Anteeksi nyt, mutta minkä ikäisiä olette te, jotka ette suvaitse vuohien ym. lahjoittamista kehitysmaihin...?
Tuota ketjua lukiessani ei voi kuin ajatella, että joko täällä on poikkeuksellisen itsekeskeistä, materialistista ja idioottimaista porukkaa tai sitten kaikki " kyllä loukkaantuisin" -jutut kirjoitti yksi ja sama elämäänsä kyrpiintynyt mamma.
Siis oikeasti?! :o
Kommentit (204)
Naapurin työttömällä yh:lla on ruokaa, kaikilla ei ole. Naapuri pääsee myös lääkäriin ja kouluun. Afrikassa eivät pääse.
En ymmärrä miksi minua ei voisi muistaa sillä, että antaa minulle vuohen? Miksi sen lahjan pitäisi olla sen henkilökohtaisempi.
Kun lapset oli pieniä ja olimme rahapulassa, rikas veljeni osti minulle designlampun, joka oli mielestäni ruma. Mieluummin varman päälle, kuin lisää romua nurkkiin!
Vierailija:
ja musta on oikeastaan ihan sama ostaako joku vuohen afrikkaan tai jotain vastaavaa (mun puolesta hyvä jos ostaa) mutta EN haluaisi olla tuon hyväntekijän henkilökohtaisen hännännoston ja itsekehun väline. Itse en tarvitse minkäänlaista lahjaa.Siis on ok ostaa vuohi afrikkaan. Ei ole ok kehuskella siitä muille lähettelemällä ihmisille kortteja asiasta.
Fiksu ihminen ottaisi kunnian osoituksena sen, että hyväntekeväisyyslahjan antaja ymmärtää saajankin arvostavan materian keräämisen sijasta apua oikeasti köyhille. Mutta ei, kun sen lahja pitää olla minä-minä-minulle, sanoo itsekäs kakara (iästä viis).
Vierailija:
jos haluaa antaa lahjan MINULLE se ei ole lahja minulle. Jos haluaa ostaa sen vuohen niin ei siitä tarvi mulle erikseen ilmoittaa, parempi jättää antamatta mitään.
On aivan sama saanko lahjaa vai en, mutta hippusen naurettavaa on tämä " tässä sinulle lahjoitus lahjaksi" .
" Hyvää joulua! Ostin puolestasi villasukat Kirsille"
Hyvää joulua! Ostin puolestasi vuohen Afrikkaan
Hyvää joulua! Tuin puolestasi Suomen Narkomaaniliittoa
Hyvää joulua! Lahjoitin rahaa puolestasi AA-kerhon toimintaan
Suomessa on paljon lapsia joilla on huonot olot ja he ovat kieltämättä lähempänä sydäntäni kuin afrikkalaiset lapset, en voi mitään.
Vierailija:
Eli meillä pitäisi mielestäsi olla kaikki loistavasti, ennen kuin afrikkalaisia autetaan edes välttävän elämän alkuun.Kyllä, minä autan sekä suomalaisia että ulkomaisia avuntarvitsijoita.
Suojelemme lapsia väkivallalta, hyväksikäytöltä ja riistolta. Konflikteissa ja humanitaarisissa kriiseissä rajaamme lapsille turva-alueet, missä he saavat leikkiä ja käydä koulua. Autamme perheistään eroon joutuneita lapsia löytämään sukulaisensa tai muuten turvallisen kodin. Estämme lasten värväyksen sotilaiksi ja neuvottelemme lapsisotilaiden palauttamisesta perheittensä luokse. Lapset eivät tee vaarallista työtä eivätkä he joudu seksikaupan uhreiksi. Kaikilla lapsilla on oma koti ja lainsäädäntö takaa heille turvallisen elämän.
sulla on tainnut unohtua sellainen pikku juttu, että tässä on kyse hyväntekeväisyydestä.
Inhottavia asenteita tulee esiin.
Tosin ei tältä palstalta voi oikein muuta odottaakaan...
Mutta ethän sä saa päättää Pakistanilaisen paitulin ja Bangladeshilaisten kuviosukkienkaan välillä.
" Ei ole lahjahevosen suuhun katsomista."
Tässä sen näkee, meillä on niin paljon, että kukaan
ei tajua oikeasti olla mistään kiitollinen!
Mä haluan ikioman lahjan, oli se sitten kuin epäekoa tahansa. Jos joku tekee jotain hyvää, mä nyrpistelen nokkaani, kun kehtasi olla ostamatta minulle henkilökohtaisesti jotain. Kaapit alkaa olla jo täysi, mutta mä haluanhaluanhaluan LISÄÄ!
lahjaksi eläimillä testattua kosmetiikkaa, kosmetiikkaa jossa on raakaöljypohjaisia tuotteita, ylikansallisia tuotteita ja eläinperäisiä tuotteita. Enpä jaksa nipottaa asiasta, vaikka kaikkien noiden tuottamista vastustan ankarasti. Ja ne sentään OVAT epäeettisiä asioita.
Jos kirkko lahjoittaa Afrikkaan vuohen estämään nälänhätää, sotia ja kurjuutta niin tuskin siinä uskonnolla on mitään merkitystä. Raha on KERRANKIN mennyt johonkin hyvään eikä meidän materialististen suomalaisten kaappien täytteeksi tai kerryttämään alati lisääntyvää ylipainoa.
Itsekään en kuulu kirkkoon, mutta kyllä minusta kirkko saa tehdä hyväntekeväisyyttä siinä missä muutkin.
Suomessa on paljon lapsia joilla on huonot olot ja he ovat kieltämättä lähempänä sydäntäni kuin afrikkalaiset lapset, en voi mitään.
Sillä saisi myös paketin tätä:
Lisäravinto on maitopohjaista jauhetta, jotta annetaan vakavasti aliravitulle lapselle. Jauheeseen on lisätty kasvisrasvoja, hiilihydraatteja sekä vitamiineja ja mineraaleja. Jauheesta valmistetaan seos sekoittamalla veteen. UNICEFin keskeisenä tavoitteena on varmistaa, että jokainen lapsi saa elämälleen parhaan mahdollisen alun. Tämä pitää sisällään terveydenhuollon, puhtaan juomaveden, hygienian, ravinnon ja varhaisen oppimisen.
osittain väärässä. Sehän nyky-yhteiskunnassa onkin pielessä: sopii leveillä sillä millainen auto on, kuinka usein käy kampaajalla, kuinka monet kengät kaapissa on, onko uudet rakennekynnet, onko lapsella burberryn farkut....mutta jos tekee jotain hyvää niin siitä ei saisi mainita.
Nimenomaan hyvien asioiden tekeminen pitäisi nostaa kunniaan. Epäitsekkäiden, epämaterialististen tekojen!
Ja jos ihminen tekee ja toimii hyvin (mikä on -- kun maailman tilaa katsoo -- hyvin harvinaista) hänen kuuluukin olla SUPER ylpeä itsestään.
että ihmisen arvo on sama kaikkialla maailmassa? Ja Suomessa on kyllä varaa pitää huono-osaisista huolta. Ja koko maailman hyvinvointi heijastuu myös lopulta meihin.
Pahoinvointi on myös hyvin suhteellista. On hiukan eri asia, että 20 000 ihmistä kuolee päivittäin nälkään, kuin että pitkästyneet nuoret (joiden rahanahneet vanhemmat käyttävät kaiken aikansa työpaikalla mammonaa jahdaten) rikkovat katulamppuja tai maalaavat tageja.
Ymmärrän, että koet lähellä olevat ongelmat läheisimmiksi, mutta surullista on se, että se kertoo alikehittyneestä empatiakyvystäsi.
Eikä Afrikkaan lähetetty vuohi ole mitään pois suomalaisilta? Siinä missä lahjaksi saatu Aladdin-suklaarasiakaan.
Vierailija:
osittain väärässä. Sehän nyky-yhteiskunnassa onkin pielessä: sopii leveillä sillä millainen auto on, kuinka usein käy kampaajalla, kuinka monet kengät kaapissa on, onko uudet rakennekynnet, onko lapsella burberryn farkut....mutta jos tekee jotain hyvää niin siitä ei saisi mainita.Nimenomaan hyvien asioiden tekeminen pitäisi nostaa kunniaan. Epäitsekkäiden, epämaterialististen tekojen!
Ja jos ihminen tekee ja toimii hyvin (mikä on -- kun maailman tilaa katsoo -- hyvin harvinaista) hänen kuuluukin olla SUPER ylpeä itsestään.
Mikä siinä on niin väärin jos tekee hyväntekeväisyyttä ja toitottaa siitä? onko se parempi ettei koskaan, ikinä, kertaakaan auta elämässään ketään hädänalaista ihmistä?
Että pitäisi olla jotenkin täydellinen ja supernöyrä ihmisenä, jotta voisi tehdä hyväntekeväisyyttä?
Ihmiset jotka saavat avustuksia tuskin laittavat painoa sille onko ihminen hiljaa nöyrästi auttanut, vai iloisesti kertoen.
[size=4]toivottavasti edes murto-osa kirtisoijista on OIKEASTI auttanut, laittanut hyväntekeväisyyteen, muuten länkytyksenne on yhtä tyhjän kanssa.
Eri asia, jos joku haluaa lahjarahansa lahjoitettavaksi hyväntekeväisyyteen. Jos joku haluaa lahjoittaa vuohen köyhille, miin miksi ei tee sitä omilla rahoillaan, vaan lahjaksi tarkoutetilla rahoilla.
keskusteluketjussa esiintyvät hurskaina hyväntekijöinä ne ketkä laittavat isovanhemmille listan mitä oma lapsi tarvitsee tänä jouluna. Ja yksikään lahja ei jää alle 50 euron.
Minusta olisi hyvä kerrankin näiden Reimatec-Burberry- mammojen tehdä lapsilleen se, että laittaisivat vaikka SPR:n lippaaseen lapsen kanssa sen 50 euroa ja selittäisivät mihin se menee. Ja miksi näin on hyvä tehdä.
Olen samaa mieltä siitä, että täällä on niin materiakyllästeisiä ihmisiä, että he eivät oikeasti tiedä mistä puhuvat, kun puhuvat itsekkyydestä tai antamisen ilosta.
Ei nykyihminen tiedä mitä lahjan saajan oikea ilo on.
Itse työskentelen joulun alla kaupassa ja täytyy sanoa, että oksettaa se valtava krääsän ja roinan määrä mitä ihmiset haalii.
Ja se, että vaikka kohta on joulu hyvin hyvin moni lapsi saa kauppareissultaan palkinnoksi jonkun lelun. No, mitä muuta hän voi toivoa joululahjaksi kuin jotain vielä hienompaa ja isompaa.
Suhteellisuuden taju on mennyt.
Olen tullut siihen loppupäätelmään, että vanhemmat maksavat olematonta yhteistä aikaansa lapsilleen tavarana. Se on todella suuri sääli.
Itse olen sanonut monta kertaa työkaverilleni, että mieluummin olen ilman lahjaa tai käsken antamaan sen vaikkapa SPR:n keräykseen kuin otan vastaan minijoulutähden haitaria soittavan tontun kera...Yääkks.
Eli meillä pitäisi mielestäsi olla kaikki loistavasti, ennen kuin afrikkalaisia autetaan edes välttävän elämän alkuun.
Kyllä, minä autan sekä suomalaisia että ulkomaisia avuntarvitsijoita.