Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lestadiolaisilla on varaa elämään, johon muilla ei ole?

Vierailija
26.09.2013 |

En kysy tätä kateuttani tai muuten pahalla, vaan täysin mielenkiinnosta. Seurailtuani seudullamme asuvia lestadiolaisperheitä olen alkanut ihmetellä, miten he kustantavat elämänsä. "Tavallisissa" perheissä esimerkiksi molempien vanhempien kokopäivätyötä perustellaan usein sillä, että se on taloudellinen pakko, ei ole varaa toisen jäädä kotiin. Kuitenkin lestadiolaisperheissä äiti yleensä on kotiäitinä ja vain mies töissä (yleensä jopa ihan perusduunissa, ei missään huipputuloisessa virassa). Silti heillä on monta lasta, iso auto, rakentavat suuria omakotitaloja jo ihan nuorina, pukeutuvat hyvin, sisustavat tyylikkäästi jne. Enkä ole koskaan kuullut lestaperheestä, joka eläisi taloudellisesa ahdingossa tai "sossun rahoilla". Miten he tämän tekevät?

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:41"]

Jospa vaikka seitsemän lasta saa lapsilisää + kotihoidon tuki vaikkapa neljästä nopesti laskien reilut 1500€, johan sillä lapset maksaa kodin lainan lyhennykset.

[/quote]

Se raha ei riitä edes ruokaan, saati mihinkään lainoihin.

[/quote]

Juuri yksi lestaäiti minulle sanoi ettei lapsi kuluta kuukaudessa lapsilisäänsä.

Vierailija
22/142 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te nyt osaatte itsekin laskea, että jo ruokaan menee enemmän rahaa kuin mitä lapsilisä on. Tai sitten saa olla tosi omavarainen, mikä sekin vaatii paljon työtä. Kyllä lestadiolaiset ostaa vaatteita, käyvät parturissa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapamme on kotona vaatimatonta, rahassa mitattuna. Leivotaan ja tehdään ruuat itse alusta loppuun, ei puolivalmiista. Jo opiskeluaikana ollaan töissä, ei juhlita rahoja. Avioliitto solmitaan nuorena, jolloin aikuistuminen tapahtuu jo 22v tienoilla... Lapset pakottaa huolehtimaan raha-asioista...

Vastuullisena nuorena taloa voidaan rakentaa jo 25 vuotiaana!  Moni muu on silloin juhlimassa...kun kestä luuraa perustusta.

Itse olen taloni rakentanut ja rahani tienannut. Yritykseni työllistää 27 ihmistä...vastuuta olen kantanut! Kai tässä pitää jo helpotttaa vähitellen, mutta kovaa on ollut neljän lapsen kanssa...

33v vl isä

PS. Nykyään käy siivooja..jne. Apua vaimolle. Rahat yhteiset...

Vierailija
24/142 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole äiti vaan sinkku, mutta vl nainen kuitenkin ja kauhulla laskeskelin, että omat kampaamo ja kauneushoitolakulut viimeiseltä puolelta vuodelta ovat noin 400 e. Lisäksi pari sataa naamarasvoihin jne. Tämä oli kyllä poikkeus, yleensä ei mene näin paljon, ostin esim. 125 e kasvovoiteen.

Jumala siunaa lapsiaan. Toki voi myös antaa ja sallia koettelemuksia konkurssien ja työttömyydenkin muodossa vrt. Job. Uskomme siihen, että Jumala siunaa perheeseen syntyvälle lapselle elannon. Joskus omat toiveemme elintason suhteen ovat korkeammat, joskus taas saa ihan ihmetellä, miten ihmeellisesti taivaallinen Isä on johtanut elämää työ- tai yrityselämässä ja suonut runsaasti maallista hyvää.

Vierailija
25/142 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala auttaa niitä, jotka auttavat itseään. Tämän tietävät lestadiolaiset ja ovat ahkeria ja yritteliäitä.

Vierailija
26/142 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 09:35"]Mun olisi niin kuulunut syntyä lestadiolaiseksi. Se olisi kaikkea mitä itse elämältäni toivoin mutta nyt olen naimisissa rahaa rakastavan insinöörin kanssa joka hankki vasektomian vaikka meillä vasta kaksi lasta :( ja töissä käydään molemmat että saadaan pidettyä elintasomme.
[/quote]Lohdutan Sinua, vielä ehdit tehdä parannuksen jos Sinulla on halu Uskoa.Rauhanyhdistyksellä on seuroja yleensä la ja su ,joillakin paikkakunnilla myös esim.ke ,seurat kuuluvat myös nettiseurat linkin kautta.

Vierailija
27/142 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani lestadiolaiset suurperheet eivät todellakaan matkustele ulkomaille. Paljon tehdään itse ja kierrätetään. Autot ostetaan normaalisti mutta liikaa ei makseta ja upouusia ei osteta. Ruokaan per nenä laitetaan todella vähän rahaa, edullista ostetaan. Alkoholiin ei euroakaan. Ylimääräistä ei juuri ole, monilla on stressiä rahasta. Opiskelijoita harvemmin tuetaan taloudellisesti.

T. Lestadiolaisten kanssa paljon tekemisissä oleva ex-lestadiolainen

Vierailija
28/142 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:49"]

Hahhah, naurattaa :D ei tosiaankaan talofirmat tee lestadiolaisille ilmaiseksi taloja. Jos tiedät mikä firma tekee, niin kerro toki, menen heti kysymään rakentaisivatko meille talon.

[/quote]

Julkinen salaisuus

[/quote]

Kuule, ne lestadiolaisfirmat on lestadiolaisfirmoja just siksi, koska niillä on niin hyvät markkinat nimenomaan lestadiolaisten keskuudessa. Eli toisin sanoen lestat ottavat lestojen rakennushuumasta kaiken hyödyn irti, ja tämä on ikään kuin positiivinen kierre. Lestadiolaisfirmat eivät todellakaan anna lestadiolaisille mitääni ilmaiseksi vaan pyrkivät saamaan heiltä rahat pois rikastuakseen itse. 

Itse ihmettelen itsekin välillä omaa hyvää tilannettani. Rahan kanssa pitää olla tarkkana, mutta asumme isossa uudessa omakotitalossa, maksuhäiriöitä ei ole eikä koskaan ole ollut tilannetta, ettei ole ollut rahaa maksaa laskuja ja ostaa ruokaa ym. tarpeellista tai emme olisi selvinneet isoista laiterikoista tai autoremonteista. Mutta mietimme tarkkaan tulot ja menot, ja todellakaan en osta lapsille uutena kuin ulkovaatteet, kengät, kintaat ja pipot. Pari kertaa vuodessa ostan paremmat mekot tms., mutta muuten ostan kaikki vaatteet sekä itselleni että lapsille kirpputoreilta ja käytettyinä. Siitä huolimatta vaatehuoneesta löytyy lähes ainoastaan laatuvaatteita (olen valikoiva kirppareillakin). Lapsilla ei toistaiseksi ole harrastuksia (ovat vielä pieniä), mutta kyllä harrastamaan kannustetaan. Ikinä en laittaisi lapsia johonkin vaativaan ja kalliiseen harrastusryhmään, vaan jokin järkevä järkevässä mittasuhteessa oleva harrastus on varmasti hyvä. 

Käymme mieheni kanssa molemmat töissä, omat tuloni ovat  bruttona 2600 ja miehen n. 3000-3500 euroa. 

Emme matkustele, enkä itse myöskään sisusta kalliisti, joskin kyllä olen tarkka sisustamisesta. 

Leivon paljon itse ja ostamme vähän eineksiä tai toisaalta kalliita lihoja ja kaloja, mutta hedelmiä, salaatteja ym ostamme kuitenkin. Meillä on 10v vanha velaton auto ja toista autoa emme hanki ennen kuin on ihan pakko. Harkitsemme jokaisen hankinnan hyvin tarkasti ja pyrimme ostamaan sellaista, joka kestää mahdollisimman pitkään. 

Mieheni on äärimmäisen ahkera ihminen, enkä itsekään ole laiska, mieheni rakensi talon täysin itse, mutta hän on toisaalta alan ammattilainen. Asumiskustannuksemme ovat tuloihimme nähden isohkot, mutta olemme tingimme muista asioista. Koti on meille tärkeä paikka. Käymme harvoin syömässä ulkona, emme käy kalliissa tapahtumissa. Sen sijaan ulkoilemme yhdessä ja teemme tarjousten mukaan kotimaan reissuja muutamia kertoja vuodessa lasten kanssa. 

Vierailija
29/142 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:40"]Ainakin täällä Oulun seudulla KAIKKI talofirmat, keittiöliikkeet jne  ovat lestojen = tekevät toisilleen ilmaiseksi taloja.

Tavallinen kansalainen maksaa siis lestojenkin talot kalliimpina hintoina
[/quote]
Pyh! Tämä ei todellakaan ole totta! Oulun seudulla on monta menestyvää rakennusyritystä, jotka eivät todellakaan olisi niin menestyneitä, jos ilmaiseksi tekisivät töitä:D

Vierailija
30/142 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä vielä, etten koskaan ole saanut taloudellista tukea kodistani, en missään vaiheessa elämää taskurahoja lukuunottamatta. Myös tuo on opettanut minulle rahankäyttöä ja säästeliästä elämäntapaa sekä ahkeruutta. Mieheni kotiväki antaa meille vuodessa n. 200-300 euroa eri yhteyksissä. Siinä siis suvun ja läheisten antama taloudellinen tuki. 

Isostakaan suvusta ei aina ole sitä muutakaan apua, koska usein näissä suvuissa ihmisillä on itsellään niin isot perheet ja työmaat, etteivät jouda siinä enää muita auttamaan. Harvoin isovanhemmat jaksavat kymmeinä lapsenlapsiaan vahtia jatkuvalla syötöllä. 

t. 70

Vierailija
31/142 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:40"]Ainakin täällä Oulun seudulla KAIKKI talofirmat, keittiöliikkeet jne  ovat lestojen = tekevät toisilleen ilmaiseksi taloja.

Tavallinen kansalainen maksaa siis lestojenkin talot kalliimpina hintoina
[/quote]

Minäkin haluan ilmaisen talon!! Kuka niitä tekee?:D

Vierailija
32/142 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:39"]

Mä en tiedä, mutta veikkaisin seuraavaa...

- lainan takaajina kirkko (tms seurakunta)

- omakotitalo rakennetaan huitsin nevadaan, missä tontti käytännössä ilmainen

- talo rakennetaan pitkälti talkootyönä, itse, suvun ja seurakunnan avustamana ja vastalahjaksi autetaan muita talon rakentamisessa

- seurakunnalta löytyy aina joku joka diilaa tavaraa (mm. Auto) halvemmalla omilleen

- renkaidenvaihto ym tapahtuu oravannahkakaupoilla

- ruoka tehdään pitkälti itse, kasvimaalta saadaan kaikki tarvittava, leivät leivotaan itse, tarv löytyy oma kanala jne

- naiset osaa ommella, neuloa, virkata

- rahaa ei kulu tv, pleikkari, iphone...

- kaikilla lapsilla sama harrastus: esim viulu, jää pienenä uusiokäyttöön perheeseen

- rahaa ei kulu myöskään esim kampaajalle, meikkiin, bilevaatteisiin

[/quote] - Täällä lähistöllä asuu lestadiolaisia eikä mitään halpoja tontteja.

- Ihan kaupasta hakevat ruokansa eikä ole kanaloita yms...

- Eivät kaikki ole ns. vanhoillislestadiolaisia joten kyllä lestadiolaisilta löytyy teeveet, iphonet jne.

Vierailija
33/142 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 09:35"]Mun olisi niin kuulunut syntyä lestadiolaiseksi. Se olisi kaikkea mitä itse elämältäni toivoin mutta nyt olen naimisissa rahaa rakastavan insinöörin kanssa joka hankki vasektomian vaikka meillä vasta kaksi lasta :( ja töissä käydään molemmat että saadaan pidettyä elintasomme.
[/quote]Lohdutan Sinua, vielä ehdit tehdä parannuksen jos Sinulla on halu Uskoa.Rauhanyhdistyksellä on seuroja yleensä la ja su ,joillakin paikkakunnilla myös esim.ke ,seurat kuuluvat myös nettiseurat linkin kautta.
[/quote]

No eihän se nyt enään auta... Kun ei tuo mies voi silti enmpää lapsia saada. Ja tuskin tämmönen 32 vuotias kenellekkään lesta miehelle kelpais. Nehän menee kaikki alta kaksikymppisenä naimisiin..

Vierailija
34/142 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:09"]

En kysy tätä kateuttani tai muuten pahalla, vaan täysin mielenkiinnosta. Seurailtuani seudullamme asuvia lestadiolaisperheitä olen alkanut ihmetellä, miten he kustantavat elämänsä. "Tavallisissa" perheissä esimerkiksi molempien vanhempien kokopäivätyötä perustellaan usein sillä, että se on taloudellinen pakko, ei ole varaa toisen jäädä kotiin. Kuitenkin lestadiolaisperheissä äiti yleensä on kotiäitinä ja vain mies töissä (yleensä jopa ihan perusduunissa, ei missään huipputuloisessa virassa). Silti heillä on monta lasta, iso auto, rakentavat suuria omakotitaloja jo ihan nuorina, pukeutuvat hyvin, sisustavat tyylikkäästi jne. Enkä ole koskaan kuullut lestaperheestä, joka eläisi taloudellisesa ahdingossa tai "sossun rahoilla". Miten he tämän tekevät?

[/quote]

Lestadiolaiset ostavat tontin jostain vähän syrjempää tai ainakin "uskonvelihinnalla".

Talo rakennetaan talkoilla ja rakennustarvikkeita saadaan tai ostetaan "uskonvelihinnalla".

Kotiin ei osteta televisiota eikä viihde-elektroniikkaa. Lapsilla ei ole maksullisia harrastuksia. Lapsia ei kyyditetä. Vaatteet ja kengät kierrätetään. Tarvtisee ostaa vain vaatteet yhdelle pojalle ja yhdelle tytölle!!!!!

Vanhemmat eivät ryyppää eivätkä matkustele. Vuoden ainoa reissu on suviseurareissu ja siellä ruoka ostetaan litramyynnistä. Kotiruoka tehdään itse. Rauhanyhdistys auttaa tarvittaessa.

Ei se pärjääminen ole kiinni lasten lukumäärästä vaan vanhempien järjenkäytöstä!
[/quote]
Tuo edellä on ihan potaskaa. Lestadiolaisperheillä on kaikilla lapsilla viimeinen päälle muotivaatteet päällä koko ajan, on älykännykät ja kaikki uudet vempeleet mopot ja mopoautot. Talot rakennetaan juuri sille uudelle suositulle alueelle kuin muutkin perheet. Tupakka palaa 15 vuotiaasta asti ja harrastuksena on musiikki soittamisen muodossa ja se todellakin maksaa. Kenkiä ei voi kumisaappaaita lukuunottamatta kierrättää ja pieniä lapsia lukuunottamatta ei myöskään niitä vaatteita.

Vierailija
35/142 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:09"]

[/quote]

Lestadiolaiset ostavat tontin jostain vähän syrjempää tai ainakin "uskonvelihinnalla".

Talo rakennetaan talkoilla ja rakennustarvikkeita saadaan tai ostetaan "uskonvelihinnalla".

Kotiin ei osteta televisiota eikä viihde-elektroniikkaa. Lapsilla ei ole maksullisia harrastuksia. Lapsia ei kyyditetä. Vaatteet ja kengät kierrätetään. Tarvtisee ostaa vain vaatteet yhdelle pojalle ja yhdelle tytölle!!!!!

Vanhemmat eivät ryyppää eivätkä matkustele. Vuoden ainoa reissu on suviseurareissu ja siellä ruoka ostetaan litramyynnistä. Kotiruoka tehdään itse. Rauhanyhdistys auttaa tarvittaessa.

Ei se pärjääminen ole kiinni lasten lukumäärästä vaan vanhempien järjenkäytöstä!
[/quote]
Tuo edellä on ihan potaskaa. Lestadiolaisperheillä on kaikilla lapsilla viimeinen päälle muotivaatteet päällä koko ajan, on älykännykät ja kaikki uudet vempeleet mopot ja mopoautot. Talot rakennetaan juuri sille uudelle suositulle alueelle kuin muutkin perheet. Tupakka palaa 15 vuotiaasta asti ja harrastuksena on musiikki soittamisen muodossa ja se todellakin maksaa. Kenkiä ei voi kumisaappaaita lukuunottamatta kierrättää ja pieniä lapsia lukuunottamatta ei myöskään niitä vaatteita.
[/quote]
Niin ja lisäksi muuten todellakin matkustelevat muuallekin kuin suviseuroihin. Joka vuosi Dubai tai Kanarian saaret tai Thaimaa kutsuu koko perhettä.

Vierailija
36/142 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:38"]

Mun käsitys on (korjatkaa jos olen väärässä), että talojen rakentamisessa autetaan- rakennustarvikkeet ja -työt hankitaan sopuhintaan toisien lestojen yrityksistä ja paljon saadaan talkooapua. En tiedä muusta, mutta kyllähän siinä jo säästää ihan hirveitä summia.

[/quote]

Mitenköhän paljon noissa raksahommissa tulee noita pimeitä töitä ja muita petoksia tehtyä? Noi pitäs tutkia paremmin.

Vierailija
37/142 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia perheitä löytyy varmasti. Tiedän, että monessa perheessä ruokakulut pidetään kohtuullisina, kun syödään oikeaa ruokaa... ei kerta-annospakattuja jogurtteja jatkuvasti yms. Aivan eri lailla saa makkarakastikkeen ja perunat riittämään, kuin sama määrä makkaraa esim. uunimakkarana jne.

Itse olen luterilainen ja pärjäämme aika pienillä kuluilla arjen ruoissa... perunat, juurekset ja marjat ovat omasta maasta. Lisäksi teen ruokaa kauden mukaan... hedelmät järkevään hintaan ja suosin edullisia vihanneksia. Tulee aika paljon kalliimmaksi ostaa nyt tomaatteja, kuin esim. kaalia :)

Lapsen vaatekulut ovat kohtuulliset, vaikka vaatekaappi vähän pursuaakin... ostan kaikki alennuksesta tai kirpputoreilta. Vaatteet ovat pääosin kohtuuhintaisia (alennuksesta ja kirpparilta ostettuina) ja laadukkaita vaatteita... Legoa, Mayoralia, Reimaa, Espritiä L&B ja Name it...

Vierailija
38/142 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eletään keskivertoa elintaso mielestäni. Kaksi autoa ja omakotitalo. Lainaa otettiin reippaasti alle kolmekymppisenä, kun rakennettiin talo. Ollaan maksettu hullun lailla matalien korkojen aikana ja nyt hyvä tilanne. Mies DI ja vakityö, hyvä palkka. Itse olen tehnyt keikkahommaa lastenvälissä.

kaikki ruoka laitetaan itse, leivotaan yms. Saan aina kommentteja että meillä kaunis ja siisti koti. Rakastan estetiikkaa ja sisustamista, mutta mitään kallista ei ole. Mulla on vaan hyvä maku! Kannattaa ostaa vähän, mutta hyvällä maulla ja harkinnalla.

lapsille ostan tyyliltään yhteneväisiä vaatteita, silloin vaatteita ei tarvi määrällisesti paljon. Itse leikataan tukat ja tehdään kaikki muukin mahdollinen. Ihan ok pärjätään, mutta todellakaan ei lomailla ulkomailla.

elämässä on ollut Juamaln siunaus. Kaikkea tarpeellista on, mutta tärkeintä että elämä kodissa sopuisaa ja onnellista.

Vierailija
39/142 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vinkkejä tyylikkääseen mutta halpaan elämään.

Vierailija
40/142 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on. Lestadiolaiset ovat ahkeria ja yritteliäitä ihmisiä. Heistä useimmat saavat jo lapsuuden kodissa hyvät valmiudet hallita tulevia koti- ja raha-asioitaan. Koska eivät katso TV:tä, niin kulurustarpeitakaan ei liene kerry samaa määrää kuin ei-lestadiol. Heidän joukossa on köyhyysrajalla eläviä, tt:tä saavia ja uo:ssa olevia henkilöitä. Asioista ei vain puhuta julkisesti.
VL-yhteisössä on vallalla ajatusmalli, että on Jumalan siunausta, jos mammonaa karttuu. Kun näin uskotaan, niin kukapa meistä halluaa näyttää köyhältä. Sehän tarkoittaa sitä, että Jumala ei ole siunannut... eli elämässä on ollut synnin kauhistus liikaa läsnä. Monet tekevät paljon sen eteen, että totuus ei paljastuisi, vaan Jumalan siunaus näkyisi päälle päin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi