Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana oleva äiti söi juustoa - lapset kuolivat

Vierailija
10.12.2007 |

Raskaana oleva norjalainen nainen sai listeria-bakteerin jälkiruokajuustosta, kertoo ruotsalainen Expressen-lehti.

Expressenin mukaan viisi ihmistä on kuollut Norjassa oslolaisessa sairaalassa listeriatartuntaan. Kuolleiden joukossa on muun muassa syntymättömät kaksoset, jotka olivat saaneet bakteerin äidiltään, joka oli syönyt juustoa jälkiruoaksi. Erikoista tapauksessa on se, että äidin syömä juusto oli pastöroitua.

Ruotsin elintarvikeviraston mukaan raskaana olevien tulisi välttää pehmeitä ja puolipehmeitä juustoja sekä homejuustoja, sillä pastörointi ei poista kaikkia listeria-bakteereja.

Listeria monocytogenes -bakteeri voi aiheuttaa ihmiselle vakavan taudin, joka tarttuu yleensä elintarvikkeiden välityksellä. Erityisen alttiita vakaville tartunnoille ovat vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt sekä vastasyntyneet lapset, raskaana olevat naiset ja vanhukset.

Listeria-bakteeria voi välttää kypsentämällä lihan huolellisesti, pesemällä vihannekset ennen syömistä, ja välttämällä pastöroimattomia maitotuotteita.

-IL

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

söin just pikkujouluissa homejuustoa. Tästä tulikin hyvä mieli :(

Vierailija
2/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen, että kesällä Hesarissa oli pikku-uutinen että siihen mennessä tänä vuonna oli Suomessa kuollut listeriaan 5 henkilöä. Siksi mua aina ihmetyttää kun täällä niin vouhkataan että ei mitään listerioita pidä varoa...

Ja n. 4 v sitten (olin itse sillon raskaana ja siksi muistan) oli HS tekemä sokkotesti ja esim. joka neljännessa pakastevihannepussissa on listeriaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen äiti lähti reissuun ja laitto valmiiksi kermaista spsgettikastiketta. isä ja poika lämmittivät kastiketta 3 päivää ja kuolivat. ei ois saanu lämmittää koko satsia kerrallaan

Vierailija
4/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

perheen äiti lähti reissuun ja laitto valmiiksi kermaista spsgettikastiketta. isä ja poika lämmittivät kastiketta 3 päivää ja kuolivat. ei ois saanu lämmittää koko satsia kerrallaan

Vierailija
5/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. mikrobiologi

Vierailija
6/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En ymmärrä?

Vierailija:

Jatkoivat monta päivää samalla tyylillä.

Vierailija
7/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaarallisen ruokamyrkytyksen vaativa määrä. Siihen voi kuolla.

Vierailija
8/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ajatellut, että se on suht harvinaista.

Vierailija
9/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti raskaana olevat rupeaisivat ottamaan tosissaan tämän listeriauhkan! Minä sain ylihysteerisen äidin maineenkun olin raskaana. En syönyt mitään tuorejuustoja, graavikaloja yms. Pakastevihannekset kypsensin aina todella huolellisesti ennen syömistä.

Mielestäni raskaana olevan ei kannata ottaa pienintäkään riskiä syömällä näitä " kiellettyjä" ruokia. Listerian riski on todella vähäinen, mutta kuitenkin aina olemassa.

Vierailija
10/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

monesta pussista bakteereja on testeissä löytynyt (eikä ne tosiaan kuole pakkasessa, ei tosin juuri lisäännykään), niin se ei vielä tarkoita että sellaisesta pussista syövä saa listerian. Bakteereja vo olla niin vähän, etteivät pysty aiheuttamaan tartuntaa. Ihmisten vastustuskyky vaihtelee, jollakin on niin hyvä että suurikaan määrä ei saa aikaan listeriaa.

t. Mikrobiologi (ei sen alkuperäisen pakastevihannes -viestin laittaja)

Vierailija
11/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan täällä olis ihmiset kuolleet sukupuuttoon, jos joka neljännessä pakastevihannespussissa olisi listeria ja sen saisi automaattisesti, jos ko. pakastevihanneksia söisi.

Itse olen raskaana, mutta en aio ruveta hysteeriseksi tuon tämän päivän uutisen vuoksi. Edelleenkin nuo listeriatapaukset ovat hyvin harvinaisia. Aion syödä jatkossakin juustoja yms. Raskaus ei ole sairaus!!

Vierailija
12/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämpötila ratkaisee, ei kuumennustapa

Vierailija
13/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana siis olen.

Vierailija
14/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kovia juustoja sais syödä.

Tiedän yhden tapauksen jossa raskaana oleva nainen oli viimeisellä kuulla ja söi homejuustoa. Ja vauva kuoli. :(

Ja tuosta pakastevihannesjutusta. Ei tietenkään listeria tartu aina jos syö pakastevihanneksia joissa on listeriaa KOSKA listeria kuolee hyvin kypsennettäessä.

Vierailija
15/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyllä ne bakteerit kuolevat 100 asteessa. Esim. salmonella kuolee +70 asteessa, joten kyllä se keitettäessä tuhoutuu.

Joten sinä jolla perunat ja aurajuusto mikrossa - anna kuumentua vaan oikein kunnolla niin kyllä uskallat syödä.

Vierailija
16/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi mulle, että on tosi huonoa tuuria, jos listerian saa.

Vierailija
17/17 |
10.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ingmannin sivujen mukaan kaikki heidän juustot muutamaa lukuunottamaata on valm. pastoroidusta maidosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän