No, niin... 11-vuotias poikani väitti juuri, että
kaikki muut pojat hänen luokallaan saavat pelata sotapelejä.
Löytyisikö täältä ketään äiti tai isää, jotka eivät anna 11-vuotiaansa pelata sotapelejä?
Kommentit (167)
Tulevaisuudessa enemmän näitä koilusurmaajia yms. Kyllähän näissä jo tapahtuneissa ikävissä tapahtumissa on tekijän elämää hallinneet aika pitkälle pelit. Ei niissä ihan turhaan ole ikärajoja. Pelit eivät saa olla likan tärkeitä lapselle, turha kusetraa itaeään sillä että kehittävät lasta. Varsinkaan mitkään tappopelit eivät kehitä lasta. Ja kika oikeasti antaa lasten pelat joka päivä tuntien ajan?!
No meijän 5v poika saattaa katsella kun isänsä kanssa pelataan kaksilla esim. Army of two -peliä, ei oo vielä traumatisoitunu.. Ehkä just joku dead space yms kauhupelit joissa näkyy hirviöitä en anna miehenkään pelata päivällä ettei poikaa ala pelottaan. Näkyyhän noita ampumisia ja kuolleita ihmisiä uutisissakin, ei niiltä voi välttyä. Ja sori sä joka puhuit että näyttäisit lapselles ensin sen Pelastakaa sotamies Ryan! -leffan, salli mun nauraa xD
Antaisitteko 17v. pelata Gta? Täyttää helmikuussa 18v.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:35"]
Eikös ne oo k-18 ne sotapelit lähes aina? Meillä ei lapset pelaa tappamispelejä, jos sota kiinnostaa niin voin kertoa mitä se on ja voidaan katsoa videoita ja kuvia siitä ja yritän selittää miksi en halua hänen edes leikillään tappavan, edes peleissä, niin kauan kun maailmassa ihan oikeasti lahdataan ihmisiä sillä tavalla.
[/quote]
Joo, tätä lähestymistä mäkin olen ajatellut, että kun tästä tosiaan alkaa vääntö, niin sitten katostaan ensin vaikka "Pelastakaa sotamies Ryan" tms kunnon sotamäiske, jossa raajat lentelee, niin eikähän lopu halut pelata.
[/quote]
Itse innostuin vain lisää nuorena poikana kun katsoin kyseisen elokuvan. Syy oli yksinkertaisesti se, että tiesin vallan hyvin faktan ja fiktion eron. Nykymaailma on muuttunut niin saakelin nynnyksi, ettei edes lastenohjelmat ole mistään kotoisin. Minua ei koskaan kielletty pelaamasta väkivaltaisia pelejä (pelaan vieläkin mielelläni). Tiesin aina, että kyseessä oli vain viihteen muoto. Tuon ikäisiltä lapsilta menee pelin juoni hukkaan, joten turhaan pelaavat.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:40"]
No meijän 5v poika saattaa katsella kun isänsä kanssa pelataan kaksilla esim. Army of two -peliä, ei oo vielä traumatisoitunu.. Ehkä just joku dead space yms kauhupelit joissa näkyy hirviöitä en anna miehenkään pelata päivällä ettei poikaa ala pelottaan. Näkyyhän noita ampumisia ja kuolleita ihmisiä uutisissakin, ei niiltä voi välttyä. Ja sori sä joka puhuit että näyttäisit lapselles ensin sen Pelastakaa sotamies Ryan! -leffan, salli mun nauraa xD
[/quote]
Jtokut meistä vanhemmista eivät anna niiden leikki-ikäisten katsoa uutisia juurikin noiden sotakuvien ja muiden vastaavien takia. Janoon toimittiin omassakin lapsuudenkodissani 80-luvulla, taisin olla viidennellä tai kuudennella luokalla kun ensimmäisen kerran sain uutisia katsoa.
Ja kyllä. Meillä sammutetaan telkkari tai vaihdetaan kanavaa jos mainoksissakaan on jotain, mikä voisi lasta pelottaa tai järkyttää. Lapsen päiväkoti ryhmässä on muutama lapsi, jotka saavat katsoa kaikkea mahdollista (vanhemmat heilläkin kuvittelevat, että vain hirviöt voisivat lasta järkyttää tai pelottaa) ja nämä sitten kertovat hoidossa muille lapsille miten toisia ammutaan niin että veri lentää ja muuta "kivaa". Ei, viisivuotiaan ei todellakaan tarvitse nähdä tuollaisia pelejä, tai sitä todellisuuttakaan. Aikamoisesta turtumuksesta kertoo kohdallasi tuo "ei näiltä voi välttyä" lausahdus. Viisivuotias on kuitenkin vielä todella pieni, eikä hänen kuulu nähdä tuollaisia asioita.
Jostämän asian takia olen tiukkapipoinen kukkahattutäti, niin olkoon niin. Mielestäni lapsien kuuluu olla lapsia, eikä leikki-ikäisiä pidä vielä turruttaa maailman julmuuksiin.
Ja ap:lle: ei, meillä ei 11 vuotias pelaa sotapelejä, eikä mitään muutakaan, minkä katson olevan haitallista.
Niin en sitten tiedä olenko vain juurikin turtunut, pienestä asti kun on tullut kauhua yms katsottua niin ehkä näin on..
Kuitenkaan lasta ei voi ikuisesti suojella 'pahalta maailmalta' , koska juurikin kuulee sitten niistä kuolemisista ja tappamisista kavereilta päiväkodissa yms.
Ja nuo kouluampumiset on monesti olleet koulukiusatun lapsen viimeinen teko kiusaamisen loppumiseksi/ kiusaajille kostoksi. Kiusaamista lapsi ei opi peleistä tai tv:stä .
Ja tietysti pienten lasten kuuluu leikkiä eikä vielä tietää väkivallasta. Tarkoitukseni oli vain ilmaista että tuskin vielä 11 vuotias asetta hommaa jos pelaisikin sotapeliä. Mutta nämä asiat jokaisen vanhemman itse päätettävä onko oma lapsi valmis tekemään jotakin . Toinen 11 vuotias voi olla kypsempi kuin toinen..
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:38"]
Tulevaisuudessa enemmän näitä koilusurmaajia yms. Kyllähän näissä jo tapahtuneissa ikävissä tapahtumissa on tekijän elämää hallinneet aika pitkälle pelit. Ei niissä ihan turhaan ole ikärajoja. Pelit eivät saa olla likan tärkeitä lapselle, turha kusetraa itaeään sillä että kehittävät lasta. Varsinkaan mitkään tappopelit eivät kehitä lasta. Ja kika oikeasti antaa lasten pelat joka päivä tuntien ajan?!
[/quote]
Aivan, siinä missä kannabis ON portti huume vaikka sen kannattajat toisin väittävätkin. Kannabis ei saa käyttäjää haluamaan muita huumeita, vaikka jotkin kuvittelee porttiteorian sitä tarkoittavan, vaan kyse on siitä että se alentaa kynnystä muita huumeita kohtaan.
Yhtälailla väkivaltapelit tekee lapsista helposti kylmiä, ihan kuin tuossa aiemmin mainitussa tutkimuksessa kävi ilmi.
pelin väkivaltasuus ei periaatteessa haittaa ollenkaan jos grafiikat on minecraft luokkaa mut jos ne on sellasii kuin mw3 pelissä nii sit on eri juttu
Kyllä aika moni tuon ikänen pelaa sotapelejä.
Eikös ne oo k-18 ne sotapelit lähes aina? Meillä ei lapset pelaa tappamispelejä, jos sota kiinnostaa niin voin kertoa mitä se on ja voidaan katsoa videoita ja kuvia siitä ja yritän selittää miksi en halua hänen edes leikillään tappavan, edes peleissä, niin kauan kun maailmassa ihan oikeasti lahdataan ihmisiä sillä tavalla.
No tässä vaikka, tammikuussa täyttää poika 12v, mitään jonka ikäraja ei anna myöden ei pelata. Ei edes NHL '13:sta. Meillä kanssa on muutaman kerran yritetty tuota argumenttia "kun KAIKKI muut saa", sitten kun olen vaatinut nimiä tilille, niin itseasiassa yksi (ja aina se sama) saa, muut ei. Poika tietää, että tarkistan asian vanhemilta, niin nyt on lopettanut tuon käytönkin kokonaan.
Mä en anna lasten pelata, mutta olenkin kai lähes ainoa vanhempi, jonka mielestä k18 ei ole suositus, vaan viimeistään 13-vuotislahjaksi kyseisiä pelejä on ok ostaa.
Iik, sotaa.
Meillä pelaa Tankki.fi- peliä. Olisiko se jotenkin parempi jos pelaan laivanupotusta paperilla?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:35"]
[/quote]
Joo, tätä lähestymistä mäkin olen ajatellut, että kun tästä tosiaan alkaa vääntö, niin sitten katostaan ensin vaikka "Pelastakaa sotamies Ryan" tms kunnon sotamäiske, jossa raajat lentelee, niin eikähän lopu halut pelata.
Meillä pojat 10v ja 11v ja eivät pelaa mitään pelejä jotka ovat jotain muuta kuin omalle iälle sopivia.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:36"]
No tässä vaikka, tammikuussa täyttää poika 12v, mitään jonka ikäraja ei anna myöden ei pelata. Ei edes NHL '13:sta. Meillä kanssa on muutaman kerran yritetty tuota argumenttia "kun KAIKKI muut saa", sitten kun olen vaatinut nimiä tilille, niin itseasiassa yksi (ja aina se sama) saa, muut ei. Poika tietää, että tarkistan asian vanhemilta, niin nyt on lopettanut tuon käytönkin kokonaan.
[/quote]
Meillä on esikoinen vasta 9- vuotias mutta tahtoisi pelata NHL-peliä. Siis onko se väkivaltaa? Vai jääkiekkoa? Saako lapsenne käydä katsomassa pelejä livenä ja onko se jotenkin eri kuin pelit?
Eli onko NHL- pelissä joku ikäraja? Tuskin kovin pieni lapsi konepelejä osaa edes pelata kovin näppärästi niin se varmaan enempi siinä on rajoite.. :)
Laps parat..