Miten lestadiolaisilla on varaa elämään, johon muilla ei ole?
En kysy tätä kateuttani tai muuten pahalla, vaan täysin mielenkiinnosta. Seurailtuani seudullamme asuvia lestadiolaisperheitä olen alkanut ihmetellä, miten he kustantavat elämänsä. "Tavallisissa" perheissä esimerkiksi molempien vanhempien kokopäivätyötä perustellaan usein sillä, että se on taloudellinen pakko, ei ole varaa toisen jäädä kotiin. Kuitenkin lestadiolaisperheissä äiti yleensä on kotiäitinä ja vain mies töissä (yleensä jopa ihan perusduunissa, ei missään huipputuloisessa virassa). Silti heillä on monta lasta, iso auto, rakentavat suuria omakotitaloja jo ihan nuorina, pukeutuvat hyvin, sisustavat tyylikkäästi jne. Enkä ole koskaan kuullut lestaperheestä, joka eläisi taloudellisesa ahdingossa tai "sossun rahoilla". Miten he tämän tekevät?
Kommentit (142)
Lestaperheotäkin on erilaisia. Työni kautta tiedän monia lestadiolaisperheitä ja moni tosiaan asuu isoissa, hienoissa omakotitaloissa, ajavat isoilla autoilla (tottakai, paljon lapsia ja pitää mahtua autoon) ja vanhemmat sekä lapset pukeutuvat tyylikkäästi. Heillä monilla on äiti kotona ja isä duunarina töissä. MUTTA nämä "tyylikkäät" perheet ostavat vaatteensa kirpputorilta sekä tekevät ruokaa ja käsitöitä paljon itse.
Toisaalta on myös näitä joiden lapset kulkevat kaksi numeroa liian pienissä kengissä, vaatteet rikki ja auto hajoaa joka toinen päivä.
Lestoja löytyy moneen veneeseen, aivan kuin meitä muitakin.
Lestadiolaisia pankinjohtajina, osuuskaupoissa, kunnan virkamiehissä yms. tienaamassa. Ja hyvävelijärjestelmä toimii.
Heillehän usko "opettaa" mahdollisimman korkeaan virkaan hankkiutumisen, voipi olla lesta pääministerinäkin ensi hallituksessa jos nämä galluptulokset pitävät paikkaansa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:41"]
Jospa vaikka seitsemän lasta saa lapsilisää + kotihoidon tuki vaikkapa neljästä nopesti laskien reilut 1500€, johan sillä lapset maksaa kodin lainan lyhennykset.
[/quote]
Se raha ei riitä edes ruokaan, saati mihinkään lainoihin.
[/quote]
214 euroa per jantteri ei riitä ruokaan? Mitä hanhenmaksapalleroita te hihhulit oikeen vetelette, jos toi määrä ei riitä ruokaan? Itsellä menee ruokaan 120 euroa kuukaudessa ja ostelen välillä herkkujakin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:50"]Sen verran on pakko älähtää että on kyllä harvinaisen lapsellista sanoa luottotietojen menevän nykyään helposti. Eiköhän se ole kuitenkin asia, joka on jokaisen ihan omista päätöksistä ja toiminnasta kiinni, ei ne niin vaan mihinkään mene. Tästä voidaan toki sulkea pois ne rajuimmat tarinat joissa on taustalla identiteettivarkaus tms.
Luottohäiriömerkintöjen merkittävä kasvu korreloi hyvin muuttuneiden kulutustottumusten kanssa, ei ne sen herkemmin mene kuin ennenkään.
[/quote]
Juuri näin. Luottotietojen menettämistä edeltää karhukirjeiden vuori. Useimmat yritykset lähettävät vielä muistutuksiakin ennen perintäfirmoihin turvautumista.
Vastaus: lestadiolaisten "kirkkokunta" on äärimmäisen varakas, siellä on paljon hyväpalkkaista porukkaa ja lahjoituksia tehdään avokätisesti.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:49"]Jos ei mene rahaa telkkariin, pleikkaan ym viihteeseen, kampaamokäynteihin, meikkeihin ym kaunistautumiseen, alkoholiin ym biletykseen, sitä jää yllättävän paljon käteen. Ja kun on olemassa yhteisön tuki ja apu, en yhtään ihmettele että rahat hyvin riittävät. Priorisoitia ja yhteisöllisyyttä.
[/quote]
Tässä varmaan asian ydin. Lisäksi lapsilisät, jos niitä saa 5-10 lapsesta, rahasumma on jo merkittävä. Elintarvikkeitä keskitetysti isoissa erissä (aateveljeltä/siskolta), tässäkin voi säästää.
Lisäksi tulee suhteellisesti halvemmaksi per kärsä isossa perheessä, kun esim. vaatteita ja harrastusvälineitä tms.pystyy kierrättämään.
Kyllä monet lestadiolaismiehet ovat hyvinpalkatuissa töissä (diplomi-insinöörejä, lääkäräreitä, talousalalla jne.).
Usein lestadiolaiset ovat myös taloudellisesti lahjakkaita. He eivät kuluta rahaa viinaan. Päivähoitomaksuja ei ole, koska vanhemmat lapset hoitavat nuorempiaan. Suurin osa suomalaisista on lihavia, mutta lestadiolaisnaiset ovat yleensä 10 synnytyksenkin jälkeen laihoja. Eivät siis syö liikaa. Ja kyllähän kymmenlapsinen perhe jo elättää itsensä, näin ihan tukipoliittisesti ajatellen. Lapsi tuo leivän pöytään!
Minua ylipäätään ihmetyttää monenkin lapsiperheen elintaso: Vakiokuvio on se, että rakennetaan kaava-alueelle omakotitalo, tai ostetaan valmiina. Tässä kaupungissa uuden talon hinta on 350-400 tEUR haarukassa. Pihassa 2 autoa, yleensä 1 noin 2-3 vuotias muksu rattaissa ja talon emäntä massu pömpöttäen hoitovapaalla. Vain isäntä ansiossa. Oikeasti mietin, miten tuo on mahdollista. Oli lestadiolainen tai ei?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 07:07"]
Minua ylipäätään ihmetyttää monenkin lapsiperheen elintaso: Vakiokuvio on se, että rakennetaan kaava-alueelle omakotitalo, tai ostetaan valmiina. Tässä kaupungissa uuden talon hinta on 350-400 tEUR haarukassa. Pihassa 2 autoa, yleensä 1 noin 2-3 vuotias muksu rattaissa ja talon emäntä massu pömpöttäen hoitovapaalla. Vain isäntä ansiossa. Oikeasti mietin, miten tuo on mahdollista. Oli lestadiolainen tai ei?
[/quote]
Keskiluokka elää Pohjoismaissa velkarahalla.
Itse olin yli 20 vuotta lestadiolainen ja silti olen aina ihmetellyt samaa. Osalla vanhemmat ovat kyllä hyvin varakkaita ja ehkä sisaruksetkin takaavat toistensa lainoja.
Sitten vielä se yks pointti, jota ei vielä ole mainittu taloihin liittyen: usein lestadiolaiset rakentavat ensimmäisen talon pitkälti omalla työllä ja talkoilla ja nuorena, myyvät sen hyvällä hinnalla sitten kun perhe kasvaa ja rakentavat uuden osin vanhasta talosta saaduilla myyntivoitoilla.
Tosin on sitten niitäkin perheitä (kuten vaikka oma naapuri), jotka rakentavat talosta ensin vain alakerran valmiiksi ja pikkuhiljaa rakentelevat sitten yläkertaa kuntoon. Ollaan asuttu taloissamme nyt useita vuosia, reilusti yli 5v (mutta alle 10) vuotta ja naapurilla alkaa pikkuhiljaa yläkerta valmistua. Ulospäin saattaisi näyttää siltä, että heillä on käytössään ollut alusta asti iso talo, vaikka siitä onkin ollut käytössä vain alakerta.
Uskomme Jumalan johdatukseen ja kuuliaiset lapsensa Jumala on luvannut hyvästi Siunata. Siis Jumalan mielen mukainen elämä on siunaukseksi ihmiselle jo täällä ajassa ja lopulta palkka odottaa taivaassa.
Mun olisi niin kuulunut syntyä lestadiolaiseksi. Se olisi kaikkea mitä itse elämältäni toivoin mutta nyt olen naimisissa rahaa rakastavan insinöörin kanssa joka hankki vasektomian vaikka meillä vasta kaksi lasta :( ja töissä käydään molemmat että saadaan pidettyä elintasomme.
Kyllä muuten lestatkin elää osittain sossun rahoilla, ystävä on toimeentulotukikäsittelijä kunnassa, jossa paljon lestadiolaisia. Kyllähän heillä yleensä mies käy töissä, mutta palkan lisäksi nostetaan tt-tukea, kun eivät rahat muuten riitä 10 ihmisen elättämiseen. Ei noista nyt puhuta ääneen niissä piireissä.
No mitä noita omia naapureita on tullut seurattua, niin salaisuus on ihan vain ahkeruus. Ruoka tehdään itse, rakennetaan itse ja talkoovoimin, lapset osallistuvat perheen töihin kykyjensä mukaan. Oikeasti ovat ihan hämmästyttävän tekeviä ja osaavia ihmisiä. Auttavat muita talkoilla aina pyydettäessä ja saavat itse apua kun tarvitsevat. Raha laitetaan kotiin ja perheeseen. Toinen on ihan keskipalkkaisessa työssä ja toinen kotona pienten kanssa. Talo on uusi, itse rakennettu ja tontti ihana mainiolla sijainnilla. Kadehdi en muuta kuin tuota valtavaa energiaa, yjtä ahkerana saisin yhtä paljon aikaan.
Ja osatekijä on varmaan sekin, että molemmat vanhemmat ovat jo nuorena tehneet töitä ja säästäneet.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:18"]Ovat hyviä talousihmisiä?
[/quote]
Varmasti ovat. Ja lapsilisätkin suuret.