Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No, niin... 11-vuotias poikani väitti juuri, että

Vierailija
24.09.2013 |

kaikki muut pojat hänen luokallaan saavat pelata sotapelejä.

Löytyisikö täältä ketään äiti tai isää, jotka eivät anna 11-vuotiaansa pelata sotapelejä?

Kommentit (167)

Vierailija
21/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 vuotiaalta menee koko GTA V:n juoni ihan sivu suun ja se on pelin parasta antia. Pelkästään jo siitä syystä en antaisi pelata. Erittäin hyvä peli kyseessä on kuitenkin.

Vierailija
22/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:03"]

9 vuotiaalta menee koko GTA V:n juoni ihan sivu suun ja se on pelin parasta antia. Pelkästään jo siitä syystä en antaisi pelata. Erittäin hyvä peli kyseessä on kuitenkin.

[/quote]

Miksi alapeukku? Asiaahan kaveri puhui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:14"]

Miksi alapeukku? Asiaahan kaveri puhui.

[/quote]Koska ei nuoret juonta ikinä seuraa, ne saa muuta iloa peleistä vaan touhuamalla kuten aikoinaan hiekkalaatikolla.

Vierailija
24/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen oikeastaan esitellyt pojalleni kaikki suosikkini ja pelannut hänen kanssaan. Jos av-mamma olisi yhtään perehtynyt, niin hän tietäisi, ettei kaikissa sotapeleissä ole kyse räiskinnästä ja väkivallalla mässäilystä.

Esimerkiksi Metal Gear-pelisarja käsittelee poliittisia ja filosofisia teemoja, tiedettä sekä historiaa. Juoni on monimutkainen ja kiinnostava, hahmojen kuolemat ovat liikuttavia ja jokaisella hahmolla on oma tarinansa. Kaikella on syynsä ja jokaisella teolla seurauksensa. Sen sotapelin tarkoitus ei ole ammuskella ja tappaa, vaan hiiviskellä vartijoiden ohi hiljaa ja sabotoida joukkotuhoaseita. Sodan kauheuksista puhutaan paljon, muttei ikinä yllytysmielessä.

Ja niitä sodanvastaisia sotapelejä on oikeasti paljon. Esimerkiksi This War of Mine on synkkä peli, muttei mikään kiihkoileva murhasimulaattori vaan selviytymiseen keskittyvä peli, joka näyttää siviilin kannan sotaan.

Vierailija
25/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:27"]

Minä olen oikeastaan esitellyt pojalleni kaikki suosikkini ja pelannut hänen kanssaan. Jos av-mamma olisi yhtään perehtynyt, niin hän tietäisi, ettei kaikissa sotapeleissä ole kyse räiskinnästä ja väkivallalla mässäilystä.

Esimerkiksi Metal Gear-pelisarja käsittelee poliittisia ja filosofisia teemoja, tiedettä sekä historiaa. Juoni on monimutkainen ja kiinnostava, hahmojen kuolemat ovat liikuttavia ja jokaisella hahmolla on oma tarinansa. Kaikella on syynsä ja jokaisella teolla seurauksensa. Sen sotapelin tarkoitus ei ole ammuskella ja tappaa, vaan hiiviskellä vartijoiden ohi hiljaa ja sabotoida joukkotuhoaseita. Sodan kauheuksista puhutaan paljon, muttei ikinä yllytysmielessä.

Ja niitä sodanvastaisia sotapelejä on oikeasti paljon. Esimerkiksi This War of Mine on synkkä peli, muttei mikään kiihkoileva murhasimulaattori vaan selviytymiseen keskittyvä peli, joka näyttää siviilin kannan sotaan.

[/quote]

Metal Gear ja Half-Life sarjat ovat henkilökohtaisia lemppareitani. Metal Geareissa on aina ollut todella mahtava juoni ja hyvät opetukset. Esimerkiksi MGS 2: The Sons of Libertyn opetus on tärkeä ja sopii oikeaan maailmaan. Odotan innolla The Phantom Painia. Luulen, että se pyyhkii kilpailijoillaan lattiaa alkuvuodesta.

Vierailija
26/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

This War of Mine on todella synkkä peli. Sota on murha, sen huomaa

Vierailija
27/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:38"]

Minulla ei ole tietokonepelejä tai konsolipelejä vastaan mitään, mutta miksi ihmeessä yksitoistavuotiaan PITÄÄ saada pelata jo aikuisten pelejä? Tuolle ei ole yhden yhtäkään syytä. Jos niistä saa yhdenkin ylimääräisen painajaisen, pelaaminen oli väärä päätös. Ihan maalaisjärjellä voi ymmärtää, että ylenpalttinen väkivaltapelien peluu on haitaksi ja kärjistää lapsen muita mahdollisia ongelmia kuten levottomuutta ja aggressiivisuutta. (Se, joka on kieltäytynyt hankkimasta 12- ja 14-vuotiaankaan pelattavaksi mitään K-18 -peliä)

[/quote]

Ei minusta sen ikäisillä ole mikään pakko niitä pelata. Itse sain (ja pelasin) väkivaltapelejä siinä 10 vuotiaana, enkä ole koskaan ollut väkivaltainen tai levoton. Minulle pelit olivat "pakotie" tylsästä arjesta. Se ruokki mielikuvitusta ja oli muutenkin erittäin viihdyttävää. Yläasteaikoina varsinkin pelaaminen auttoi jaksamaan kouluarjen läpi. Minä olin kotona pelaamassa, kun muut pojat olivat salaryyppäämässä ja tupakoimassa.
[/quote] niin. Noinhan niitä puolustellaan, että muuten tehtäisiin jotai vielä pahempaa. En osta tuollaista selitystä. Aina voi tehdä jotain järkevämpää kuin ampua muita tietokoneella. Vaikka urheilla - nykyään nuorten kunto on hälyttävän heikko ja monella on jo teini-iässä ylipainoa, aikuisiän diabetesta ja selkäongelmiakin. Plus tuollainen peliriippuvuus vähentää sosiaalista kanssakäymistä ja on pois sosiaalisten taitojen harjoittelusta ja ystävyyssuhteiden muodostamisesta.
Eli juu, pelit ok maltillisissa määrin ja ikäkauteen sopivilla peleillä. Ei todellakaan tarvitse remeltää väkivaltaisia aikuispelejä muka ainoana keinona välttyä teinijuopottelulta.
(Ps. Mulla siis on teinejä kotona ja asumme stadissa, joten tiedän kyllä ne houkutukset, joita sen ikäisillä on joutua ns. huonoille teille. Mutta se on enemmän kiinni vanhempien viitseliäisyydestä hoitaa kasvattajan tehtäviään kuin siitä, saako lapsi räiskiä ammuskelupelejä vai ei)

Vierailija
28/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:38"] Minulla ei ole tietokonepelejä tai konsolipelejä vastaan mitään, mutta miksi ihmeessä yksitoistavuotiaan PITÄÄ saada pelata jo aikuisten pelejä? Tuolle ei ole yhden yhtäkään syytä. Jos niistä saa yhdenkin ylimääräisen painajaisen, pelaaminen oli väärä päätös. Ihan maalaisjärjellä voi ymmärtää, että ylenpalttinen väkivaltapelien peluu on haitaksi ja kärjistää lapsen muita mahdollisia ongelmia kuten levottomuutta ja aggressiivisuutta. (Se, joka on kieltäytynyt hankkimasta 12- ja 14-vuotiaankaan pelattavaksi mitään K-18 -peliä) [/quote]   Ei minusta sen ikäisillä ole mikään pakko niitä pelata. Itse sain (ja pelasin) väkivaltapelejä siinä 10 vuotiaana, enkä ole koskaan ollut väkivaltainen tai levoton. Minulle pelit olivat "pakotie" tylsästä arjesta. Se ruokki mielikuvitusta ja oli muutenkin erittäin viihdyttävää. Yläasteaikoina varsinkin pelaaminen auttoi jaksamaan kouluarjen läpi. Minä olin kotona pelaamassa, kun muut pojat olivat salaryyppäämässä ja tupakoimassa. [/quote] niin. Noinhan niitä puolustellaan, että muuten tehtäisiin jotai vielä pahempaa. En osta tuollaista selitystä. Aina voi tehdä jotain järkevämpää kuin ampua muita tietokoneella. Vaikka urheilla - nykyään nuorten kunto on hälyttävän heikko ja monella on jo teini-iässä ylipainoa, aikuisiän diabetesta ja selkäongelmiakin. Plus tuollainen peliriippuvuus vähentää sosiaalista kanssakäymistä ja on pois sosiaalisten taitojen harjoittelusta ja ystävyyssuhteiden muodostamisesta. Eli juu, pelit ok maltillisissa määrin ja ikäkauteen sopivilla peleillä. Ei todellakaan tarvitse remeltää väkivaltaisia aikuispelejä muka ainoana keinona välttyä teinijuopottelulta. (Ps. Mulla siis on teinejä kotona ja asumme stadissa, joten tiedän kyllä ne houkutukset, joita sen ikäisillä on joutua ns. huonoille teille. Mutta se on enemmän kiinni vanhempien viitseliäisyydestä hoitaa kasvattajan tehtäviään kuin siitä, saako lapsi räiskiä ammuskelupelejä vai ei)

[/quote]

En voi tietenkään puhua muusta, kuin itsestäni ja omista kokemuksista. Ja olen täysin samaa mieltä viimeisestä lauseestasi. Käytin tätä "teinijuopottelua" kärjistettynä esimerkkinä. Itselleni se pelaaminen sopi aina oikein hyvin. En ole koskaan oikein välittänyt sosiaalisista kanssakäymisistä. Koin aina kaiken pakotetun sosiaalisuuden kiusalliseksi. Olen aina tykännyt olla yksin, eikä siinä minusta mitään pahaa ole.

Vierailija
29/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi hirviä! Joutuukohan mun lapseni huostaanottoon, kun en osta niille K-18 -pelejä? Alkoholisteja ja tupakin orjia niistä ainakin tulee!!!!!!!
;-)

Oikeessti tässä on nyt kyse siitä, että ITSE väkivaltas pienestä pitäen kuluttaneiden on mahdoton itselleenkään myöntää, että heistä on kasvanut väkivallalle turtuneita aikuisia. Vaikeaa myöntää, että lapsuus ei mennyt niin kuin sen olisi pitänyt mennä.
JA on tässä kyse myös vanhemmuuden taidoista ja viitseliäisyydestä. Laiska vanhempi ei viitsi kieltää lapseltaan mitään. On kivempi antaa vaan kaikki, mitä lapsi keksii haluta. Pysyypä poissa jaloista, kun pelaa omissa oloissaan ympäri vuorokauden.

Turha tuota nyt on hyväksi vanhemmuudeksi yrittää vääntää.

Vierailija
30/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ylipäätään pitää pelata konsolipelejä? Aivan turhaa puuhaa. Huomaa kyllä, kuinka tyhmiksi nämä pelaajapojat jäävät. Onneks mulla on vain fiksuja tyttöjä.

Vierailija
31/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:58"]

Miks ylipäätään pitää pelata konsolipelejä? Aivan turhaa puuhaa. Huomaa kyllä, kuinka tyhmiksi nämä pelaajapojat jäävät. Onneks mulla on vain fiksuja tyttöjä.

[/quote]

Provo, mutta vastaan silti. Viihteen vuoksi ainakin itse pelaan. Joskus eteen tulee todella mahtava ja taiteellinen juoni. Onko mielestäsi kaikki "turha" kiellettävä? Jos olet sitä mieltä, olet aika natsi.

Vierailija
32/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:57"]

Oi hirviä! Joutuukohan mun lapseni huostaanottoon, kun en osta niille K-18 -pelejä? Alkoholisteja ja tupakin orjia niistä ainakin tulee!!!!!!! ;-) Oikeessti tässä on nyt kyse siitä, että ITSE väkivaltas pienestä pitäen kuluttaneiden on mahdoton itselleenkään myöntää, että heistä on kasvanut väkivallalle turtuneita aikuisia. Vaikeaa myöntää, että lapsuus ei mennyt niin kuin sen olisi pitänyt mennä. JA on tässä kyse myös vanhemmuuden taidoista ja viitseliäisyydestä. Laiska vanhempi ei viitsi kieltää lapseltaan mitään. On kivempi antaa vaan kaikki, mitä lapsi keksii haluta. Pysyypä poissa jaloista, kun pelaa omissa oloissaan ympäri vuorokauden. Turha tuota nyt on hyväksi vanhemmuudeksi yrittää vääntää.

[/quote]

Älä nyt ihan full retardiksi vedä.

Vierailija
33/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Sehän siinä onkin, kun ei ole oikeaa tarvetta eikä sitä osata perustella kuin sillä että se parantaa reaktiokykyä tms. tai estää alkoholin käyttöä.

Vierailija
34/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:38"] Minulla ei ole tietokonepelejä tai konsolipelejä vastaan mitään, mutta miksi ihmeessä yksitoistavuotiaan PITÄÄ saada pelata jo aikuisten pelejä? Tuolle ei ole yhden yhtäkään syytä. Jos niistä saa yhdenkin ylimääräisen painajaisen, pelaaminen oli väärä päätös. Ihan maalaisjärjellä voi ymmärtää, että ylenpalttinen väkivaltapelien peluu on haitaksi ja kärjistää lapsen muita mahdollisia ongelmia kuten levottomuutta ja aggressiivisuutta. (Se, joka on kieltäytynyt hankkimasta 12- ja 14-vuotiaankaan pelattavaksi mitään K-18 -peliä) [/quote]   Ei minusta sen ikäisillä ole mikään pakko niitä pelata. Itse sain (ja pelasin) väkivaltapelejä siinä 10 vuotiaana, enkä ole koskaan ollut väkivaltainen tai levoton. Minulle pelit olivat "pakotie" tylsästä arjesta. Se ruokki mielikuvitusta ja oli muutenkin erittäin viihdyttävää. Yläasteaikoina varsinkin pelaaminen auttoi jaksamaan kouluarjen läpi. Minä olin kotona pelaamassa, kun muut pojat olivat salaryyppäämässä ja tupakoimassa. [/quote] niin. Noinhan niitä puolustellaan, että muuten tehtäisiin jotai vielä pahempaa. En osta tuollaista selitystä. Aina voi tehdä jotain järkevämpää kuin ampua muita tietokoneella. Vaikka urheilla - nykyään nuorten kunto on hälyttävän heikko ja monella on jo teini-iässä ylipainoa, aikuisiän diabetesta ja selkäongelmiakin. Plus tuollainen peliriippuvuus vähentää sosiaalista kanssakäymistä ja on pois sosiaalisten taitojen harjoittelusta ja ystävyyssuhteiden muodostamisesta. Eli juu, pelit ok maltillisissa määrin ja ikäkauteen sopivilla peleillä. Ei todellakaan tarvitse remeltää väkivaltaisia aikuispelejä muka ainoana keinona välttyä teinijuopottelulta. (Ps. Mulla siis on teinejä kotona ja asumme stadissa, joten tiedän kyllä ne houkutukset, joita sen ikäisillä on joutua ns. huonoille teille. Mutta se on enemmän kiinni vanhempien viitseliäisyydestä hoitaa kasvattajan tehtäviään kuin siitä, saako lapsi räiskiä ammuskelupelejä vai ei)

[/quote]

En voi tietenkään puhua muusta, kuin itsestäni ja omista kokemuksista. Ja olen täysin samaa mieltä viimeisestä lauseestasi. Käytin tätä "teinijuopottelua" kärjistettynä esimerkkinä. Itselleni se pelaaminen sopi aina oikein hyvin. En ole koskaan oikein välittänyt sosiaalisista kanssakäymisistä. Koin aina kaiken pakotetun sosiaalisuuden kiusalliseksi. Olen aina tykännyt olla yksin, eikä siinä minusta mitään pahaa ole.
[/quote]
ei toki olekaan. Minulla on asperger-poika, joka ajattelee juuri noin ja ymmärrän hyvin, että hän tarvitsee pelaamisen tuomaa rentoutumista ja onnistumisen kokemuksia. Yksiulotteinen viestiminen on helpompaa kuin sosiaalinen kanssakäyminen, jossa pitäisi tulkita todelka monitasoista kommunikaatiota.
Mutta ei tuohonkaan kyllä väkivaltapelejä tarvita.
Jos koet, että sinulle nuo väkivaltapelit ovat ok, niin sinä aikuisena voit omalta kohdaltasi ilman muuta sellaisen ätösen tehdäkin. Mutta tässä oli nyt kyse siitä, pitäisikö pieniä lapsia suojella ja kantaa se rajojen vetämisen ikävä vastuu. Minusta ehdottomasti pitäisi. Aikuispelejä ehtii pelata aikuisenakin, onpa jotain odotettavissa...

Vierailija
35/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:02"]

[/quote]Sehän siinä onkin, kun ei ole oikeaa tarvetta eikä sitä osata perustella kuin sillä että se parantaa reaktiokykyä tms. tai estää alkoholin käyttöä.

[/quote]

Kysymys on minusta, että tarviiko sillä olla jotain suurempaa tarkoitusta? Ja jos tarvii, niin miksi? Eikö viihde ole riittävä syy? Edelleenkin se alkoholivertaus oli ääriesimerkki.

Vierailija
36/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:57"]

Oi hirviä! Joutuukohan mun lapseni huostaanottoon, kun en osta niille K-18 -pelejä? Alkoholisteja ja tupakin orjia niistä ainakin tulee!!!!!!! ;-) Oikeessti tässä on nyt kyse siitä, että ITSE väkivaltas pienestä pitäen kuluttaneiden on mahdoton itselleenkään myöntää, että heistä on kasvanut väkivallalle turtuneita aikuisia. Vaikeaa myöntää, että lapsuus ei mennyt niin kuin sen olisi pitänyt mennä. JA on tässä kyse myös vanhemmuuden taidoista ja viitseliäisyydestä. Laiska vanhempi ei viitsi kieltää lapseltaan mitään. On kivempi antaa vaan kaikki, mitä lapsi keksii haluta. Pysyypä poissa jaloista, kun pelaa omissa oloissaan ympäri vuorokauden. Turha tuota nyt on hyväksi vanhemmuudeksi yrittää vääntää.

[/quote]

Älä nyt ihan full retardiksi vedä.
[/quote]
Kuule ihan sun omia selityksiäsi toistan. Hyvä että itsekin huomaat ne ääliömäisiksi.

Vierailija
37/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:05"]

Mutta tässä oli nyt kyse siitä, pitäisikö pieniä lapsia suojella ja kantaa se rajojen vetämisen ikävä vastuu. Minusta ehdottomasti pitäisi. Aikuispelejä ehtii pelata aikuisenakin, onpa jotain odotettavissa...

[/quote]Jep, lapsille on paljon terveempää hankkia viihteensä ulkoleikeistä tai piirtelystä, musiikista tai vaikka kirjojen lukemisesta. Vanhemmat ovat heikkoja jos eivät pysty olemaan tiukkoja vaan hommaavat kaikenmaailman konsolit ja väkivaltapelit tai kiellä niiden pelaamisen myös kaverilla.

Vierailija
38/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:06"]

Kysymys on minusta, että tarviiko sillä olla jotain suurempaa tarkoitusta? Ja jos tarvii, niin miksi? Eikö viihde ole riittävä syy? Edelleenkin se alkoholivertaus oli ääriesimerkki.

[/quote]On oltava jotain muutakin viihdettä...

Vierailija
39/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:47"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:38"] Minulla ei ole tietokonepelejä tai konsolipelejä vastaan mitään, mutta miksi ihmeessä yksitoistavuotiaan PITÄÄ saada pelata jo aikuisten pelejä? Tuolle ei ole yhden yhtäkään syytä. Jos niistä saa yhdenkin ylimääräisen painajaisen, pelaaminen oli väärä päätös. Ihan maalaisjärjellä voi ymmärtää, että ylenpalttinen väkivaltapelien peluu on haitaksi ja kärjistää lapsen muita mahdollisia ongelmia kuten levottomuutta ja aggressiivisuutta. (Se, joka on kieltäytynyt hankkimasta 12- ja 14-vuotiaankaan pelattavaksi mitään K-18 -peliä) [/quote]   Ei minusta sen ikäisillä ole mikään pakko niitä pelata. Itse sain (ja pelasin) väkivaltapelejä siinä 10 vuotiaana, enkä ole koskaan ollut väkivaltainen tai levoton. Minulle pelit olivat "pakotie" tylsästä arjesta. Se ruokki mielikuvitusta ja oli muutenkin erittäin viihdyttävää. Yläasteaikoina varsinkin pelaaminen auttoi jaksamaan kouluarjen läpi. Minä olin kotona pelaamassa, kun muut pojat olivat salaryyppäämässä ja tupakoimassa. [/quote] niin. Noinhan niitä puolustellaan, että muuten tehtäisiin jotai vielä pahempaa. En osta tuollaista selitystä. Aina voi tehdä jotain järkevämpää kuin ampua muita tietokoneella. Vaikka urheilla - nykyään nuorten kunto on hälyttävän heikko ja monella on jo teini-iässä ylipainoa, aikuisiän diabetesta ja selkäongelmiakin. Plus tuollainen peliriippuvuus vähentää sosiaalista kanssakäymistä ja on pois sosiaalisten taitojen harjoittelusta ja ystävyyssuhteiden muodostamisesta. Eli juu, pelit ok maltillisissa määrin ja ikäkauteen sopivilla peleillä. Ei todellakaan tarvitse remeltää väkivaltaisia aikuispelejä muka ainoana keinona välttyä teinijuopottelulta. (Ps. Mulla siis on teinejä kotona ja asumme stadissa, joten tiedän kyllä ne houkutukset, joita sen ikäisillä on joutua ns. huonoille teille. Mutta se on enemmän kiinni vanhempien viitseliäisyydestä hoitaa kasvattajan tehtäviään kuin siitä, saako lapsi räiskiä ammuskelupelejä vai ei) [/quote]   En voi tietenkään puhua muusta, kuin itsestäni ja omista kokemuksista. Ja olen täysin samaa mieltä viimeisestä lauseestasi. Käytin tätä "teinijuopottelua" kärjistettynä esimerkkinä. Itselleni se pelaaminen sopi aina oikein hyvin. En ole koskaan oikein välittänyt sosiaalisista kanssakäymisistä. Koin aina kaiken pakotetun sosiaalisuuden kiusalliseksi. Olen aina tykännyt olla yksin, eikä siinä minusta mitään pahaa ole. [/quote] ei toki olekaan. Minulla on asperger-poika, joka ajattelee juuri noin ja ymmärrän hyvin, että hän tarvitsee pelaamisen tuomaa rentoutumista ja onnistumisen kokemuksia. Yksiulotteinen viestiminen on helpompaa kuin sosiaalinen kanssakäyminen, jossa pitäisi tulkita todelka monitasoista kommunikaatiota. Mutta ei tuohonkaan kyllä väkivaltapelejä tarvita. Jos koet, että sinulle nuo väkivaltapelit ovat ok, niin sinä aikuisena voit omalta kohdaltasi ilman muuta sellaisen ätösen tehdäkin. Mutta tässä oli nyt kyse siitä, pitäisikö pieniä lapsia suojella ja kantaa se rajojen vetämisen ikävä vastuu. Minusta ehdottomasti pitäisi. Aikuispelejä ehtii pelata aikuisenakin, onpa jotain odotettavissa...

[/quote]

Olen täysin samaa mieltä. Pointtini on koko ajan ollut, että vanhemmilla on vastuu siitä, mitä he antavat lapsensa pelata tai katsoa. En itse kuitenkaan menisi ihan totaalisen ikärajojen noudatuslinjalle. Esimerkiksi, minusta 15 vuotias on tarpeeksi vanha pelaamaan k18 pelejä (yksilöstä riippuen).

Minulla ei ole aspergerin oireyhtymää ja omaan ihan tavalliset sosiaaliset taidot. En ole vain oikein koskaan välittänyt ihmisten seurasta.

Vierailija
40/167 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:57"] Oi hirviä! Joutuukohan mun lapseni huostaanottoon, kun en osta niille K-18 -pelejä? Alkoholisteja ja tupakin orjia niistä ainakin tulee!!!!!!! ;-) Oikeessti tässä on nyt kyse siitä, että ITSE väkivaltas pienestä pitäen kuluttaneiden on mahdoton itselleenkään myöntää, että heistä on kasvanut väkivallalle turtuneita aikuisia. Vaikeaa myöntää, että lapsuus ei mennyt niin kuin sen olisi pitänyt mennä. JA on tässä kyse myös vanhemmuuden taidoista ja viitseliäisyydestä. Laiska vanhempi ei viitsi kieltää lapseltaan mitään. On kivempi antaa vaan kaikki, mitä lapsi keksii haluta. Pysyypä poissa jaloista, kun pelaa omissa oloissaan ympäri vuorokauden. Turha tuota nyt on hyväksi vanhemmuudeksi yrittää vääntää. [/quote]   Älä nyt ihan full retardiksi vedä. [/quote] Kuule ihan sun omia selityksiäsi toistan. Hyvä että itsekin huomaat ne ääliömäisiksi.

[/quote]

Mistä moinen ilkeys? En ole yhtään noista asioista suoraan väittänyt. Voit jättää kirjoittamatta, jos ainoa argumenttisi on ad hominem. Pointtini oli, että vanhemmat päättävät millaista materiaalia lapset saavat pelata.