joo, opintotuki siis 213,60e, miten sillä voi elää? : )
Siis onko tuo joku vitsi? Meitä on 4henkeä perheessä ja miehellä suht normaalit tulot, mutta myös aika menot, lainat ym
Eikö tuon opintorahan pitänyt nousta vai nouseeko kenties ens vuonna? Miten voin suorittaa opinnot loppuun tuollaisellä mitättömällä summalla, jolla voisi niistä nenänsä : )
Kai se on sit vaan vedettävä pitkää päivää ja oltava AINA töissä. Lapsiltahan se on pois ; ( voi surku sentään.
Saakohan omistusasuntoon asumistukea ja mikähän on tuloraja? Millä te muut perheelliset pystytte opiskelemaan?
Kommentit (84)
mutta minä ainakin olen lähdössä uudelleen opiskelemaan, yksi tutkinto jo on mutta haluan kokonaan uudelle alalle. ei se elämä aina mene ihan niin että ensin opiskellaan hyvään ammattiin, ura alkuun, pari lasta, omakotitalo, farmariauto ja kultainen noutaja :)
taisin olla numero 41
maksaisit auton ja asunnon minulle, koska opintoraha on verorahoja : )
ja eikö minulla olisi oikeutta mennä opiskelemaan ja saada tuota mitättömän pientä summaa tukemaan sitä, että joskus teen täysipäiväisesti töitä, joista todennäköisesti maksetaan sinunkin tukiasi?
Kyllä on yhteiskunta säästänyt pitkän pennin kun olen lapseni halunnut hoitaa itse, enkä vienyt vauvoina noihin laitoksiin muiden hoidettaviksi.
ap
Tarkoitan vain että voisiko vaikka hankkiutua eroon joistakin kuluista siksi aikaa että opiskelee, kaikki joutuu tinkiin jostain jos ei ole palkkatuloja. Esim. vaikka kotihoidontuella olevat.
47
Ja opintotukihan koostuu siis sekä -rahasta että asumislisästä. Korkeintaan sitä saa n. 420¿/kk. (+mahdollinen opintolaina)
Kertokaahan te, miksi spurkujen ja muiden menetettyjen tapausten toimeentulo pitää maksaa teidän verotuloitsanne, mutta opiskelijoille ei saisi maksaa mitään, varsinkaan jos - voi kauhea sentään - kukaan nyt kehtaa itseään vielä uudelleenkouluttaa? Miksi ette kyseenalaista koko sosiaalijärjestelmää - vaaditte VAIN opiskelijoilta, että heidän on elätettävä itsensä lainalla, muut tehköön työtä tai olkoon tekemättä, rahaa tulee?
En ole ap, vaan 5 ja 12
asuntoa ja autoa, niin silloinhan minä maksan niitä sinulle. Kun jotkut opiskelijat tarvitsee sen opintotuen ihan ruokaan ja vaatteisiin ja vuokraan. Ei ne paljon uneksi asuntolainoista ja kalliista autoista siinä vaiheessa. Jos sanoisit että ei ole rahaa ruokaan ja lapsilla ei ole vaatteita niin sitten ymmärtäisin. Mutta kun nariset että ei meinaa olla varaa maksaa tuota autolainaa niin en ymmärrä.
kaikki huimat tuloni menevät siis nyt pakollisiin laskuihin. Siinä ne sit olikin ja ehkä muutaman kauppareissun pystyn hoitamaan, sitten onkin miehen maksettava omistaan koko kuun sapuskat ym menot, joita sattuu aina tulemaan, siis yllättäviä laskuja.
Ehkä luovun tuosta tv-luvasta ihan ekaksi : ) eihän sitä kerkeä edes katsomaan sitten, eikä kyllä nykyisinkään!
ap
soveltamisesta, meillä lähinnä tuo asunto on sellanen mistä tingitään eli pienemmässä asutaan varmaan mun opiskeluaika.
41
että ennen kuin niille spurguille annetaan sitä yhteiskunnan tukea, niin mitään omaisuutta ei saa olla jäljellä. Tiedän kun olen itse joskus ollut luukulla, että mitä se oikeasti on olla yhteiskunnan tuen varassa että saa syödäkseen. Sellaisille jotka tukea oikeasti tarvitsee selvitäkseen, niin mielelläni sen suon. Ei se mitään leveää elämää ole.
meillä on auto, koska sitä tarvitaan työssä ja jos sitä ei ole niin ei ole työtäkään ja jos asumme vuokralla, niin maksaisimme todennäköisesti jopa enemmän vuokraa kuin tällä hetkellä lainaa ja vastiketta?? Ymmärrätkö nyt mitä tarkoitan??
ap
ja niitähän sinä et maksa, vai mitä vaan korkeintaan maksaisit minulle hurjan suurta opintorahaa alle 200e/kk joka ihan varmasti menisi siihen ruokaan, vaatteisiin tuskin riittäisi senttiäkään
Jos tuollainen asia on niin vaikea, niin mites meinasit koulussa pärjätä? Meidän ryhmässä on juuri tuollaisia valittajia.
Tee palvelus muille: älä opiskele!
Vierailija:
todella jatkossa asumaan töissä, joten eikö sekin olisi lapsiltani pois?Joten tuo opintolaina ei siis todellakaan tule kysymyseenkään enää
ap
lisänä lapsilisät ja miehen opintolaina ja opintotuki. Välillä on kyllä joutunut itkua vääntämään tiukan tilanteen vuoksi. mies tehnyt opiskelun ajan keikka töitä ja kesätöitä. Talven varalle olemme jemmanneet. Näistä tuloista suurin meno erä on asunto- ja autolainat yht. n. 800e ja tietysti kaikki laskut mitä omakotiasuminen tuo tullessaan. Ruokaan jää loput. Sitä vaan kummasti soputuu eritilanteisiin. Onneksi opiskelut loppusuoralla, valmistua pitäisi ennen joulua.
normaalistakin elintasosta. Mitä se nyt kellekin onkaan.
Ap, minä olen kouluttautunut. Mieheni opiskelee. Ensimmäinen lapsi tuli ennen kuin valmistuin; hoidin lapsen ja opinnot loppuun opintotuella. Mies oli tällöin työtön. Sitten jäin minimiäippärahalle (enhän ollut ehtinyt töissä käydä) ja miehestä tuli opiskelija. Nyt olen kotihoidontuella, mies opiskelija, toinen lapsi syntyy pian. Asumme opiskelija-asunnossa.
Ei ole lainoja vielä. Joku mainitsikin jo miksi ei hälläkään: kun ei ole varmaa voiko sitä ikinä maksaa takaisin.
Aiot jättää tv-maksun pois. Hyvä idea. Meillä ei ole ikinä telkkaria tai lupamaksua ollutkaan. Ei autoa, ei omisteta muuta kuin mööpelimme (kierrätyksestä) ja vaatteemme ja astiamme.
Minä olen tyytyväinen tähän elintasoon, vaikka senttejä lasketaankin jotta ruokaa saadaan.
Ehkä ap maksatte sitten lainanne ensin pois ja opiskelet vasta sitten?
ei riitä että saa ilmaisen koulutuksen, ei riitä sekään että hänelle maksetaan siitä että saa opiskella ilmaiseksi.
Haluaa että kustannetaan omakotitalot ja autot kanssa.
Muistaakseni hyväntekeväisyys on niitä varten joilla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa pärjätä kuin nuo almut. Jos on omaa pääomaa niin ole kiitollinen että et ole kadulla kerjäävä ja saat omatoimisesti asiasi järjestettyä.
Minä aikoinani kustansin ulkomailla opintoni lainalla. Sain sen maksettua takaisin 3 vuodessa. En valita. Tienaan nyt hyvin
: ) luitteko koko ketjun? Enkö sanonut ettei tätä vähemmällä enää voi mennä? Paitsi jos muuttaisimme johonkin yksiöön, jossa vuokra parisataa vai onko sellaisia edes : )
eikai se ole opiskelun este, että omistaa jotain? : ) Kyllä te olette naurettavan kateellista porukkaa
ap
Menisin jo nyt mielelläni töihin, mutta olen päättänyt hoitaa tuon pienemmänkin kotona itse kolme vuotiaaksi. Ja siis niille jotka eivät tajunneet, niin teen nytkin koko ajan kolmessa eri paikassa töitä.
Niin voisin ruveta nyt laittamaan pikkusumman jemmaan, kyllä hyvä idea. Ja sit vois tietty jättää lasten vakuutukset pois ja viedä kunnalliseen, sinne luotettavaan hoitoon : ) joo ja eikös se lakkokin kohta ala : ) joopa joo enpä taida ainakaan kunnon hoidosta ruveta tinkimään
ap
kyllä me ihan itse ne maksamme, niinkuin tähänkin asti. Se on eriasia käydä sossun luukulla pummilla kuin saada kelasta pieni opintoraha
Suon sossun palvelut niitä oikeasti tarvitsevalle ja niitähän minäkin makselen koko ajan palkoistani, pienistä sellaisista, väärin käyttäjiä on kyllä ihan liikaa edelleen
ap
mene duuniin ja tee sitä mitä voit ja säästä niin että sitten voit opiskella
ota lainaa ja maksa se pois opiskelun jälkeen
sori vaan, kaikkea ei aina voi saada
että jos sinulla on ok-tuloinen mies ja olette yhdessä päättäneet, että sinun on parempi opiskella uuteen ammattiin, niin pärjättävähän teidän on. Ja aivan varmasti pärjäättekin. Olen jokseenkin varma, että olette juuri niitä ihmisiä, jotka laittavat lapsilisät lasten omille tileille..? Luulen, että ette ole koskaan joutuneet OIKEASTI venyttämään penniä...
opintorahan saamiseen!