Anteeksi nyt, mutta minkä ikäisiä olette te, jotka ette suvaitse vuohien ym. lahjoittamista kehitysmaihin...?
Tuota ketjua lukiessani ei voi kuin ajatella, että joko täällä on poikkeuksellisen itsekeskeistä, materialistista ja idioottimaista porukkaa tai sitten kaikki " kyllä loukkaantuisin" -jutut kirjoitti yksi ja sama elämäänsä kyrpiintynyt mamma.
Siis oikeasti?! :o
Kommentit (204)
mutta MINÄ olin nro 100. Älä puhu puolestani. t. oikea 100
kuten kaikilla muillakin hyväntekeväisyysjärjestöillä!!! Haluaisinpa nähdä sen vuohen, joka oma-aloitteisesti kirmaa Afrikkaan ilman ihmisen apua ja ilman kuluja. Bää! Bää!
Mutta minusta on melkoisen tyhmää alkaa täällä pilkkaamaan ja tykittämään ihmisiä egon kiillotuksesta jos he näkevät lahjan kauniina ja hyvänä eleenä.
Näkemyseroja... Te jotka ette tuosta lahjasta pitäisi, koittakaa kuitenkin ajatella että lahjan antaja on ihan yhtä hyvin hyvää hyvyyttään ajatellut ilahduttavansa lahjallaan siinä missä suklaarasialla tai posliini enkelillä.
90/94
sanoikin jo sen mitä olin lisäämässä.
Yksikään järjestö ei toimi pelkällä talkootyöllä. Eikä yksi vuohi maksa 40 euroa jossain afrikan takamailla. Tuohon rahaan sisältyy toimintakuluja, koulutusta jne.
Ihme vänkäämistä täällä pitää aina saada aikaan. Siitä niin paljon puhutusta kirkollisverosta menee suurin osa palkkoihin, vuokriin jne ja vain pieni murto-osa löytää tiensä mm. varsinaiseen diakoniatyöhön.
19
koska ihmiset haluavat saada lahjoja, tai ainakin tulla jollakin tapaa muistetuiksi. Minusta olisi tärkeä tietää, että ne ' minun' joululahjarahani ovat menneet esim. jollekin perulaiselle marsunkasvatuksen aloittamikseksi. Tarkoitus on antaa lahja ja lahjan antamiseen kuuluu minusta olennaisesti se, että lahjan saaja tietää lahjasta.
Tuntuisi itsestä kyllä aika kurjalta, jos en mitään saisi, vaan lahjan antamatta jättänyt henkilö olisi vain säästänyt minun kustannuksellani.
Itsekästä, eikö totta!
19
Minusta on mukavaa, että köyhille lahjoitetaan tarpeellista tavaraa.
Mutta kun minä annan vaikkapa lapaset katusoittajapojalle, jolla ei niitä näytä olevan en kirjoita siitä korttia vaikka veljelleni tyyliin: lahjalapasesi menivätkin venäläiselle soittajapojalle.
Ei veljeni niitä lahjoittanut vaan minä. Lapaset olivat lahja sille soittajapojalle eivät veljelleni.
Ihan sama juttu vuohien ja muiden kanssa. Jos ostaisin niitä niihin menisi minun rahojani ei kenenkään muun.
t:101
no en ole kertaakaan sanonut, etten mitään halua :)
Tänäkin jouluna olen pyytänyt vaikka mitä, koska muutan 4kk päästä pois kotoa. Jos en tarvitsisi mitään (oikeastaan nytkin olen keittiötarvikkeiden ja astioiden lisäksi pyytänyt vain villasukkia) pyytäisin varmaan suoraan sitä vuohta Afrikkaan. Haluan perheeni muistavan minua jouluna, niin kuin minäkin muistan heitä. Vaikka sitten sillä vuohella.
että haluan muistaa läheisiäni, enkä tuhlata rahoja itseeni.
19
hyväntekeväisyyteen ja siitä ystävälleni kortin ' Hei, aineellisen hyvä sijasta päätin ostaa tänä vuonna puolestasi koulutarvikkeita senjasenmaan lapsille' ja ystäväni saa tästä hyvän mielen, niin se ei ole lahja?
Ei se perinteinen lahja olekaan, mutta tekee (tässä tapauksessa siskoni ja isäni) iloisemmaksi, kuin se posliinienkeli ja suklaarasia...
koska villasukat voin tehdä tai ostaa itsekin. Ajatus on tärkein :)
Siitähän tässä on kyse, ei mistään muusta!
Nämä joille olen kehitysapulahjan ostamassa eivät ole pyytäneet mitään lahjaksi. Haluan kuitenkin jotain ja tiedän, että sisareni ja isäni ilahtuvat näistä lahjoista :)
Jos en olisi muuttamassa pois kotoa ja mm. astioiden tarpeessa, kehitysapulahja olisi mitä tervetullein! En minä siitä nytkään loukkaantuisi, olen vain pyytänyt muuta.
Meillä on kaikkea. Sen takia ostamme vain kehitysapulahjoja. Lapset saa ylihintaista pinkkiä ja sinistä muovia ihan tarpeeksi, aikuisille lahjoittelemme muistamista ja hyvää mieltä.
On kiva mennä nukkumaan, kun tietää, että tänäkin jouluna olemme kaikki auttaneet vähän ja minua on muistettu sen verran, että joku jaksoi etsiä lahjan. Viime vuonna sain 50 puuta Oxfamista.
myös Suomessa asuvia köyhiä lapsia? Minä ajattelen että ensin oman maan asiat kuntoon ja kaikille riittävästi ruokaa yms elintarvikkeita, kun ne asiat on kunnossa voi alkaa parantamaan muiden maiden oloja. Omassa maassakin on paljon parannettavaa ensin. Olen ehkä itsekäs kun laitan suomalaiset etusijalle :(
Vierailija:
mitä yhteistä on lakkoilulla ja oikeasti köyhien auttamisella????
jos haluaa antaa lahjan MINULLE se ei ole lahja minulle. Jos haluaa ostaa sen vuohen niin ei siitä tarvi mulle erikseen ilmoittaa, parempi jättää antamatta mitään.
mutta ilman, että tekee siitä suurta numeroa. Ei siis lahjoja toisten nimiin.
ja näistä kehitysapulahjoistahan ei mene penniäkään kehitysapuun. Ainiin, nehän menevät joidenkin neekeripakanoiden hengissäpitimiksi!
19