Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No, niin... 11-vuotias poikani väitti juuri, että

Vierailija
24.09.2013 |

kaikki muut pojat hänen luokallaan saavat pelata sotapelejä.

Löytyisikö täältä ketään äiti tai isää, jotka eivät anna 11-vuotiaansa pelata sotapelejä?

Kommentit (167)

Vierailija
101/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:58"]

Toki ihmiset ovat erilaisia ja pidän itseäni ihan normaalina. En ole koskaan ollut väkivaltainen, vaikka sellaisia pelejä pelaan edelleen. Uskaltaisin väittää, että pelaaminen on nostanut reaktiokykyäni ja kognitiivisiä taitojani. Toiset ihmiset ovat luonnostaan herkempiä ja se on ihan ok. Lapsena tuli pelattua kaikki Soldier of Fortunet (paitsi uusin, koska olin jo aikuinen kun se julkaistiin) ja Resident Evilit. Minusta pelaaminen on todella viihdyttävää, enkä koe sen vaikuttaneen negatiivisesti itseeni. Kyse on minusta yksilön kyvystä erottaa fakta ja fiktio. Joskus peleissä on aivan mahtava juoni. Esimerkkinä The Last of Us, joka kertoo minusta todella koskettavan tarinan ja hahmotkin ovat ensiluokkaisia. Samoin Grand Theft Auto sarja kertoo mielestäni aina todella hyvän tarinan ja hahmot (ensimmäiset poislukien).

[/quote] Näytä minulle yksikin normaali ihminen...

Jokatapauksessa, ei tuossa ole siitä kyse että k-18 pelejä pelaavasta lapsesta tulee kouluampuja tms. mummojen hakkaaja. Et voi pois sulkea sitä miten se vaikuttaa ihmisen luonteeseen muuten. Aika harva empaattinen ja rauhaa rakastava ihminen hakkaa väkivaltapelejä, mutta se ei tarkoita etteikö se olisi mahdollista. Toinen näkee kauhuleffan jälkeen painajaisia, toinen taas pitää elokuvan tunnelmasta eikä hänelle tule mieleenkään että elokuvan kauhut voisivat olla tosia.

Pelaaminen lisää ehkä reaktiokykyjä ja kognitiivisiä taitoja, siinä missä jengissä oleilu katutappelutaitoja. Asioissa voi aina nähdä positiivisiakin puolia, jos haluaa.

Eikä hamppu aiheuta välttämättä psykoosia, mutta pitääkö sitä lapselle tyrkyttää vaan ihan sillä perusteella että halutaan ottaa selvää onko juuri ko. lapsi sille altis, kun voi antaa vaan smurffilimun käteen.

[/quote]

Olen ihan empaattinen kaveri, mutten koskaan väittänyt, että lasten pitäisi antaa katsoa niitä kauhuelokuvia jos ne sattuisivatkin aiheuttamaan traumoja. Pidän itseäni realistina, enkä harrasta tunnepohjaista argumentointia. Vanhempien pitäisi tuntea lapsensa sen verran hyvin, että tietävät suurin piirtein kuinka herkkiä sitä ollaan. Päihteet eivät minusta liity asiaan millään tavalla, eikä niitä pitäisi antaa lapsille ihan jo pelkästään fyysisen kehityksen kannalta. Sanoisin, että tässäkin asiassa on kultainen keskitie. Ylisuojelevaksi ei kannata ryhtyä, sillä jossain vaiheessa ne elämän realiteetit paljastuvat. Joskus jopa tuhoisin seurauksin. Kuitenkaan mitään oikeaa tieteellistä tai yhteiskunnallista linkkiä peliväkivaltaan ja oikeaan väkivaltaan ei ole. Se k18 lätkä niissä peleissä ja elokuvissa kertoo siitä, että ne sisältävät potentiaalisesti järkyttävää materiaalia. On sitten täysin yksilöstä kiinni, miten sitä materiaalia kestää tai käsittelee.

Vierailija
102/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:16"]

Tämä on muuten verrattavissa alkoholi-mainontaan. Jos ihmiset näkevät mainoksia alkoholista he juovat enemmän. Eikun mites se meni...?

[/quote] Mitä varten mainoksia sun mielestä sitten on? Mikä niiden tehtävä on? Valistaa vaiko ohjailla?

Ei kukaan laita miljardeja valistukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:20"]

Kuitenkaan mitään oikeaa tieteellistä tai yhteiskunnallista linkkiä peliväkivaltaan ja oikeaan väkivaltaan ei ole. [/quote]

Ei olekaan, se aiemmin mainittu tutkimus ei osoittanut mitään väkivaltaan viittaavaa, vaan oireet oli ihan muut.

Vierailija
104/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotapelit on perseestä! KIELLETTÄVÄ HETI T PÄIVI RÄSÄNEN 

Vierailija
105/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:26"]

Sotapelit on perseestä! KIELLETTÄVÄ HETI T PÄIVI RÄSÄNEN 

[/quote]

KAIKKI ON VANHIGOLLISTA JA SIKSI KAIKKI ON KIELLETTÄVÄ! Vitsit sikseen, mutta on minusta huolestuttavaa, että tälläisen mentaliteetin ihmisiä on oikeasti olemassa, jotka olisivat heti kieltämässä huvit kaikilta jos se ei sovi yhdelle.

Vierailija
106/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 13-vuotias, joka ei saa pelata sotapelejä. Urputtaa ja valittaa asiasta — kerran kuitenkin "vahingossa" tunnusti olevansa tähän sääntöön tyytyväinen.

Vierailija
107/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pojat 15v, 13v ja 10v ja ei todellakaan saa pelata sotapelejä. Toki tämän pystyn kontrolloimaan vain kotona.

Vierailija
108/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:20"]

Kuitenkaan mitään oikeaa tieteellistä tai yhteiskunnallista linkkiä peliväkivaltaan ja oikeaan väkivaltaan ei ole. [/quote]

Ei olekaan, se aiemmin mainittu tutkimus ei osoittanut mitään väkivaltaan viittaavaa, vaan oireet oli ihan muut.

[/quote]

Ei ole pakko pelata, jos siitä tulee oireita. Sanoin jo kauan sitten, että kyse on yksilöstä. Toiset lapset ovat kypsempiä, kun taas toiset ei.

Vierailija
109/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tietokonepelejä tai konsolipelejä vastaan mitään, mutta miksi ihmeessä yksitoistavuotiaan PITÄÄ saada pelata jo aikuisten pelejä? Tuolle ei ole yhden yhtäkään syytä. Jos niistä saa yhdenkin ylimääräisen painajaisen, pelaaminen oli väärä päätös. Ihan maalaisjärjellä voi ymmärtää, että ylenpalttinen väkivaltapelien peluu on haitaksi ja kärjistää lapsen muita mahdollisia ongelmia kuten levottomuutta ja aggressiivisuutta.
(Se, joka on kieltäytynyt hankkimasta 12- ja 14-vuotiaankaan pelattavaksi mitään K-18 -peliä)

Vierailija
110/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei 11 v poika saanut pelata sotapelejä, siinä 14 vee jotain 16 vee pelejä. 

Vierailija
111/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:34"]

Ei ole pakko pelata, jos siitä tulee oireita. Sanoin jo kauan sitten, että kyse on yksilöstä. Toiset lapset ovat kypsempiä, kun taas toiset ei.

[/quote] Ei kai sitä itse huomaa ja vielä vähemmän lapsi?

Vierailija
112/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:34"]

[/quote] Ei kai sitä itse huomaa ja vielä vähemmän lapsi?

[/quote]

Vastuu onkin tässä asiassa vanhemmilla minun mielestäni. Kultainen keskitie olisi hyvä löytää. Eräs tuttavaperheeni kasvatti lapsiaan ylisuojelevasti. Pojat eivät saaneet lelupyssyjä, eivät saaneet pelata mitään ja muutenkin elivät "kuplassa". Kun nämä pojat tulivat hiukan vanhemmiksi, he huomasivat, ettei äidillä ollutkaan enää valtaa kodin ulkopuolella. Kun saivat maistaa sitä "kiellettyä hedelmää", lähti mopo käsistä totaalisesti. Saa nähdä, mihin tämä vielä johtaa heidän kohdallaan.

Kun se "kielletty hedelmä" annetaan pienissä annoksissa, se menettää viehättävyytensä. Tämä on minusta se kultainen keskitie.

Vierailija
113/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sotapelit" ei välttämättä ole K18.

Vierailija
114/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:49"]

Vastuu onkin tässä asiassa vanhemmilla minun mielestäni. Kultainen keskitie olisi hyvä löytää. Eräs tuttavaperheeni kasvatti lapsiaan ylisuojelevasti. Pojat eivät saaneet lelupyssyjä, eivät saaneet pelata mitään ja muutenkin elivät "kuplassa". Kun nämä pojat tulivat hiukan vanhemmiksi, he huomasivat, ettei äidillä ollutkaan enää valtaa kodin ulkopuolella. Kun saivat maistaa sitä "kiellettyä hedelmää", lähti mopo käsistä totaalisesti. [/quote]

Ei vanhemmatkaan varmaankaan tajua mistä lapsen käytös johtuu, ne voi luulla että se on koulussa opittua tai muutoin luonnollista. Kenties syyttävät itseään huonosta kasvatuksesta ja huonoa kasvatustahan se on jos ei laadi sääntöjä lapselleen ja pysy niissä. Vanhemmat ovat nykyään menettäneet täysin kontrollin ja auktoriteetin lastaan kohtaan. Minä kunnioitin vanhempiani, vaikka kyseenalaistinkin niiden päätöksiä.

Mäkään en saanut pienenä käyttää aseita, äiti otti ne aina pois. Kerran 4v voitin kilpailusta pienen vesipyssyn jolla sitten saunassa suihkutin kiukaalle vettä, senkin jouduin antamaan jossain välissä pois. Myös intiaani asuuni kuuluneen imukuppijouskarin ja muovipuukon.

En silti aseita ole himoinnut, kun tulin vanhemmaksi niin sain sedältäni salaa ilmakiväärin, mutta en sillä paljoa jaksanut käpyjä ampua. Kerran ammuin pikkulintua, jota kadun vieläkin suuresti. Surku tulee kun ajatteleekin asiaa. Toisaalta, ajattelemattomuuttaan sitä tekee typeryyksiä joita myöhemmin katuu.

Vierailija
115/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:16"]

Tämä on muuten verrattavissa alkoholi-mainontaan. Jos ihmiset näkevät mainoksia alkoholista he juovat enemmän. Eikun mites se meni...?

[/quote] Mitä varten mainoksia sun mielestä sitten on? Mikä niiden tehtävä on? Valistaa vaiko ohjailla?

Ei kukaan laita miljardeja valistukseen.

[/quote]

Ne mainokset eivät saa ihmisiä juomaan. Aloittaisitko sinä tupakan polton jos näet jossain toisen ihmisen tupakoimassa. Tähän yritin verrata. AP ja vastaavat päättelee että jos ihminen näkee jotain niin hän kyseenalaistamatta matkii sitä. Sen sijaan että oltaisiin kieltämässä pelejä, ja muita "epämukavuuksia" omaa laiskuuttaan se vanhempi voisi sallia lapsen oikeasti nähdä asioita ja keskustella niistä turvallisesti vanhempien kanssa. Tällä tyylillä ne kielletyt asiat löytyvät kaveripiiristä yllättäen, koska kaikki eivät kiellä tai toimivat muuten toisin.

Vierailija
116/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:08"]

Ne mainokset eivät saa ihmisiä juomaan. Aloittaisitko sinä tupakan polton jos näet jossain toisen ihmisen tupakoimassa. Tähän yritin verrata. AP ja vastaavat päättelee että jos ihminen näkee jotain niin hän kyseenalaistamatta matkii sitä. Sen sijaan että oltaisiin kieltämässä pelejä, ja muita "epämukavuuksia" omaa laiskuuttaan se vanhempi voisi sallia lapsen oikeasti nähdä asioita ja keskustella niistä turvallisesti vanhempien kanssa. Tällä tyylillä ne kielletyt asiat löytyvät kaveripiiristä yllättäen, koska kaikki eivät kiellä tai toimivat muuten toisin.

[/quote] Itse ainakin aloitin tupakanpolton joskus 7-8v kun näin muiden polttavan. Silloin ei ollut tupakkamainoksia kuten aiemmin oli ollut, en ainakaan muista sellaista. Saman syyn takia aloin käyttään alkoholia joitakin vuosia myöhemmin. 

Se että vanhemmat oikeasti puhuisi lapselleen, muuttaisi asioita paljon, ei pelkästään väkivaltapeleistä vaan ihan yleensäkin. Ei se ole puhumista jos kysytään joka päivä miten koulussa meni. Vaan ihan oikeaa vanhanaikaista juttelua, opettamista, valistamista, eikä luoteta siihen että kouluopettaa kaiken. 

Se että ei ole rajoja enää ollenkaan, ei tilannetta muuta kuin huonompaan suuntaan. Ei ole enää niitä kohteliaita ja avuliaita lapsia joita näkee vanhoissa mustavalko dokumenteissa ja ohjelmissa. Tuntuu ettei nykylapset ole enää edes nokkelia, vaan pikemminkin jotenkin hitaita ja tyhmiä, kun huomio on täysin jossain virtuaalisissa jutuissa ja tekniikassa. Näkeehän sen kielellisessä kehityksessäkin, joka kuvastaa ajan ilmiötä. Ei ennen ollut pissiksiä, kuten ei blondejakaan, se on nykyajan ilmiö. Kaukana ollaan Viisikko ajoista.

Se ei silti tarkoita että jokin olisi väärin, ajat muuttuvat eikä sille voi mitään. Ennen vaan lasten leikit oli kehittäviä, maalla kenties vanhemmat eivät kerinneet lapsilleen puhua mutta lapset kehittyi muilla tavoilla, leikkien ja vastuun kautta.

Vierailija
117/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:49"]

Vastuu onkin tässä asiassa vanhemmilla minun mielestäni. Kultainen keskitie olisi hyvä löytää. Eräs tuttavaperheeni kasvatti lapsiaan ylisuojelevasti. Pojat eivät saaneet lelupyssyjä, eivät saaneet pelata mitään ja muutenkin elivät "kuplassa". Kun nämä pojat tulivat hiukan vanhemmiksi, he huomasivat, ettei äidillä ollutkaan enää valtaa kodin ulkopuolella. Kun saivat maistaa sitä "kiellettyä hedelmää", lähti mopo käsistä totaalisesti. [/quote]

Ei vanhemmatkaan varmaankaan tajua mistä lapsen käytös johtuu, ne voi luulla että se on koulussa opittua tai muutoin luonnollista. Kenties syyttävät itseään huonosta kasvatuksesta ja huonoa kasvatustahan se on jos ei laadi sääntöjä lapselleen ja pysy niissä. Vanhemmat ovat nykyään menettäneet täysin kontrollin ja auktoriteetin lastaan kohtaan. Minä kunnioitin vanhempiani, vaikka kyseenalaistinkin niiden päätöksiä.

Mäkään en saanut pienenä käyttää aseita, äiti otti ne aina pois. Kerran 4v voitin kilpailusta pienen vesipyssyn jolla sitten saunassa suihkutin kiukaalle vettä, senkin jouduin antamaan jossain välissä pois. Myös intiaani asuuni kuuluneen imukuppijouskarin ja muovipuukon.

En silti aseita ole himoinnut, kun tulin vanhemmaksi niin sain sedältäni salaa ilmakiväärin, mutta en sillä paljoa jaksanut käpyjä ampua. Kerran ammuin pikkulintua, jota kadun vieläkin suuresti. Surku tulee kun ajatteleekin asiaa. Toisaalta, ajattelemattomuuttaan sitä tekee typeryyksiä joita myöhemmin katuu.

[/quote]

Ongelma onkin aika kompaktisti se, että vanhemmat eivät aina ole perillä lastensa touhuista. Itse sain aina lelupyssyjä ja ilmakiväärinkin omistin nuorena. Nykyään omistan ihan oikeita aseita ja niiden kanssa olen aina ollut vastuullinen. Jo pikkupoikana pidin aseista, mutten ole koskaan pelleillyt niiden kanssa. Sanoin jo aikaisemmin, etten ole koskaan ollut väkivaltainen muutenkaan vaikka väkivaltaisia pelejä pelaan. Kertomuksesi pikkulinnusta on surullinen. Itse en koskaan ampunut mitään elävää kohti ilmakiväärillä, mutta eräs häiriintynyt poika lapsuudessani ampui pikkulinnun ilmakiväärillä. Impakti oli niin valtava, että lintu meni keskeltä kahtia. Tulen vieläkin surulliseksi kun muistelen tätä tragediaa. Meitä on moneen junaan ja varsinkin Homo sapiens uros on luonnostaan agressiivisempi, kuin naaraspuolinen. Lapset ovat muutenkin kauhean julmia.

Vierailija
118/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:24"]

Ongelma onkin aika kompaktisti se, että vanhemmat eivät aina ole perillä lastensa touhuista. Itse sain aina lelupyssyjä ja ilmakiväärinkin omistin nuorena. Nykyään omistan ihan oikeita aseita ja niiden kanssa olen aina ollut vastuullinen. Jo pikkupoikana pidin aseista, mutten ole koskaan pelleillyt niiden kanssa. Sanoin jo aikaisemmin, etten ole koskaan ollut väkivaltainen muutenkaan vaikka väkivaltaisia pelejä pelaan. Kertomuksesi pikkulinnusta on surullinen. Itse en koskaan ampunut mitään elävää kohti ilmakiväärillä, mutta eräs häiriintynyt poika lapsuudessani ampui pikkulinnun ilmakiväärillä. Impakti oli niin valtava, että lintu meni keskeltä kahtia. Tulen vieläkin surulliseksi kun muistelen tätä tragediaa. Meitä on moneen junaan ja varsinkin Homo sapiens uros on luonnostaan agressiivisempi, kuin naaraspuolinen. Lapset ovat muutenkin kauhean julmia.

[/quote] Meillä ainakin naapurin pojat muuta tehnytkään kun ampuivat lintuja, oravia, linnun pesiä, ohikulkevien autojen ikkunoita metsästä jne. taisivat ampua kissaakin. Koskaan eivät käpyjä tai maalitauluja.

Vierailija
119/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:38"]

Minulla ei ole tietokonepelejä tai konsolipelejä vastaan mitään, mutta miksi ihmeessä yksitoistavuotiaan PITÄÄ saada pelata jo aikuisten pelejä? Tuolle ei ole yhden yhtäkään syytä. Jos niistä saa yhdenkin ylimääräisen painajaisen, pelaaminen oli väärä päätös. Ihan maalaisjärjellä voi ymmärtää, että ylenpalttinen väkivaltapelien peluu on haitaksi ja kärjistää lapsen muita mahdollisia ongelmia kuten levottomuutta ja aggressiivisuutta. (Se, joka on kieltäytynyt hankkimasta 12- ja 14-vuotiaankaan pelattavaksi mitään K-18 -peliä)

[/quote]

Ei minusta sen ikäisillä ole mikään pakko niitä pelata. Itse sain (ja pelasin) väkivaltapelejä siinä 10 vuotiaana, enkä ole koskaan ollut väkivaltainen tai levoton. Minulle pelit olivat "pakotie" tylsästä arjesta. Se ruokki mielikuvitusta ja oli muutenkin erittäin viihdyttävää. Yläasteaikoina varsinkin pelaaminen auttoi jaksamaan kouluarjen läpi. Minä olin kotona pelaamassa, kun muut pojat olivat salaryyppäämässä ja tupakoimassa.

Vierailija
120/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:24"]

[/quote] Meillä ainakin naapurin pojat muuta tehnytkään kun ampuivat lintuja, oravia, linnun pesiä, ohikulkevien autojen ikkunoita metsästä jne. taisivat ampua kissaakin. Koskaan eivät käpyjä tai maalitauluja.

[/quote]

Häiriintyneitä ihmisiä ei voi estää tekemästä häiriintyneitä tekoja. Ikävää, mutta totta.

Yksi asia minua on aina ihmetyttänyt näiden videopelien vastustajien argumenteissa, että miksi sitten niitä häiriintyneitä yksilöitä oli jo ennen videopelejä? Jos kerran videopelit aiheuttavat agressiivisuutta, niin miksi niitä sekopäitä sitten oli jo ennen videopeliaikaa? Saatanako heihin meni?