joo, opintotuki siis 213,60e, miten sillä voi elää? : )
Siis onko tuo joku vitsi? Meitä on 4henkeä perheessä ja miehellä suht normaalit tulot, mutta myös aika menot, lainat ym
Eikö tuon opintorahan pitänyt nousta vai nouseeko kenties ens vuonna? Miten voin suorittaa opinnot loppuun tuollaisellä mitättömällä summalla, jolla voisi niistä nenänsä : )
Kai se on sit vaan vedettävä pitkää päivää ja oltava AINA töissä. Lapsiltahan se on pois ; ( voi surku sentään.
Saakohan omistusasuntoon asumistukea ja mikähän on tuloraja? Millä te muut perheelliset pystytte opiskelemaan?
Kommentit (84)
se vaan niin on,että kela maksaa uudelleen koulutuksen, jos siihen on selkeä näyttö, että sairaus on seurausta ammatista eli otapas selvää : )
Ja etkö sinä ymmärrä, että vaikka meillä on omaisuutta, niin niillä ei maksella elämistä, ne ovat kiinni asunnoissa ym asioissa vai pitäisikö myydä asunto hetkeksi jotta saisi normaalin talouden hetkeksi : )
ap
omistusasuntoon pitäisi saada asumistukea, tietty tulot lasketaan... muistakaamme että kela on kitupiikki.
Niin se vaan on. Ap nyt kyllä vähän turhaan kauhistelee, hieman ahne taitaapi olla..
kuvittelet verorahoilla maksavasi minun asunnon ja auton? : )
Ja sinulle (en muista numeroa) niin sossu on ihan eri paikka kuin kela!!
ap
ja töitähän minä jatkankin, mutta tuo opintoraha on NAURETTAVA : ))
Minä ottaisin tuollaisessa tilanteessa ilman muuta opintolainaa mieluummin kuin olisin kaikki illat töissä.
Terv. Eräs omat opintonsa lainalla rahoittanut (siihen aikaan opintotuki oli paljon nykyistä pienempi).
Mulla jäikin opinnot sitten toissijaisiksi, kun tein vaan töitä. Ehkä sitten myöhemmin jatkan niitäkin.
siksi, että pääsee matkalle tms...eikö sekin raha mene ihan väkisin normaaliin elämiseen?Vai miksi sitä lainaa otetaan?Siksi, että käydään illat töissä sen takia, että pääsee matkustelemaan vai?
olen viettänyt aikaa lasteni kanssa enemmän kuin kukaan teistä : ) se on ihan varma ja jos nyt tulee tämä tilanne, että joudun töitä tekemään samalla kun opiskelen, niin tuskin nuo lapset ainakaan kovasti siitä kärsivät, koska onhan heillä myös isä. ja onneksi tuo opiskeluaika on todella enää hyvin lyhyt mitä on jäljellä.
ap
jo oppinut elämässä tinkimään, en ole tehnyt kuin satunnaisesti töitä, joten tiedän todella mitä on elää köyhästi, ahnetta minusta ei saa tekemälläkään
ap
todella jatkossa asumaan töissä, joten eikö sekin olisi lapsiltani pois?
Joten tuo opintolaina ei siis todellakaan tule kysymyseenkään enää
ap
olen itsekin aloittamassa opiskelut uudelleen, sillä erolla että en saa opintorahaa senttiäkäân, enkä ota myöskään lainaa. miehen tuloilla on tarkoitus eläâ (ihan hyvät tulot mutta ei mitään huippuluokkaa), auto ostettiin varojen mukaan (ei lainaa), asuntoa ollaan myös ostamassa varojen mukaan (niin että maksetaan lainaa suurinpiirtein saman verran kuin maksettaisiin vuokraa). ei tartte itkeä yhteiskunnalta tukea mun opiskeluihin, työssä aion myös käydä osa-aiakisesti niin paljon kuin pystyn/jaksan.
Itsekin aion lähteä kouluttautumaan uudelleen, ja tukia en tule saamaan senttiäkään miehen tulojen vuoksi. Jos miehen pelkkää palkkaa katsoo niin se on oikein hyvä, mutta sillä elääkin sitten kuusi ihmistä. Mutta kun suunnittelee menonsa niin kyllä sillä pärjää. Minusta se on muutaman vuoden laskelmallisuus rahankäytössä on ihan hyvä " sijoitus" perheemme tulevaisuuteen. Ei todellakaan voi olettaa, että yhteiskunta maksaisi aina ja kaiken!
en asu suomessa enkä kuulu enäâ suomen sosiaaliturvan piiriin joten suomesta ei opintotukea eikä nykyisestä asuinmaastakaan. yksi lapsi huollettavana. toinen on haaveissa mutta se taitaa lykkääntyä näiden opiskeluhaaveiden takia, en voi samaan aikaan opiskella ja hoitaa vauvaa ja toisaalta sitten rahallisesti täällä päivähoito on aivan hirveissä hinnoissa (noin 1000 euroa/kk) joten en voisi milläân maksaa tuota summaa opiskelijana.
Ainoa, joka opiskelijoita puolusti, oli Helsingin yliopiston rehtori.
koska tiesimme että tosi tiukalle menee jos pitää pari lastakin sillä rahalla huoltaa. Elämä on täynnä valintoja, ja moni niistä johtuu siitä että rahaa ei ole ihan kaikkeen yhtaikaa.
Rahaa on rajallinen määrä, aina se on jostain pois. Terveydenhoidosta, opetuksesta, teiden kunnosta, neuvoloista yms. Arkimatematiikkaa.
Miksi ihmeessä aloitit tämän ketjun jos ei rahasta kerran olekaan pulaa?
Miksi muuten sinusta yhteiskunnan pitäisi maksaa uudelleenkouluttautumisesi?
Vierailija: