Miten lestadiolaisilla on varaa elämään, johon muilla ei ole?
En kysy tätä kateuttani tai muuten pahalla, vaan täysin mielenkiinnosta. Seurailtuani seudullamme asuvia lestadiolaisperheitä olen alkanut ihmetellä, miten he kustantavat elämänsä. "Tavallisissa" perheissä esimerkiksi molempien vanhempien kokopäivätyötä perustellaan usein sillä, että se on taloudellinen pakko, ei ole varaa toisen jäädä kotiin. Kuitenkin lestadiolaisperheissä äiti yleensä on kotiäitinä ja vain mies töissä (yleensä jopa ihan perusduunissa, ei missään huipputuloisessa virassa). Silti heillä on monta lasta, iso auto, rakentavat suuria omakotitaloja jo ihan nuorina, pukeutuvat hyvin, sisustavat tyylikkäästi jne. Enkä ole koskaan kuullut lestaperheestä, joka eläisi taloudellisesa ahdingossa tai "sossun rahoilla". Miten he tämän tekevät?
Kommentit (142)
Vanhempani olivat kumpikin vanhoillislestadiolaisperheen vanhimpia lapsia. Opiskelivat ennakkoperinnöllä ja muutenkin vanhempiaan kuppaamalla. Samoin ainakin lapsettomilta nuoremmilta sisaruksilta. Myöhemmin kun nämä nuoremmat lisääntyivät, eivät taatusti kokeneet vastavuoroisuutta.
Lapsen rakkaudesta hakkaamisesta hyötyivät taloudellisesti myös.
Politiikassa oikean puolueen edustajana sosiaalilautakuntaan. Itse puolusti omia asioitaan siellä. Kaltoinkohdeltua lasta ei kukaan eikä minkään pikkukunnan varat kestä kevyesti tuollaisen lauman huostaanottoa.
Eli sossun kenties välttää kuppaamalla 3-4 sukupolvea ja sopivilla verkostoilla.
Ja talousrikosvastuulta suojaa uskonvelipoliisi, voipi olla itse teossa apuna.
Kun elää Jumalaa muistaen ja siten mistä Jumala pitää, Hän antaa. Kannattaa itsekin kokeilla.