Riita miehen kanssa: Mitenpäin haarukat yms tiskikoneeseen?
Itse laitan varsi alaspäin. Miehen mielestä väärin, hän laittaa piikit alaspäin.
Eilen saatiin tästä kunnon huutoriita aikaiseksi, onneksi asutaan oktssa.
Miten sinä laitat?
Mikä on OIKEA tapa?
Miksi tästä ei astianpesukoneen ohjekirjassa mainita mitään?
Kommentit (87)
Astioita EI pidä huuhdella ennen tiskikoneeseen laittoa. Ihan järjetöntä veden tuhlausta. Mainitaan muuten erikseen ohjeissakin. Ruuantähteet tietty otetaan pois.
Aterimet kahva alaspäin paitsi terävät veitset turvallisuussyistä terä alaspäin. Olen päivystyksessä töissä enkä ole koskaan nähnyt lasta joka olisi loukannut itsensä pahasti kaatumalla tiskikoneen päälle. Sen sijaan terävistä veitsistä tulleita haavoja on jokunen tullut vastaan, nimenomaan niin että terä on ollut ylöspäin ja tyhjentäessä on tökännyt kätensä siihen. Kokeilkaapa varsin tökätä haarukka vaikka appelsiiniin, tarvitsee ihan älyttömästi voimaa ja ellei kaatuva ole satakiloinen, haarukka tuskin menee edes ihosta läpi
Varret ylöspäin, koska siistimpää ja helpompaa laittaa likaiset niin ja tosiaan turvallisempaa jos lapsi juoksee ja kaatuu korin päälle. Tärkeintä toki, että astioista tulee puhtaita. Jos ei tulisi, niin sitten kääntäisin toisin päin, ehkä terävimpiä veitsiä lukuunottamatta.
heraa kysymys; miksi ma luen tata aloitusta? :D
Huokaus.
Yritätkö muntakin hupaisaa avausta vielä vääntää?
tapelkaa vielä siitä kumminpäin on vessapaperirulla ja tuleeko ensin juusto vai kinkku ... Ei sillä ole väliä kumminpäin haarukat ja veitset on tiskikoneessa
En osaa sanoa onko tiskikoneissa eroa, mutta meille liikkeen oma asentaja suositteli laittamaan mahdollisimman sikin sokin. Jotkut siis varsi ylös, jotkut alas. Sitä väljemmin kuulemma pysyvät aterimet ja pesutulos on parempi.
Minulle on aikoinaan kotitaloustunnilla opetettu, että aterimet tulisi laittaa pesukoneen koriin varret alaspäin ja niin, että samassa korin osassa olisi sekaisin sekä veitsiä, haarukoita että lusikoita. Jos esim kaikki lusikat on samassa kohtaa, niin ne usein "liimautuvat" yhteen, eikä pesutulos ole välttämättä hyvä.
En laittaisi koriin ateriamia varsi ylöspäin, koska korit ovat aika ahtaita, eikä vesi pääse niin hyvin korin sisälle ja vastaavasti ns. roskat korista pois, jolloin pesutulos voi olla huonompi.
Ainakin meidän koneessa käy joskus niin, että jos vaikka haarukka tai iso lusikka on ollut "väärin päin", on siihen jäänyt likaa kiinni, kun liat eivät ole päässeet veden mukana pois korista, kun korin reiät ovat todella pienet.
Minäkin laittaisin varren alaspäin. Näin siksi, että:
- suuhun menevä piikkiosa peseytyy paremmin, kun se on esillä, eikä aterin-korin kätkössä. Lisäksi sinne korin pohjalle valuu kaikenlaista mähnää likaisista astioista ja aterimista, eikä ole kivaa, että pesty aterin koskettaa jotain lionnutta ruuantähdettä.
- piikit jäävät joskus jumiin koriin. Terävä sillihaarukka on mennyt kerran sen korin läpi ja jumittanut astianpesukoneen pohjalla pyörivän vesisuuttimen, jolloin pesutulos oli onneton.
Siksi panen kaikki aterimet varsi alaspäin sinne koriin, ja kuten viitonen sanoi, eri aterimia sekaisin, että pesutulos on mahdollisimman hyvä.
Ei tuosta tosin kyllä riitaa kannattaisi vääntää, mutta kerrankos mies alkaa besserwisseroimaan ja se käy hermoon.... ;-)
Laitatteko myös lusikat ja veitset varsi ylöspäin? En ole tuollaisesta koskaan kuullutkaan.
Mutta nythän teillä on hyvä syy hankkia uusi astianpesukone niin pääsette tästä riidan aiheesta eroon; kone, jossa on aterintaso ratkaisee ongelmanne hetkessä!
Kaikki muut ylöspäin, mutta pikkulusikat alaspäin, etteivät luisu korin rei'istä.
Ylöspäin siksi, että puhdistuvat paremmin kuin ollessaan alaspäin sumpussa osittain toistensa päällä.
Piikit ylöspäin tietuysti, koska muuten voi käydä niin että sopivan haarukan piikit menee aterinkorista läpi ja pysäyttää alapuolisen pesuvarren, jonka vuoksi astiat jää likaisiski. Meillä on käynyt näin.
en usko, että tästäkään kysymyksestä seuraa maailanloppua.
Minä laitan aterimet koriin varret alaspäin, koska silloin suuhun menevä osa saa puhdistua paremmin vapaammassa tilassa ja varret mahtuvat koriin paremmin kuin teräosat. Tästä on kuitenkin poikkeuksia: joissain aterimissa on niin ohut varsi, että se menee aterinkorista helposti läpi ja blokkaa suihkuvarien toimnnan. Tämmöiset on siis laitettava leveämpi pää alaspäin koriin. Samoin kaikki oikeasti terävät puukot tai sakset on laitettava terä alaspäin, koska muuten ylöspäin sojottavaan terään voi vahingossa tökätä kätensä tai silmänsä kun koria tyhjentää.
Ainoa syy, miksi niiden pitää olla piikit ylöspäin on se, että ne tulevat puhtaaksi. Miten miehesi kuvittelee niiden puhdistuvan, jos haarukan piikit ovat mytyssä ruuantähteiden seassa korin pohjalla? Toivottavasti en tule koskaan teille kylään syömään tai kahville.
laitan varret ylöspäin (haarukat ja veitset) ihan sen vuoksi että lapsena kaaduin tiskikoneen päälle ja haarukan piikit sai pahaa jälkeä aikaan. Puhtaaksi on veitset ja haarukat aina tullu, vaikka on ollu varsi ylöspäin.
Me ollaan sitten ilmeisesti poikkeustapauksia, kun meillä laitetaan sekä haarukat että veitset terävä puoli alaspäin. Tämä ihan turvallisuussyistä. Useita vuosia sitten luin uutisen pikkulapsesta, joka oli kaatunut avoimen tiskikoneen päälle siten, että veitsi puhkaisi rintakehän ja lapsi kuoli verenvuotoon siinä äitinsä ja sisarustensa silmien edessä. Muutama vuosi sitten sisareni lapsi juoksi keittiöön, jossa sisareni oli juuri tyhjentämässä astianpesukonetta. Lapsi kaatui siihen aterinkorin päälle, josta oli onneksi juuri ehditty ottaa mm. juustohöylä ja juuresveitsi pois, muuten olisi kaatunut niiden päälle.
Mä kun oon ylisuojeleva äiti, niin oon sen jälkeen laittanu noi terävät alaspäin.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:02"]
Laitatteko myös lusikat ja veitset varsi ylöspäin? En ole tuollaisesta koskaan kuullutkaan.
Mutta nythän teillä on hyvä syy hankkia uusi astianpesukone niin pääsette tästä riidan aiheesta eroon; kone, jossa on aterintaso ratkaisee ongelmanne hetkessä!
[/quote]
Ainoastaan terävät pikkuveitset (hedelmä- ja pihviveitset) laitan koneeseen terä alaspäin, ettei tökkää ranteeseen konetta täyttäessä tai tyhjentäessä. Isot veistset on omassa telineessä ylätasolla. Laitan haarukat, lusikat ja ruokaveitset aterinkoriin sille puolle jossa ei ole lokeroita vaan jokainen tulee omaan reikäänsään ritilään, tällöin lusikat tai veitset eivät voi liimautua toisiinsa kiinni pesun ajaksi. Eivät myöskään mahdu tuohon ritiläosaan toisin päin. Korin toinen puoli täytetään juustohöylillä, teesihdeillä yms. välineillä.
Terävät veitset veitsipää alas. Muut toisinpäin. Siksi, koska järki sanoo niin.
Kun laitat varret alaspäin, on vaarana, että likaisilla käsilläsi kosket haarukan sitä osaa, joka syödessä laitetaan suuhun.
On myös vaarana, että heerukan piikit pistävät käteesi reiän.
Tästä huolimatta laitan haarukat tiskikoneen koriin piikit ylöspäin
Laitan pihviveitset ja muut terävät veitset terä alaspäin. Olen tosiaan niin monesti ranteeni niihin teriin tökkinyt. Veitset näyttää ihan hyvin niinkin puhdistuvan. Ostakaa astianpesukone jossa on yläkori aterimia varten. Laitatte sitten kaikki lappeelleen.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:07"]
Me ollaan sitten ilmeisesti poikkeustapauksia, kun meillä laitetaan sekä haarukat että veitset terävä puoli alaspäin. Tämä ihan turvallisuussyistä. Useita vuosia sitten luin uutisen pikkulapsesta, joka oli kaatunut avoimen tiskikoneen päälle siten, että veitsi puhkaisi rintakehän ja lapsi kuoli verenvuotoon siinä äitinsä ja sisarustensa silmien edessä. Muutama vuosi sitten sisareni lapsi juoksi keittiöön, jossa sisareni oli juuri tyhjentämässä astianpesukonetta. Lapsi kaatui siihen aterinkorin päälle, josta oli onneksi juuri ehditty ottaa mm. juustohöylä ja juuresveitsi pois, muuten olisi kaatunut niiden päälle.
Mä kun oon ylisuojeleva äiti, niin oon sen jälkeen laittanu noi terävät alaspäin.
[/quote]
turvallisuuden kannalta haarkukoiden ja lusikoiden ja tavallisten aterinveitsien seisontasuunta on ihan se ja sama. Ne ovat oikeasti hyvin tylsiä ja niiden läpimeno ihosta vaatii sellaista voimaa, että samalla voimalla kaatuessa myös ne varret menevät läpi jos ovat mennäkseen. Kyllä ihminen voi sillä voimalla kaatua, kattuminenhan tulee vauhdissa ja koko painolla, mutta tosiaan ne kahvapäät menevät silloin ihan yhtä lailla läpi poskista ja rintakehästä ja kämmenistän. Sen sijaan puukot, siis, leipäveitset, yleisveitsen, juuresveitset, sakset ja joissain tapauksissa pihviveitset ovat eri asia, niitä kannattaa varoa. Ei tosin varsinaisesti niidenkään kohdalla kaatumisen takia, vaan ihan siksi, ettei itse vahingossa tökkää käsiään niihin.
[/quote]
Jaa, no ne teräväthän voi osua myös muualle kun ihoon, esimerkiksi silmään... En ole alan asiantuntija, mutta veikkaisin että haarukan piikit tekee silmään tai vaikka suuhun upotessaan pahempaa jälkeä kun se tylppä pää...