Riita miehen kanssa: Mitenpäin haarukat yms tiskikoneeseen?
Itse laitan varsi alaspäin. Miehen mielestä väärin, hän laittaa piikit alaspäin.
Eilen saatiin tästä kunnon huutoriita aikaiseksi, onneksi asutaan oktssa.
Miten sinä laitat?
Mikä on OIKEA tapa?
Miksi tästä ei astianpesukoneen ohjekirjassa mainita mitään?
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:02"]
Laitatteko myös lusikat ja veitset varsi ylöspäin? En ole tuollaisesta koskaan kuullutkaan.
Mutta nythän teillä on hyvä syy hankkia uusi astianpesukone niin pääsette tästä riidan aiheesta eroon; kone, jossa on aterintaso ratkaisee ongelmanne hetkessä!
[/quote]
Ainoastaan terävät pikkuveitset (hedelmä- ja pihviveitset) laitan koneeseen terä alaspäin, ettei tökkää ranteeseen konetta täyttäessä tai tyhjentäessä. Isot veistset on omassa telineessä ylätasolla. Laitan haarukat, lusikat ja ruokaveitset aterinkoriin sille puolle jossa ei ole lokeroita vaan jokainen tulee omaan reikäänsään ritilään, tällöin lusikat tai veitset eivät voi liimautua toisiinsa kiinni pesun ajaksi. Eivät myöskään mahdu tuohon ritiläosaan toisin päin. Korin toinen puoli täytetään juustohöylillä, teesihdeillä yms. välineillä.
[/quote]
sama ^^ toisella puolella aterintelinettä on lokeroiden päällä vain yhden aterimen mentävät reiät, jolloin ei liimaudu yhteen. Terävät pienet veitset toiselle puolelle terä alaspäin turvallisuussyistä.
Meidän tiskikoneessa on oma hylly aterimille eli ne on koneessa pitkällään.
Tykkään kovasti, ne on helpompi kerätä pois kun pistän ne aina omiin ryhmiin.
Näitä vastauksia kun lueskelee niin tulee tunne, että koneen tyhjentämisestä pitää tehdä kauhean vaikeaa ja maksimaalisen turvallista.
Itse laitan aterimet varsi alaspäin. Helppo laittaa ja ottaa ne niin päin pois. Kädet pesen ensin ennen kuin alan lappaan konetta tyhjäksi. Minulla on irtoava kori, jonka nostan tiskipöydälle (puhtaalle sellaiselle) ja puuvillarätin kautta laatikkoon kaikki välineet. En mitenkään tupella ranteitani sinne veitsien ja saksien sekaan vaan otan ne järjestyksessä pois->edestä koneen taka-osaan päin. Ja silloin kun tiskikoneen luukku on auki, niin muiden ei tarvi tulla siihen härväämään. Sen olen selväksi tehnyt! Siinä tyhjennyksessä ei niin kauaa mene kuitenkaa ja eipä mee hermo kun yksin sen tekee just niiku haluaa.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 17:35"]Meidän tiskikoneessa on oma hylly aterimille eli ne on koneessa pitkällään.
Tykkään kovasti, ne on helpompi kerätä pois kun pistän ne aina omiin ryhmiin.
[/quote]
Äääh, #59,ehti ensin :)
Rosenlew on ainakin sitä mieltä, että varret alaspäin, koska astiakorissa on sellainen välikansi, jonka aukoista mahtuu työntämään vain varsiosan.
Lopullinen totuus: 1) Ei oikeasti mitään väliä - jos ei tule puhdasta, vika on pesukoneessa 2) Ohjekirja luultavasti neuvoo varret alaspäin 3) Terävät veitset silti terä alaspäin.
En kommentoi mitään muuta kuin, että miksi niiden lasten tarvitsee just silloin täytön/tyhjennyksen aikaan juoksennella keittiössä ja vielä siinä koneen läheisyydessä, että tarvitsee varotoimenpiteitä tehdä? Eikö teidän lapset voi olla pois keittiöstä sen aikaa, kun konetta täytetään/tyhjennetään? Onko pakko riehua paikoissa joihin se ei kuulu?
Ja nyt joku tulee sanomaan, että meidän lapset täyttää ja tyhjentää, siksi ovat keittiössä, mutta tuskin ne sillä hetkellä siellä juoksentelevat ja tuskin kovinkaan nuoret tuota hommaa edes pystyy tekemään ja itse en edes anataisi. Eihän nuoremmat lapset niitä astioita (lasit, mukit, lautaset ym..) kaappeihin edes saa ilman jakkaroita ja tämä se aika vaarallista on huojua jakkaroilla lasit ja lautaset kädessä, taatusti tulee enemmän vahinkoa näin.
Eli loppu yhteenveto: riehuvat pikkulapset pois keittiöstä aina.
pesen aina kahvet alaspäin.. aikaisemmin vaimo hoiti ja kahvet vaalenivat.
Ei haarukat ja lusikat edes mahdu muuten tiskikoneeseen kuin varsi alaspäin. Veitset nyt voi laittaa kummin päin haluaa mutta jotenkin loogista että kaikki ovat samalla tavalla joten nekin laitan varsi alaspäin.
Tyypillinen riitä miehen ja naisen välillä. Aivan mitätön asia, vain yksi "oikea" tapa ja siitä saadaan hirveä riita.
Mies on tapansa mukaan oikeassa. Ihmisiä on kuollut sen takia kun siihen on jätetty teräviä veitsiä pystyyn ja joku on onnistunut kaatumaan päälle. Ketään ei ole tiettävästi kuullut sen takia että aterimet on laitettu teräpuoli alaspäin.
Turvallisempaa on laittaa terävä pää edellä koriin.
Mä laitan varret alaspäin, kun niissä ei ole paljoo pestävää. Mutta terävät veitset aina terä alaspäin. Olen kerransaanut veitsenterästä, painui syvälle kämmeneen, kun laitoin ruokailuvälineitä tiskikoneeseen ja joku oli laittanut veitsen terä ylöspäin koriin. Enneksi ei osunut valtimon kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Mies on tapansa mukaan oikeassa. Ihmisiä on kuollut sen takia kun siihen on jätetty teräviä veitsiä pystyyn ja joku on onnistunut kaatumaan päälle. Ketään ei ole tiettävästi kuullut sen takia että aterimet on laitettu teräpuoli alaspäin.
Urbaani legenda, kukaan ei jätä tiskikoneen kantta auki. Tosin terävät veitset terä alaspäin varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urbaani legenda, kukaan ei jätä tiskikoneen kantta auki. Tosin terävät veitset terä alaspäin varmuuden vuoksi.
"kukaan ei jätä"
läh-de?
Sitäpaitsi ei sitä tarvitse jättää. Riittää että perheessä on muita ja joku onnistuu tönäisemään tai saa sairaskohtauksen. Vähän sama kuin ajaisi ilman turvavöitä koska osaanhan mä ajaa.
Aina kahvapuoli ylöspäin. Turvallisuus- ja myös hygieniasyöstä johtuen. Jos terävä puoli on ylöspäin, niin tiskejä tyhjentäessä otetaan kiinni juuri siitä osasta joka menee suuhun. Koskaan ei ole omalla kohdalla jäänyt ottimet likaiseksi myöskään tällä tavalla.
Vai että oikein riita? Laadukas suhde.
Ostakaa hyvät ihmiset tiskikone, jossa on kolmas eli ylin taso aterimille. 80-luvulla Philips Ladyssä oli kori aterimille. Filerointiveitsi oli pystyssä, mukavasti viilsi sormea, oma vika. Tämän jälkeen aina ollut koneessa kolmas taso.
Usein sanotaan niin, että viisaampi taipuu. Tällainen asia on semmonen, mistä en ala puolison kanssa vääntämään, joten minä joustan
Varsi alaspäin tietysti. Ja sekaisin eri atiterimia tietys.
Jo yläasteeella tämmöiset opetetaan.
t. köksänope