Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko henkilökohtaisen avustajan duuni vain siivota?

Vierailija
12.07.2013 |

luulin työhön kuuluvan muutakin kuin 3h viikossa siivoamista?!

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa JHL/henkilökohtaisen avustajan työnkuva. Lyhyesti:Periaatteena on että jokainen työntajana (vammainen) toimiva henkilö määrittelee itse työtehtävät. Työ on luonteeltaan avustamista, ei hoivaa ja hoitoa. 

Tavallisia tehtäviä ovat ovat esimerkiksi peseytyminen, pukeutuminen, ja WC-ssä käynnissä avustaminen ja itsehoitoon liittyvät asiat. Arkiset kotityöt kuten siivous, ruuanlaitto ja kauppa-asiointi jne, tarkemmin näette linkistä jonka kerroin. Henkilökohtaisen avustajan saanti ei ole suinkaan helppo, siihen on tiukat kriteerit ja sairaus ei saa liittyä vanhuuteen vaan sen pitää olla vamma. Henkilökohtainen apu myönnetään vammaispalvelulain mukaisesti, ja se ei ole kunnan määrärähoista riippuvainen kuten on esimerkiksi omaishoidon tuki. Kunnan ainakin Rovaniemen kaupungin vammaispalvelu ratkaisut ovat tiukat. Vaimollani on henkilökohtainen avustaja, mutta sen hakeminen ei ollut helppo. Hän on pyörätuolissa,oikea puoli on halvaantunut, hän ei osaa lukea eikä kirjoittaa, puhe on sekava, sanat ovat hakusessa, hän tarvitsee apua lähes kaikessa, hakuhetkellä hänellä oli mm. vaipat käytössään ja hän ei päässyt vuoteesta ilman avustusta ylös.  Kaupungin vammaispalvelun työntekijä hylkäsi hakemuksen, perusturvajaoksessakin siitä äänestettiin, se ei ollut sielläkään yksimielinen päätös. Ainakin Rovaniemellä seula on erittäin tiukka. Meillä on nyt ollut henkilökohtaisia avustaja neljä vuotta, heitä on neljä kiertävää, koska kukaan ei jaksa eikä voi tulla töihin joka päivä myöskin viikonloppuna. Kenenkään kanssa ei ole ollut vaikeuksia ja he ovat pitäneet työstään. On sekä avustettavan että avustajan etu, että välit ovat kunnossa. Niin henkilökohtaista työtä ei voi tehdä eikä sitä voi vastaanottaa jos välit eivät ole kunnossa. Myöskin jos huomaisin, että vaimoni (avustettavan) ja avustajan välit ovat tulehtuneet, niin purkaisin ko. työsuhteen välittömästi.

Vierailija
62/69 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan vielä, että meillä asiat ovat täysin päinvastaiset kuin monessa noissa avustajan kokemuksissa. Vaimoni on avustettava, minä (aviopuoliso) laitan ruokaa, koska olen hyvä ruuanlaittaja, en etes anna avustajan laittaa kuin vain ihan yksinkertaisia ruokia, taito on meidän perheen miehillä, myöskin kaksi poikaani jotka ovat jo täysi-ikäisiä ovat myöskin erinomaisia ruuanlaittajia. Nuorempi poikani oli TV: ohjelmassa: arvostele minun illallinen, hän voitti sen. Minä käyn kaupassa ja siivoan, myöskin avustajat siivoavat. Hoidan pankki ja apteekkiasiat ja kaikki niin sanotut juoksevat asiat. Henkilökohtainen avustaja on joka päivä 6 tuntia päivässä. Se on välttämätöntä minun jaksamisen kannalta. Vaimoni on nuori hänen hoitamisensa jatkuu kymmeniä vuosia. Kukaan ei jaksa tehdä omaishoitajan vaativaa "työtä" kymmeniä vuosia ilman että joskus pääsee omillekin asioille. Se saatta  onnistua vähän aikaa kuten saattohoidossa, mutta pitempiaikaisesti se ei onnistu. Tullaan tialnteeseen, jossa molemmat ovat laitoksessa, toinen hoivakodissa ja toinen mielisairaalassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 11:04"]

Mulla on ihan tuoretta tietoa asiasta, koska olen tehnyt keikkaa henkilökohtaisena avustajana ihan tänä vuonna.

Meille ainakin työnantaja muistutti jatkuvasti erittäin painokkaasti, että emme SAA siivota tai tiskata. Siivoamisessa tai ruoanlaitossa sai toki auttaa, mutta niin että avustettav oli koko ajan mukana ja teki itse kaiken mitä suinkin pystyi. Ei puhettakaan, että olisimme saaneet hoitaa avustajan lapsia tai vaikka käyttää heitä kerhossa (eri asia, jos on vammaisen lapsen oma avustaja) tai käydä kaupassa ilman avustettavan mukanaoloa. Saati siivota tai tehdä muita kotitöitä avustettavan köllötellessä pihalla. Toki omat jäljet piti siivota (esim. ulkoillessa pyörätuolin sisään tuoma kura) mutta ei mitään tavallista viikkosiivousta. Sitä varten asiakas palkkaa siivousfirmasta jonkun.

Työtehtävät olivat hyvin paljon asiointi-ja ulkoiluapua. Esim. uimahallissaapua ppukemisessa, riisumisessa, peseytymisessä ja altaaseen pääsyssä. Kaupassa pyörätuolin työntämistä ja tavaroiden ojentamista. Myös syöttämistä ja vessa-apua, jos asiakas sitä tarvitsee, kotona apua esim. askareissa tai tietokoneella kirjoittamisessa, lehtien lukemista ääneen näkövammaisille... Mutta ei asiakkaan puolesta tekemistä!

Tässä on mielestäni asian ydin. Avustajan tehtävä on avustaa, ei tehdä kaikkea puolesta.
Olet ollut ilmeisesti jossain yrityksessä töissä, ja kunta on järjestänyt vaikeavammaisille henkilökohtaista apua ostopalveluna yritykseltä. Työnantajana on tässä järjestämistavassa yritys, ei vaikeavammainen. No, tällä ei ole merkitystä itse asian kannalta, kunhan totesin pohjustukseksi.

Työnantajasi (eli yritys) on antanut sinulle lainvastaiset määräykset. Henkilökohtaisesta avusta säädetään vammaispalvelulain 8 c §:ssä. Laissa tarkoitetaan henkilökohtaisella avulla vaikeavammaisen henkilön välttämätöntä avustamista kotona ja kodin ulkopuolella:

1) päivittäisissä toimissa;

2) työssä ja opiskelussa;

3) harrastuksissa;

4) yhteiskunnallisessa osallistumisessa; tai

5) sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä.

Hallituksen esityksessä on tarkemmin määritelty mm. "päivittäiset toimet". Niihin kuuluu hallituksen esityksen mukaan esimerkiksi siivoaminen. Lain mukaan vaikeavammainen itse määrittelee avun sisällön ja toteuttamistavan. Jos vaikeavammainen määrittelee, että apuun kuuluu siivoamista, silloin avustajan tehtäviin kuuluu siivoaminen. Ei ole mitään syytä, miksei avustaja siivoaisi avustettavan käskystä.

Tarkoituksenmukaista ei ole, että avustettava seisoisi vieressä vahtimassa siivoamista tai muutenkaan osallistuisi siihen, jos se on vamman takia vaikeaa. Riittää, kun avustettava antaa avustajalle ohjeet siivoamisesta eli johtaa työtä.

Henkilökohtainen apu on tarkoitettu asioihin, jotka avustettava tekisi itse, jos ei olisi vaikeavammainen. Jos vaikeavammainen ei vammansa takia pysty siivoamaan itse, ja jos hän määrittelee avustajan tehtäviksi myös siivoamisen, niin silloin avustajan on siivottava. Näin saatetaan vaikeavammainen samalle viivalle vammattomien kanssa. Eihän vammattomienkaan tarvitse palkata maksullista siivoojaa kotiinsa.

Vaikea kuvitella että kukaan (vammatonkaan) siivoaisi ja laittaisi ruokaa koko päivän. Ja että toisen puolison vastuulla olisi koko talouden ja lasten hoito. Itse olen käsittänyt (ilmeisesti siis väärin) että avustaja auttaa vammaista nimenomaan niissä jokapäiväisen elämän tilanteissa joihin vammainen ei pysty: peseytyminen, pukeutuminen, wc-käynnit, syöminen, asioilla käynti, toki myös ruuan laitto ja siivoaminen järjellisissä rajoissa. Mutta ei sillä tavalla että avustaja on kotiorja joka tekee muidenkin perheenjäsenten kotityöt.

Vierailija
64/69 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoitaja vielä henkilökohtaislle avustajille ja avustettaville tiedoksi: Henkilökohtaisen avustajan matkakustannukset avustettavan kanssa kuuluvat kunnan maksettaviksi, myöskin ulkomaanmatkat. Katsokaa korkeimman hallinto-oikeuden päätökset: KHO Diaarinumero 2783/3/13, antopäivä 4.2.2015 ja KHO Diaarinumero 4064/3/13 antopäivä  4.2.2015. KHO:n päätökset ovat ns. ennakkopäätöksiä joita alemmat oikeusasteet samankaltaisissa tapauksissa noudattavat. Olen tämä henkilökohtaisesti kokenut, kun olin vieraalla paikkakunnalla töissä noin 230 km päässä ja kävin kotona kaksi kertaa viikossa. Verottaja ei hyväksynyt näitä matkakuluja verotuksessa vähennettäviksi kuluiksi. Asia eteni Hallinto-oikeuteen asti, hallinto-oikeus ratkaisi asian minun hyväkseni. Verottaja haki valituslupaa KHO:sta. KHO ei myöntänyt valituslupaa, koska heillä oli jo ollut samankaltainen tapaus käsiteltävänä jonka he olivat ratkaisseet veronmaksajan hyväksi. Tämä ei liity mitenkään avustajien tehtäviin, mutta kerron tämän siksi, kun todennäköisesti hyvin harva ihminen tietää tämän asian.

Vierailija
65/69 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on henkilökohtainen avustaja. Samassa taloudessa asuu avustettavan puoliso ja täysi-ikäinen lapsi. Tämä lapsi opiskelee, mutta pariskunta on kotona. Hän käy kolmena- neljänä päivänä viikossa noin viisi tuntia kerrallaan.

Käy kaupassa omalla autollaan, kantaa koko perheen viikottaiset ruuat ja juomat. Valmistaa koko perheelle ruuat, myös vapaapäiviensä ajaksi. Hän on ainoa ihminen, joka tyhjentää ja täyttää tiskikonetta. Vapaapäivien tiskit odottavat kasoina tiskialtaassa avustajan tuloa.

Hän on ainoa henkilö, joka siivoaa isossa talossa.

Hänen työnantajansa sanoo, että hänen pitää nämä tehdä, koska hän ei pysty. Mutta pitääkö henkilökohtaisen avustajan todella olla koko perheen palvelija ?

Puoliso tai aikuinen lapsi eivät auta avustettavaa missään asioissa, joten heidän jaksamisestaan ei ole kiinni tämä työnjako.

Avustajakeskus ei ota kantaa, avustettavahan on työnantaja.

Viidessä tunnissa täytyy pystyä ihmeisiin. Ystäväni tekee työtään suurella sydämellä, mutta kuinka kauan hän jaksaa.

Hän ei työtä kaihda, mutta avustettavia piti olla vain yksi. Viriketunnit menevät mopin varressa.

Vierailija
66/69 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuunneltava vittuilua myös🤣

Vierailija
67/69 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikke mitä hän terveenä teki. Toki järki kädessä. Auttamista siivoamisessa,ruuan laitossa,asioilla käymisessä esim kaupoissa ja harrastuksissa mukana. Pesu apu.ja toki riippuu missä hän asuu kerrostalo vai omakotitalo. Omakotitalossa tulee pihan laittoa ja talvisin lumitöitä. Mutta Juu monen vaikea sitä ymmärtää

,

Vierailija
68/69 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin heittää oman kokemuksen tähän keskusteluun! Itse olen henkilökohtaisena avustajana pyörätuolissa olevalle vanhalle naisihmiselle. Vaikka mies on kotona, autan aamulla sängystä, puen, käytän vessassa, käytän suihkussa, teen ruokaa, siivoan kerran viikossa, laitan koirille ruokaa, laitan paplareita, saatan tehdä vaikka manikyyrin, oion verhoja, pyykkään, viikkaan, tiskaan, ilalla yökkäriin ja sänkyyn, kaikkea. Jos työtunteja on niin silloin tosiaan tehdään töitä eikä pelkästään kenata.

Toki minäkin välillä vain katson telkkaria avustettavan kanssa kun ei mitään tekemistä ole. Eihän kukaan kotonakaan koko ajan jotain tee, välillä vain lueskellaan lehtä :) Tykkään tästä työstä! Toki mukava asiakas tuo työhön niin paljon.

Minkälainen koulutus sinulla on, kun osaat tehdä tuon kaiken? 

Vierailija
69/69 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis siivous voi ola avustajan homma esim.lihas ja reumasairauksissa. koska puoliso kuormittuu myös sairaan omaisena niin myös omaisen hyvinvointia varmaan tuetaan avulla, ettei selkä mene paskaksi.usein sairaan omainen käy töissä myös.

jos on henkistä väkivaltaa,vittuilua jne sitä en hyväksyisi.