Anteeksi nyt, mutta minkä ikäisiä olette te, jotka ette suvaitse vuohien ym. lahjoittamista kehitysmaihin...?
Tuota ketjua lukiessani ei voi kuin ajatella, että joko täällä on poikkeuksellisen itsekeskeistä, materialistista ja idioottimaista porukkaa tai sitten kaikki " kyllä loukkaantuisin" -jutut kirjoitti yksi ja sama elämäänsä kyrpiintynyt mamma.
Siis oikeasti?! :o
Kommentit (204)
Koko homman idea on että ihmiset käyttäisivät sitä lahjarahaansa lahjoittamiseen sen sijasta että ostaisivat maailmaan taas jotain turhaa materiaalia...
haluatteko te ihan vakavissanne, aikuisina ihmisinä, mieluummin itsellenne lisää tavaraa? Onko teillä oikeasti käsitystä siitä, että vuohi, lehmä, tms. on suuri toimeentulonlähde nälkää näkevälle? Onko se todella teille " ihan sama" ? Onko niin tärkeää saada itselleen se astiasarjasta puuttuva tarjoilukulho, että sen edestä joku todella köyhä saakin jäädä ilman lahjoitusta?
Ettekö oikeasti halua AUTTAA, kun teidän puolestanne tehty avustus olisi loukkaus?
Minusta on outoa tehdä hyväntekeväisyyttä toisen lahjarahoilla.
Auta köyhää, mutta älä jumankeuta sano sitä ääneen, pahat tavat tarttuvat niin nopeasti...
meidän lapsella on ainakin lahjaksi jo saatu: SPR:n ikijäsenyys, joka vuosi WWF:n norppa-kummius, amnesty-jäsenyys...ja tänä vuonna olemme toivoneet, että joulukorttien sijaan laitettaisiin rahat wwf:n sademetsä-projektiin (www. wwf .fi /sademetsa -- siellä voi ostaa vaikka norsun).
Joku aikaisempi kirjoittaja oli niin oikeassa -- mitään ylihinnoiteltua pinkkiä ja sinistä muovikrääsää emme halua! (Lapsi saa toki pari lelua Jouluna, ennen kuin joku nyt vallan hermostuu.)
Mielestäni esim. ilmastonlämpenemisen ehkäiseminen nimenomaan auttaa meitä suomalaisia. kin.
Ja Dostojevski sanoikin " Kaikki ihmiset ovat vastuussa KAIKESTA mitä maailmassa tapahtuu."
Ensinnäkin minä itsekin lahjoitan rahaa hyväntekeväisyyteen ja teen sen omalla ajallani ja omista rahoistani. Minua ei kenenkään tarvitse pakottaa lahjoittamaan.
Minä en kaipaa kenenkään lahjoja. Joten jos joku ei halua minulle lahjaa ostaa, niin sanokoon sen rehellisesti, että hän ei halua minulle lahjaa ostaa.
Minun perheelläni on ollut todella köyhää. Olemme eläneet muutaman kuukauden oikeasti nälkää nähden ja Suomessa. Kyllä ne vuohirahat siihen aikaan olisi tullut tarpeeseen meille, jos joku olisi silloin jonkin pienenkin summan lahjoittanut. Parhaimmillani olin iloinen yhdestä eurosta, jonka kanssa menin kauppaan miettimään, miten sen saisin parhaiten käytettyä viisihenkisen perheen ruokkimiseen. Nyt ei enää ole rahapula, mutta jos haluan sukulaiselleni tai ystävälleni lahjoja antaa, niin annan ne täydestä sydämestäni. Se lahja voi mennä tarpeeseen juuri siinä suomalaisessa perheesä, jonne sen lahjan annan.
Minusta tuollainen joululahjarahojen antaminen muuhun käyttöön on pelkkää tekopyhää saivartelua.
Olen 43 vuotta, jos haluta todella tietää iän, vaikka tuskin sillä on mitään merkitystä näiden ajatusten kanssa.
Ei välttämättä... Silloin lahjan saaja laittaisi rahan johonkin " turhaan materiaaliin jolla ei loppupeleissä ole mitään merkitystä.
Et sinä kuitenkaan tiedä mitään siitä kurjuudesta mitä avustuksen kohteet kokevat...
Voi luoja miten lapsellista!
On niin kauheaa menettää omat turhat rojunsa jollekin afrikkalaiselle pikku lapselle joka taistelee elämästään tuhansien muiden kanssa...
Afrikkalaisen lapsen henki vs. muumimuki
Aivan järkyttäviä ihmisiä maailmassa....
Vierailija:
Et sinä kuitenkaan tiedä mitään siitä kurjuudesta mitä avustuksen kohteet kokevat...
Mitä mieheni on kertonut, niin joskus Suomessa on kurjemmat olot kuin esimerkiksi hänen kotimaassaan. Joskus ne lahjarahat menevät tällaisiin kohteisiin, mistä mieheni on kertonut. Se ei ole kuitenkaan estänyt sitä, että minä en itse joskus tekisi hyväntekeväisyyttä. Kun minulla ei OIKEASTI ollut rahaa, niin silloin annoin aikaani. Olen seissyt monta kertaa Unicefin standeilla ja myynyt joulukortteja yms. vaikka itselläni ei ollut varaa edes Macin kahvikuppiin (1 euro).
Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse tulla kertomaan, että olen väkisin lahjoittanut jonnekin rahaa. Minä teen lahjoitukset omasta vapaasta tahdostani omalla tyylilläni.
Vierailija:
Minusta tuollainen joululahjarahojen antaminen muuhun käyttöön on pelkkää tekopyhää saivartelua..
Vierailija:
Vierailija:
Minusta tuollainen joululahjarahojen antaminen muuhun käyttöön on pelkkää tekopyhää saivartelua..
Kirjoitin pitkän viestin ennen tätä lausetta. Mikä siitä ei ollut perustelua?
En olekaan, mutta ymmärrän asuvani hyvinvointi valtiossa!
Ei ole ehkä aina ruokaa kunnon ruokaan tai laskuihin, mutta terveydenhoito pelaa, rokotukset on, lämmin koti on, hyvää koulutusta " ilmaiseksi" , on köyhien ruokapaketteja, on puhdasta vettä, on katto pään päällä, on sosiaaliturva jne...
Täällä ei kukaan, EI YHTÄÄN KUKAAN, voi koskaan verrata omaa kurjuuttaan afrikkalaisten kurjuuteen!
Joten, sanon vielä kerran, et tiedä kurjuudesta mitään!
Vierailija:
Ei välttämättä... Silloin lahjan saaja laittaisi rahan johonkin " turhaan materiaaliin jolla ei loppupeleissä ole mitään merkitystä.
Kyllä esimerkiksi nämä ovat ihan hyviä lahjaideoita suomalaiseen perheeseen, kun ja jos heillä itsellään ei ole varaa tällaisiin tavaroihin. Tämän lisäksi kun on vuodessa kahdet sukkahousut, niin sekään ei tunnu kivalta, kun loppuvuoden aikaan alkaa näkyä jo pikkuvarpaat sukkahousuen päistä.
Me olemme oikeasti olleet näin köyhiä ja täytyy sanoa, että silloin kyllä mielelläni olisin halunnut kyseisiä tavaroita lahjaksi. Mutta jos kerran joku on niin itsekäs, että ei ajattele lähimmäistään, niin sitten voi ne lahjat laittaa sinne vuohirahastoon, kun kerran tämä suomalainen elämä on pelkkää turhaa krääsää.
Vierailija:
En olekaan, mutta ymmärrän asuvani hyvinvointi valtiossa!Ei ole ehkä aina ruokaa kunnon ruokaan tai laskuihin, mutta terveydenhoito pelaa, rokotukset on, lämmin koti on, hyvää koulutusta " ilmaiseksi" , on köyhien ruokapaketteja, on puhdasta vettä, on katto pään päällä, on sosiaaliturva jne...
Täällä ei kukaan, EI YHTÄÄN KUKAAN, voi koskaan verrata omaa kurjuuttaan afrikkalaisten kurjuuteen!
Joten, sanon vielä kerran, et tiedä kurjuudesta mitään!
Mieheni on afrikkalaisesta valtiosta ja hän on sanonut, että hän ei ole koskaan ollut niin köyhä kuin Suomessa.
Ruokapaketeista kuulin, että sellaisia on, mutta kukaan ei koskaan osannut kertoa, mistä niitä saa. Toisaalta mieheni kyllä sanoikin, että hän häpeäisi, jos menisin sellaista jonottamaan. Kun on tarpeeksi köyhä, niin en olisi välittänyt mieheni häpeästä lainkaan.
Sosiaaliturva ei aina auta. Olemme eläneet monta kuukautta reilusti alle minimitoimeentulon, koska sossu laski meille ihmeellisiä tuloja, joita ei ollutkaan ja siten emme saaneet mitään tukea tuona aikana. Hallinto-oikeudesta saimme myöhemmin päätöksen, että sossu teki väärin, mutta silti emme saaneet takautuvasti noita rahoja.
Tämän lisäksi vuosi tuon edellisen jälkeen, kun sossu itse teki laskuvirheen, niin tämän jälkeen he perivät omaa virhettään takaisin, vaikka tulotasomme muuten ei ollut noussutkaan. Eli silloin jouduimme elämään alle minimitoimeentulon sossun oman virheen takia.
Miksi ei voi vaan sanoa tarhaan ettei ole rahaa niihin?
Kyllä niillä on lainavehkeitä....
Ja toisekseen, sinä voit toivoa noita tarvikkeita! Jokainen pulassa oleva voi toivoa noita tarvikkeita!!!
Kyse on ollut enemmän siitä että sellaisten ihmisten joilla jo kaikkea on lahja käytetään hyväntekeväisyyteen!
Turha nyt ruveta marttyyriksi. Toivot mitä haluat ja saat mitä saat.
Kummaa ettei sossu avusta noin heikossa tilanteessa ettei ole rahaa sukkahousuihin tai tossuihin...
yksi pointti on VÄHENTÄÄ MATERIAN KULUTUSTA.
Eli sen sijaan, että ostat taas yhden posliinikissan/kipposarjan/cd-levyn niin ostatkin jotakin hyödyllistä, kuten vuohen tai koulutuksen. Minusta kenialaisen tytön koulutuksen maksaminen on myös EKOTEKO, ei vain hyväntekeväisyyttä.
Yritetään vähentää turhaa kulutusta. Varmasti kaikki tuntee jonkun, jolla " on jo kaikkea" . Sitten mietitään täällä, mitä ihmettä annan anopille kun sillä on jo kaikkea, vali vali vali. Siinä tilanteessa voi antaa vaikkapa koulupuvun tai tomaatintaimia.
Eikä lahjoitus tosiaan mene anopin nimissä, vaan pointti on kertoa anopille, että " sen sijaan että olisin ostanut sinulle jotakin puoli-turhaa puoli-väkisin, lahjoitin 10 eurolla taimia keniaan" .
tai tyttöjen koulutus, kuin hemmetin kallis kristallivaasi, jonka sain anopilta viime vuonna.
Ja tänä vuonna anoppi saa Lehmän a 400 euroa, eipähän voi sanoa, ettei ollut hieno ja kallis!!!!
Lehmä ja sen hoitamiseen tarvittava koulutus köyhälle perheelle Keniassa tai Ugandassa.
Perhe saa yhdestä lehmästä päivittäin keskimäärin 10 litraa maitoa. Noin puolet tästä menee myyntiin. Jäljellä olevasta maidosta riittää ravintoa lähes 10 henkilölle. Lehmän maito on tärkeä ravintolisä erityisesti lapsille.
Vastineeksi lehmän saamisesta perhe sitoutuu antamaan sen synnyttämän ensimmäisen hiehovasikan eteenpäin toiselle köyhälle perheelle. Tämän jälkeen syntyneet vasikat yleensä myydään lisäansioiden saamiseksi. Lehmän saaminen muuttaa köyhän perheen elämää merkittäväst
Se että miehesi on afrikkalainen ei tarkoita että te tietäisitte kurjuudesta!
Teillä on kuitenkin ollut katto päänne päällä, puhdasta vettä ja ei koleraa, punatautia, aidsia tms... Ja elossa olette ja ruokaa olette saaneet!!
Luoja että kehtaat verrata itseäsi näihin todellisiin kurjuuden uhreihin.
Suomen mittapuissa sinulla on eittämättä ollut kurjuutta.
Ja jos tosissaan on kurjaa, on todella lapsellisen typerää miettiä ylpeyttä ja olla hakematta sitä ruokapakettia! Se on sitten jo oma vika.
viesti siis sille kuka alkujaankin noin pöljiä puhui =)
Syvät pahoitteluni, halaus ja muiskaus!