Lapsemme aloittavat ekaa kertaa päivähoidon.. hoitoajoista mielipiteitä
Eli, lapsemme aloittavat hoidon joulukuun alussa ja menevät perhepäivähoitajalle (erittäin hyvämaineinen, pidetty, pitkän linjan hoitaja). Lapset ovat nyt tasan 2v, 3,5v ja 5,5v.
Minulla on vuorotyö, työaika voi olla IHAN mitä vaan. Miehellä säännöllisempi työ, mutta hänelläkin työaika vaihtelee 6-18 välillä.
Saatiin nyt työvuorolistat ja lasten hoitoajat näyttäisivät ekan 2 vkoan ajalla tältä:
ma: 10.30-14
ti: 6.30-15
ke: 10-17
to: vapaa
pe: 7-14.30
ma: 10-17
ti: vapaa
ke: vapaa
to: 9.30-12.30
12-15
Soitin tänään sitten sekä hoitajalle että toimistolle hoitoajoista (toimistolle lähinnä siitä,että menevätkö puolipäiväisinä vai kokopäiväisinä). Yllättäen sekä hoitaja että toimiston täti olivat sitä mieltä, että olisi lasten kannalta järkevämpää tuoda lapset nuita myöhäisempinäkin aamuina 8 hoitoon, aamupalalle, jolloin päivä lähtis luontevasti käyntiin ja lapset oppisivat koko hoitopäivän rutiinit mahdollisimman nopeasti.
Minä itse olen vakaasti sitä mieltä, että on paljon kivempi, kun lapset saavat rauhassa herätä kotona ja menevät hoitoon minun tai miehen työmatkalla.
Ja oishan esim. 8-17 jo TODELLA pitkä päivä, etenkin tuolle 2-vuotiaalle.
Mitä mieltä TE olette? Miten teillä toimitaan?
Kommentit (26)
Niinä päivinä kun olin itse iltavuorossa olin ajatellut että lapsi viedään hoitoon 11.00, isä tuli sitten hakemaan 17.30. Hoitajan mielestä olisi ollut parempi että veisin jo yhdeksään. Olin kuitenkin tiukka ja sanoin että tahdon viettää aikaa lapseni kanssa, koska illalla kun tulen töistä niin hän on jo nukkumassa. Kyllähän tuo ymmärsi ja näin siis sitten tehtiinkin, vaikka hassuahan se on että lapsi menee suoraan ruokapöytään ja sit nukkumaan, mutta jos olisin vieny aiemmin niin en olisi nähnyt lastani juuri ollenkaan.
en aiemmin. Ei siitä ole mitään erityistä iloa kellekään että syö aamupalan hoidossa, jos voi mennä myöhemminkin. Tuo 10 aikaan on ihan hyvä, koska silloin on monesti ulkoilua.
Järjestämme itse lapsillemme virikkeitä, eikä tulisi mieleenkään repiä lapsia tuntia aikaisemmin sängystä siksi, että ehtivät aamupiiriin. Työaikaimmekin olemme järjestäneet miehen kanssa niin, että lapsille tulee mahdollisimman lyhyet hoitopäivät.
Toivottavasti tosiaan nuo hoitoajat olivat selvillä pph:lla ennen kuin päätti ottaa teidän lapset hoitoon... hänen kannaltaan tilanne ei ole kovin kiva jos palkka on pieni. Mutta hoitopaikkaahan voi hakea uudestaan ja siirtyä myöhemmin päiväkotiin.
Itselläni on 3,5 vuotias muksu, joka ei nuku enää päikkäreitä. Poikani on ollut erilaisissa paikoissa hoidossa, mutta aina on tosiaan tullut sanomista hoitoajoista. Ymmärrän kyllä hoitajienkin kannalta asian, mutta jos mahdollisuus järjestää perheen toivomusten pohjalta hoitoajat, niin sehän olisi kaikkein parasta. Nyt olenkin suunnitellut aloittavani itse pphoitajana.
että lapsen kannalta on parempi olla mukana alusta asti, koska siten pääsee mukaan sen päivän leikkiin. Tämä varsinkin isompien lasten kannalta.
Ja ainakin meidän eskarilainen, joka meni iltapäiväksi, oli oikeasti ulkona leikeistä, koska tuli myöhemmin ja muualta.
Tietty sitä voivat hoitajat jonkin verran tasoittaa, mutta silti.
Oma lapseni ei enää nuku unia, joten meille olisi sama milloin hoitolapsia olisi. Ja joustavuutta pystyy antamaan jos hoidan vain yhden perheen lapsia oman muksuni lisäksi. Rahasta minulla ei ole kiinni. Minun ei tarvitse laskea etten saisi tarpeeksi palkkaa. Minulle kävisi oikein hyvin osa-päiväiset yhden perheen lapset eikä vuorotyökään tuottaisi meille ongelmia. Minusta olisi päin vastoin ihan mukavaa ja vaihtelevaa hoitaa eri päivinä eri kellonaikoina. Sitten jos on useammasta perheestä lapsia, niin asia on toinen ja silloin täytyy löytää rytmi, joka sopii kaikille perheille. Useimilla pphoitajillahan toivottu hoitoaika on 8-16, ainakin täällä meillä päin.
en aiemmin. Ei siitä ole mitään erityistä iloa kellekään että syö aamupalan hoidossa, jos voi mennä myöhemminkin. Tuo 10 aikaan on ihan hyvä, koska silloin on monesti ulkoilua.