joo, opintotuki siis 213,60e, miten sillä voi elää? : )
Siis onko tuo joku vitsi? Meitä on 4henkeä perheessä ja miehellä suht normaalit tulot, mutta myös aika menot, lainat ym
Eikö tuon opintorahan pitänyt nousta vai nouseeko kenties ens vuonna? Miten voin suorittaa opinnot loppuun tuollaisellä mitättömällä summalla, jolla voisi niistä nenänsä : )
Kai se on sit vaan vedettävä pitkää päivää ja oltava AINA töissä. Lapsiltahan se on pois ; ( voi surku sentään.
Saakohan omistusasuntoon asumistukea ja mikähän on tuloraja? Millä te muut perheelliset pystytte opiskelemaan?
Kommentit (84)
Asuimme opiskelija-asunnossa yhden lapsen kanssa ja tiukkaa oli opintolainasta huolimatta. Silloin opintoraha oli n. 50e nykyrahassa :) Ajat ovat tietty muuttuneet, valmistuin -94 ja maksan lainaa edelleenkin pois. En ole ollenkaan katkera; sain haluamani ammatin vaikka söin velaksi 8 vuotta (lukio+yliopisto)
Kiva että nykyään voi opiskella ilman vuosikausien velkataakkaa!
Itse olen vanha muihin luokkalaisiin verrattuna ja elelen opintotuella. Olen perheellinen ja todellakin yritän valmistua mahdollisimman nopeasti. Ehkä jo ensi vuoden jouluna. :-)
Itse olen jo vuosia haaveillut toisesta ammatista, aluksi työ ei vain ollutkaan sitä, mitä kuvittelin. Ja nykyään tiedän, että kroppa ei kestä omaa alaani lopun ikää. Jossain vaiheessa ehkä kela kouluttaisikin uudelleen, mutta mieluummin haluaisin kouluttautua ennen kuin kroppa pettää ja yhteiskunta maksaa pitkiä sairaslomajaksoja. Nyt olen kotihoidontuella, pian äitiyslomalla, jonka jälkeen pitäisi päättää, mitä teen. Mutta opiskeluun ei taida olla varaa. Meilläkin kun on velka-talo, velka-auto (pakollinen täällä maaseudulla), iso perhe. Nyt pärjäämme juuri sopivasti, rahat riittää pakollisiin. Opintotuki ei kerta kaikkiaan riittäisi mihinkään, kun lisäksi tulisi vielä hoitomaksut ja kustannukset opiskelusta.
Meni vähän ohi aiheen, en osaa ap sinua auttaa, mutta toivotan kovasti tsemppiä opintoihisi!! Toivottavasti asiat järjestyvät parhain päin.
Vierailija:
On paljon parempi, että ihminen
opiskelee itselleen uuden ammatin kuin se, että hän tekee työtä, jota inhoaa loppuikänsä. Kaikista meistä on varmaan todella miellyttävä kohdata ihmisiä vaikkapa sairaalassa tai päiväkodissa, jotka inhoavat työtään. Kyllä minusta silloin kun ei työtään enää jaksa on ihan asiallista opiskella uusi ala.Toivottavasti opintosi sujuvat mukavasti ap.
t: opiskelijaäiti, joka otti lainaa, koska haluaa nähdä lastaankin.
Mutta kun toimii just toisinpäin! Täällä länsi-euroopassa opiskelijat tosiaan yrittää valmistua tosi nopeasti, koska lukukausimaksut ja elämiskulut ovat suuret. Suomessa on varaa ottaa paljon rennommin, kun opintotuki juoksee ja opiskelijakämpässä on edullista asua.