tarvi avustajaa juurikaan, on niitä, joista saattaa olla työssäkin hyötyä.
Ei kyse ole vuosituhannesta tai sivistyksestä vaan siitä, että vammaisten etujärjestöt on saaneet kohtuuttoman vallan tässä maassa ja subjektiivisia oikeuksia on liikaa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 18:03"]
....."Minua ei haittaa työn tekeminen, teen kaikkea kokkauksesta siivoukseen, petivaatteiden vaihtoon, hiusten kampaamiseen, vessassa ja kauppareissuilla avustamiseen yms. Lisäksi tietysti tulee jonkun verran seurustella asioista, koska ei voi tuppisuunakaan olla. Ja tässä työssähän näkee käsittämättömän yksinäisiä ja katkeria ihmisiä. Voin ymmärtää paljonkin kun ajattelen, miten hirveää on olla vammainen tai muuten rajoittunut, ja sinut on jätetty yksin, et koskaan pääse minnekään omin avuin."
Ei kyllä tosiaan voi kuin kauhistella, että millaisia oletuksia ja asenteita ihmisillä voi 2010(!)-luvun Suomessa olla.. Ja tän pitäis olla sivistysvaltio! Itselläni on vaikea liikuntavamma, josta en ole lainkaan katkera. Yksinäisyyskin on minulle erittäin vierasta ja siihen, että joka paikkaan ei pääse ilman apua olen jo tottunut. Minulla ei ole tarvetta orjuuttaa avustajiani, lypsää yhteiskunnalta rahaa tai laajentaa jo valmiiksi laajaa elinpiiriäni. Silti tämän palstan kirjoituksista tulee ymmärtää, että niin tekisin. Ihan vaan siksi, että minulla on vamma ja vammaisethan ovat karseita yhteiskunnan varojen kuppaajia. Tuo on just tollasta omaan elämäänsä kyllästyneiden ihmisten tarvetta päteä asioilla, joista ne luulee, että kaikki niiden juttuja lukevat tietävät yhtä vähän kuin he itsekin. Ja kuten aiemminkin joku kirjoitti, niin monilla vammaisilla on ammatti ja työpaikka. Joku on sitä mieltä, että "sossupummit" kuppaa yht.kunnan rahat, joku taas että maahanmuuttajat, samalla kun kolmas syyttää vammaisia varojen viejiksi & jopa väärinkäyttäjiksi. Suomessa kuitenkin veroja maksetaan juuri siksi, että meillä ihmisillä olisi tukea, jos elämä yllättää - te "vammaisvihamielisesti" ajattelevatkin saatatte joskus tulla tarvitsemaan yhteiskunnan apua. Kenellekään esim. ei voida taata vammatonta tai sairauksetonta loppuelämää. Jos te itse tai joku lähipiiristänne, ehkä jopa oma lapsenne, esim. vammautuu, niin sitten varmasti olette kiitollisia, että veroja maksetaan ja apua & tukea on saatavilla. Plus miettikääpä mitä kaikkia fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista syistä johtuvia ongelmia pystytään ennaltaehkäisemään järjestämällä tarvittava apu, tuki ym. oikea-aikaisesti. Henkilökohtainen apu on monelle elinehto.
[/quote]
[/quote]
Liikuntavammainen kyllä varmaankin voi usein tehdä töitä ihan ilman apua, mutta tarvitsee apua siihen liikkumiseen. Mulla on ollut pätevä työkaveri, jolla oli sairaus joka vei vähitellen liikuntakyvyn. Ei se hänen järjenjuoksuaan yhtään haitannut, mutta liikunnan apuvälineitä tarvittiin.