Miten lestadiolaisilla on varaa elämään, johon muilla ei ole?
En kysy tätä kateuttani tai muuten pahalla, vaan täysin mielenkiinnosta. Seurailtuani seudullamme asuvia lestadiolaisperheitä olen alkanut ihmetellä, miten he kustantavat elämänsä. "Tavallisissa" perheissä esimerkiksi molempien vanhempien kokopäivätyötä perustellaan usein sillä, että se on taloudellinen pakko, ei ole varaa toisen jäädä kotiin. Kuitenkin lestadiolaisperheissä äiti yleensä on kotiäitinä ja vain mies töissä (yleensä jopa ihan perusduunissa, ei missään huipputuloisessa virassa). Silti heillä on monta lasta, iso auto, rakentavat suuria omakotitaloja jo ihan nuorina, pukeutuvat hyvin, sisustavat tyylikkäästi jne. Enkä ole koskaan kuullut lestaperheestä, joka eläisi taloudellisesa ahdingossa tai "sossun rahoilla". Miten he tämän tekevät?
Kommentit (142)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 09:52"]
Kyllä muuten lestatkin elää osittain sossun rahoilla, ystävä on toimeentulotukikäsittelijä kunnassa, jossa paljon lestadiolaisia. Kyllähän heillä yleensä mies käy töissä, mutta palkan lisäksi nostetaan tt-tukea, kun eivät rahat muuten riitä 10 ihmisen elättämiseen. Ei noista nyt puhuta ääneen niissä piireissä.
[/quote]
Epäammattimaista paljastaa mitään tietoja asiakkaistaan. Ovat he sitten lestoja, somaleita, kantaväestöä tai mitä vaan.
Ylipäätään outo ihmettelyn aihe tämä lestojen (tai minkään muunkaan ryhmän) taloudellinen pärjääminen. Menkää kysymään asianomaisilta, jos niin kiinnostaa.
Oy Herra antaa ja herra ottaa. Näin totesi eräs vl kun käytiin huomauttamassa keskenään vaarallisesti leikkivistä lapsista.
Sen verran haluaisin korjata että lestadiolaiset eivät saa mitään raha-avustuksia seurakunnaltaan, eivätkä rakennustarvikkeita halvemmalla firmoilta vain sen vuoksi että ovatlestadiolaisia. Sukulaisilleen tietty voivat antaa.
Sitten otsikon kysymys, kyllä muillakin olisi varaa elää samoin mutta luulevat ettei ole :)
t. 10 lapsen äiti, mies keskipalkkainen, minä kotona, ja rahasta on tiukkaa (mutta sissin asiakkaita ei olla koskaan oltu)
Itse ihmettelen samaa vaikka kuulunkin vl:iin. Meillä on miehellä ihan ok tulot mutta veroprosenttikin on yli 40. Emme saa mitään tukiaisia kun jo pelkästään miehen palkka on sen verran suuri, päivähoitomaksut ovat korkeimmat ja kun pari lasta kuskaa hoitoon niin nettopalkkani menee käytännössä hoitomaksuihin. Kotihoidon tukea saan ihan minimin kuukaudessa ja se menee meidän perheellä 3-4 ruokakauppakäyntiin. Tosin voisimme elää nuukemminkin mutta mieluummin ostaa monipuolista ruokaa ja kuitenkin rahat riittävät ihan hyvin, kiitos miehen ahkeruuden. Itse en ole kiinnostunut merkki/muotivaatteista mutta yritän ostaa hyvälaatuista. Ja meillä ei ole juurikaan velkaa kun olemme nuoresta asti olleet säästäväisiä ja pystyimme taloa rakentamaan pitkälle ilman lainoja.
Mutta kavereilla toinen käy töissä, nettopalkka mahd. jotain 2000+lapsilisät. Jos tulee vauva niin äiti on yleensä minimipäivärahalla kun ei ole ehtinyt töissä käydä. Toki varmaan kotihoidontuki on sitten korkeampi kun on pienet tulot ja enemmän lapsia (en tiedä kovin tarkkaan). Silti monet elävät ainakin ulospäin "rikkaampaa" elämää kuin me. Matkustellaan, sisustetaan, vaatteet ovat kalliita. Tiedän että monilla on krooninen rahapula mutta sitä peitellään. Jos auto hajoaa niin se on katastrofi monille.
Yleensä ottaen kuitenkin monilla meikäläisillä on ihan hyvin homma hanskassa. Toki poikkeuksiakin on ja huhuja liikkuu maksuhäiriöistä ym. Uskon että kierrätys ja omavaraisuus on se juttu millä moni selviää. Mutta itsellekin välillä arvoitus että miten rahat joissakin perheissä riittävät. :)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:09"]
En kysy tätä kateuttani tai muuten pahalla, vaan täysin mielenkiinnosta. Seurailtuani seudullamme asuvia lestadiolaisperheitä olen alkanut ihmetellä, miten he kustantavat elämänsä. "Tavallisissa" perheissä esimerkiksi molempien vanhempien kokopäivätyötä perustellaan usein sillä, että se on taloudellinen pakko, ei ole varaa toisen jäädä kotiin. Kuitenkin lestadiolaisperheissä äiti yleensä on kotiäitinä ja vain mies töissä (yleensä jopa ihan perusduunissa, ei missään huipputuloisessa virassa). Silti heillä on monta lasta, iso auto, rakentavat suuria omakotitaloja jo ihan nuorina, pukeutuvat hyvin, sisustavat tyylikkäästi jne. Enkä ole koskaan kuullut lestaperheestä, joka eläisi taloudellisesa ahdingossa tai "sossun rahoilla". Miten he tämän tekevät?
[/quote]
Lestadiolaiset ostavat tontin jostain vähän syrjempää tai ainakin "uskonvelihinnalla".
Talo rakennetaan talkoilla ja rakennustarvikkeita saadaan tai ostetaan "uskonvelihinnalla".
Kotiin ei osteta televisiota eikä viihde-elektroniikkaa. Lapsilla ei ole maksullisia harrastuksia. Lapsia ei kyyditetä. Vaatteet ja kengät kierrätetään. Tarvtisee ostaa vain vaatteet yhdelle pojalle ja yhdelle tytölle!!!!!
Vanhemmat eivät ryyppää eivätkä matkustele. Vuoden ainoa reissu on suviseurareissu ja siellä ruoka ostetaan litramyynnistä. Kotiruoka tehdään itse. Rauhanyhdistys auttaa tarvittaessa.
Ei se pärjääminen ole kiinni lasten lukumäärästä vaan vanhempien järjenkäytöstä!
Itsekkin vl:na olen ihmetelly tätä. Mikään seurakunta ei kyllä lainoja takaa. Meilläkin on talo, ei mitään suurta lainaa,pari tavallista autoa, itse olen kotona kahden nuoremman kanssa, kaksi vanhempaa käy koulua. Miehelläni hyvät tulot,paljon keskimääräistä paremmat ja silti meillä ei ole varaa jokavuotisiin etelänmatkoihin tai tuliteriin autoihin. Uskon että velaksi elävät suurin osa, suuria perintöjäkään lestadiolaiset eivät useinkaan saa... Ja meillä lapsia "vain" neljä ja nekin 3v ikäerolla. Useinkin miehen kanssa ollaan mietitty, miten useat suuret perheet elävät, vaikka mies vain tavallinen duunari...
56 jatkaa...
Ehkä kyse on valinnoista, se auton tai pesukoneen hajoaminen on niille leveästi eläville katastrofi, meillä onneksi sellainen ei pääse kaatamaa taloutta,eikä koskaan tarvi perustarpeista tinkiä vaikka suurempi hankinta olisikin tiedossa.
Kyllä mun tuntemilla VL-lapsilla ainakin on viihde-elektroniikkaa siinä missä muillakin. Ei TV:tä, mutta on tietokoneet, tabletit ja hienot kännykät.
Tosin vaikuttaa, ettei ruoka ole mitään parasta mahdollista, vaan aikamoista hiilarihöttöä. Sokeria menee paljon, mutta meillä käyvä VL-lapsi ei ikinä huoli esim. kasviksia ruuan kanssa. Kaikki terveellinen jää syömättä.
Vaatteet ovat nykyään sen verran heikkoja, että ei laadukkaimpiakaan saa riittämään hyvä jos kahdelle peräkkäiselle lapselle.
Oisko vain simppelisti sitä, että monet osaavat rakentaa itse tai saavat siihen apua. Lisäksi otetqaan pitkät laina-ajat asuntolainoissa?
Mun tuntemat lestaperheet (=puoli sukua) elää just näin. Ulospäin näyttää että heillä on ihan luksus elämä kun reissaavat ja on iso talo ja kaikkea. Oikeasti vaatteet kiertää lapselta toiselle ja ne ostetaan kirpputorilta ja ruokaostoksilla valitaan tarkasti halvin mahdollinen tarjoustuote. Lapset ei käy elokuvissa, konserteissa eikä heillä ole harrastuksia joihin menisi rahaa. Lukiolaiset lainailee koulukirjatkin kavereilta tai saa jostain facebookin roskalavaryhmästä.
Kaikki mun tuntemat vl on todella ahkeria tekemään töitä ja säästämään jo nuoresta asti. Ovat todella fiksuja rahankäyttäjiä. Rakentsminen monilla halvempaa kun aina löytyy suvusta yks t imuri, arkkitehti ym. Ei kaikilla, mutta monilla.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:39"]
Johan on. Lestadiolaiset ovat ahkeria ja yritteliäitä ihmisiä. Heistä useimmat saavat jo lapsuuden kodissa hyvät valmiudet hallita tulevia koti- ja raha-asioitaan. Koska eivät katso TV:tä, niin kulurustarpeitakaan ei liene kerry samaa määrää kuin ei-lestadiol. Heidän joukossa on köyhyysrajalla eläviä, tt:tä saavia ja uo:ssa olevia henkilöitä. Asioista ei vain puhuta julkisesti. VL-yhteisössä on vallalla ajatusmalli, että on Jumalan siunausta, jos mammonaa karttuu. Kun näin uskotaan, niin kukapa meistä halluaa näyttää köyhältä. Sehän tarkoittaa sitä, että Jumala ei ole siunannut... eli elämässä on ollut synnin kauhistus liikaa läsnä. Monet tekevät paljon sen eteen, että totuus ei paljastuisi, vaan Jumalan siunaus näkyisi päälle päin.
[/quote]
Tämäpä olikin mulle uutta, tämä ajatus että köyhä olisi köyhä siksi että Jumalan siunaus puuttuisi :) En ole koskaan tuollaiseen ajatukseen törmännyt.
t. Lestadiolainen
Lestamammat töissä ennen lasten saamista sukulaisten, tuttujen tms. yrityksissä ja tienaavat näin hyvät äitiyspvärahat.
No me eletään ainakin ihan omilla tuloilla, eikä todellakaan "seurakunta" rahoita kenenkään yksityiselämää! :D Naurattaa ajatuskin..
Vl piireissä on paljon yrittäjiä ja heillä menestyviä yrityksiä. Näillä perheillä on varmasti rahaa osalla paljonkin, mutta todellakaan ei kaikki vl perheet ole rikkaita.
Oma lapsuuskotini esim oli melko köyhä. Todellakaan emme tehneet ulkomaan matkoja eikä osteltu mitään ylimääräistä. Ruoka tuli pitkälti omasta maasta, metsistä marjat jne. Ommeltiin paljon itse vaatteita, isommilta sisaruksilta periytyi nuorimmille vaatteet jne.
54 jatkaa että rauhanyhdistys ei todellakaan auta, ainakaan meilläpäin. Joskus on jotain leivonnais/ruokatarvikekeräyksiä joillekin perheille joissa on paha tilanne mutta tietääkseni rahallista apua ei saa kukaan. Yleensä ne muuten ovat samoja perheitä ja ilmeisesti se apu pitää pyytää joltakin toimikunnalta joten kynnys siihenkin varmaan on korkea kun kaikki saavat sitten tietää että ei ole kaikki asiat kondiksessa.
Ja meidän ry on ainakin niin köyhä että sinnekin kerätään jatkuvasti jotain remonttirahaa jäseniltä ja silti se on ihan resu ja vanhanaikainen. Lähinnä jos joku jotain auttaa niin sukulaiset toisiaan mutta juurikin käytännön talkooavulla, ei rahalla.
Ainakin täällä Oulun seudulla KAIKKI talofirmat, keittiöliikkeet jne ovat lestojen = tekevät toisilleen ilmaiseksi taloja.
Tavallinen kansalainen maksaa siis lestojenkin talot kalliimpina hintoina
Hahhah, naurattaa :D ei tosiaankaan talofirmat tee lestadiolaisille ilmaiseksi taloja. Jos tiedät mikä firma tekee, niin kerro toki, menen heti kysymään rakentaisivatko meille talon.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:49"]
Hahhah, naurattaa :D ei tosiaankaan talofirmat tee lestadiolaisille ilmaiseksi taloja. Jos tiedät mikä firma tekee, niin kerro toki, menen heti kysymään rakentaisivatko meille talon.
[/quote]
Julkinen salaisuus
tiedän yhden perheen siinä:
-istuimet autossa on ikivanhoja, todennäköisesti ilmaiseksi saatu
-sama koskee huonekaluja
-lapsilla halpoja leluja ja vähän
-vaatteet kiertää loputtomiin, ostetaan bvain halpoja ja käytettyjä
-ruoka on edullista hiilarihöttöä
Nää ei kyllä edes matkusta, mutta on iso talo ja pari autoa. Äiti kotona ja mies yrittäjä. Yrittäjyys mahdollistaa sen, että osa kuluista on firman kuluissa, kuten tietokoneet, autot jne.
Verkoston kautta saavat halvemmalla. Jokaisella on kirves-, putkimies lääkäri jne sukulainen. Näin minun ystävälläni.